Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att gaspriset har varit en nyckelfaktor för prisbildningen håller jag med om.

Däremot håller jag inte alls med om resten. Avsaknaden av kärnkraft i söder, tillsammans med utlandskablarna, är definitivt några av de viktigaste faktorerna som har spätt på de höga elpriserna i Sverige.
...nedlagd kärnkraft och utlandskablar...

jo det har också påverkat men samtidigt går det inte att plocka russinen ur kakan och fortfarande tro att det är en russinkaka

utan nedläggningen av kärnkraften och med färre utlandskablar så skulle vi knappast ha haft samma elproduktion som vi känner den – för i så fall skulle vi haft en överkapacitet med mindre möjlighet till avsättning av elen; inte ekonomiskt hållbart i längden, och med en lägre produktion hade vi inte haft samma prispress neråt heller

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vilka kraftkällor förordar du och varför? Jag är även nyfiken på vad du specifikt menar med "ett utökat transmissionsnät gör elsystemet effektivare".

Så vad menar du är ett realistiskt alternativ under tiden?
de alternativ vi har som är tillgängliga i närtid är givetvis sol- och vindkraft – eller gasturbiner

på fem år – från 2019 till 2024 – har vi byggt ut vindkraften från 8.5 till 17 GW installerad effekt, och samtidigt solkraften från 0.7 till runt 5 GW; elproduktionen från sol och vind har på samma tid gått från 20 till 45 TWh i årsproduktion, alltså med en takt på 50 TWh per 10 år

därtill hade det varit bra med några geografiskt utspridda havsvindkraftparker – det finns beviljade havsvindsparker med projekterade 15 TWh i årsproduktion, men ökande kostnader och stillastående elpriser gör väl att finansieringsbeslut förskjuts bortöver, men borde kunna finnas runt 2030+ om de ekonomiska förutsättningarna finns

utöver det har regeringen lagt en sjöblöt filt över det mesta av havsvindkraften

mer transmission ger redundans (ökad drift- och leveranssäkerhet), minskar på flaskhalsar, utjämnar prisskillnader och ger ett effektivare nyttjande av produktionsresurser

sen finns givetvis en gräns uppåt också när marginalnyttan med ännu en utökning av nätet inte blir en väldisponerad användning av resurserna, men då vi (Sverige, Europa...) ska gå från ett ofta ålderstiget nät till något som ska hantera dubbla mängden energi eller så, så känns den gränsen en bit bort

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo det har också påverkat men samtidigt går det inte att plocka russinen ur kakan och fortfarande tro att det är en russinkaka

utan nedläggningen av kärnkraften och med färre utlandskablar så skulle vi knappast ha haft samma elproduktion som vi känner den – för i så fall skulle vi haft en överkapacitet med mindre möjlighet till avsättning av elen; inte ekonomiskt hållbart i längden, och med en lägre produktion hade vi inte haft samma prispress neråt heller
Fast du pratar om detta från ett rent producent perspektiv, konsumenterna förlorar på det du skriver.
EI räknade 2020 på detta & gjorde en analysrapport, den analysen postade jag tidigare.

harka harka skrev:
för i så fall skulle vi haft en överkapacitet med mindre möjlighet till avsättning av elen; inte ekonomiskt hållbart i längden
För vem?
Jo producenterna & nätägarna, med INTE konsumenterna!

Snygga grafer! Kan du hjälpa mig att tolka själva utfallet det vill säga den faktiska besparingen i vattenkraft korrelerad med mängden vindproduktion? Jag är intresserad om det går att ta fram absoluta termer som tex kubikmeter vatten.
jag skulle tro att man får nog hålla sig till energimåttet i jämförelser, det går inte att översätta energin till kubikmeter magasinerat vatten utan att göra diverse antaganden, som kan vara mer eller mindre realistiska eller relevanta

man kan göra antaganden om verkningsgraden i turbiner och så vidare, men de dominerande faktorerna i hur mycket el som man får ut i ett vattenkraftverk bestäms primärt av vattnets fallhöjd och flöde – två parametrar som varierar och, vill jag påstå, är unika för vart och ett av våra vattenkraftverk

Den jämförelsen haltar lite. Tyskland behöver runt 30 gigawatt för att täcka elbehovet som inte tillgodoses av förnybar energi vilket även inkluderar gas. 30 gigawatt fossilgenererad el innebär massiva CO2-utsläpp när det pågår under en längre tid. Se tabellen längre ner för CO2-utsläpp.
ja, det är för bedrövligt så mycket kol som tyskarna eldar – men den där skribenten på tidningen näringslivet är ute och cyklar när han skriver ...Tyskland behöver i genomsnitt runt 30 gigawatt...för att täcka elbehovet som inte tillgodoses av förnybar energi....

under helåret 2024 bidrog koleldning till den tyska elproduktionen med mellan 3 och 26 GW beroende på vilken timme man studerar – i genomsnitt låg koledningen på 10 GW och under årets värsta 120 timmar (motsvarande drift i 5 dygn) nådde den kolbaserade elproduktionen mellan 22 och 26 GW

det blir ingen större påverkan från att man har stor kapacitet för att elda mer – så länge man inte gör just det

enligt lag ska alla tyska kolkraftverk stängas senast 2038, men man jobbar mot att kolkraftverken i det som var Västtyskland ska stänga senast 2030, troligen kommer koleldningen i östra Tyskland att stängas ner innan deadline 2038 – som redovisats längre upp i tråden häromdagen så är deras kolanvändning i utförsbacke och var i fjol nere på 22-23% utav landets elproduktion

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De reaktorer vi har i bruk är mellan 39 och 44 år idag (vilket jag tror var den planerade livslängden), de kommer säkert gå att köra i 20 år till ifall inget speciellt händer. Men ny kärnkraft tar ju också bortåt 20 år att bygga, så det är ju dags att sätta spaden i marken nu.
för ganska precis ett år sedan pratade Vattenfall/Comstedt till media om att livstidsförlänga "sina" fem reaktorer

...vi tittar nu på möjligheterna att kunna förlänga det [drifttiden på 60 år] till 70 eller till och med 80 år

och det är inte ett litet åtagande att göra, det ska vi komma ihåg, utan det innebär att vi under det här året fattar ett strategiskt beslut om förlängd drifttid

vi går då in i en planeringsfas för att se över komponenter och system som kommer behöva uppgraderas för att möjliggöra den här förlängda drifttiden och det innebär att vi från slutet av tjugotalet och in i mitten på trettiotalet kommer ha investeringar löpande mot uppemot 50 miljarder...

en upprustning som planeras ta över fem år att genomföra, vilket borde medföra -1 reaktor i drift under många år

sedan har det rests frågetecken efter att utredningen utav ny kärnkraft las fram i augusti (med dess subventioner av nya aggregat) – kommer de nya verken göra att dessa tänkta re-investeringar i gammal kärnkraft blir lönsamma, eller ens blir av

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför överhuvudtaget överväga havsbaserad vindkraft när den tar nästan lika lång tid att planera och anlägga som kärnkraft och kostar ungefär lika mycket?
därför att man redan har ägnat åratal åt planering, undersökningar, dokumentation, samråd och tillståndsprövning – så en mycket stor del av den totala tidsåtgången är redan avklarad

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om du väljer andra veckor i diagrammet tex 33-35 eller 51-52 så ser du det motsatta. Här sjunker produktionen av vindkraft samtidigt som som produktionen av vattenkraft sjunker.

Av det skulle man kunna dra en precis motsatt slutsats. Att vattenkraften inte alls klarar av att reglera vindkraften.

Men det gör den säkert i viss mån men ditt exempel visar det inte imo

En annan möjlighet kunde vara att vi har ett el-överskott i vecka 51-52 trots mindre vindkraftsproduktion. Alternativt en driftstörning i ett vattenkraftverk eller bara en reglering på vattennivån i dammen.
njaa, inte var det det motsatta – men det kan vara svårt att se med staplarna ovanpå varandra som jag hade ritat dom, så låt oss jämföra dom med gemensam nolla:

veckorna 33-35?
Diagram som visar svensk eleffekt per vecka 2024, med data om vattenkraft, vindkraft och solkraft i GW för vecka 30 till 39.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vindproduktionen vecka 34 och 35 (slutveckorna i augusti) var de högsta i omgivningen, cirka 5 GW, och vattenkraften låg på 4-5 GW medan veckan innan och efter (med mer normala vindar) låg vattnet på 6.5 respektive 7.5 GW

veckorna 51-52?
vecka 52 var julveckan (23-29 december) och den inhemska förbrukningseffekten (trots all griljerad julskinka) sjönk med 1.9 GW jämfört med veckan innan

vinden var lika stark båda veckorna (7.3-7.4 GW), och med låg förbrukning i Sverige (och troligen i närområdet också) slog man av på vattnet med 1.8 GW jämfört med veckan innan

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Varför skulle effektavgiften styra bort förbrukning från de billigaste timmarna?
Jag tror du vet det redan men spelar lite korkad!

• Graf över elproduktion och förbrukning i Tyskland, visar olika energikällor, såsom biomassa, vindkraft, kol och gas under perioden 3-13 februari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dysfunktionell tycks vara ditt nya favoritord. Men vad menar du egentligen?

Högra priser är funktionellt när det måste sättas in dyr fossilkraft. Generellt har vi så låga elpriser att det är svårt att få lönsamhet i nu produktion.

Effektavgiften kan trycka ner lasten när elen är billig något, efter som det inte blir lönsamt att maxa lasten just under den billigaste timmen med den. Så effekten finns, men är sannolikt liten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dysfunktionell tycks vara ditt nya favoritord. Men vad menar du egentligen?

Högra priser är funktionellt när det måste sättas in dyr fossilkraft. Generellt har vi så låga elpriser att det är svårt att få lönsamhet i nu produktion.

Effektavgiften kan trycka ner lasten när elen är billig något, efter som det inte blir lönsamt att maxa lasten just under den billigaste timmen med den. Så effekten finns, men är sannolikt liten.
Jo norska Vedum beskrev elmarknaden precis vad den är.

"Det är att Norge är kopplat till en dysfunktionell elmarknad i EU, säger Slagsvold Vedum till VG."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mediekallor-norska-regeringen-spricker

P paralun skrev:
Jo nu hade väl du Borås Energi som nätägare och kolla vad de har för effektavgift och tider via deras websida. (elnätsägarna har olika bestämmelser)

Sen utifrån det är det ju relativt enkel planering för de flesta att styra sin förbrukning till låglasttider.
Jag har Vattenfall. De har inte infört effekttarrif ännu.
Jag har tidstariff nu vilket är enkelt o förutsägbart, i mina kalkyler tar jag förstås alltid med nätavgiften som är lägst på natten o helger. Inga problem.
Men ifall de inför effekttarrrif så måste jag även ta hänsyn till att jag inte råkar ladda elbilen samtidigt som jag kör på vvb eller elpatron. Det går förstås att styra, men redan här har du tappat den genomsnittlige villaägaren.
Och det blir som sagt ett lotteri ifall jag lyckas en månad eller ej, samtidigt som inget alls blir bättre sett ur nätets synvinkel.

D
P paralun skrev:
Nej varför skulle effektavgiften göra det? Skänka bort pengar till elnätsägaren?

----

Dysfunktionella Tysklandspriser igen! Och Tyskland eldar på.

[länk]

[länk]

[länk]

Vilket föredöme...😉 Och vi bara betalar hyckleriet...
Enkelt uttryckt, jag inser att det krävs, så är det detsamma som att din ICA-butik sänker kaffet från 100kr till 20kr, för att de vill bli av med ett överlager, men lägger på en expeditionsavgift på 60kr per paket, det kommer bromsa handeln och motverka deras syfte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har en konstig definition av lotteri.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.