Vilka pengar öses över dessa kraftslag?
Vilka systemkostnader bär de inte?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo enorma summor, oftast via EIB.... Sen syntes det ju när Danmark och Tyskland presenterade kostnader för en vätgasinfrastruktur inkl lagring.

Men de gröna drömmarna, kärnkraftshatarna försöker ju dölja ekonomi så att man kan jämföra alternativen!

Grunderna för marknadsekonomi har helt gått dig förbi va?

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Grunderna för marknadsekonomi har helt gått dig förbi va?
Inte alls men däremot ogillar jag starkt att man för en politiskt hårt styrd röd-grön energipolitik i Europa.

Men det ser klart hoppfullt ut nu att man istället låter varje land överväga de fossilfria energialternativen som finns och med samma villkor.

Ogillar man kärnkraft så får man väl flytta till Danmark!

D Daniel 109 skrev:
Främst är det s.k. gröna investeringar som är mer eller mindre tvingande genom olika hållbarhetsregelverk (nu CSRD) som dras dit, men även kreditgarantier från EU.

Men det är ett gytter och i stor grad får förstås var och en stå för sina investeringar, men allt ifrån etanol till Northvolt pekar på att de allmänna kraven gör att riskkapitalet är extremt riskbenäget avseende gröna investeringar.
D Daniel 109 skrev:
Nu eller om tio till femtio år bort?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Främst är det s.k. gröna investeringar som är mer eller mindre tvingande genom olika hållbarhetsregelverk (nu CSRD) som dras dit, men även kreditgarantier från EU.

Men det är ett gytter och i stor grad får förstås var och en stå för sina investeringar, men allt ifrån etanol till Northvolt pekar på att de allmänna kraven gör att riskkapitalet är extremt riskbenäget avseende gröna investeringar.

Nu eller om tio till femtio år bort?
Jo men det blir garanterat stora förändringar i CSRD och ännu säkrare efter det tyska nyvalet,

https://www.politico.eu/article/brussels-plans-sweeping-cuts-to-eus-green-rules-leaked-bill-reveals/

Kvar att lösa för EU-Bryssel är kärnkraftsgnabbet...

Så de enorma subventionerna är främst att investerarna tror att det är lönsamma projekt?

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Förenklat så behöver man ha ett parallellt produktionssystem som ersätter slumpkraften när den inte kan leverera.
Det är ett dåligt utnyttjande av resurser. Detta betalar de inte ett ruttet lingon för.
Med vattenkraft/kärnkraft får du ett helt koppel av nyttiga resurser på köpet.
(svängmassa, lagring, nätutbyggnader, planerbarhet, balanskraft osv.)

Gällande balans så betalar de faktiskt en extra avgift, men det är bara för att förmå dem att bli bättre på prognoser.

Det trevliga med marknadsekonomi är att de flesta av dessa saker prissätts.

G
Frågan är väl om marknadsekonomi ska tillämpas på samhällsviktiga funktioner.

Tänk om man gjorde det på akutsjukvård också betala eller dö.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Som jag har påpekat i åratal nu: 70% regeln i kombo med ogenomtänkta utökningar av förbindelserna mot kontinenten är det som är Sveriges o Norges problem.
Allt annat är bara brus och förvillande skitsnack från dumliberaler med kopplingar till EU, vilket sammanfaller väl med deras livsfilosofi.
Förväntar mig många sågningar pga vilka som citeras i artikeln, men inget substantiellt från de som håller på med sånt.:
https://www.tn.se/naringsliv/41550/experterna-svenska-kraftnat-rear-ut-var-vattenkraft/

G Greger_08 skrev:
Frågan är väl om marknadsekonomi ska tillämpas på samhällsviktiga funktioner.

Tänk om man gjorde det på akutsjukvård också betala eller dö.
Det är väldigt olika saker. Vi har marknadsekonomi på mat, något som är klart viktigare än el.

K karlmb skrev:
Som jag har påpekat i åratal nu: 70% regeln i kombo med ogenomtänkta utökningar av förbindelserna mot kontinenten är det som är Sveriges o Norges problem.
Allt annat är bara brus och förvillande skitsnack från dumliberaler med kopplingar till EU, vilket sammanfaller väl med deras livsfilosofi.
Förväntar mig många sågningar pga vilka som citeras i artikeln, men inget substantiellt från de som håller på med sånt.:
[länk]
Jag undrar om de vill ha begränsningar i annan export också.
Om det är reapris på exportelen måste det vara ännu bättre rea för oss i Sverige med andra ord.

G
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt olika saker. Vi har marknadsekonomi på mat, något som är klart viktigare än el.
Det råder inte oligopol på livsmedel marknaden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det råder inte oligopol på livsmedel marknaden.
Jag skulle påstå att de problemen är större på livsmedelsmarknaden.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.