806 476 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är klart att elnäten ska förstärkas, du sparkar ju bara in en vidöppen dörr.
Det här vet alla, och det pågår dessutom hela tiden.
Just nu får Uppsala-området en efterlängtad uppgradering i både transmissionsnätsnivå och regionalnätsnivå.
Hela Uppsala har i praktiken haft effektbrist i många år (staden har växt så enormt), och varit nära akut till sist.
Men nu satsas det friskt.
Denna del är en del av det jättestora paketet nordsyd, linjen ner till Odensala kommer förstärka bl.a. Uppsala.
https://www.svk.se/nordsyd
Det här är ett av projekten på regionnätsnivå
https://www.svk.se/press-och-nyhete...-att-bygga-for-ett-vaxande-uppsala---3389763/
(Fast detta ingår nog i nordsyd)
Sen finns det fler förstärkningar genomförda eller på gång, även som drivs av lokale nätägaren Vattenfall.
Jag gissar att det är såhär lite varstans i landet, men jag är av naturliga skäl inte speciellt insatt eller intresserad hur det går på alla andra ställen.
Jag fångade nyligen att Malmö hade rejäla nätförstärkningar på gång (eller var det kanske redan genomförda), så nu blir väl ingen verksamhet längre stoppad pga effektbrist.
Just nu får Uppsala-området en efterlängtad uppgradering i både transmissionsnätsnivå och regionalnätsnivå.
Hela Uppsala har i praktiken haft effektbrist i många år (staden har växt så enormt), och varit nära akut till sist.
Denna del är en del av det jättestora paketet nordsyd, linjen ner till Odensala kommer förstärka bl.a. Uppsala.
https://www.svk.se/nordsyd
https://www.svk.se/press-och-nyhete...-att-bygga-for-ett-vaxande-uppsala---3389763/
Sen finns det fler förstärkningar genomförda eller på gång, även som drivs av lokale nätägaren Vattenfall.
Jag gissar att det är såhär lite varstans i landet, men jag är av naturliga skäl inte speciellt insatt eller intresserad hur det går på alla andra ställen.
Jag fångade nyligen att Malmö hade rejäla nätförstärkningar på gång (eller var det kanske redan genomförda), så nu blir väl ingen verksamhet längre stoppad pga effektbrist.
Medlem
· Halland
· 4 534 inlägg
En snabb och enkel lösning vore att samtliga villor får ett gratis subventionerat batteri på 100kWh för att klara effekttopparna. Kanske även en subventionerad LPG-tank med generator. Men detta är nog politiskt hopplöst.
Egentligen inte, men det blir väldigt korkat att det ena systemet bygger på schabloniserade antaganden, och det andra är dynamiskt.D Daniel 109 skrev:
Det blir ju inte bättre än dagens system i alla fall.
Står fast vid att effektavgifter för kunder 16-25 är en luftpastej och en suboptimering som riskerar skapa mer bekymmer än det ämnar lösa.
Värst vad du tjatar om lata elbilsägare.P paralun skrev:
Trots att jag personligen inte är ett fan av dem, och hoppas att jag aldrig behöver äga någon, så är de flesta elbilsägare jag träffat betydligt mer engagerade i sitt bilägande än motsvarande fossil-bilist.
Jag ser på den effektavgift vi har på gång som en illa genomtänkt 1900-talsprodukt, då hade vi också låg och högtaxa men den tiden är förbi.Mikael_L skrev:
Det är klart att elnäten ska förstärkas, du sparkar ju bara in en vidöppen dörr.
[länk]
[länk]
Jag håller såklart med om att det finns stunder då denna kommer verka på önskat sätt men det är lika enkelt att se hur den kommer verka på fel sätt.
En sommardag med låga elpriser och full produktion från solceller, då står elbilarna inkopplade men kan inte laddas pga effektavgifterna, de väntar tills solen gått ner för att slippa effektavgifterna. Detta trots att elen kunde både produceras och konsumeras inom samma lilla område.
Jag tycker nog att vi skulle kunna förvänta oss att man iaf tar (går)dagens verklighet i beaktande, och kanske som överkurs tänker lite framåt.
Jo och vart hittar du finansiering för det?A Anders_Nilsson skrev:
Och vart hittar du batterierna? Yippi! säger Kina över Europas energimisär som gör att de får sälja sina batterier.😉
Det var så på en del ställen, Lundby i Göteborg har lyfts fram tex. Lundby är dock en mkt liten del av Göteborg enerigs nät, och utgör därför ett marginellt problem. På övriga ställen vill jag påstå att du hoppat över typ 30 år i utvecklingen, där en konverting av massa oljepannor gjordes via elpatroner. Efter det först, så har en del anslutits till fjärrvärme.P paralun skrev:
Det är lika befängt att inbilla sig att folk kommer att ladda med 22 kW samtidigt eftersom det inte behövs hela natten med den effekten i en normal long range elbil. Med en sådan kommer man inte ens att behöva ladda varje natt.Mikael_L skrev:
Svårt att svara eller ha någon åsikt om en så allmänt diffust benämnd sak som "elnäten".
Vi har transmissionsnätet, regionalnäten och lokalnäten.
En del är i utmärkt skick och kapacitet.
Andra är gamla nedgångna eller totalt underdimensionerade.
Visst har du rätt i att vi kommer tvingas att investera massor i våra elnät inför den framtida (pågående) elektrifieringen.
Men det är ingen god idé att ha som mål att alla lokalnät ska medge att precis alla hushåll ska kunna ta ut 22kW för elbilsladdning samma timme, eller två timmar.
Det är lika befängt som att bestämma att det ska vara 8-filiga motorvägar mellan alla orter med minst 10.000 invånare samt att alla lokalgator i alla städer ska vara 4-filiga.
Alla bilar i Sverige ska inte ut och köra samma minut, vi ska inte ens göra det möjligt.
Allt det här vet ju ansvariga på elnäten om förstås, men det vankas pengar för "nätförstärkningar" och då blir budskapet ett annat.
Många har hög och lågtaxa på elöverföring idag också men inte under solsäsongen (1april-30 november) och det är troligen den enda styrningen som behövs, men det ändrar inte dina slutsatser i övrigt här.D djac skrev:Jag ser på den effektavgift vi har på gång som en illa genomtänkt 1900-talsprodukt, då hade vi också låg och högtaxa men den tiden är förbi.
Jag håller såklart med om att det finns stunder då denna kommer verka på önskat sätt men det är lika enkelt att se hur den kommer verka på fel sätt.
En sommardag med låga elpriser och full produktion från solceller, då står elbilarna inkopplade men kan inte laddas pga effektavgifterna, de väntar tills solen gått ner för att slippa effektavgifterna. Detta trots att elen kunde både produceras och konsumeras inom samma lilla område.
Jag tycker nog att vi skulle kunna förvänta oss att man iaf tar (går)dagens verklighet i beaktande, och kanske som överkurs tänker lite framåt.
Jag är för lat för att leta fram fakta men just Göteborgs Energi var då snabbt ute för åratal sedan med att se utmaningen med elbilsladdning när folk kommer hem från jobbet och för klent lokalt elnät.K karlmb skrev:Det var så på en del ställen, Lundby i Göteborg har lyfts fram tex. Lundby är dock en mkt liten del av Göteborg enerigs nät, och utgör därför ett marginellt problem. På övriga ställen vill jag påstå att du hoppat över typ 30 år i utvecklingen, där en konverting av massa oljepannor gjordes via elpatroner. Efter det först, så har en del anslutits till fjärrvärme.
Vi får se vad EI kommer fram till i sin granskning men jag tror många elnätsägare ligger ganska rätt.
Sen borde vi snart se statistik från elnätsägare som använt effektavgiften under en tid och hur elförbrukningen förändrats.
De bluffar. GE kunde visa på ett område med dessa problem men det är inte representavt ens för deras eget nät. Alltså en partsinlaga. Inga siffor har presenterats av någon nätägare som ens indikerar grovt hur många underdimensionerade ställen de menar att de har.P paralun skrev:Jag är för lat för att leta fram fakta men just Göteborgs Energi var då snabbt ute för åratal sedan med att se utmaningen med elbilsladdning när folk kommer hem från jobbet och för klent lokalt elnät.
Vi får se vad EI kommer fram till i sin granskning men jag tror många elnätsägare ligger ganska rätt.
Sen borde vi snart se statistik från elnätsägare som använt effektavgiften under en tid och hur elförbrukningen förändrats.
Det finns resulatat från Ellevio eller om det var EOn som visar att 3% av effekt peakar na flyttas/elimineras när de testar effekttariff. Vilket också visar att det inte är någon effektiv lösning.
Redigerat:
Ja, svårt med källkritiken ibland men denna borde vara superenkel, notoriska överdebiterare kommer fortsätta fantisera om skäl till fortsatta höjningar.K karlmb skrev:De bluffar. GE kunde visa på ett område med dessa problem men det är inte representavt ens för deras eget nät. Alltså en partsinlaga. Inga siffor har presenterats av någon nätägare som ens indikerar grovt hur många underdimensionerade ställen de menar att de har.
Det finns resulatat från Ellevio eller om det var EOn som visar att 3% lägger om sin förbrukning när de testar effekttariff. Vilket också visar att det inte är någon effektiv lösning.
Ja precis.D Daniel 109 skrev:
Vem tusan vill gå in idag & bygga dyr vind & solkraft, när det oftast är minuspriser när dom ger bra?
& med den korta livslängden dom har, så måste det va svårt att få ihop ekvationen.
Om inte staten subventionerar rejält förstås & ger grattis inkoppling (vilket jag verkligen hoppas inte sker)
En uppgradering regionalt är ju löjligt billig jämfört med ifall serviser o trafos måste bytas ut i lokalnätet. Vi väntar fortfarande på siffror kring detta. Tills dess är det bluff att några stora investeringar utöver vanligt underhåll kommer att krävas som följd av solceller och elbilar.Mikael_L skrev:
[länk]
[länk]
Mikael_L skrev:
Och jag är imponerad av din självbild också, faktiskt. Har inte kommit på att nämna det bara.
Nej, det tror jag inte.
Trådens syfte var att utreda ett narrativ som ett stort antal politiker och massor av andra drev, som gick ut på att Sveriges elsystem var pajat, att vi hade energibrist, effektbrist osv.
Jag började tvivla på den utsagan när jag studerade data - FAKTA, och nu har tråden sedan länge kommit i mål, vi vet att allt det där var snömos, totalt fel, falskt och lögn,
Men så kommer du instormande såhär två år senare och kör med samma papegoj-snack som hördes för två år sedan, medan vi som varit aktiva här och vakna i sinnet redan har debunkat det hela.
Jag är ledsen Ulltand, du kan inte dra tillbaka tiden åsiktsmässigt, fakta i frågan finns lätt tillgängligt.
Kanske någon har nämnt vad som är bästa lösningen på elproduktionen framöver, jag vet inte. Ingen vet gissar jag, för idag kan vi nog inte veta så säkert vad framtiden kommer innehålla.
Som exempel, för 20 år sedan tyckte jag att vindkraft var bara "luft" *haha*, skulle aldrig kunna bidra med något mätbart.
För 5-7 år sedan insåg jag att bidraget var mycket mycket mer än mätbart.
För tre år sedan sedan var jag lite imponerad faktiskt, men förutspådde att nu hade det nått max, nu skulle det inte bli någon ökad vindkraftsproduktion.
Och nu inser jag att det är ca dubbelt så mycket som det jag för tre år sedan sa var absolut max.
Så jag tycker det är lite vanskligt att förutspå framtiden, det är mycket lättare med dåtiden när man har facit, så vi t.e.x idag kan konstatera att Sveriges elproduktion har blivit både större, mer och bättre för varje år som gått, och t.ex. de nedlagda kärnreaktorerna knappt ens syns som hack i den uppåtgående kurvan.
Nej det skaver inte det minsta.
Det enda jag har påstått är att produktionen är bättre än någonsin, och det är ju helt sant och säkert, så det finns inget som skaver. Sånt jag aldrig har påstått belastar inte mig det minsta.
Det där är nog ett problem som måste beaktas.
Själv tycker jag att vind och sol tar lite typ springnota. De producerar när de kan, men behöver aldrig ta smällen när de inte kan producera.
Problemet är inte gigantiskt, men det påverkar ju den övriga elproduktionsmarknaden förstås.
Nere på kontinenten är detta än så länge ett väldigt litet problem, de har många kol och gaskraftverk som gärna får stängas av när det blåser bra, men så småningom kommer de i samma slags problem som för oss.
Större ja, men ja faktiskt även bättre. Kanske inte bäst, men i någon cost-benefit analys är det kanske eventuellt bäst ...
Glöm inte att kolla detta inlägg noga igen:
[länk]
Detta är väl närmast en definition på sämre i en historisk tillbakablick
"Under 1970- och 1980-talen var elpriserna i Sverige relativt stabila i reala termer. Priserna reglerades i stor utsträckning av staten, och ökningen i elpris följde i stort sett inflationen. Detta resulterade i en förutsägbar och jämn prisutveckling för konsumenterna under denna period.
1990-talet markerade en betydande förändring i den svenska elmarknaden. År 1996 avreglerades marknaden, vilket ledde till mer marknadsstyrda priser. Inledningsvis sågs faktiskt en minskning av elpriserna i reala termer efter avregleringen, då konkurrensen ökade och effektiviteten förbättrades.
Perioden 2000-2010 kännetecknades av att elpriserna började stiga snabbare än KPI. Flera faktorer bidrog till denna utveckling, inklusive ökade bränslepriser, införandet av utsläppsrätter och en ökad efterfrågan på el. Mot slutet av denna period observerades även större prissvängningar, delvis på grund av en ökande andel väderberoende elproduktion.
Åren 2010-2020 fortsatte den generella trenden med elprisar som ökade mer än KPI, men med betydande variationer mellan åren. Den ökande andelen förnybar energi i systemet påverkade prisdynamiken, och regionala prisskillnader blev mer uttalade. Detta ledde till en mer komplex prisbild för konsumenterna, med större variationer både över tid och mellan olika delar av landet.
Efter 2020 har vi sett kraftiga prisökningar, särskilt under 2021-2022. Denna utveckling har delvis drivits av geopolitiska faktorer och en energikris i Europa. Prisutvecklingen under denna period har varit betydligt brantare än KPI, och de regionala skillnaderna mellan norra och södra Sverige har accentuerats ytterligare.
Sammanfattningsvis har elpriset i Sverige generellt ökat mer än KPI sedan avregleringen på 1990-talet, med särskilt markanta ökningar under 2000-talet och framåt. Dagens elmarknad kännetecknas av större prisvolatilitet, betydande säsongsvariationer och uttalade regionala skillnader jämfört med situationen på 1970-talet."