Z Zodde skrev:
Å för oss som läst artikeln å inte bara länkar så framgår det att elhandlarna inte alls ska bort utan i konkurrens med ”banker å försäkringsbolag” syssla med den finansiella biten där t.ex. fastpris ingår.
Kan tänka mig att med det upplägget blir det fler valmöjligheter med olika typer prishedging för vanliga konsumenter.
Njau jag är ganska säker på att man skulle pressa ner prisnivån rejält, mellanhänder är av ondo.

Sen hade jag hoppats att någon skulle svara men det är ju överfullt just nu med "elände".

https://www.di.se/debatt/

Och som skrevs förra veckan så är det en samling "tyngre" sakkunniga/företagare som skrivit debattartikeln.

P paralun skrev:
Njau jag är ganska säker på att man skulle pressa ner prisnivån rejält, mellanhänder är av ondo.

Sen hade jag hoppats att någon skulle svara men det är ju överfullt just nu med "elände".

[länk]

Och som skrevs förra veckan så är det en samling "tyngre" sakkunniga/företagare som skrivit debattartikeln.
Återigen, elhandlare blir inga mellanhänder. De blir mer som försäkringsbolaget när du köper en ny bil. Dvs erbjuder finansiell trygghet, hedning.
Verkar faktiskt som du inte förstått upplägget?

P paralun skrev:

[länk]

Menar du att elhandlarna har stora påslag?

D Daniel 109 skrev:
Menar du att elhandlarna har stora påslag?
Är väl diametralt motsatt (som CalleBildt skulle sagt) Mig veterligen f(rätta mig gärna) finns ingen bransch/vara där påslaget till konsument är så litet som just på elmarknaden

Z Zodde skrev:
Återigen, elhandlare blir inga mellanhänder. De blir mer som försäkringsbolaget när du köper en ny bil. Dvs erbjuder finansiell trygghet, hedning.
Verkar faktiskt som du inte förstått upplägget?
Jo att spotpriser inkl prognoser om framtiden lägger grunden för fastprisavtal.

Mer tänker jag inte grotta ner mig i och att man fick in en massa "elhandlare" var nog olyckligt och om man läser debattartikeln

Gör om elmarknaden i grunden – nu!
https://www.di.se/debatt/gor-om-elmarknaden-i-grunden-nu/

Fairlane Fairlane skrev:
Ja om elproducenten vill har 80 öre/kWh, elhandlarna vill tjäna något och vi har en moms på 25%, ja då binder jag nog också med glädje på 80 öre/kWh inklusive allt. Jag ser inte det som ett sannolikt scenario dock.
Det borde inte vara omöjligt med ett långtidskontrakt, säg fem år eller mer.
Mitt elpris inkl moms har ju ofta varit över 80 öre

2023:
Nov 125,9
Dec 116,41
2024:
Jan 121,17
Feb 78,31
Mars 86,2
April 87,79
Juni 83,26
Nov 117,61
Dec 102,4
2025:
Jan 105,35
Feb prognos 175

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter halvkonstigt, jag har räknat på mitt 2024 i SE3, och ett pris på 80 öre skulle kostat mig 3580 kr mer för året... Vårt snitt (utan avgifter, moms, skatt, skatt på momsen och moms på skatten) var knappt 41 öre.

Ert snitt (SE4 enligt Vattenfall) hamnade på knappt 57 öre, och bara två månader var över 80 öre... 🤔
Så här ser mina siffror ut.
Jag räknar på vad jag får betala inkl påslag och moms, energiskatten exkluderad.
Feb 2025 är prognos.
80 öre är fastpriset inkl moms jag räknat på.

Spreadsheet med elförbrukning och kostnader per månad från sept 2023 till feb 2025, med fokus på total kostnad och fastprisanalys för feb 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Jo att spotpriser inkl prognoser om framtiden lägger grunden för fastprisavtal.

Mer tänker jag inte grotta ner mig i och att man fick in en massa "elhandlare" var nog olyckligt och om man läser debattartikeln

Gör om elmarknaden i grunden – nu!
[länk]
Förstod inte ett dyft vad du försökte säga. Elhandlarna försvinner öht inte men de kan fokusera på det finansiella å enligt artikeln slipper vara balansansvarliga.

Däremot ändras inget på Nordpool och det är just dess marginalprissättning DU kritiserat hårt

Därför är det märkligt att DU omfamnar denna modellen som är nåt helt annat och implicit förkastar varje försök till ändring på Nordpool inklusive Beken…

Z Zodde skrev:
Förstod inte ett dyft vad du försökte säga. Elhandlarna försvinner öht inte men de kan fokusera på det finansiella å enligt artikeln slipper vara balansansvarliga.

Däremot ändras inget på Nordpool och det är just dess marginalprissättning DU kritiserat hårt

Därför är det märkligt att DU omfamnar denna modellen som är nåt helt annat och implicit förkastar varje försök till ändring på Nordpool inklusive Beken…
Jo hela konceptet är ju misslyckat och får vi bara ordning på Danmark och Tyskland och en egentligen liten mängd ny planerbar elrpoduktion i form av SMR reaktorer så blir marknaden ointressant för handlarna.

Det blir enkelt att göra prognoser utifrån spotpriserna och utan att man återförsäkrar prognoser i fastprisavtal.

Sen hade man bara en handlare som SvK så givetvist borde det blir bättre.

S
D Dilato skrev:
Så här ser mina siffror ut.
Jag räknar på vad jag får betala inkl påslag och moms, energiskatten exkluderad.
Feb 2025 är prognos.
80 öre är fastpriset inkl moms jag räknat på.

[bild]
Se där. Det där, det ser ut som en svensson-förbrukning. Så den bör vara jämförbar med många.
Slutsatsen men kan dra är att fastpris 80 öre hade varit en onödig försäkring 2024.

Samtidigt ser man att om priserna under uppvärmnignssäsong ligger runt 1kr till 1,50 kr så hade du tjänat på det. Så frågan är vart vi tror framtidens priser är på väg.

P paralun skrev:
ny planerbar elrpoduktion i form av SMR reaktorer så blir marknaden ointressant för handlarna.
Igen missförstår du. Handlarna lever av påslag på spot, ej volatilitet. Vollan gör det helt enkelt svårare för dem
Du blandar i hop elhandlare med professionella traders som lever av volatilitet. Men dom har vi öht aldrig diskuterat.

Stora frågan imho är hur prisbildningen på Nordpool kommer att påverkas med en enda helt dominerande köpare. Vad säger att det blir bättre!
P paralun skrev:
Det blir enkelt att göra prognoser utifrån spotpriserna och utan att man återförsäkrar prognoser i fastprisavtal.
Den förstod jag inget av. Vem ska göra prognoser utifrån spotpriser?
P paralun skrev:
Sen hade man bara en handlare som SvK så givetvist borde det blir bättre.
Som sagt, varför blir det bättre med EN jätte som totalt dominerar köp sidan?

S Snikholt skrev:
Se där. Det där, det ser ut som en svensson-förbrukning. Så den bör vara jämförbar med många.
Slutsatsen men kan dra är att fastpris 80 öre hade varit en onödig försäkring 2024.

Samtidigt ser man att om priserna under uppvärmnignssäsong ligger runt 1kr till 1,50 kr så hade du tjänat på det. Så frågan är vart vi tror framtidens priser är på väg.
Jan-Dec 2024 hade blivit 1065 kr billigare med fastpris 80 öre.

S
D Dilato skrev:
Jan-Dec 2024 hade blivit 1065 kr billigare med fastpris 80 öre.
Sorry, jag läste excel-filen helt käpprätt åt skogen.
Läste helt tvärtom. (rött/svart)

Vore kul att jämföra med Dans månadssiffror

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men då tar vi väl bort elhandlarna och har en "megahandlare" hos SvK som köper elen till elnätsbolagen
Gör vi?
Är det beslutat att elhandlarna ska bort?
När försvinner de?
Jag tecknade just ett nytt avtal, jag kanske bör nyttja min ångerrätt och ringa och säga upp avtalet?

Eltillverkarna ska ha 80 öre, elhandlarna lägger på några procent och sen har vi 25% moms på det. Är du helt säker på att man kan köpa gör 80 öre som privatperson bara elhandlarna försvinner?
P paralun skrev:
Diskuterades flitigt förra veckan

[länk]
Ja, en helt annan fråga, som vanligt

Fairlane
D Dilato skrev:
Det borde inte vara omöjligt med ett långtidskontrakt, säg fem år eller mer.
Mitt elpris inkl moms har ju ofta varit över 80 öre
Det borde väl var totalt omöjligt även med långtidskontrakt om tillverkaren ska ha 80 öre och staten lägger på moms på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.