806 476 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det var inte det du sa att var dåligt i förra inlägget. Om solceller orsakar kostnader bör de ju också stå för dem. Men påståendet att de är generellt dåliga håller jag inte med om.
Det är heller inte visat att det behöver göras så speciellt mkt ombyggnader pga solcellsinstallationer.P paralun skrev:
Det enda är att att det på vissa håll kan bli problem med överspänning närmast trafo ifall denna är ställd upp pga spänningsfall till kunder långt bort. Ingen har visat hur många ledningar detta berör i verkligheten, utan det låter man folk spekulera om.
Nej så är det inte och de flesta större kommuner satsade på fjärrvärme.K karlmb skrev:
Men jovisst finns det områden som föll för frestelsen med direktverkande el.
Jaså? Det har avhandlats här tidigare hur få villor som i praktiken har fjärrvärme. Dessutom hade de husen tidigare elpatroner till stor del så argumentet faller även där.P paralun skrev:
Större delen av den kraftiga byggnationen av "villamattor" gjordes i en tid när direktverkande el var normen. Dessa hus fick varken skorstenar eller fjärrvärme.
Ja, du har påstått det tidigare. Men inte kunnat ge motivering eller källa.
Jag är imponerad över din självbild!Mikael_L skrev:
Den här tråden har pågått i 2 år och 9000+ inlägg.
Och vi har redan kommit fram till att det du skriver här är tokfel, totalnonsens, och var du fått det ifrån vet jag inte, om du hittar på det själv eller läst på flashback.
Du rubbar inte fakta det minste med dina tokigheter, tyvärr.
Jag kan inte rimligen be dig läsa 9000 inlägg, men du skulle varit med från början (och haft öppet sinne) så hade du vetat bättre idag.
Jag minns dig som en evig debattör i ett par andra trådar (där du idag vet att du hade lika tokfel då, men det vill du knappast erkänna), och jag lämnade snart de trådarna då jag inte hade något att tillföra och bara blev less tragglandet, så du behövde aldrig hamna på ignore.
Tråden innehåller alltså bästa lösningen på Sveriges elproduktion framöver.
Men om du försöker hålla dig till ämnet istället för din bild av mig som person och relatera till trådar om covid 19. (Det är nu typ 3 inlägg i rad som du gjort det)
Är det beskrivningen jag postade om att elpriset stigit betydligt mer än KPI sedan avregleringen och avvecklad kärnkraft och mer vindkraft som skaver?
Eller vindkraft till väldigt liten del går att reglera vilket kan ge negativa priser och vilken effekt det får för konkurrensen mot stabila energisystem.
Det är mina två viktigaste ingångar i tråden 😊
Att Sveriges elproduktion är större än någonsin må vara helt sant men istället för bättre skulle jag säga, större och sämre än någonsin.
Inte alls och man måste ju noga skilja på större/mindre kommuner samt gles/landsbygd.K karlmb skrev:Jaså? Det har avhandlats här tidigare hur få villor som i praktiken har fjärrvärme. Dessutom hade de husen tidigare elpatroner till stor del så argumentet faller även där.
Större delen av den kraftiga byggnationen av "villamattor" gjordes i en tid när direktverkande el var normen. Dessa hus fick varken skorstenar eller fjärrvärme.
I de större kommunerna så dimensionerade man INTE för en massa direktverkande el utan oftast med en villapanna med olja. Sen anslöts då massvis med villor till fjärrvärmenät i de stora kommunerna.
Sen godkände vissa kommuner elpannor och i de områdena är det ju högre dimensionering alternativt att man fick plats för de här elpannorna med en klenare dimensionering av elnätet.
Och där står vi med ett för klent dimensionerat lokalnät om en massa lata elbilsägare samtidigt ska ladda under höglasttid.
Men det här borde vi kanske ha tänkt på?? 🤔
Här sticker jag ut hakan och menar att självklart ska elnäten hänga med i utvecklingen, kostnaden för dessa kommer öka oavsett och då är det lika bra att vi tvingar bolagen att använda lite av pengarna till något som kan ge kundvärde.
På samma sätt har vi bla gått från grusvägar till asfalt, att det ens behöver påpekas..
Vi kommer få en ökad elektrifiering, en ökad diversifiering, både produktion och konsumtion kommer kunna variera mer och det kommer förutsätta att näten kan leverera för detta. Solceller, batterier och elbilar kommer öka, det är bra och dessa kommer kunna samspela ännu bättre med produktionen i framtiden
Allt detta är gott och att motsätta sig detta är bara gubbigt och gaggigt.
På samma sätt har vi bla gått från grusvägar till asfalt, att det ens behöver påpekas..
Vi kommer få en ökad elektrifiering, en ökad diversifiering, både produktion och konsumtion kommer kunna variera mer och det kommer förutsätta att näten kan leverera för detta. Solceller, batterier och elbilar kommer öka, det är bra och dessa kommer kunna samspela ännu bättre med produktionen i framtiden
Och jag är imponerad av din självbild också, faktiskt. Har inte kommit på att nämna det bara.Ulltand skrev:
Nej, det tror jag inte.Ulltand skrev:
Trådens syfte var att utreda ett narrativ som ett stort antal politiker och massor av andra drev, som gick ut på att Sveriges elsystem var pajat, att vi hade energibrist, effektbrist osv.
Jag började tvivla på den utsagan när jag studerade data - FAKTA, och nu har tråden sedan länge kommit i mål, vi vet att allt det där var snömos, totalt fel, falskt och lögn,
Men så kommer du instormande såhär två år senare och kör med samma papegoj-snack som hördes för två år sedan, medan vi som varit aktiva här och vakna i sinnet redan har debunkat det hela.
Jag är ledsen Ulltand, du kan inte dra tillbaka tiden åsiktsmässigt, fakta i frågan finns lätt tillgängligt.
Kanske någon har nämnt vad som är bästa lösningen på elproduktionen framöver, jag vet inte. Ingen vet gissar jag, för idag kan vi nog inte veta så säkert vad framtiden kommer innehålla.
Som exempel, för 20 år sedan tyckte jag att vindkraft var bara "luft" *haha*, skulle aldrig kunna bidra med något mätbart.
För 5-7 år sedan insåg jag att bidraget var mycket mycket mer än mätbart.
För tre år sedan sedan var jag lite imponerad faktiskt, men förutspådde att nu hade det nått max, nu skulle det inte bli någon ökad vindkraftsproduktion.
Och nu inser jag att det är ca dubbelt så mycket som det jag för tre år sedan sa var absolut max.
Så jag tycker det är lite vanskligt att förutspå framtiden, det är mycket lättare med dåtiden när man har facit, så vi t.e.x idag kan konstatera att Sveriges elproduktion har blivit både större, mer och bättre för varje år som gått, och t.ex. de nedlagda kärnreaktorerna knappt ens syns som hack i den uppåtgående kurvan.
Nej det skaver inte det minsta.Ulltand skrev:
Det enda jag har påstått är att produktionen är bättre än någonsin, och det är ju helt sant och säkert, så det finns inget som skaver. Sånt jag aldrig har påstått belastar inte mig det minsta.
Det där är nog ett problem som måste beaktas.Ulltand skrev:
Själv tycker jag att vind och sol tar lite typ springnota. De producerar när de kan, men behöver aldrig ta smällen när de inte kan producera.
Problemet är inte gigantiskt, men det påverkar ju den övriga elproduktionsmarknaden förstås.
Nere på kontinenten är detta än så länge ett väldigt litet problem, de har många kol och gaskraftverk som gärna får stängas av när det blåser bra, men så småningom kommer de i samma slags problem som för oss.
Större ja, men ja faktiskt även bättre. Kanske inte bäst, men i någon cost-benefit analys är det kanske eventuellt bäst ...Ulltand skrev:
Glöm inte att kolla detta inlägg noga igen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-527#post-6093920
Redigerat:
Svårt att svara eller ha någon åsikt om en så allmänt diffust benämnd sak som "elnäten".D djac skrev:Här sticker jag ut hakan och menar att självklart ska elnäten hänga med i utvecklingen, kostnaden för dessa kommer öka oavsett och då är det lika bra att vi tvingar bolagen att använda lite av pengarna till något som kan ge kundvärde.
Vi har transmissionsnätet, regionalnäten och lokalnäten.
En del är i utmärkt skick och kapacitet.
Andra är gamla nedgångna eller totalt underdimensionerade.
Visst har du rätt i att vi kommer tvingas att investera massor i våra elnät inför den framtida (pågående) elektrifieringen.
Men det är ingen god idé att ha som mål att alla lokalnät ska medge att precis alla hushåll ska kunna ta ut 22kW för elbilsladdning samma timme, eller två timmar.
Det är lika befängt som att bestämma att det ska vara 8-filiga motorvägar mellan alla orter med minst 10.000 invånare samt att alla lokalgator i alla städer ska vara 4-filiga.
Alla bilar i Sverige ska inte ut och köra samma minut, vi ska inte ens göra det möjligt.
Jag tror att det på något sätt är underförstått, vi är vana vid det som samhälle, allt är nämligen dimensionerat så men att ha någon annan målsättning än att elnäten som helhet inte ska vara en begränsning i elektrifieringen och effektiviseringen, ser jag som själva definitionen av bakåtsträvande.Mikael_L skrev:
Svårt att svara eller ha någon åsikt om en så allmänt diffust benämnd sak som "elnäten".
Vi har transmissionsnätet, regionalnäten och lokalnäten.
En del är i utmärkt skick och kapacitet.
Andra är gamla nedgångna eller totalt underdimensionerade.
Visst har du rätt i att vi kommer tvingas att investera massor i våra elnät inför den framtida (pågående) elektrifieringen.
Men det är ingen god idé att ha som mål att alla lokalnät ska medge att precis alla hushåll ska kunna ta ut 22kW för elbilsladdning samma timme, eller två timmar.
Det är lika befängt som att bestämma att det ska vara 8-filiga motorvägar mellan alla orter med minst 10.000 invånare samt att alla lokalgator i alla städer ska vara 4-filiga.
Alla bilar i Sverige ska inte ut och köra samma minut, vi ska inte ens göra det möjligt.
Alla vet att alla flygplan inte kan lyfta samtidigt från Arlanda, likaså att alla bilar i Helsingborg inte kan flyttas till Malmö exakt samtidigt men därifrån till att bara ha en startbana och en fil i exemplen är det ganska länge sedan vi passerade.
Jag förvånas eller skräms inte av att utveckling skapar behov av förändring, att elnäten behöver förändras skulle nog vara en av de minst förvånande förändringar som utspelats, eller kommer utspelas, under min livstid.
Jo men hade vi obegränsat med pengar eller som de gröna ofta argumenterar, det tar vi från någon EU-fond så var det väl ingen utmaning.D djac skrev:
Nu sinar pengarna och frågan är vad vi vill ha? Jag ser effektavgiften som ett måste och sedan att vi INTE dimensionerar för en massa solceller som inte ger något när vi som mest behöver elen.
Sen är det många som tror att el är "två hål i väggen".....