806 330 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det måste varit tufft för dem då Vattenfall tog 9,50 kr/kWh även då elpriserna priserna sjönk.Fairlane skrev:
Vad är motivet till att anvisningar avtal finns och behövs, när det finns månads rörligt utan bindningstid?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Gammal vana antar jag. Dr var den dominerande modellen tidigare om jag uppfattat det korrekt.blackarrow skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Det är inre så ett viktat genomsnitt beräknas heller.Ulltand skrev:
Ah, som ett viktat medelpris?Ulltand skrev:
För en enskild månad så blir det ungefär som det rörliga priset, varierar lite beroende på vilken grupp man delar med.
Om man har timpris ja, inte om du har rörligt.Ulltand skrev:
Vilket inte heller är det som föreslagits.Ulltand skrev:
Det är nog året som folk tänker på när de talar om att folk inte har råd.Ulltand skrev:
Rent teoretiskt så har du nog rätt - men marknaden är skoningslös, det är väl där skon klämmer.D Daniel 109 skrev:
Politiken bestämmer spelplanen och marknaden anpassar sig kvickt.
Jag önskar mer stabilitet och långsiktighet.
Politiken har bestämt att vi ska straffbeskatta fossil kraft, och (kanske inte just nu) men tidigare subventionerat väder-el. Kärnkraft har varit paria.
Marknaden anpassar sig till det.
Sen om några år ändras spelplanen igen.... osv. osv.
Marknaden får inte möjlighet till långsiktighet, och då blir det ostabilt.
Och Sverige då, som har alla förutsättningar inom landet att ha väldigt billig el. Får svindyr el.
Det är skit tycker jag.
(Och nej nu är elen inte särskilt dyr just nu, men det är som en aktiv vulkan... vi har sett vad som kan hända.)
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Ja, det är helt fel. Det har avklarats många gånger, men påståendet tenderar att komma tillbaka.
Jo men vi kan ju INTE ha en grön-röd spelplan för det här viktiga. Men vi kanske ser ljuset i tunneln nu i Tyskland och EU-Bryssel!S Snikholt skrev:Rent teoretiskt så har du nog rätt - men marknaden är skoningslös, det är väl där skon klämmer.
Politiken bestämmer spelplanen och marknaden anpassar sig kvickt.
Jag önskar mer stabilitet och långsiktighet.
Politiken har bestämt att vi ska straffbeskatta fossil kraft, och (kanske inte just nu) men tidigare subventionerat väder-el. Kärnkraft har varit paria.
Marknaden anpassar sig till det.
Sen om några år ändras spelplanen igen.... osv. osv.
Marknaden får inte möjlighet till långsiktighet, och då blir det ostabilt.
Och Sverige då, som har alla förutsättningar inom landet att ha väldigt billig el. Får svindyr el.
Det är skit tycker jag.
(Och nej nu är elen inte särskilt dyr just nu, men det är som en aktiv vulkan... vi har sett vad som kan hända.)
Jo faktiskt ser iaf jag ljuset i tunneln och en röd-blå lösning kan det mycket väl bli både i Tyskland och som det redan är i EU-Bryssel.T TommyC skrev:
Men ett riktigt rysarval i Tyskland
https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/germany/
(man har ju inga blocklåsningar nere på kontinenten)
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Rent praktiskt, hur ser du att marknadsekonomin skulle lösa detta problem?D Daniel 109 skrev:
På många sätt.
Det byggs batterilager, det projekteras pumpkraftverk. Befintligs anläggningar styrs efter elpris. Värmepumpar och elbilsladdning styrs efter elpris. Konsumenter investerar i lösningar som minskar toppförbrukningen. Tex isolering.
Fördelen med marknadsekonomi är att de mest kostnadseffektiva lösningarna brukar bli implementerade. Om staten ska lösa problemet blir det sällan så. Om staten skulle garantera fast elpris skulle det på totalen bli dyrare för oss konsumenter.
Det byggs batterilager, det projekteras pumpkraftverk. Befintligs anläggningar styrs efter elpris. Värmepumpar och elbilsladdning styrs efter elpris. Konsumenter investerar i lösningar som minskar toppförbrukningen. Tex isolering.
Fördelen med marknadsekonomi är att de mest kostnadseffektiva lösningarna brukar bli implementerade. Om staten ska lösa problemet blir det sällan så. Om staten skulle garantera fast elpris skulle det på totalen bli dyrare för oss konsumenter.
Historiskt sett så har det ju tjänat Sverige väl, före avregleringen.D Daniel 109 skrev:På många sätt.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
På vilket sätt menar du (gärna med siffror) att dessa "marknadslösningar" konkret kan lösa bristerna i det extremt hårt reglerade elsystemet i Sverige och på den gemensamma elmarknaden inom EU?D Daniel 109 skrev:På många sätt.
Jag är särskilt intresserad av:
- Hur stor effekt batterilager, pumpkraftverk och efterfrågestyrning faktiskt har på effekttoppar. Gärna med konkreta exempel som LCOE/TCO eller likande.
- Hur dessa lösningar står sig mot den kapacitet som förlorats genom nedlagd kärnkraft i Sverige och Tyskland.
- På vilket sätt dessa marknadslösningar påverkar utfallet av mothandeln i Tyskland.
- Exempel på lyckade elmarknader där både elsystemet och prisbildningen är helt oreglerade.
Jag ser fram emot din analys och syn på balansen mellan marknad och stat i energiförsörjningen!