806 357 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
För det första så börjar vi i familjen ta det med en klackspark att priserna hoppar upp och ned. Det har blivit det nya normala. Möjligen krävs det några år för att vänja sig, jorden går inte under när priset går över 2 kr /kWh.
Kanske redan nämnt detta tidigare??? Provade att ladda hem timpris för ett helt år, för drygt ett år sedan och applicerade på vår förbrukning. Vi hade tjänat några 100 kronor på att ha timpris för ett helt år. Vi har inte elbil, vi har bara hushållsel + uppvärmning av varmvatten, men försöker ändå att använda elen när det är billigare, genom att köra tvätt, disk och uppvärmning varmvatten på natten.
Kanske redan nämnt detta tidigare??? Provade att ladda hem timpris för ett helt år, för drygt ett år sedan och applicerade på vår förbrukning. Vi hade tjänat några 100 kronor på att ha timpris för ett helt år. Vi har inte elbil, vi har bara hushållsel + uppvärmning av varmvatten, men försöker ändå att använda elen när det är billigare, genom att köra tvätt, disk och uppvärmning varmvatten på natten.
Ja det är nog ganska enkelt att dra fördelar av timpris, om man har lite koll.trähandtag skrev:
För det första så börjar vi i familjen ta det med en klackspark att priserna hoppar upp och ned. Det har blivit det nya normala. Möjligen krävs det några år för att vänja sig, jorden går inte under när priset går över 2 kr /kWh.
Jag kanske byter till det när effektavgifterna införs hos mig, men troligen väntar jag ett tag tills man ser hur dessa två saker kommer samverka/motverka.
Okey Mr världsvan, du flyr undan lite gällande problemet tycker jag.Fairlane skrev:
Tror du verkligen det ger folk trygghet, när människor plötsligt förut kunde få 20-30.000 kr i elräkning istället för ca 6-7.000 kr.
Kika & läs på om Kronofogdemyndigheten, blir bara fler & fler som hamnar där när ev sparpengar är slut pga ökade ränta, mat, bränsle & elkostnader.
& konstigt nog är elkostnaden, den ända man INTE kan förutspå!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Men vikta över hela året då?Ulltand skrev:
Men gör man det så säger du ju att så kan man inte göra för under vintern när det är kallt så förbrukar man mer... Det är inget problem alls att få se vad det kostat med rörligt under 2024.
Det var ju därför jag sa att man kan titta på vintermånaderna, men då ska du ha hela året och tittar man på hela året så ska man ha vintermånaderna...Ulltand skrev:
Redigerat:
Jo och en lavin av fattiga människor blir det om Sverige och Europa får lägga ner sin industri och massarbetslöshet. Vi måste ju vara konkurrenskraftiga! och löser man inte elenergiutmaningen på ett trovärdigt sätt så är det kört.J jawen skrev:Okey Mr världsvan, du flyr undan lite gällande problemet tycker jag.
Tror du verkligen det ger folk trygghet, när människor plötsligt förut kunde få 20-30.000 kr i elräkning istället för ca 6-7.000 kr.
Kika & läs på om Kronofogdemyndigheten, blir bara fler & fler som hamnar där när ev sparpengar är slut pga ökade ränta, mat, bränsle & elkostnader.
& konstigt nog är elkostnaden, den ända man INTE kan förutspå!
Vad blir kvar? Gemräknare på återvinningar eller andra meningslösa sysslor i den gröna cirkulära ekonomin?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Det gör jag inte. Jag skriver att om medelpriset en månad är lågt så blir det inte dyrt den månaden.J jawen skrev:
Nej, jag fick detsamma 2022, inte 2023, inte 2024.J jawen skrev:
Är man orolig så får man binda sitt pris.
Bortsett från några månader 2022 så har det varit rätt stabilt. Dock är det väldigt tråkigt att så många inte förstår hur det fungerar och blir oroliga om priset några timmar är högt, trots att de har rörligt månadspris där dessa timmar blir snudd på försumbara. Oro är inte bra.J jawen skrev:
Dvs en stor del av de som har problem har det pga 2022, inte pga 2024.
Tyvärr sitter knappt 8% med anvisningsavtal vilket väl är ett bevis för att folk inte förstår eller orkar försöka förstå ens.
Att förbruka el just dessa timmar gör såklart ingen skillnad för medelpriskunden.Fairlane skrev:
Men det är en signal på att man bör dämpa sin elanvändning generellt denna månad.
Visst är det sista dagen på månaden och resten av dagarna har haft lågt pris må det vara försumbart.
Det jag försöker säga, med måttlig framgång, är att medelpriset på el under ett år inte avspeglar det medelpris en konsument med tex värempump faktiskt betalar. Då hen köper fler kwh på vintern när priset ofta är högre.Fairlane skrev:
Men vikta över hela året då?
Men gör man det så säger du ju att så kan man inte göra för under vintern när det är kallt så förbrukar man mer... Det är inget problem alls att få se vad det kostat med rörligt under 2024.
Det var ju därför jag sa att man kan titta på vintermånaderna, men då ska du ha hela året och tittar man på hela året så ska man ha vintermånaderna...
Denna effekt blir så klart högre med större prisvariation, dvs mer marknadsinflytande och väderberoende produktion.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Det jag försöker säga, med måttlig framgång, är att medelpriset under vintermånaderna då är bättre att titta på ...Ulltand skrev:
Medelpriset är vad medelpriset är ...Ulltand skrev:
Ja precis så är de,t men bäst är att relatera det till konsumentens förbrukning över hela året.Fairlane skrev:
Jag tänker att man inte gör det när man talar om medelpriset för ett specifikt år. Vilket kan ge felaktig bild. Speciellt om jämför historiskt från tider när elpriset inte varierade över året
Jag tror att du försöker förklara något helt självklart, som alla redan har fattat.Ulltand skrev:
Det jag försöker säga, med måttlig framgång, är att medelpriset på el under ett år inte avspeglar det medelpris en konsument med tex värempump faktiskt betalar. Då hen köper fler kwh på vintern när priset ofta är högre.
Denna effekt blir så klart högre med större prisvariation, dvs mer marknadsinflytande och väderberoende produktion.
Men många tror att du skulle ha kommit på något speciellt som man inte tänkt på, och därför blir det missförstånd och ni pratar förbi varandra.
Du kan vara tryggt förvissad om att alla här kan elementär aritmetisk matematik.