Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nu skrev jag inte ut det, men jag avsåg infrastruktur och livsnödvändigheter.
Sen finns det medelvägar att gå.

Man behöver inte "go full retard" åt endera hållet.
Men då ska vi väl inte börja med el (för den är vi ju dessutom idag helt självförsörjande på), utan då är det väl en massa viktiga mediciner och matproduktion det viktigaste?

Redigerat:
K karlmb skrev:
Jaha, så det var det du hakade upp dig på. Om du försöker att gissa vad de egentligen menade, hur går det då?
Är det helt omöjligt för dig?
Det är fortfarande för många frågetecken för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning. Men det är ju inte prisbildningen på Nordpool och marginalprissättning de vill åt vilket många tycks tro

Det jag lyckas utläsa är att de vill avskaffa elhandlarna och utöka nätbolagens monopol. I övrigt är det mycket luddigt.

D Daniel 109 skrev:
Det jag lyckas utläsa är att de vill avskaffa elhandlarna och utöka nätbolagens monopol. I övrigt är det mycket luddigt.
Nja, elhandlarna får ägna sig åt den finansiella risken. Å här få konkurrens av bl.a. banker som jag förstått det

D Daniel 109 skrev:
Det är inte luddigt om du byter ut elnät mot elhandlare mot svenska konsumenter.
Troligen felskrivning.

K karlmb skrev:
Det är inte luddigt om du byter ut elnät mot elhandlare mot svenska konsumenter.
Detta var i sig luddigt. Vad ska du byta mot vad?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Vi är inte självförsörjande i södra delen av landet. Kraftledningar är lätta mål.
KKV har visat sig vara riktigt bra att ha. Inte ens ryssen är så dum att de angriper dem.
Stockholm är inte självförsörjande, Inte Sundsvall kommun heller, Piteå är absolut inte självförsörjande, hela Tornedalen har ständig effektbrist, fastän det bor så få människor där.

Precis såhär dumt resonerar du nu!

Z Zodde skrev:
Detta var i sig luddigt. Vad ska du byta mot vad?
Det gäller till vem SvK säljer elen.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Kärnkraftverk kan direkt ersätta kol/gas.
Det enda som behövs då är fossil N-1 kapacitet.
Nope, kärnkraft är usel reglerkraft.

K karlmb skrev:
Det gäller till vem SvK säljer elen.
SvK säljer till elnätsföretagen, det står ju i artikeln..? Så just det var det inte nån osäkerhet om bortsett från din felskrivning…

Men hur förändrar detta pris volatiliteten mot kund?

Z Zodde skrev:
SvK säljer till elnätsföretagen, det står ju i artikeln..? Så just det var det inte nån osäkerhet om bortsett från din felskrivning…

Men hur förändrar detta pris volatiliteten mot kund?
Min felskrivning? Det är ju artikeln...
Hur? Genom att avgifterna från flaskhalsarna används till att sänka priset mot svenska kunder.

K karlmb skrev:
Min felskrivning? Det är ju artikeln...
Hur? Genom att avgifterna från flaskhalsarna används till att sänka priset mot svenska kunder.
Artikeln säger elnätsföretagen, du skrev elhandelsföretagen.

Så avgifter som fram till nu varit avsedda för utbyggnad av regional och nationell infrastruktur ska istället ges tillbaka till kund.

Men HUR? Ett procentuellt bidrag till alla flat?
Eller minska pris volatiliteten? Ungefär hur mycket billigare i procent skulle elpriset bli för slutkund? 2%, 5%, 10%, 25%, 50%

Vad sker med funktionaliteten på Nordpool om du får en så dominant spelare som SvK som tagare?

Påverkas regler/kalkyler för elnäts avgift på nåt sätt ?

Förslaget påverkar ju inte marginalprissättningen å utlandets påverkan utan är helt enkelt en distribution av pengar från stat till konsument, inte helt olikt Norgespriset.

Det märkliga är väl om alla som är emot dagens prisbildning omfamnar detta förslaget …?

Z Zodde skrev:
Artikeln säger elnätsföretagen, du skrev elhandelsföretagen.

Så avgifter som fram till nu varit avsedda för utbyggnad av regional och nationell infrastruktur ska istället ges tillbaka till kund.

Men HUR? Ett procentuellt bidrag till alla flat?
Eller minska pris volatiliteten? Ungefär hur mycket billigare i procent skulle elpriset bli för slutkund? 2%, 5%, 10%, 25%, 50%

Vad sker med funktionaliteten på Nordpool om du får en så dominant spelare som SvK som tagare?

Påverkas regler/kalkyler för elnäts avgift på nåt sätt ?

Förslaget påverkar ju inte marginalprissättningen å utlandets påverkan utan är helt enkelt en distribution av pengar från stat till konsument, inte helt olikt Norgespriset.

Det märkliga är väl om alla som är emot dagens prisbildning omfamnar detta förslaget …?
Nu får du ge dig. Jag skrev att det troligen var en felskrivning i artikeln. Så jag har inte skrivt något fel.
Ja det låter rimligt, att falskhalsavgifterna som nu skenar än mer, istf att nån gång i framtiden användas till att bygga mer kapacitet och totalt sänka elintensiv industri i SE1 o 2, istället används för att kompensera extrempriser som beror på kopplingen mot kontinentens elmarknad.
Dominant spelare? Hur menar du att Svk påverkar något om de köper elen som alla andra på Nordpool? Skulle deras bud påverka hela marknaden, och isåfall, åt vilket håll?
Vi omfamnar kanske inte förslaget men det skulle ju iaf inte strida mot några EU-regler, eller vet du bättre där?
Och därmed kan inte det argumentet stoppa lösningen.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stockholm är inte självförsörjande, Inte Sundsvall kommun heller, Piteå är absolut inte självförsörjande, hela Tornedalen har ständig effektbrist, fastän det bor så få människor där.

Precis såhär dumt resonerar du nu!
De har en gemensam nämnare. De ligger i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.