L lbgu skrev:
Fast när det gäller mat så är det rätt mycket planekonomi där. Eller vad ska man annars kalla EUs jordbruksstöd som verkar vara det de tycker är viktigast att hålla på med om man ser hur de använder pengarna.
Jo men inte vilken sorts potatis vi ska äta, kärnkraftspotatis går inte för sig i den grön-röda världen.

Sen statsstöd är ju ett måste där man ser att behovet finns.

Fairlane Fairlane skrev:
Vad var det som var tokigt med reduktionsplikten?
Var det att den infördes, att den togs bort av Romina (m fl) eller att då återinför den?
Att den var så hög och förväntades stiga mycket högre på ett sätt som gjorde att lilla Sverige ensamt drev upp världsmarknadspriserna på biodrivmedel. Det är helt orimligt att Sverige med 2,5% av EUs befolkning konsumerar 55% av EUs produktion av biodrivmedel. (Vilket typ motsvarar 30% av världsmarknaden.)

Dvs Sverige bokför "miljövänlighet" på vårt konto (till ett högt pris), medan andra får ersätta annan tidigare användning av råvaran med något annat - ofta fossilt producerat.

• Gilla
  • Ledsen
jawen och 3 till
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
Att den var så hög och förväntades stiga mycket högre på ett sätt som gjorde att lilla Sverige ensamt drev upp världsmarknadspriserna på biodrivmedel. Det är helt orimligt att Sverige med 2,5% av EUs befolkning konsumerar 55% av EUs produktion av biodrivmedel. (Vilket typ motsvarar 30% av världsmarknaden.)

Dvs Sverige bokför "miljövänlighet" på vårt konto (till ett högt pris), medan andra får ersätta annan tidigare användning av råvaran med något annat - ofta fossilt producerat.
Bedrövligt....

K krfsm skrev:

Fast 55% gällde diesel-reduktion.
Inte etanol.

• Gilla
krfsm
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle påstå att de problemen är större på livsmedelsmarknaden.
Vilka problem brist på konkurrens eller dyra priser p.g.a dyr diesel och el?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
K krfsm skrev:

Där fick jag ju en förklaring.
Paralun klarade inte av att förklara problemet trots att det var så enkelt...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast när du konstant skriver som en "översittare", så stimulerar det inte direkt någon att ens svara dig.

• Gilla
  • Haha
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På matsidan får du inte kalla besprutade grödor för ekologiska. Är det konstigt?
Och samtidigt i kontroller som gjorts, så visade det sig att typ 8 av 11 produkter INTE var ekologiska.
Allt sånt där är "mycket spel för galleriet", en stor "grupp" utnyttjar enbart detta för "mer ekonomisk vinning"

Tankarna är goda dock.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag hittade ingen bra källa för mitt påstående, det är ju drivor med smutskastningar och svekdebatter därute,

Men tolkningen av reduktionsplikten och Sverige var ju ett MP påhitt.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
tror mest att det är riskanalyser, utredningar, miljötillstånd etc etc som tar tid. Mölj helt enkelt.
Bygget borde rimligen gå fortare än förr om man bara fick gasa.
Absolut.
Men det är också högre tekniska egenskapskrav och säkerhetskrav på kärnreaktorer idag.
Sen är det lite av den vanliga ingenjörssjukan, man vill göra allt lite extra bra bara för att det går.
(Jag är ju ingenjör, så jag vet).

Men att ett reaktorbygge är dyrare idag än på 70-talet lär väl inte förvåna någon som har lite insikt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
J jawen skrev:
Fast när du konstant skriver som en "översittare", så stimulerar det inte direkt någon att ens svara dig.
Konstigt att alla som efterfrågar fakta eller ifrågasätter verklighetsfrånvända claims typ undertecknad , Daniel å Fairlane för å nämna några…(även ibland faktabankerna harka å Mikael L) blir betraktade som översittare..??

Låter mer på mig som skribenter med lite för stor fantasi för en tråd om elpriser inte tål att bli synade.
Annars är det lätt att bemöta fakta med fakta istället för å ty till personangrepp eller ständigt byta ämne.

OCH

”översittare” = personanrepp

”Du har fel” (följt av fakta) är INTE personangrepp även om vissa känner det sån.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut.
Men det är också högre tekniska egenskapskrav och säkerhetskrav på kärnreaktorer idag.
Jag är inte så säker på ditt påstående, även om det finns små förändringar. (har du källa på det?)
Västvärlden visste mycket väl "kärnkraftens" effekter & risker, efter 25-30 års forskning & 1000-tals provsprängningar.

Sedan kan Sveriges stat helt ha hand om allt, med egen personal, stål, betong mm.
Det behöver absolut inte kosta som för ex Finlands Olkiluoto projekt, eller ens ta en "bråkdel" av tiden.

• Haha
returen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Konstigt att alla som efterfrågar fakta eller ifrågasätter verklighetsfrånvända claims
Det beror HELT på hur man framställer sina egna inlägg!
Fakta efterfrågas av dem flesta, men mestadels på ett mycket bättre sätt.

Man väljer helt själv HUR man vill tolkas av andra genom sitt sätt av skriva.

• Haha
returen
  • Laddar…
Angående SvKs planer på en förstärkt Danmarkskabel och en egen agenda.

"

Experterna: Svenska kraftnät rear ut vår vattenkraft​

Alla tre experter är i alla fall överens om att det är Danmark som behöver den svenska vatten- och kärnkraften när det inte blåser och de skickar dessutom gärna elen vidare till Tyskland som har exakt samma problem som Danmark.

Med andra ord kommer elkablarna med nuvarande prissättningsmodell och elområdesindelning vara en mycket dålig affär för elkonsumenterna i Sverige och särskilt söder om Dalälven – menar de.

Däremot gynnas både den som producerar elen eftersom elpriset ökar samt staten och Svenska kraftnät som samlar in flaskhalsintäkter, skatt och moms. Ju högre elpriserna blir – desto större blir intäkterna. Samtidigt straffas de företag och hushåll i Sverige som konsumerar elen, förklarar Bengt Ekenstierna.

– Svenska kraftnät tycks ha en egen agenda. Jag vet inte om den är formulerad av deras uppdragsgivare, det vill säga staten, eller om det är som jag tidigare sagt att Svenska kraftnäts tjänstemän har större lojalitet till ambitionerna inom EU-sfären om en gemensam elmarknad där Sverige ska stötta Centraleuropa som genom misslyckade strategier försatt sig i klistret, säger han.

https://www.tn.se/naringsliv/41550/experterna-svenska-kraftnat-rear-ut-var-vattenkraft/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man väljer helt själv HUR man vill tolkas av andra genom sitt sätt av skriva.
Men ”andra” tolkar inte på samma sätt.

De flesta uppskattar att felaktiga uppgifter korrigeras

Den som själv blir korrigerad kan reagera på flera sätt.
Det bästa är absolut å vara ödmjuk/pudla å veta att man lärt sig nåt nytt.
Så finns de dom som tar det personligt och går till motangrepp, ofta kombinerat med invektiv.

Den 3e varianten är att låtsas som det regnar å bara byta ämne å hoppas att ingen märker det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.