806 091 läst ·
22 149 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om börsens medelvärde är "aritmetiskt" eller viktat med handelsvolym?
Medel av 1,5 och 0,5 är inte 2.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Äsch! Det hör hade jag nog kunnat mjölka en timme innan @blackarrow upptäckt det. 😇D Daniel 109 skrev:
Ursäkta.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nu orkar jag inte kontra med en ny uträkning men jag misstänker att viktningen (ratio) är betydligt större till både pris och förbrukning på vintern.blackarrow skrev:
Om vi hittar på ett räkneexempel för att se om man kan medelvärdebasera priserna och multiplicera med accumulerad förbrukning. Kan det bli samma resultat som man räknat månad för månad?
Vi förenklar året till sommar och vinter med dyrare el på vintern vilket förekommer fast elen iofs kan vara billigare på vintern än sommaren.
Men som förenklat räkneexempel..som går att räkna med huvudräkning...
Om vi antar priserna 50 öre/kWh på sommaren och 1,5kr/kWh på vintern. Medel 2,0
På vintern förbrukar vi 3000kWh och sommaren 1000kWh, accumulerat 4000 kWh
Medelvärdesmetoden slutar på 8000 kr (2*4000).
Viktad slutnota, alltså verklig, slutar bara på 5000 kr (4500+500).
Precis men enligt @Mikael_L så är det redan inkluderat i alla prisjämförelser i tråden som en självklarhet ( han kan matte enligt egen utsago ) så detta är historia i tråden.Boilerplate4U skrev:
Vi får Fråga honom? 😊
Jawen: Nej, nu blev det också fel. Är det så svårt att räkna det enkla exemplet förstår jag att verkligheten blir för komplex.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
😁blackarrow skrev:
Om vi hittar på ett räkneexempel för att se om man kan medelvärdebasera priserna och multiplicera med accumulerad förbrukning. Kan det bli samma resultat som man räknat månad för månad?
Vi förenklar året till sommar och vinter med dyrare el på vintern vilket förekommer fast elen iofs kan vara billigare på vintern än sommaren.
Men som förenklat räkneexempel..som går att räkna med huvudräkning...
Om vi antar priserna 50 öre/kWh på sommaren och 1,5kr/kWh på vintern. Medel 2,0
På vintern förbrukar vi 3000kWh och sommaren 1000kWh, accumulerat 4000 kWh
Medelvärdesmetoden slutar på 8000 kr (2*4000).
Viktad slutnota, alltså verklig, slutar bara på 5000 kr (4500+500).
Kollar på film & läste inte allt, men i sak är ex något 3 ggr dyrare 1000 kr= 3000 kr hur man än väljer att formulera det. & ett medel av 1 och 2 = 1,5.Nötegårdsgubben skrev:
(verkar som jag missat nåt hahaha) men bra på tv! 🙃
Billigare ... än vad?blackarrow skrev:
Billigare än det svarta stålet, ja varför inte.
Även kolpriset dras ju med i samma prisrally på energipriser, och utsläppsrätterna blir lika mycket dyrare för ståltillverkning som eltillverkning.
Så det gröna stålet har fortfarande potential att faktiskt bli billigare än kolsvart stål.
Och ännu tuffare då den 17 december 2009.blackarrow skrev:
"Det allra högsta elpriset vi haft i Sverige är 14,58 kr/kWh vilket inträffade de två timmarna kl 16:00 - 18:00 den 17 december 2009. Under denna tid var bland annat fyra av de svenska kärnkraftverken på revision och ett var på provdrift."
https://www.elbruk.se/elmarknad-statistik-fakta
Kan någon verifiera att detta stämmer?
Jag hittar inte längre gammal prisstatistik på nordpool.
Du menar att staten (vattenfall) i princip bestämde elpriset?S Snikholt skrev:
I så fall, det vet vi faktiskt inte.
Det kan faktiskt vara så att "vi" förlorade massor av miljarder årligen, förluster som kanske döljdes i statens eller vattenfalls räkenskaper, eller så enkelt som förlust i form av minskad vinst till statskassan (det är också en förlust för dig och varenda skattebetalare).
Idag är vi rätt säkra på att Vattenfall åtminstone tjänar så mycket som det går, och det är pengar som rasar rakt in i statens kassa = bra för dig och mig.