B bjorn.abelsson skrev:
Frihandel har historiskt medfört ökat välstånd och en fredligare värld. Jag är mycket kritisk till den nuvarande tendensen till merkantilism, tullar och handelskrig. Och jag är tämligen övertygad om att detta gäller även elektricitet. Om det är bra för Sverige att kunna exportera järnmalm och pappersmassa borde det också vara bra att vi kan exportera el. Vi har komparativa fördelar för alla tre av dessa nyttigheter. Sedan kan jag hålla med om att vi nog borde öka vår självförsörjningsgrad, främst av livsmedel. Inte minst av klimat- och djurskyddsskäl.

Vad gäller prepping så är jag knappast någon fanatiker. Men jag har ett fritidshus där jag kan elda med ved, ved för minst en vinter och ett årsbehov av potatis. Så jag skulle nog klara de flesta kriser bättre än många andra. Men utan el blir dagarna korta under vinterhalvåret.
Men vad bra. Då ordnar det sig nog till slut!

M Maba skrev:
Det verkar finnas en tro på att sol och vindkraft är lösningen på allt och kärnkraften är för dyr. Jag har gjort följande beräkning: Hur mycket el kan jag få om jag är beredd att investera 80 000 SEK i antingen sol, vind eller kärnkraft?

Solcellspark: Ökna solcellspark på 709 MW i Arboga (klar 2030-2031) beräknas kosta 6-7 miljarder och leverera 740 GWh/år. Räknar vi på 6,5 miljarder så får man 9100 kWh produktion per år för 80 000 SEK.

Havsbaserad vindkraft: Kriegers flak på 650 MW är inklusive anslutning till land beräknad till 25-30 miljarder och var tänkt att producera 2700 GWh. Räknar vi på 27,5 miljarder så får man 7850 kWh produktion per år för 80 000 SEK. Nu blev det ju iofs inget med detta projekt...

Kärnkraft: Enligt Dillens utredningen är uppskattningen 80 miljoner per MW eller 80 000 SEK / kW. 1 kW effekt i ett kärnkraftverk med 89% kapacitetsfaktor ger 7800 kWh.

Jag blev förvånad över att det var så liten skillnad!

Sedan får man naturligtvis ta hänsyn till att driftkostnaderna för kärnkraft är runt 20 öre/kWh, vindkraft kanske ligger på 10? öre/kWh och solcellspark kanske några ören?

Livslängden talar för kärnkraft där man pratar om 60 års livslängd, sol 30 år och vindkraft 20 år.

Om man nu tänker sig ett system med enbart sol, enbart vind eller enbart kärnkraft vet jag vad jag skulle välja. Jag vill ha el även när det är vindstilla och mörkt.

Nu är det ett extremfall att bara välja en produktionsmetod men beräkningen visar snarare att vi kan ha en kombination av dessa, då investeringskostnaden inte skiljer sig så markant mellan dessa och vattenkraften får stå för reglerkraft. Går man enbart på sol och vindspåret så tillkommer ytterligare investeringar för att hantera stiltje och mörker.

Själv producerar jag mer solel än jag använder på årsbasis, men för att klara vintern skulle jag behöva lagra 5000 kWh i ett batteri för att kunna gå off grid. Såg ett pris för en stor batteripark där offererat pris var 2,7 kSEK/kWh vilket skulle innebära en kostnad på 13,5 miljoner. Tror jag passar på det. Betalade 7,7 kSEK/kWh för ett 12 kWh batteri efter 50% bidrag 2022.
det du har räknat ut för kärnkraften är den rena konstruktionskostnaden, CAPEX, som endast är en liten bråkdel av elproduktionskostnaden...

i Dilléns utredning finns följande figur (min röda ring dock):

Cirkeldiagram över LCOE-kostnader, CAPEX markerat i rött (15%), övriga delar är finansiering (62%), O&M (17%), kärnavfall (3%), bränsle (3%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och med de värden som Dillén använder i utredningen landar LCOE för kärnkraft på 109 öre/kWh

för solkraft brukar man räkna med 40-50 öre/kWh – om ditt Arboga-exempel kan jag inga detaljer, men de verkar ha tagit höjd för att också ha ett batterilager i solcellsparken

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men installerar vi mer sol och vind - bygger vi oss ett beroende av import av fossilt givet att förbrukningen ökar.

Och ju mer sol och vind det byggs desto svårare blir det att nå lönsamhet med kärnkraft. Plus att våra gamla reaktorer behöver förnyas. Då bör man i samma veva satsa på utbyggnad av ny sådan.

Eller tycker du kärnkraften ska få dö sotdöden helt?
...Men installerar vi mer sol och vind - bygger vi oss ett beroende av import av fossilt givet att förbrukningen ökar...

så du anser att vi snabbast möjligt ska sluta upp med att bygga sol- och vindkraft för att slippa import och göra den dyrare kärnkraften lönsam

vad är det för verklighet som står framför oss om du får som du förespråkar?

vi börjar lite lugnt med att titta på hur utfallet för elproduktion och elförbrukning har sett ut under 2020-talet, och med regeringens framtida mål inprickat:

Graf över Sveriges elförbrukning och elproduktion 2020–2045 med prognoser och regeringens mål på 300 TWh år 2045 inritat som en streckad linje.
Skapa konto

regeringen har ett uttalat mål att år 2045 ska Sverige kunna möta en elförbrukning på 300 TWh – några delmål på vägen har regeringen inte valt att specificera ännu

i grafen har jag därför – som bästa gissning – valt att rita en ren linjär ökning från 2024 till 2045 (med streckad linje)

[som referens finns en tunnare linje som kommer från Svenska kraftnäts Långsiktig marknadsanalys 2024, scenario Elektrifiering planerbart – regeringen har alltså lagt sin ambition en bit under SvKs scenario]

så fyller vi på samma graf med lite prognoser för elproduktion och det därmed uppkomna handelsutbytet med omvärlden:

Graf över Sveriges elproduktion och elförbrukning 2020-2045, med prognoser för vindkraft, kärnkraftsreaktorer, och import/export. Regeringens mål är 300 TWh år 2045.
Skapa konto

vad gäller ny elproduktion så har vi har cirka 6.5 TWh vindkraft under pågående byggnation, som driftsätts i år och under de närmaste två åren, antag därtill en utbyggnad av solkraften under de tre åren i ungefär liknande takt som tidigare, cirka 1 TWh nybyggnad per år

därefter ingen mer utbyggnad av sol- och vindkraft – enligt önskemål

i början av trettiotalet har jag antagit att Vattenfall börjar förlänga livslängden på sina befintliga reaktorer, oklart hur lång tid det tar, jag har – optimistiskt, tror jag – antagit att det krävs 12 månader per reaktor för att göra jobbet; det skulle då bli en femårsperiod som vi kommer att ha maximalt fem reaktorer tillgängliga för elproduktion

slutligen har jag antagit att den första nya reaktorn tas i bruk 2037 och att det därefter driftsätts en ny reaktor varje år (dom som tror att det kommer hända kan ju räcka upp en hand)

konsekvenser?

i fjol hade vi en rekordexport på över 33 TWh – om ingen utbyggnad sker av sol- och vindkraft efter 2027 så kommer vi under trettiotalet och långt in på fyrtiotalet i stället ligga med ständig nettoimport på lika mycket, och som mest runt 50 TWh per år

Sverige blir kroniska nettoimportörer i kanske 20 år...

du ville sluta bygga sol- och vindkraft för att komma bort från ett importberoende – hur bra verkar den strategin fungera?

från vilka länder ska vi importera all den där elen?

från Tyskland och Danmark kanske?

nävisstja, vi har ju stoppat den nya kabeln till Tyskland

nävisstja, röster höjs och applåderas för att ett av de gamla kabelstråken till Danmark absolut inte ska förnyas och kapacitetshöjas, och helst borde det rivas

och alla tusentals inlägg som skrivits där Tyskland och Danmark kallats för "snyltare", "hycklare", "gökungar", "parasitländer", "tar inte sitt ansvar", "ska bara ha förakt" – den argumentationen behöver ju vändas på 180 grader, och alla invektiven avse Sverige i stället

det är ju så att klockorna stannar...

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Billig och tarvlig argumentation. Ingen är imponerad av om man tar de sämsta argumenten man hittar och extrapolerar dem.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Jo det är djupt beklagligt, mycket sorgligt att Europa försatt sig i den här situationen.

Ett beroende av fossilgas och nedläggning av kärnkraft som skapade ett svårt sargat och svagt Europa.

I den mycket polariserade debatten i sociala medier plus alltfler tidningar så förekommer klart hårdare uttryck över vad som hänt och händer.

Sen om Europa nu kan ta sig samman och inser att den gröna omställningen gick alldeles för långt får vi sannolikt ett första svar på i morgon då "The Clean Deal" ska presenteras i Brysssel, iaf delar av.

Tyska Politico har idag en ödesartikel om vilka industrier som ska överleva.
https://www.politico.eu/article/eur...dustries-should-survive-the-green-transition/

"Om beslutsfattare i Bryssel och EU-huvudstäder inte gör sin del kommer det inte att finnas några företag kvar att minska koldioxidutsläppen, varnade han: "Policier som skyddar bara klimatet och inte framtidssäkrar att ekonomin är meningslösa. Vad ska bli klimatneutralt om det inte finns något kvar?"

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag hittade ingen bra källa för mitt påstående, det är ju drivor med smutskastningar och svekdebatter därute,
Men ditt påstående var du din personliga åsikt?
P paralun skrev:
Men tolkningen av reduktionsplikten och Sverige var ju ett MP påhitt.
Menar du att du anser att reduktionsplikten är dålig och att Romina & Co styrt upp detta?

Är du då medveten om att man redan beslutat att höja den?

Är du medveten om att den fina klimatplanen som du har hänvisat till räknat med höjningar av reduktionsplikten till samma nivå som tidigare?

P paralun skrev:
Jo det är djupt beklagligt, mycket sorgligt att Europa försatt sig i den här situationen.

Ett beroende av fossilgas och nedläggning av kärnkraft som skapade ett svårt sargat och svagt Europa.

I den mycket polariserade debatten i sociala medier plus alltfler tidningar så förekommer klart hårdare uttryck över vad som hänt och händer.

Sen om Europa nu kan ta sig samman och inser att den gröna omställningen gick alldeles för långt får vi sannolikt ett första svar på i morgon då "The Clean Deal" ska presenteras i Brysssel, iaf delar av.

Tyska Politico har idag en ödesartikel om vilka industrier som ska överleva.
[länk]

"Om beslutsfattare i Bryssel och EU-huvudstäder inte gör sin del kommer det inte att finnas några företag kvar att minska koldioxidutsläppen, varnade han: "Policier som skyddar bara klimatet och inte framtidssäkrar att ekonomin är meningslösa. Vad ska bli klimatneutralt om det inte finns något kvar?"
Ja den gröna vansinniga vågen har satt Europa i en sits som bara bär utför.
Boden ...när det begav sig...vidhöll att välfärden absolut inte skulle påverkas av den gröna omställningen..pjhu..

Kanske off topic..men ändå inte.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men ditt påstående var du din personliga åsikt?

Menar du att du anser att reduktionsplikten är dålig och att Romina & Co styrt upp detta?

Är du då medveten om att man redan beslutat att höja den?

Är du medveten om att den fina klimatplanen som du har hänvisat till räknat med höjningar av reduktionsplikten till samma nivå som tidigare?
Nej jag menar att vi måste ju gå i takt i Europa och inte rycka ut enskilda åtgärde med egna tolkningar.

Men det ser nu inte så bra ut för Europa och det här är en egentligen mycket liten fråga.

Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag menar att vi måste ju gå i takt i Europa och inte rycka ut enskilda åtgärde med egna tolkningar.
Ok, då är jag med. Har alla länder i Europa beslutat att höja reduktionsplikten till halvårsskiftet?

Om inte verkar det ju som att Romina inte har koll om hon ska uppfylla ditt krav.
P paralun skrev:
Men det ser nu inte så bra ut för Europa och det här är en egentligen mycket liten fråga.
Ja i diskussionen elproduktion så är ju reduktionsplikten en obetydlig fråga, men det var du som lyfte den, för att visa att Romina hade koll (fortfarande oklart om det var sänkningen eller höjningen hon hade koll på).

Ska man jämföra med USA och Kina så får väl EU börja elda mer fossilt?

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då är jag med. Har alla länder i Europa beslutat att höja reduktionsplikten till halvårsskiftet?

Om inte verkar det ju som att Romina inte har koll om hon ska uppfylla ditt krav.

Ja i diskussionen elproduktion så är ju reduktionsplikten en obetydlig fråga, men det var du som lyfte den, för att visa att Romina hade koll (fortfarande oklart om det var sänkningen eller höjningen hon hade koll på).

Ska man jämföra med USA och Kina så får väl EU börja elda mer fossilt?
Nej men just reduktionsplikten är ju en enskild åtgärd av många för att klara slutmålet år 2050, The Green Deal.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_sv

Så det är helt fel att man i den svenska ankdammen fokuserat på den här frågan.

I morgon så ska det presenteras delar av hur man tänkt sig en reviderad miljöplan Europa och förhoppningsvist öven om kärnkraft. Men nu ska det också köpas en massa vapen så pengarna tryter ännu mer för Europa.

Ett förtydligande av konkurrenskraftsplanen ska även det komma från Bryssel så kanske vi får ihop lite mer pengar?

S
harka harka skrev:
...Men installerar vi mer sol och vind - bygger vi oss ett beroende av import av fossilt givet att förbrukningen ökar...

så du anser att vi snabbast möjligt ska sluta upp med att bygga sol- och vindkraft för att slippa import och göra den dyrare kärnkraften lönsam

vad är det för verklighet som står framför oss om du får som du förespråkar?

vi börjar lite lugnt med att titta på hur utfallet för elproduktion och elförbrukning har sett ut under 2020-talet, och med regeringens framtida mål inprickat:

[bild]

regeringen har ett uttalat mål att år 2045 ska Sverige kunna möta en elförbrukning på 300 TWh – några delmål på vägen har regeringen inte valt att specificera ännu

i grafen har jag därför – som bästa gissning – valt att rita en ren linjär ökning från 2024 till 2045 (med streckad linje)

[som referens finns en tunnare linje som kommer från Svenska kraftnäts Långsiktig marknadsanalys 2024, scenario Elektrifiering planerbart – regeringen har alltså lagt sin ambition en bit under SvKs scenario]

så fyller vi på samma graf med lite prognoser för elproduktion och det därmed uppkomna handelsutbytet med omvärlden:

[bild]

vad gäller ny elproduktion så har vi har cirka 6.5 TWh vindkraft under pågående byggnation, som driftsätts i år och under de närmaste två åren, antag därtill en utbyggnad av solkraften under de tre åren i ungefär liknande takt som tidigare, cirka 1 TWh nybyggnad per år

därefter ingen mer utbyggnad av sol- och vindkraft – enligt önskemål

i början av trettiotalet har jag antagit att Vattenfall börjar förlänga livslängden på sina befintliga reaktorer, oklart hur lång tid det tar, jag har – optimistiskt, tror jag – antagit att det krävs 12 månader per reaktor för att göra jobbet; det skulle då bli en femårsperiod som vi kommer att ha maximalt fem reaktorer tillgängliga för elproduktion

slutligen har jag antagit att den första nya reaktorn tas i bruk 2037 och att det därefter driftsätts en ny reaktor varje år (dom som tror att det kommer hända kan ju räcka upp en hand)

konsekvenser?

i fjol hade vi en rekordexport på över 33 TWh – om ingen utbyggnad sker av sol- och vindkraft efter 2027 så kommer vi under trettiotalet och långt in på fyrtiotalet i stället ligga med ständig nettoimport på lika mycket, och som mest runt 50 TWh per år

Sverige blir kroniska nettoimportörer i kanske 20 år...

du ville sluta bygga sol- och vindkraft för att komma bort från ett importberoende – hur bra verkar den strategin fungera?

från vilka länder ska vi importera all den där elen?

från Tyskland och Danmark kanske?

nävisstja, vi har ju stoppat den nya kabeln till Tyskland

nävisstja, röster höjs och applåderas för att ett av de gamla kabelstråken till Danmark absolut inte ska förnyas och kapacitetshöjas, och helst borde det rivas

och alla tusentals inlägg som skrivits där Tyskland och Danmark kallats för "snyltare", "hycklare", "gökungar", "parasitländer", "tar inte sitt ansvar", "ska bara ha förakt" – den argumentationen behöver ju vändas på 180 grader, och alla invektiven avse Sverige i stället

det är ju så att klockorna stannar...
Det finns ju en flip-side här...

Vi har hört detta förr. Att förbrukningen ska öka med X TWh til år X. Och vad hände - förbrukningen minskade.

De som kommer att öka Sveriges elkonsumtion lavinartat, om det sker, är industrin. Framför allt diverse satsningar inom stålindustrin som är enorma. Man kan ifrågasätta om det är vettiga satsningar. Kommer man att hitta köpare till det gröna stålet? hur många arbetstillfällen ska det ge?

Så, rimligen - bygg ut kärnkraften, betala delar av det med höjning av energiskatt som industrin får ta.
Det torde vara enkelt - de betalar 0,5 öre energiskatt idag.
Resten skulle man kunna, och nu spånar jag, finansiera med någon motsvarighet till krigsobligation.
(som industrin kan köpa)
Vattenfall bör bygga kraftverken.
Kommunicera att innan driftsättning av ny planerbar kraft tas i bruk, får industrins gröna omställning vänta.
Hade man gjort detta i god tid så hade det inte varit några problem - det är inte precis som att industrins omställning och byggen går jättefort.

Bygg absolut inte fler storskaliga anläggningar med väder-el i Sverige. Det löser inte problemen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Var skulle man gjort istället menar du? Den här hattigheten gör att ingen vågar satsa på att producera ickefossila bränslen.

harka harka skrev:
det du har räknat ut för kärnkraften är den rena konstruktionskostnaden, CAPEX, som endast är en liten bråkdel av elproduktionskostnaden...

i Dilléns utredning finns följande figur (min röda ring dock):

[bild]

och med de värden som Dillén använder i utredningen landar LCOE för kärnkraft på 109 öre/kWh

för solkraft brukar man räkna med 40-50 öre/kWh – om ditt Arboga-exempel kan jag inga detaljer, men de verkar ha tagit höjd för att också ha ett batterilager i solcellsparken
Ja, det är CAPEX kostnaden för alla tre scenarios. Hur menar du att finansieringskostnaden skiljer sig mellan dessa tre fall? Kan sol och vind låna pengar gratis?

I Dillens utredning kommer man fram till 109 öre baserat på en kalkylränta på 7%. Jag skulle gärna vilka se en beräkning på solkraft med 7% kalkylränta. Jag lovar dig, det ger inte 40-50 öre. Sätter man en kalkylränta på 5% ligger kärnkraften på runt 80 öre och med 0% landar det på under 40 öre för kärnkraft enligt Dillen. Det kanske är 0% kalkylränta man räknar med för att få 40-50 öre för solkraft?

Om man har batteri eller inte i Arboga exemplet vet jag inte men det kommer inte att öka elproduktionen i varje fall. Det kan ju öka capture rate så de kan få lite bättre betalt.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
M Maba skrev:
Ja, det är CAPEX kostnaden för alla tre scenarios. Hur menar du att finansieringskostnaden skiljer sig mellan dessa tre fall? Kan sol och vind låna pengar gratis?
Jo bara en liten kommentar så finansinsieras det mesta via EIB och mycket förmånliga gröna lån.

Kärnkraft är ju sedan inte "rumsrent" i EIBs gröna utlåning men slutstriden om det är nog kommen i EU-Bryssel.

https://www.eib.org/en/index

Sen om man tar en större bank, tex SEB så kan de inte klassa en utlåning till kärnkraft som hållbar.
https://sebgroup.com/sv/hallbarhet/stod-till-vara-kunder/hallbara-investeringar

Vad innebär det? Att de inte får sätta en speciell logga på en fond? Påverkar det i så fall något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.