D Daniel 109 skrev:
Jag avser inte komma med något sådant svar. Artikeln är inte så tydlig att jag kan ge det. Jag har framfört det jag tycker känns tveksamt i sammanhanget.
Du hade alltså inga sakliga argument, bara det gamla vanliga.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Förklara!

"Den helt dominerade ägaren av svensk elproduktion är staten via helägda Vattenfall. På andra plats kommer Uniper med tyska staten som ägare. Tredje största ägaren är Fortum, med finska staten som majoritetsägare, medan fjärde största ägaren är Sveriges kommuner."

Sä år det med det!
[länk]

Uppdaterad 2023 men inget har väl hänt sedan dess
Återigen tillför du noll å nada.
Uniper å Fortum tillhör inte offentliga sektorn i Sverige. Huruvida de har utländska stater som hel eller delägare betyder inget i sammanhanget

Fortum är börsnoterat
Uniper var det tills Tyska staten tvingades in som ägare

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du fick en fråga att förklara angående vad som ändras på Nordpool…?
För mig framgår det inte av artikeln så du kan väl börja med det så tar vi det därifrån

K karlmb skrev:
Man skriver så här och SvK ska då bli grossisthandlare av el.

"Vi föreslår att Svenska kraftnät bli balansansvarig för all elanvändning i Sverige. Elnätföretagen får till ansvar att ta fram prognos på den samlade elanvändningen nästa dygn i anslutningspunkten till överliggande nät.

Elnätföretagen lämnar prognoserna till Svenska kraftnät som sedan sammanställer prognoserna inom respektive elområde och vid behov justerar dem med hänsyn till bland annat nya väderprognoser eller när ny information erhålles från de lokala elnätföretagen. Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen till det marknadspris som uppstår på Nord Pool, inklusive obalanskostnader.

Svenska kraftnät agerar aktör på intradagmarknaden för att minimera den totala obalansen i respektive elområde.
I balansavräkningen fördelar Svenska kraftnät obalanskostnaden direkt till elnätföretagen i proportion till elanvändningen i respektive elområde."

https://www.di.se/debatt/gor-om-elmarknaden-i-grunden-nu/

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Man skriver så här och SvK ska då bli grossisthandlare av el.

"Vi föreslår att Svenska kraftnät bli balansansvarig för all elanvändning i Sverige. Elnätföretagen får till ansvar att ta fram prognos på den samlade elanvändningen nästa dygn i anslutningspunkten till överliggande nät.

Elnätföretagen lämnar prognoserna till Svenska kraftnät som sedan sammanställer prognoserna inom respektive elområde och vid behov justerar dem med hänsyn till bland annat nya väderprognoser eller när ny information erhålles från de lokala elnätföretagen. Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen till det marknadspris som uppstår på Nord Pool, inklusive obalanskostnader.

Svenska kraftnät agerar aktör på intradagmarknaden för att minimera den totala obalansen i respektive elområde.
I balansavräkningen fördelar Svenska kraftnät obalanskostnaden direkt till elnätföretagen i proportion till elanvändningen i respektive elområde."

[länk]
Sluta med å klippa in (alla kan läsa länkarna)
Svara istället på hur prisbildningen på Nordpool ändras för det förstår jag inte.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sluta med å klippa in (alla kan läsa länkarna)
Svara istället på hur prisbildningen på Nordpool ändras för det förstår jag inte.
Jo nu säker på att jag de som skrivit debattartikeln vet hur prisbildningen fungerar på Nordpool.

Nils Andersson, tidigare vd för Kraftverksföreningen, ledamot i Nord Pools styrelse.
Lennart Billfalk, tidigare vd för Elforsk (numera Energiforsk), vice vd i Vattenfall med ansvar för teknisk utveckling och strategisk planering.
Erik von Hofsten, vd för de lokala energibolagens samverkansorganisation Lokalkraft Sverige och styrelseledamot i den europeiska samarbetsorganisationen för lokala energibolag, CEDEC.
Lars Joelsson, tidigare chef för Vattenfalls Produktionsledning i Norden.
Gunnar Lundberg, tidigare vd för Vattenfall Regionnät samt Regulatory affairs, ordförande i Eurelectric market committee.
Anders Mannikoff, vd för Herrljunga Elektriska AB, ordförande för de lokala energibolagens samverkansorganisation Lokalkraft Sverige.
Per Norberg, före detta professor i elkraftsystem vid Chalmers, tidigare utvecklingschef för Transmission och Distribution på Vattenfall Eldistribution
Set Persson, tidigare chef för Vattenfalls produktionsplanering Norden

Gör om elmarknaden i grunden – nu!​

https://www.di.se/debatt/gor-om-elmarknaden-i-grunden-nu/

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu säker på att jag de….
Va?

Menar du att det var svar på frågan som ställdes?

P paralun skrev:
Jo nu säker på att jag de som skrivit debattartikeln vet hur prisbildningen fungerar på Nordpool.

Nils Andersson, tidigare vd för Kraftverksföreningen, ledamot i Nord Pools styrelse.
Lennart Billfalk, tidigare vd för Elforsk (numera Energiforsk), vice vd i Vattenfall med ansvar för teknisk utveckling och strategisk planering.
Erik von Hofsten, vd för de lokala energibolagens samverkansorganisation Lokalkraft Sverige och styrelseledamot i den europeiska samarbetsorganisationen för lokala energibolag, CEDEC.
Lars Joelsson, tidigare chef för Vattenfalls Produktionsledning i Norden.
Gunnar Lundberg, tidigare vd för Vattenfall Regionnät samt Regulatory affairs, ordförande i Eurelectric market committee.
Anders Mannikoff, vd för Herrljunga Elektriska AB, ordförande för de lokala energibolagens samverkansorganisation Lokalkraft Sverige.
Per Norberg, före detta professor i elkraftsystem vid Chalmers, tidigare utvecklingschef för Transmission och Distribution på Vattenfall Eldistribution
Set Persson, tidigare chef för Vattenfalls produktionsplanering Norden

Gör om elmarknaden i grunden – nu!​

[länk]
Men nu diskuterar vi här på BYGGAHUS.
Ni som tycker förslaget är bra (å förhoppningsvis förstått hur prisbildningen på Nordpool kommer att ändras) kan väl förklara det för oss andra.??

Ni bad om kommentarer av mig Daniel mfl.

Vi behöver klargörande för att förstå förslaget.

Kan nu de största påhejarna förklara EXAKT VAD SOM ÄNDRAS på Nordpool?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag kommer tom att läsa Zoddes svar...
Hade DU NÅT SVAR angående Nordpool?

Eller blev du plötsligt tyst?🤔

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Va?

Menar du att det var svar på frågan som ställdes?
Nej men herrarna som skrev debattartikeln vet nog exakt hur det ska gå till.

Funderade själv på det här med SvK som grossithandlare vad det medför?

Men de hade nog inte skrivit debattartikeln om de inte var övertygade om att vi skulle kunna skärma oss från "gökungar" som Danmark o Tyskland. Ser betydligt smartare ut än Norges förslag.

• Haha
djac
  • Laddar…
Om du tycker att det är smartare än Norges förslag så kan du väl förklara skillnaden?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men herrarna som skrev debattartikeln vet nog exakt hur det ska gå till.

Funderade själv på det här med SvK som grossithandlare vad det medför?

Men de hade nog inte skrivit debattartikeln om de inte var övertygade om att vi skulle kunna skärma oss från "gökungar" som Danmark o Tyskland. Ser betydligt smartare ut än Norges förslag.
Men du skröt ju över artikeln så då måste ju du OCKSÅ veta “hur det ska gå till”??

Du kan väl berätta vad som ändras på Nordpool för tidigare skrev du ju att detta var ett alternativ till marginalprissättning ?

Du verkar ha mer fokus på vem som skrivit artikeln än vad de faktiskt skrivit.

Beskriv hur förslaget är smartare än Norges.

Z Zodde skrev:
Men du skröt ju över artikeln så då måste ju du OCKSÅ veta “hur det ska gå till”??

Du kan väl berätta vad som ändras på Nordpool för tidigare skrev du ju att detta var ett alternativ till marginalprissättning ?

Du verkar ha mer fokus på vem som skrivit artikeln än vad de faktiskt skrivit.

Beskriv hur förslaget är smartare än Norges.
Jo Norge vill ju inte förlänga avtalen för Danmarkskablarna och sedan det här med att staten ska ge elbidrag för höga elpris.

Sedan citat :
Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.

– Instabiliteten på elmarknaden är stor. Därför ligger det i rådande läge inte i Norges intresse att implementera dessa regelverk. Vi har sakliga skäl för vårt agerande och jag förväntar mig att EU förstår detta, säger energiminister Terje Aasland i en kommentar."
https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/

Så dagens förslag är nog klart smartare och staten slipper en bidragspost inkl att vi kan exportera vidare till "gökungarna" utan att själva drabbas av höga elkostnader.

P paralun skrev:
Jo Norge vill ju inte förlänga avtalen för Danmarkskablarna och sedan det här med att staten ska ge elbidrag för höga elpris.
Å därför är dagens förslag i DI bättre än norrmännens? (Inget beslut är taget om Danmarkskablarna, varför har du ständigt så svårt att ta till dig fakta)
Återigen svarar du inte på det som frågas, du verkar föra en monolog med dig själv till tråden frustration...

Sen citerar du en svensk clickbait atrikel UTAN att ange vem du citerar?

Men förklara hur prisblidningen på Nordpool ÄNDRAS med dagens förslag i DI som du har höjt upp till skyarna.
För det är völ inte så att du applåderar nåt du öht inte förstår??

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Å därför är dagens förslag i DI bättre än norrmännens? (Inget beslut är taget om Danmarkskablarna, varför har du ständigt så svårt att ta till dig fakta)
Återigen svarar du inte på det som frågas, du verkar föra en monolog med dig själv till tråden frustration...

Sen citerar du en svensk clickbait atrikel UTAN att ange vem du citerar?

Men förklara hur prisblidningen på Nordpool ÄNDRAS med dagens förslag i DI som du har höjt upp till skyarna.
För det är völ inte så att du applåderar nåt du öht inte förstår??
Jo nu har vi "Bekenmodellen" och idag "Lokalnätsmodellen", sen har vi den "Norska modellen".

Det tar sig för att kunna få ordning på den här dysfunktionella elmarknaden!

Den största utmaningen är nog att få Ebba att fatta det här.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.