Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
det extremt hårt reglerade elsystemet i Sverige
Har du fastnat i det perspektivet fullständigt?
Då är det nog ingen ide att diskutera marknadsmekanismer.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Precis vad Norge kommit fram till och diskuteras febrilt i EU-Bryssel.

Tyskland kommer nog snart med en icke kompromisslös grön lösning utan mer pragmatisk.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Jaha, dags för klassikerna "Du fattar ändå inte" och "Jag orkar inte" när argumenten är slut! ;)

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man har timpris ja, inte om du har rörligt.
Jo så blir det även med rörligt elpris.

Det rörliga elpriset kan tex vara lågt en sommarmånad när du inte behöver någon elvärme och dyrt en vintermånad när du behöver massor med el.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Precis vad Norge kommit fram
Vad har Norge kommit fram till?
Fantiserar du igen…🤔

Z Zodde skrev:
Vad har Norge kommit fram till?
Fantiserar du igen…🤔
Jo du vägrar visst att se fakta

Att Norge ska ge "bidrag" från staten för den icke fungerande elmarknad vet vi.

Men det viktiga är egentligen det här på slutet och att man går emot EU-direktiv

"Säger nej till EU:s direktiv
Fredagens norska energibeslut innehöll även ytterligare delar. Bland annat ska Norge sänka momsen på elnätsavgifter från 25 till 15 procent, med sikte på att ta bort momsen helt på sikt. Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.

– Instabiliteten på elmarknaden är stor. Därför ligger det i rådande läge inte i Norges intresse att implementera dessa regelverk. Vi har sakliga skäl för vårt agerande och jag förväntar mig att EU förstår detta, säger energiminister Terje Aasland i en kommentar."

Bravo Norge!😉

https://www.energi.se/artiklar/2025/februari-25/sa-paverkar-norgepriset-den-nordiska-elmarknaden/

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du vägrar visst att se fakta

Att Norge ska ge "bidrag" från staten för den icke fungerande elmarknad vet vi.

Men det viktiga är egentligen det här på slutet och att man går emot EU-direktiv

"Säger nej till EU:s direktiv
Fredagens norska energibeslut innehöll även ytterligare delar. Bland annat ska Norge sänka momsen på elnätsavgifter från 25 till 15 procent, med sikte på att ta bort momsen helt på sikt. Man sätter också stopp för planeringen av nya utlandskablar till 2029 och säger även nej till att införa EU:s elmarknadsdiektiv och de återstående förordningarna i EU:s fjärde energimarknadspaket.

– Instabiliteten på elmarknaden är stor. Därför ligger det i rådande läge inte i Norges intresse att implementera dessa regelverk. Vi har sakliga skäl för vårt agerande och jag förväntar mig att EU förstår detta, säger energiminister Terje Aasland i en kommentar."

Bravo Norge!😉

[länk]
Jaså, det var Norgespris, sänkt moms å pausande av införande av direktiv du menade.

Nu var det ju inte det som diskuterades innan din kommentar så vet inte vilket värde ditt inlägg har. ..

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jo så blir det även med rörligt elpris.

Det rörliga elpriset kan tex vara lågt en sommarmånad när du inte behöver någon elvärme och dyrt en vintermånad när du behöver massor med el.
Ja men det är ju det jag säger, ta och titta på snittpriset för sommarmånaden och för vintermånaden då.

Två grannar som båda har rörligt kommer få samma pris per kWh, även om de har olika uppvärmning, en har elbil, vilket den andra inte har, en har, en styr om belastning till lågpris medan en lastar på all belastning när det är som dyrast.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jaså, det var Norgespris, sänkt moms å pausande av införande av direktiv du menade.

Nu var det ju inte det som diskuterades innan din kommentar så vet inte vilket värde ditt inlägg har. ..
Nej jag gjorde en kort kommentar att det nu kommer det tung kritik mot den här "skämtmarknaden" med el och Norges inspel är klart bra!

Sen diskuteras det här då febrilt i Tyskland samt EU-Bryssel i skuggan av allt annat Europa har ställt till med.
Vi får se hur det slutar!?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På många sätt.

Det byggs batterilager, det projekteras pumpkraftverk. Befintligs anläggningar styrs efter elpris. Värmepumpar och elbilsladdning styrs efter elpris. Konsumenter investerar i lösningar som minskar toppförbrukningen. Tex isolering.

Fördelen med marknadsekonomi är att de mest kostnadseffektiva lösningarna brukar bli implementerade. Om staten ska lösa problemet blir det sällan så. Om staten skulle garantera fast elpris skulle det på totalen bli dyrare för oss konsumenter.
Om det nu kommer att byggas batterilager, kommer det gynna Kina & tiden innan vi ev är där, ja den är lång.

Redan idag styrs anläggningar efter elpris, så "ökade" samhällsnyttan ?
Och svenska hus ligger nog redan i topp, vad gäller Isolerat & skaffat luftvärmepump.
Så jag förstår inte riktigt vad du tror kommer "bli" positivt i "nära framtid"

Och du bör nog inte förkasta statlig "styrning", då denna ändå fick oss att bli "världens bästa land"
Ingen dålig prestation !

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Boilerplate4U
Det kommer att dröja decennier innan batterilager blir ett kostnadseffektivt och miljömässigt hållbart alternativ som dessutom inte kräver dyra cellbyten vart 10–15:e år.

Systempriset och den initiala investeringen för ett batterilager med HVDC-omvandlingsstationer, anslutning till högspänningsnätet och anläggningskostnader uppgår idag till 10 000–12 000 kr/kWh för ett storskaligt projekt.

Levelized Cost of Energy (LCOE): 1,5–2,5 kr/kWh över 15 års drift (beroende på elpris, cykling och underhåll). Drift och förvaltning tillkommer med cirka 2–3 % per år.

Dessutom krävs cellbyte vart 10–15:e år vilket avsevärt ökar LCOE.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det kommer att dröja decennier innan batterilager blir ett kostnadseffektivt och miljömässigt hållbart alternativ som dessutom inte kräver dyra cellbyten vart 10–15:e år.

Systempriset och den initiala investeringen för ett batterilager med HVDC-omvandlingsstationer, anslutning till högspänningsnätet och anläggningskostnader uppgår idag till 10 000–12 000 kr/kWh för ett storskaligt projekt.

Levelized Cost of Energy (LCOE): 1,5–2,5 kr/kWh över 15 års drift (beroende på elpris, cykling och underhåll). Drift och förvaltning tillkommer med cirka 2–3 % per år.

Dessutom krävs cellbyte vart 10–15:e år vilket avsevärt ökar LCOE.
Batterilagring är inget seriöst alternativ vad gäller energilagring. Som buffertlösning av effekt i vissa sammanhang absolut.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att du försöker förklara något helt självklart, som alla redan har fattat.
Men många tror att du skulle ha kommit på något speciellt som man inte tänkt på, och därför blir det missförstånd och ni pratar förbi varandra.

Du kan vara tryggt förvissad om att alla här kan elementär aritmetisk matematik.
Jag tror att @Ulltand är på något här som det faktiskt inte pratas om. Jag vet inte om det skulle göra någon större skillnad, men jag kan nog inte påminna mig om att jag någonsin sett någon sammanställning som exempelvis tittar på något så trivialt som om en genomsnittvillas ackumulerad månadsförbrukning gånger månadsmedelpris skiljer sig nämnvärt från årsförbrukning gånger årsmedelpris.

Jag begär inte på något vis att någon annan ska göra jobbet att jämföra de två, men jag tycker inte heller att tanken bara ska viftas bort som banal.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att du försöker förklara något helt självklart, som alla redan har fattat.
Men många tror att du skulle ha kommit på något speciellt som man inte tänkt på, och därför blir det missförstånd och ni pratar förbi varandra.

Du kan vara tryggt förvissad om att alla här kan elementär aritmetisk matematik.
Om vi hittar på ett räkneexempel för att se om man kan medelvärdebasera priserna och multiplicera med accumulerad förbrukning. Kan det bli samma resultat som man räknat månad för månad?

Vi förenklar året till sommar och vinter med dyrare el på vintern vilket förekommer fast elen iofs kan vara billigare på vintern än sommaren.
Men som förenklat räkneexempel..som går att räkna med huvudräkning...

Om vi antar priserna 50 öre/kWh på sommaren och 1,5kr/kWh på vintern. Medel 2,0

På vintern förbrukar vi 3000kWh och sommaren 1000kWh, accumulerat 4000 kWh

Medelvärdesmetoden slutar på 8000 kr (2*4000).
Viktad slutnota, alltså verklig, slutar bara på 5000 kr (4500+500).

Eh, nej.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.