S Snikholt skrev:
Vad jag hört här inne så kommer inte priserna gå ner.
Vem har uttalat sig om framtida priser?
Jag har inte sett nån som gjort det.
Däremot vet jag vilka nivåer VF får när de säljer delar av sin 2027 års produktion. De indikerar INTE högre priser…

D Daniel 109 skrev:
Så det enda som var tydligt i artikeln tolkar du på ett annat sätt än det står? Förstod du något av den?

Att dialoger med dig inte ger något är allt för vanligt.
Vad du själv att komma med då?
-Oklart vad som menas...
Ja, och jag såg att de skrivit elnätbolagen så gjorde jag en tolkning. Tror du att en en svensk styrelsemedlem i Nordpool inte vet hur elen säljs här idag?
Det kommer du givetvis inte att besvara utan du hänger upp dig som trollet på att jag skulle ha citerat fel...
Har ni två träffats på nån inrättning för autister?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, och jag såg att de skrivit elnätbolagen så gjorde jag en tolkning.
Så du tolkade att de menade elhandelsbolag när de faktiskt skrev elnätsbolag…🤔

När hela idéen bygger på att det faktiskt är elnätsbolagen som ansvarar för fysiska delen å får köpa av SvK…?

• Gilla
  • Haha
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Vem har uttalat sig om framtida priser?
Jag har inte sett nån som gjort det.
Däremot vet jag vilka nivåer VF får när de säljer delar av sin 2027 års produktion. De indikerar INTE högre priser…
Att gaspris kommer fortsätta vara prissättande oavsett kärnkraft i Sverige har du visst sagt.

S Snikholt skrev:
Att gaspris kommer fortsätta vara prissättande oavsett kärnkraft i Sverige har du visst sagt.
Ja, men vem har sagt att gaspriset kommer fortsätta stiga? Inte jag iallafall…

Skulle Trump lyckas å vi får fred så lär priset ha potential å komma ned igen.

Däremot har jag aldrig sagt att gaspriset kommer att styra den dag vi ev.får ny KK i Sverige (typ tidigast ett knappt decennium)
Har öht aldrig uttalat mig om framtida priser mer än vad som faktiskt är marknadspriser

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så du tolkade att de menade elhandelsbolag när de faktiskt skrev elnätsbolag…🤔

När hela idéen bygger på att det faktiskt är elnätsbolagen som ansvarar för fysiska delen å får köpa av SvK…?
Är det inte elhandelsbolagen som säljer el i Sverige? Nu har du på dig snöskorna i klaveret.

K karlmb skrev:
Är det inte elhandelsbolagen som säljer el i Sverige? Nu har du på dig snöskorna i klaveret.
Vi diskuterar förslaget som kom i DI och som du gärna ville ha min å Daniels åsikt om.
Å där föreslogs ELNÄTbolagen som säljare av fysisk el till hushållen

K karlmb skrev:
Vad du själv att komma med då?
-Oklart vad som menas...
Ja, och jag såg att de skrivit elnätbolagen så gjorde jag en tolkning. Tror du att en en svensk styrelsemedlem i Nordpool inte vet hur elen säljs här idag?
Det kommer du givetvis inte att besvara utan du hänger upp dig som trollet på att jag skulle ha citerat fel...
Har ni två träffats på nån inrättning för autister?
De är tydliga med att de vill avskaffa elhandlarna och dela uppgiften mellan SVK och de lokala nätbolagen. Om du till och med missade det som var tydligt kan jag inte tänka mig att du förstår hur de menar att det ska bli lägre pris. För det förstår inte jag heller. Det är därför jag inte kan ge konkret kritik, det framgår helt enkelt inte vad de menar.

S Snikholt skrev:
Vad jag hört här inne så kommer inte priserna gå ner. Men vi kommer exportera mera.
Det beror nog på om det tillkommer ytterligare transmissionsöverföringar till övriga länder i så fall. Tillför man 2500 MW så borde priset sjunka jämfört med att inte tillföra denna effekt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Fortfarande irriterad dock, vill inte acceptera att det dessutom ska drabba oss prismässigt
Det blir lite som att säga att gravitation är bra utom när det gör att man tappar hammaren på foten - just då gillar man den inte. Det vore bättre helt utan gravitation, nånsin!

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Det blir lite som att säga att gravitation är bra utom när det gör att man tappar hammaren på foten - just då gillar man den inte. Det vore bättre helt utan gravitation, nånsin!
ja jo förutom att det är en naturlag… 🙂
Och det är mitt eget fel om jag tappar hammaren.

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
ja jo förutom att det är en naturlag… 🙂
Och det är mitt eget fel om jag tappar hammaren.
Men det var jäkla smidigt att saker inte hängde runt i luften i vanliga fall?

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
M Maba skrev:
Tanken med 80 öres ersättningen till den nya kärnkraften är att staten garanterar detta pris till den som driver den nya kärnkraften. Är marknadspriset lägre skjuter staten till mellanskillnaden och är marknadspriset högre går överskjutande del tillbaka till staten. Om vi nu gör antagandet att marknadspriset ligger på 60 öre och den första omgången kärnkraft (2500 MW) levererar runt 10% av Sveriges produktion så kommer det att ge en extra skatt på 10% av mellanskillnaden (80-60=20 öre) vilket då blir 2 öre som läggs på som en extra elskatt för all el.

Men nu kommer det som är intressant och som jag inte har sett så mycket diskussion kring. Vad tror ni kommer att hända med elpriset om man tillför 2500 MW? Blir marknadspriset högre eller lägre? Om det är en fungerande marknad, vilket man kan ha åsikter om, så borde naturligtvis marknadspriset sjunka.

Jag har läst att man har uppskattat att när finska reaktorn OL3 startade så sjönk priset initialt 55 öre men det var när prisnivån var extremt hög och senare med mer normala priser så är uppskattningen att priset har sänkts med 22 öre. Om vi antar att ny svensk kärnkraft sänker priset med 20 öre till 40 öre så blir elskatten istället 4 öre och vi får betala totalt 44 öre jämfört med 60 öre utan ny kärnkraft!

Det är ju bra för konsumenterna men befintliga kraftproducenter är kanske inte lika entusiastiska inför detta faktum då de får sämre betalt för 90% av sin produktion och det kan ju vara en anledning att de inte är så intresserade... Men för svensk industri och privatpersoner vore det ju bra!
"...några öre/kWh i extra elskatt och vi får kärnkraft och mycket billigare el..."

utredare Dilléns förslag om prisgaranti i korthet
– om elpriset är lägre än lösenpriset (80 öre/kWh) antas prisgarantin medföra en årlig kostnad på 91 miljoner kronor per öre prisdifferens och per reaktor, förslaget som helhet avser fyra reaktorer med sikte på "minst tio"

– om det faktiska elpriset är 50 öre, och med 10 nya reaktorer i drift kommer kärnkraftsbolaget kompenseras med 91M * (80-50) * 10 = 27 miljarder / år

– prisgarantin föreslås vara giltig i 40 år

vem betalar?
– utredningen fördelar i ett räkneexempel ut kostnaden på det av regeringen stödda målet om 300 TWh/år år 2045

– med exemplet ovan med 27 miljarder kronor blir det då en extra elskatt på 9 öre/kWh

invändningar
– dels kommer vi kanske aldrig nå mer än runt 200 TWh i elproduktion inom överskådlig tid, och dels betalar den elintensiva industrin idag ingen (nåja, 0.6 öre/kWh) elskatt

skulle svensk industri applådera att få elskatten höjd från 0.6 till 9.6 öre/kWh?

så om den elintensiva industrin även fortsättningsvis ska skyddas från elskatt (för internationell konkurrenskraft) kommer kostnaderna för prisgarantin att fördelas över – i huvudsak – de vanliga konsumenterna som konsumerar cirka 80 TWh, både idag och framtiden, alltså en nästan fyrdubblad börda jämfört antagandet om att bördan ska delas på 300 TWh

kommentarer
– prisgarantin på 80 öre/kWh är inte huggen i sten, utan nivån lär bli en förhandling den dagen någon hugad kraftverksbyggare är beredd att ta det slutliga investeringsbeslutet – kommer vi se det ske de närmaste fem åren?

– utredaren Dilléns förslag om prisgaranti avser de första fyra reaktorerna, och har inte uttalat sig om senare reaktorer ska omfattas, men det vore märkligt om reaktor 5-10 skulle komma till stånd utan en [uppdaterad] prisgaranti

– utredaren Dilléns säger sig "inte ta ställning" till vilka som ska vara med och betala kostnaderna för prisgarantin för den nya kärnkraften (om det är alla, eller med undantag för elintensiv industri), och hänvisar den frågan till regeringen

så "..,några ören extra per kWh..." men som skulle landa på 34 öre/kWh – är det ett påslag på elpriset som är rena fyndet, om nu elen i sig kostar 50 öre?

om Finland
det är ett rimligt antagande att en ökad tillgång på elproduktion kan sänka elpriserna

men det är förstås beroende på vad den nya elproduktionen kostar, vilken elproduktion som den undantränger, vilka handelsutbyten som sker med intilliggande elområden, storleken på elområdet...

med det sagt skulle jag säga att det inte går att omsätta en iakttagelse i ett land till ett annat land – varken i absoluta tal eller som en procentuell förändring

det vore intressant att få ta del av dina uppgifter [källreferens?] där elpriset i Finland ska ha gått ner med 22 öre/kWh till följd av Olkiluoto 3

tittar jag på landets elsystem så har elproduktionen och elpriset utvecklats de senaste sju åren på följande vis

Graf som visar Finlands elproduktion och elpris 2018-2024 med kategorier kol, gas, kärn, bio, vatten, sol, vind, övrigt och elpris i TWh/år och €/MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

förutom det nya kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 3, så har Finland byggt ut vindkraften ordentligt och de senaste åren har den nybyggda vindkraften tillfört mer el än vad den nya reaktorn gjort

den nya finska elproduktionen kompenserar för bortfallet från den tidigare elimporten från Ryssland och för en minskning av kol och gas i elproduktionen – bra så!

prisnivån för 2024 ligger ganska precis på samma nivå som 2018 och 2019 – de senaste åren innan det avgrundssvarta tjugotalet (med minst tre farsoter) inleddes

och sneglar man på några andra länder/elområden så tycker jag att den finska prisutvecklingen är snarlik andra länders

Diagram över elpris i olika elområden (SE3, SE4, Finland, Tyskland, Frankrike) åren 2018-2024, kWh-priser i öre och euro. Datakälla: Nordpool.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

åter till den föreslagna prisgarantin
så finns det också risker med förslaget, som att den nya kärnkraften kan ställa till det för exempelvis de befintliga sex reaktorerna

Vattenfall siktar på att livslängdsförlänga sina fem befintliga reaktorer – troligen ett ekonomisk sunt tilltag – men med ny kärnkraft på spelplanen med sin unika prisgaranti kommer förutsättningarna förändras och skulle kunna göra att man skrinlägger livstidsförlängningen av de gamla reaktorerna, alternativt att man gör jobbet men reaktorerna kommer bli olönsamma – konsekvensen av att skattefinansiera nya reaktorer kan leda till att befintlig kärnkraft läggs ner i förtid

man ska inte slänga ut barnet med badvattnet

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Jag binder mig på 80 öre direkt, det är 1500 spänn billigare /år än vad jag betalar idag!
Även 90 öre är 1300 billigare..ni fattar inte hur djä*l* dyrt det är i SE4.😢

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
"...några öre/kWh i extra elskatt och vi får kärnkraft och mycket billigare el..."

utredare Dilléns förslag om prisgaranti i korthet
– om elpriset är lägre än lösenpriset (80 öre/kWh) antas prisgarantin medföra en årlig kostnad på 91 miljoner kronor per öre prisdifferens och per reaktor, förslaget som helhet avser fyra reaktorer med sikte på "minst tio"

– om det faktiska elpriset är 50 öre, och med 10 nya reaktorer i drift kommer kärnkraftsbolaget kompenseras med 91M * (80-50) * 10 = 27 miljarder / år

– prisgarantin föreslås vara giltig i 40 år

vem betalar?
– utredningen fördelar i ett räkneexempel ut kostnaden på det av regeringen stödda målet om 300 TWh/år år 2045

– med exemplet ovan med 27 miljarder kronor blir det då en extra elskatt på 9 öre/kWh

invändningar
– dels kommer vi kanske aldrig nå mer än runt 200 TWh i elproduktion inom överskådlig tid, och dels betalar den elintensiva industrin idag ingen (nåja, 0.6 öre/kWh) elskatt

skulle svensk industri applådera att få elskatten höjd från 0.6 till 9.6 öre/kWh?

så om den elintensiva industrin även fortsättningsvis ska skyddas från elskatt (för internationell konkurrenskraft) kommer kostnaderna för prisgarantin att fördelas över – i huvudsak – de vanliga konsumenterna som konsumerar cirka 80 TWh, både idag och framtiden, alltså en nästan fyrdubblad börda jämfört antagandet om att bördan ska delas på 300 TWh

kommentarer
– prisgarantin på 80 öre/kWh är inte huggen i sten, utan nivån lär bli en förhandling den dagen någon hugad kraftverksbyggare är beredd att ta det slutliga investeringsbeslutet – kommer vi se det ske de närmaste fem åren?

– utredaren Dilléns förslag om prisgaranti avser de första fyra reaktorerna, och har inte uttalat sig om senare reaktorer ska omfattas, men det vore märkligt om reaktor 5-10 skulle komma till stånd utan en [uppdaterad] prisgaranti

– utredaren Dilléns säger sig "inte ta ställning" till vilka som ska vara med och betala kostnaderna för prisgarantin för den nya kärnkraften (om det är alla, eller med undantag för elintensiv industri), och hänvisar den frågan till regeringen

så "..,några ören extra per kWh..." men som skulle landa på 34 öre/kWh – är det ett påslag på elpriset som är rena fyndet, om nu elen i sig kostar 50 öre?

om Finland
det är ett rimligt antagande att en ökad tillgång på elproduktion kan sänka elpriserna

men det är förstås beroende på vad den nya elproduktionen kostar, vilken elproduktion som den undantränger, vilka handelsutbyten som sker med intilliggande elområden, storleken på elområdet...

med det sagt skulle jag säga att det inte går att omsätta en iakttagelse i ett land till ett annat land – varken i absoluta tal eller som en procentuell förändring

det vore intressant att få ta del av dina uppgifter [källreferens?] där elpriset i Finland ska ha gått ner med 22 öre/kWh till följd av Olkiluoto 3

tittar jag på landets elsystem så har elproduktionen och elpriset utvecklats de senaste sju åren på följande vis

[bild]

förutom det nya kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 3, så har Finland byggt ut vindkraften ordentligt och de senaste åren har den nybyggda vindkraften tillfört mer el än vad den nya reaktorn gjort

den nya finska elproduktionen kompenserar för bortfallet från den tidigare elimporten från Ryssland och för en minskning av kol och gas i elproduktionen – bra så!

prisnivån för 2024 ligger ganska precis på samma nivå som 2018 och 2019 – de senaste åren innan det avgrundssvarta tjugotalet (med minst tre farsoter) inleddes

och sneglar man på några andra länder/elområden så tycker jag att den finska prisutvecklingen är snarlik andra länders

[bild]

åter till den föreslagna prisgarantin
så finns det också risker med förslaget, som att den nya kärnkraften kan ställa till det för exempelvis de befintliga sex reaktorerna

Vattenfall siktar på att livslängdsförlänga sina fem befintliga reaktorer – troligen ett ekonomisk sunt tilltag – men med ny kärnkraft på spelplanen med sin unika prisgaranti kommer förutsättningarna förändras och skulle kunna göra att man skrinlägger livstidsförlängningen av de gamla reaktorerna, alternativt att man gör jobbet men reaktorerna kommer bli olönsamma – konsekvensen av att skattefinansiera nya reaktorer kan leda till att befintlig kärnkraft läggs ner i förtid

man ska inte slänga ut barnet med badvattnet
Ja jag lutar åt att inte vilja ha mer kärnkraft här i norr, även ifall jag tycker det är det i särklass vettigaste produktionsslaget näst efter vattenkraft.

Lägg ner kärnkraften helt istället, och satsa på sol/vind och batterier och pumpkraft för hela slanten.

Så får vi hoppas att andra länder bygger ut kärnkraft istället.

Eller inte!

Kan du inte göra en simulering och antaganden om vad elpriset skulle vara givet en sådan strategi?

Och vad energiskatten skulle landa på?

Och Sveriges förbrukning ska ju öka säger dom. Var ska den kraften komma ifrån tycker du?

CO2 utsläppen vore också intressant att se

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.