Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan de verkligen det? Det finns vattendomar om minsta flöde liksom fyllnadsgrad på magasinen. Kan/får vattenkraften dra ner så mycket mer sommartid? (Det är en ärlig fråga, jag vet inte.)

Rent konceptuellt håller jag dock med om att solceller kan bidra dagtid på sommarhalvåret om det finns balanskraft att växla ut. Jag är bara djupt skeptisk till att balanskraften i verkligheten kommer vara annat än tyskeldad gas eller kol.
Om de inte kan det så är det bara att exportera. Lär inte vara några problem sommartid. Ännu fler gas o kolkraftverk kan då stängas på kontinenten och i UK.

S
D djac skrev:
Jag skulle säga realism, alla gör bara precis det de ska göra av uppenbara och välkända skäl. Ibland är saker bara precis vad det ser ut som, man behöver liksom inte leta efter alternativa agendor.

Jag säger inte detta upprört, det har diskuterats otaliga gånger här och det finns väl en viss samsyn i att det är olyckligt med privata monopol men nu är de här och då kan vi inte låtsas som att det inte för med sig alla förväntade och naturliga följderna av detta.
Men det är rimligt med effektavgifter till exempel, för det anses fördyrande i nätet när vi konsumerar mycket effekt.
Men det omvända gäller inte?

S Snikholt skrev:
Men det är rimligt med effektavgifter till exempel, för det anses fördyrande i nätet när vi konsumerar mycket effekt.
Men det omvända gäller inte?
Det är inte precis samma sak. För inmatning på flera ställen än 1 är nödvändigtvis inte värre. Tvärtom.

S
K karlmb skrev:
Det är inte precis samma sak. För inmatning på flera ställen än 1 är nödvändigtvis inte värre. Tvärtom.
Är belastning på fler ställen än ett nödvändigtvis värre då menar du?

S Snikholt skrev:
Är belastning på fler ställen än ett nödvändigtvis värre då menar du?
Nej, det beror ju på hur nätet är byggt, men själva poängen med ett nät är ju att distribuera från/till många ställen. Det är inget som kräver att in bara är ett ställe. Då hade det blivit problem många ggr sedan 1900 kallt.

S
K karlmb skrev:
Nej, det beror ju på hur nätet är byggt, men själva poängen med ett nät är ju att distribuera från/till många ställen. Det är inget som kräver att in bara är ett ställe. Då hade det blivit problem många ggr sedan 1900 kallt.
Spännande! Berätta mer. Hur är lokalnäten anpassade för att hantera omvänt effektflöde från alla kunder. Jag vill veta.

D djac skrev:
Före solceller och batteri så låg vi på 20-22.000kWh/år (utan elbil), rullande 12 månader ligger jag nu på 8.000 (med elbil) men då har jag ju ingen sommar med batteri inräknat så det bör ju gå ner något ytterligare.
Intressant allmänt tycker jag.

Kan du berätta lite om din anläggning ?
Monterad maxeffekt & snitt på en höft ?
Batteristorlek & styrsystem ?
Livslängd ?

Och en ungefärlig investeringskostnad innan bidrag & efter?

D
J jawen skrev:
Intressant allmänt tycker jag.

Kan du berätta lite om din anläggning ?
Monterad maxeffekt & snitt på en höft ?
Batteristorlek & styrsystem ?
Livslängd ?

Och en ungefärlig investeringskostnad innan bidrag & efter?
Jag har ett enplanshus på 200m2 med jordvärmepump, förhållandevis hög elförbrukning till annat än uppvärmning.

Jag har 19kW solpaneler till en 15kW växelriktare, alla paneler i samma väderstreck (tyvärr), lite sydöst, jag får ut cirka 18500-19500kWh per år från det. Till detta har jag ett Homevolt 13,3 kWh från Tibber och detta har verkligen gjort susen. Tidigare tog solpengarna slut i december ungefär men sen jag fick batteriet räcker de hela året och mer därtill, även mars kommer nu att gå med plus. Gällande livslängd så vet jag ju inte detta men det är långa garantier på paneler, växelriktare får man räkna med att reparera, batteriet har 10 års garanti.

Solceller har blivit mycket billigare nu så jag vet inte vad motsvarande skulle kosta idag men jag ser att en 450W panel kostar ca 1200kr, så mycket billigare än när jag köpte iaf.

Som grädde på moset när jag en förhoppning om att med min nya låga förbrukning kunna energiklassa huset och då få lite lägre ränta.

För mig finns det också subjektiva värden och eftersom vi planerar att bo kvar känns det bra att få ner sina löpande utgifter och minska riskerna. Även en skön känsla att ladda bilen soliga dagar, gratis är gott, haha.

Edit, efter påpekande och för de som inte läst tidigare inlägg, detta är i södra Skåne.

D djac skrev:
Jag har ett enplanshus på 200m2 med jordvärmepump, förhållandevis hög elförbrukning till annat än uppvärmning.

Jag har 19kW solpaneler till en 15kW växelriktare, alla paneler i samma väderstreck (tyvärr), lite sydöst, jag får ut cirka 18500-19500kWh per år från det. Till detta har jag ett Homevolt 13,3 kWh från Tibber och detta har verkligen gjort susen. Tidigare to solpengarna slut i december ungefär men sen jag fick batteriet räcker de hela året och mer därtill, även mars kommer nu att gå med plus. Gällande livslängd så vet jag ju inte detta men det är långa garantier på paneler, växelriktare får man räkna med att reparera, batteriet har 10 års garanti.

Solceller har blivit mycket billigare nu så jag vet inte vad motsvarande skulle kosta idag men jag ser att en 450W panel kostar ca 1200kr, så mycket billigare än när jag köpte iaf.

Som grädde på moset när jag en förhoppning om att med min nya låga förbrukning kunna energiklassa huset och då få lite lägre ränta.

För mig finns det också subjektiva värden och eftersom vi planerar att bo kvar känns det bra att få ner sina löpande utgifter och minska riskerna. Även en skön känsla att ladda bilen soliga dagar, gratis är gott, haha.
Och i Skäne som jag fattar det.....😉 Där är väl det nästan kalkylerbart!

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D djac skrev:

Jag har 19kW solpaneler till en 15kW växelriktare, alla paneler i samma väderstreck (tyvärr), lite sydöst, jag får ut cirka 18500-19500kWh per år från det. Till detta har jag ett Homevolt 13,3 kWh från Tibber och detta har verkligen gjort susen. Tidigare tog solpengarna slut i december ungefär men sen jag fick batteriet räcker de hela året och mer därtill, även mars kommer nu att gå med plus. Gällande livslängd så vet jag ju inte detta men det är långa garantier på paneler, växelriktare får man räkna med att reparera, batteriet har 10 års garanti.

Edit, efter påpekande och för de som inte läst tidigare inlägg, detta är i södra Skåne.
Ja att det i ditt fall är en lönsam ekonomi i det köper jag. Grattis. Men att extrapolera det och säga att det därför är en bra sak att alla gör det… och att det inte då medför problem lokalt och regionalt. Det är en annan pilsner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Ja att det i ditt fall är en lönsam ekonomi i det köper jag. Grattis. Men att extrapolera det och säga att det därför är en bra sak att alla gör det… och att det inte då medför problem lokalt och regionalt. Det är en annan pilsner.
Nu är det ju inte det jag säger och om man använder argumentationen -tänk om alla skulle göra X, så faller ju i princip allt.

Diskussionen började med att man ska sätta några paneler på kommunhuset, skolan, simhallen och på så sätt köpa lite mindre el, jag vidhåller att jag tycker det är en bra sak att göra och att skadan av att några fastigheter köper lite mindre el är obefintlig.

S
D djac skrev:
Nu är det ju inte det jag säger och om man använder argumentationen -tänk om alla skulle göra X, så faller ju i princip allt.

Diskussionen började med att man ska sätta några paneler på kommunhuset, skolan, simhallen och på så sätt köpa lite mindre el, jag vidhåller att jag tycker det är en bra sak att göra och att skadan av att några fastigheter köper lite mindre el är obefintlig.
Fair. Jag tycker det finns bättre saker att lägga pengar på, och jag tycker inte att man behöver införa tvång.

Och det är precis det du får. Direktivet tycks ju tvinga på alla detta, vartefter.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Fair. Jag tycker det finns bättre saker att lägga pengar på, och jag tycker inte att man behöver införa tvång.

Och det är precis det du får. Direktivet tycks ju tvinga på alla detta, vartefter.
Det kan man såklart tycka och alla har väl sina käpphästar här. Gällande det tvingande så är jag kanske luttrad men är vi inte rätt vana vid ett regelstyrt samhälle, i det sammanhanget så finns det många långt mer skadliga regler som vi lider under?

S Snikholt skrev:
Spännande! Berätta mer. Hur är lokalnäten anpassade för att hantera omvänt effektflöde från alla kunder. Jag vill veta.
Grejen är att det fungerar trots att ingen tänkte på det när man ritade näten på 60-talet. Eller har du inte sett några villor med taken täckta av paneler än?

K karlmb skrev:
Om de inte kan det så är det bara att exportera. Lär inte vara några problem sommartid. Ännu fler gas o kolkraftverk kan då stängas på kontinenten och i UK.
Om det vore så skulle vi väl inte ha minus eller nära nollpriser?
Dessutom redan nu Mars. 😳

Men det är tur att vi har exportkablarna eftersom vi exporterar i stort sett hela vindkraftsproduktionen, mät i energi på årsbasis.

Det hade varit bättre att bygga produktion i söder än bygga ut ledningarna till norr, iaf för industrin i norr. Kanske fler bruk och storindustriet får ökade kostnader och svårare att konkurrera på exportmarknaden.
https://www.tn.se/ekonomi/42040/stora-priskast-pa-el-vantar-billigare-i-soder/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.