Fairlane Fairlane skrev:
Det borde väl var totalt omöjligt även med långtidskontrakt om tillverkaren ska ha 80 öre och staten lägger på moms på det?
Är dom 80 örena ett heligt belopp som inte kan jämkas?
Måste staten lägga moms med 25% på beloppet?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gör vi?
Är det beslutat att elhandlarna ska bort?
När försvinner de?
Jag tecknade just ett nytt avtal, jag kanske bör nyttja min ångerrätt och ringa och säga upp avtalet?

Eltillverkarna ska ha 80 öre, elhandlarna lägger på några procent och sen har vi 25% moms på det. Är du helt säker på att man kan köpa gör 80 öre som privatperson bara elhandlarna försvinner?

Ja, en helt annan fråga, som vanligt
"Som vanligt....."

Jo citat

"Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen till det marknadspris som uppstår på Nord Pool, inklusive obalanskostnader. "

Sen behövs det ett förtydligande hur man tänkt sig det här.
https://www.di.se/debatt/gor-om-elmarknaden-i-grunden-nu/

Men vi får säkert bort en massa skolade "handelsekonomer" som ska tjäna en hacka på en dysfunktionell elmarknad.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Det är det förslag som ligger nu, men det är klart, jag har inget emot om kärnkraft börjar byggas utan den garantin. Det verkar dock inte som många är inne på det.

Visst kan man ta bort momsen, men om vi diskuterar priser är det väl rimligt att vi åtminstone diskuterar under samma förutsättningar. Försvinner 25% moms så är jag inte alls lika övertygad om att 80 öre är bra att binda till.

Fairlane
P paralun skrev:
"Som vanligt....."

Jo citat

"Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen till det marknadspris som uppstår på Nord Pool, inklusive obalanskostnader. "

Sen behövs det ett förtydligande hur man tänkt sig det här.
[länk]

Men vi får säkert bort en massa skolade "handelsekonomer" som ska tjäna en hacka på en dysfunktionell elmarknad.
Är det beslutat?

Ja eller nej?

Fairlane Fairlane skrev:
Är det beslutat?

Ja eller nej?
Nej

Fairlane
K karlmb skrev:
Nej
Precis. Det är ett förslag, av många. Det finns inget som direkt tyder på att det kommer genomföras, men det hindra ju inte paralun från att skriva
"Jo men då tar vi väl bort elhandlarna och har en "megahandlare" hos SvK som köper elen till elnätsbolagen".

Jag kan verkligen inte allt om Sveriges elproduktion, jag kan rätt lite ärligt talat. Däremot tycker jag det är bra att man är tydlig med att det man gör fram är ett förslag, framtaget av någon utan mandat att bestämma, så att inte något tror att det verkligen är på väg att implementeras.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
harka harka skrev:
"...några öre/kWh i extra elskatt och vi får kärnkraft och mycket billigare el..."

utredare Dilléns förslag om prisgaranti i korthet
– om elpriset är lägre än lösenpriset (80 öre/kWh) antas prisgarantin medföra en årlig kostnad på 91 miljoner kronor per öre prisdifferens och per reaktor, förslaget som helhet avser fyra reaktorer med sikte på "minst tio"

– om det faktiska elpriset är 50 öre, och med 10 nya reaktorer i drift kommer kärnkraftsbolaget kompenseras med 91M * (80-50) * 10 = 27 miljarder / år

– prisgarantin föreslås vara giltig i 40 år

vem betalar?
– utredningen fördelar i ett räkneexempel ut kostnaden på det av regeringen stödda målet om 300 TWh/år år 2045

– med exemplet ovan med 27 miljarder kronor blir det då en extra elskatt på 9 öre/kWh

invändningar
– dels kommer vi kanske aldrig nå mer än runt 200 TWh i elproduktion inom överskådlig tid, och dels betalar den elintensiva industrin idag ingen (nåja, 0.6 öre/kWh) elskatt

skulle svensk industri applådera att få elskatten höjd från 0.6 till 9.6 öre/kWh?

så om den elintensiva industrin även fortsättningsvis ska skyddas från elskatt (för internationell konkurrenskraft) kommer kostnaderna för prisgarantin att fördelas över – i huvudsak – de vanliga konsumenterna som konsumerar cirka 80 TWh, både idag och framtiden, alltså en nästan fyrdubblad börda jämfört antagandet om att bördan ska delas på 300 TWh

kommentarer
– prisgarantin på 80 öre/kWh är inte huggen i sten, utan nivån lär bli en förhandling den dagen någon hugad kraftverksbyggare är beredd att ta det slutliga investeringsbeslutet – kommer vi se det ske de närmaste fem åren?

– utredaren Dilléns förslag om prisgaranti avser de första fyra reaktorerna, och har inte uttalat sig om senare reaktorer ska omfattas, men det vore märkligt om reaktor 5-10 skulle komma till stånd utan en [uppdaterad] prisgaranti

– utredaren Dilléns säger sig "inte ta ställning" till vilka som ska vara med och betala kostnaderna för prisgarantin för den nya kärnkraften (om det är alla, eller med undantag för elintensiv industri), och hänvisar den frågan till regeringen

så "..,några ören extra per kWh..." men som skulle landa på 34 öre/kWh – är det ett påslag på elpriset som är rena fyndet, om nu elen i sig kostar 50 öre?

om Finland
det är ett rimligt antagande att en ökad tillgång på elproduktion kan sänka elpriserna

men det är förstås beroende på vad den nya elproduktionen kostar, vilken elproduktion som den undantränger, vilka handelsutbyten som sker med intilliggande elområden, storleken på elområdet...

med det sagt skulle jag säga att det inte går att omsätta en iakttagelse i ett land till ett annat land – varken i absoluta tal eller som en procentuell förändring

det vore intressant att få ta del av dina uppgifter [källreferens?] där elpriset i Finland ska ha gått ner med 22 öre/kWh till följd av Olkiluoto 3

tittar jag på landets elsystem så har elproduktionen och elpriset utvecklats de senaste sju åren på följande vis

[bild]

förutom det nya kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 3, så har Finland byggt ut vindkraften ordentligt och de senaste åren har den nybyggda vindkraften tillfört mer el än vad den nya reaktorn gjort

den nya finska elproduktionen kompenserar för bortfallet från den tidigare elimporten från Ryssland och för en minskning av kol och gas i elproduktionen – bra så!

prisnivån för 2024 ligger ganska precis på samma nivå som 2018 och 2019 – de senaste åren innan det avgrundssvarta tjugotalet (med minst tre farsoter) inleddes

och sneglar man på några andra länder/elområden så tycker jag att den finska prisutvecklingen är snarlik andra länders

[bild]

åter till den föreslagna prisgarantin
så finns det också risker med förslaget, som att den nya kärnkraften kan ställa till det för exempelvis de befintliga sex reaktorerna

Vattenfall siktar på att livslängdsförlänga sina fem befintliga reaktorer – troligen ett ekonomisk sunt tilltag – men med ny kärnkraft på spelplanen med sin unika prisgaranti kommer förutsättningarna förändras och skulle kunna göra att man skrinlägger livstidsförlängningen av de gamla reaktorerna, alternativt att man gör jobbet men reaktorerna kommer bli olönsamma – konsekvensen av att skattefinansiera nya reaktorer kan leda till att befintlig kärnkraft läggs ner i förtid

man ska inte slänga ut barnet med badvattnet
Utredare Dillens förslag var att utreda förutsättningarna att bygga 2500 MW kärnkraft (motsvarande 2 stora reaktorer) till 2035 men utredningen bedömer att programmet bör omfatta 4000 - 6000 MW (4 stora reaktorer). Därefter säger utredningen att såväl kostnader som risker för att bygga ny kärnkraft har minskat och därmed också behovet av statligt stöd. Så vilket statligt stöd reaktor 5-10 kan få, finns det inget besked kring annat än att behovet av statligt stöd minskar.

Enligt utredningen bör elskatten så långt som möjligt omfatta hela svenska elkundskollektivet, så att dra slutsatsen att det bara är de vanliga konsumenterna som ska betala detta ser jag som osannolikt.

Enligt utredningen så blir elskatten 4 öre/kWh om 5 000 MW ska ersättas och elområdespriset är 49 öre/kWh baserat på en produktion på 300 TWh där alla betalar skatten. Om man räknar med 150 TWh så blir elskatten 8 öre/kWh.

Men att introducera 5000 MW produktion i Sverige med bibehållen konsumtion torde innebära en rejäl prispress för övriga producenter. Kommer priset att sjunka med 8 öre, vem vet?

Här är artikeln som påstår att OL3 sänker priserna med 5 eurocent/kWh då de hade riktigt höga elpriser och 2 eurocent/kWh är mer sannolikt vid mer normala priser.

https://www.tn.se/naringsliv/27785/premiar-for-ny-finsk-karnkraft-ger-lagre-svenska-elpriser/

"Enligt den modell jag räknat på handlar det om cirka 5 eurocent per kilowattimme vid full effekt om 1 600 MW."

"Om vi jämför med mer normala priser så är 2 eurocent ett mer sannolikt värde, konstaterar han."

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Maba skrev:
att introducera 5000 MW produktion i Sverige med bibehållen konsumtion torde innebära en rejäl prispress
Fast premissen för behovet av att få till stånd ny kärnkraft är ju att efterfrågan kommer öka och vi därför behöver (bland annat) mer planerbar kraft.

Det antagandet kan förstås vara fel, och prispress blir det förstås oavsett om det kommer till 5 GW, men premissen är som sagt ökad, inte konstant efterfrågan.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Eltillverkarna ska ha 80 öre, elhandlarna lägger på några procent och sen har vi 25% moms på det. Är du helt säker på att man kan köpa gör 80 öre som privatperson bara elhandlarna försvinner?
Rätt ska vara
Eltillverkaren vill ha 80 öre.
Energiskatten blir 43,9 öre
Elhandlarna vill kanske ha någon enstaka procent
Lokala elbolaget vill ha typ 20-30 öre för att leverera elen (det skiljer mellan bolagen).

Och SEN moms på allt detta.

Så med 80 öre i elpris så blir priset på elräkningen ca
(80+ 44 + 5 + 25 ) *1,25 = 192, 5 öre / kWh.

Detta blir elpriset för subventionerad kärnkraft, året om.

Om elhandlaren köper elen för noll öre = gratis, så blir ekvationen
(44 + 5 + 25)*1,25 = 92 öre / kWh
Och då är det ju plättlätt att förstå varför fastprisavtal på 80 öre/kWh aldrig kommer gå att få.

Så länge vi har energiskatt (i dagen nivå (som nuvarande regering höjde, trots att de lovade motsatsen)) och monolpolutsugande lokala elnätsägare samt moms på allt detta, så kommer vi aldrig kunna köpa el för under 90 öre per kWh.
Ifall det blir stadigt under 90 öre så betyder det att producenterna aldrig tjänar något, utan ständigt går med förlust, och då kommer olika elproduktionsanläggningar läggas ner tills priset når en lönsam nivå.

Och finessen med ifall vi lockat någon att bygga kärnkraft med garanterad ersättning på 80 öre/kWh så kommer den aldrig att läggas ner (inom 40 år), utan all billigare elproduktion kommer stängas ner först.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Jag antar att diskussionen kring just 80 öre beror på att det är detta garanterade elpris som man nu försöker locka någon att bygga kärnkraft med.

Tror vi att elpriset i snitt blir högre, så blir det helt OK med denna nybyggda kärnkraft.
Men blir elpriset i snitt lägre, så kommer Svenska folket få betala detta höga elpris ändå, men dolt i skatt istället.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt ska vara
Eltillverkaren vill ha 80 öre.
Energiskatten blir 43,9 öre
Elhandlarna vill kanske ha någon enstaka procent
Lokala elbolaget vill ha typ 20-30 öre för att leverera elen (det skiljer mellan bolagen).

Och SEN moms på allt detta.
Fast energiskatt och nätavgift ingår ju inte i det vi normalt kallar fast elpris. Utan det är elpriset, certifikat och handelstillägget plus moms.

Om nu rätt ska vara rätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast premissen för behovet av att få till stånd ny kärnkraft är ju att efterfrågan kommer öka och vi därför behöver (bland annat) mer planerbar kraft.

Det antagandet kan förstås vara fel, och prispress blir det förstås oavsett om det kommer till 5 GW, men premissen är som sagt ökad, inte konstant efterfrågan.
Ja ökad efterfrågan är ju typ default ett krav för alla dessa tankar och beräkningar, för just nu producerar vi redan över 25% mer än vårt eget behov, så det är inte helt lätt att motivera dyr extra produktion.
Och med högre efterfrågan så är det väl rimligt med lite mer baskraft.
Mer reglerkraft behövs mest om den varierande kraften får allt större andel.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast energiskatt och nätavgift ingår ju inte i det vi normalt kallar fast elpris. Utan det är elpriset, certifikat och handelstillägget plus moms.

Om nu rätt ska vara rätt.
Exakt.
Men om man följer den lite lätt förvirrade diskussionen där någon meddelade att han lätt skulle slå till på ett fastpris på 80 öre, och undrar varför det inte går, så ser man att det är en hel liten tråd där folk jämför sina elräkningar och då jämför priserna på sista raden.

Det är helt enkelt dessa personer som inte verkar skilja på de olika delarna, så därför räknade jag på samma sätt, för att visa vad elpriset är/blir.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Så det kokar ner till hur dyrt det är att bygga kärnkraftverk.
De gamle ( min generation 50-60 talister) kunde bygga billigt, säkert och snabbt.
( Det är den kärnkraft vi har nu).

Numera är det svindyrt och tar enormt med tid.
Är det detta vi kallar utveckling?

På alla andra teknikområden har trenden varit konsekvent,:
snabbare, billigare och mycket bättre.

Kärnkraft: mycket långsammare att bygga (även att bygga samma som byggdes för 50? år sedan)
extremt mycket dyrare,
marginellt högre effektivitet?

Rektorbyggen i Sverige verkar följa något slags invers logik där generation 1 var det bästa vi kunde göra och sedan dess går det bara utför.

• Gilla
  • Älska
jawen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt.
Men om man följer den lite lätt förvirrade diskussionen där någon meddelade att han lätt skulle slå till på ett fastpris på 80 öre, och undrar varför det inte går, så ser man att det är en hel liten tråd där folk jämför sina elräkningar och då jämför priserna på sista raden.

Det är helt enkelt dessa personer som inte verkar skilja på de olika delarna, så därför räknade jag på samma sätt, för att visa vad elpriset är/blir.
Du måste ha läst en annan tråd än jag. Tittar jag exempelvis på @Dilatos Inlägg står det uttryckligen att det är ex. energiskatt. Ingår nätavgift? Framgår inte.

Jag kan inte SE4-priserna bra nog för att se om något som inte borde vara där är med, men jag är långt ifrån säker på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.