Du har ju inga visioner eller ideér, bara gnäll.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du sprider massa lögnaktiga citat, tycker du själv det höjer nivån på BH att, likt Trump, upprepa klara sakfel ?
De blir inte mer sanna bara för att du upprepar dom ofta
Lögnaktiga? du får väl läsa själv. "

Av Mats Nilsson
Elmarknadsanalytiker. Docent i miljöekonomi.

En mycket hälsosam debatt har startat och en eloge till Norge som tog första steget.😉

"Norrmännen saknar den svenska räddhågsna, litet ängsliga undran vad EU ska tycka."

https://second-opinion.se/isolera-oss-fran-parasiterande-grannlander/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är ju fungerande marknader.... utan "parasiter" med ett uselt energisystem.
Är det? Faktum är att gångerna jag inte kunnat köpa en röd paprika i affären är fler än de gångerna jag inte kunnat konsumera el när jag önskat...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Lögnaktiga? du får väl läsa själv. "

Av Mats Nilsson
Elmarknadsanalytiker. Docent i miljöekonomi.

En mycket hälsosam debatt har startat och en eloge till Norge som tog första steget.😉

"Norrmännen saknar den svenska räddhågsna, litet ängsliga undran vad EU ska tycka."

[länk]
Likt DI artikeln häromdagen kunde du inte förklara ett dyft vad som menades, bara att den måste vara bra och sann pga skribenterna.

Samma här.
Om du citerar ska du väl själv kunna svara på frågor?

Vad har Norska regeringen beslutat?
Är det nödhjälpen i form av Norgespriser din skribent syftar på

Vad var fel i en energipolitik som ivartfall 2015-20 gav ökad export och lägre priser.

Se där 2 enkla frågor så ser vi om du klarar av dessa utan att ducka?

Dan: Om du frågar paralun beror det nog att spanjorerna stoppat exporten för att säkerställa egen tillgång till lågt pris.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man inget förslag på något som man anser vara bättre så ska man nog inte gnälla på nuvarande system.
Du fick ett förslag i veckan. Hur går det med feedbacken?

D Daniel 109 skrev:
Om du inte kommer ihåg det så kan du backa i tråden och läsa vad du skrivit.
Nej. Du har problem med vad jag skriver. Då får du allt skriva mer än så.

S Snikholt skrev:
Jag är av den uppfattningen att vi bör försöka vara så oberoende vi bara kan av omvärlden.
Det är ett väl dokumenterat recept på fattigdom.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det? Faktum är att gångerna jag inte kunnat köpa en röd paprika i affären är fler än de gångerna jag inte kunnat konsumera el när jag önskat...
Jo men att vi har tillgång till prisvärd el till både industri och privatkonsumenter är en grundförutsättning för ett fungerande land. Paprika spelar mindre roll och vad jag vet fungerar paprikahandeln och inga parasitländer som saboterar marknaden.

S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ett väl dokumenterat recept på fattigdom.
Nu skrev jag inte ut det, men jag avsåg infrastruktur och livsnödvändigheter.
Sen finns det medelvägar att gå.

Man behöver inte "go full retard" åt endera hållet.

S
D Daniel 109 skrev:
Du har ju inga visioner eller ideér, bara gnäll.
"något annat än marginalprissättning och prisintegration mellan länder vill jag ha"

Det är en vision.
Sen att den inte lierar med din uppfattning om saker och ting är en helt annan sak.

Du har vad jag sett i tråden inte bidragit med något annat än torftiga uttalanden utan patos, och att låta som en handels-student.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
När det gäller el så produceras ju mer än vi hör av med även utan kris. Så där har vi väldigt god självförsörjning. Då är det värre med mat och drivmedel tex.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
När det gäller el så produceras ju mer än vi hör av med även utan kris. Så där har vi väldigt god självförsörjning. Då är det värre med mat och drivmedel tex.
Vi är inte självförsörjande i södra delen av landet. Kraftledningar är lätta mål.
KKV har visat sig vara riktigt bra att ha. Inte ens ryssen är så dum att de angriper dem.

S Snikholt skrev:
Nu skrev jag inte ut det, men jag avsåg infrastruktur och livsnödvändigheter.
Sen finns det medelvägar att gå.

Man behöver inte "go full retard" åt endera hållet.
Jo men löser vi utmaningen med de gröna parasiterna så kan nog Europa få till en utmärkt elmarknad med en perfekt energimix av planerbar elproduktion och slumpkraft

S
P paralun skrev:
Jo men löser vi utmaningen med de gröna parasiterna så kan nog Europa få till en utmärkt elmarknad med en perfekt energimix av planerbar elproduktion och slumpkraft
Det kan ju inte vi svenskar påverka alls - sker det så sker det.
Jag är skeptisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.