S
D daVinci skrev:
N-1 kriteriet säger väl bara att man skall klara av att felet som ger stört påverkan inträffar. I praktiken bör det innebära att största producenten faller bort.

Och det innebär att kärnreaktorn med störst effekt faller bort.

Tja, något ställverk som faller bort kanske också finns med på kartan.

Men detta borde väl vara helt opåverkat av vindkraft?
Hur skulle vindkraft kunna påverka N-1??

Att ett vindkraftverk faller bort borde ge försumbar påverkan.
D daVinci skrev:
Ja, vill dom verkligen det??
Om det vore så, skulle vi väl se att dom gjorde det. Det ser iaf jag inget spår av.

Är det inte tvärtom att de flesta vill parasitera på andra. Dvs bli "gynnade" av andra.

Och därför händer inget.

Här i Sverige ser vi motsatsen. Man uppskattar inte elområdena. Med dom har man ju en egen region.

Och riktigt arga blir folk när jag föreslår att varje kommun kan vara ett elområde. Då kan dom ju bäst gynna sitt eget elområde. Men det vill man inte alls.
Varför inte det då? Tja, vad sägs om att man vill parasitera på andra regioners låga elpris.E
Svängmassa. Killgissar jag.
SVK lyfter det ju själva som ett bekymmer

S
D daVinci skrev:
Det är fritt fram att "gynna" Sverige om man vill det. Det är bara för dig att sätta igång.

Men blanda inte in andra som inte har något intresse av gynna andra.

"Gynnare" kan vi kalla er som gynnar då.
Du är iallafall konsekvent DV, det måste jag ge dig. Och konsistent.

P paralun skrev:
Varför skulle effektavgiften styra bort förbrukning från de billigaste timmarna?

Effektavgiften har visst med elproduktion att göra eftersom det blir mindre volymer för elhandlarna att handla upp under höglasttid.
Ok, du vet alltså inte vad effektavgift är och hur de påverkar ett enskilt hushåll.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ok, du vet alltså inte vad effektavgift är och hur de påverkar ett enskilt hushåll.
?

Citat

"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnäten, men det tar tid och är kostsamt, en annan del är att nyttja de befintliga elnäten mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer."

https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare

Skulle vi sedan få en lösning på elprisvolaliteten så kan nätbolagen enkelt förändra effektavgiften för att motverka elslöseri.

C
P paralun skrev:
Citat

"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten,
Vilket är en ren och skär lögn.

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Just det, DERAS LÅGA PRISER. Om man har ett överskott är det inget fel på att sälja detta. Men idag finns det inget överskott på el, och värre kommer det att vi. Den vansinniga satsningen på rysk gas och den vansigga nedläggelsen av kärnkraft förvärrar situationen som dessutom drivs av försöken att ersätta fossilt med el.
Kontinentaleuropa har aldrig haft något överskott på el (eller, med ett annat sätt att se på det så har de alltid haft ett överskott på el, även i år, särskilt mycket överskott hade de under högprisåren 2021-23).
Varför de aldrig haft något överskott beror på att de eldar/eldat kol och gas (och olja och kanske ved en gång i tiden). Självklart har de aldrig eldat ett enda kraftverk för att sen inte kunna sälja elen.

Med att de alltid haft ett överskott, även idag, menar jag att de har ett överskott i produktionskapacitet.
Och ju dyrare elen blir desto större blir detta effektöverskott, dvs kunderna snålar på elanvändningen och därmed finns det ett stort överskott på tillgänglig produktionskapacitet då.

Visst kan även jag tycka det var vansinnigt att lägga energiberoendet så tungt på ryssland, men vad skulle länderna gjort, energin behövde de.
Just nu ser vi vad det kostar att inte använda rysk gas, utan över dubbelt så dyr LNG.

Jag håller dock ännu mer med dig om det vansinniga i att Tyskland skrotade alla reaktorer, det var liksom inte rätt läge att göra det, kan man ju säga.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Vi ska spara el - viktigt!
Men det är ingen elbrist!

Vi ska ha mer produktion - men vi har bättre produktion än någonsin!

Vi ska ha effektavgift - för det är rättvist. Ger dock ingen direkt påvisbar teknisk vinst.

Vad elen kostar är skitsamma - gilla läget!

Det kan vara bra att staten går in och subventionerar ny produktion - men förvänta er inte lägre pris i Svedala.

Mer export ska vi ha - Sverige är en exportnation, det gynnar oss!

Det är vad jag läser i era inlägg.

Nu har jag raljerat klart - men debunka gärna om ni orkar.
Va bra, nu har du äntligen fattat allt. :D

• Gilla
  • Haha
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Och vi har ingen brist på el dessutom säger ni.
Vi har i Sverige en bättre (större) elproduktion än någonsin förut, men det betyder naturligtvis inte att den är oandligt på något vis.
Har du verkligen gått och trott att det var det jag och andra menat med att vår produktion är bättre än förra året?
Isåfall borde du jobba lite med din logiska slutledningsförmåga eller läsförståelse.

Sen har jag och andra meddelat att vi inte har något brist på effekt, men det är samma här, den är ju inte heller oändlig, men effektförbrukningen självreglerar när priset blir allt högre. Det "finns alltid" ett till gammalt kolkraftverks som är berett att starta om de får tillräckligt grisigt betalt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
?

Citat

"Bakgrunden till den nya prismodellen är att vår användning av el ökar och att det blir trångt i elnäten, vilket till exempel kan hindra företag och kommuner att växa. En del av lösningen är att bygga ut elnäten, men det tar tid och är kostsamt, en annan del är att nyttja de befintliga elnäten mer effektivt genom att flytta och sprida ut elanvändningen till tider då efterfrågan är lägre. Detta skulle också innebära en lägre kostnad för elsystemet generellt, vilket kan leda till genomsnittligt lägre elnätstariffer."

[länk]

Skulle vi sedan få en lösning på elprisvolaliteten så kan nätbolagen enkelt förändra effektavgiften för att motverka elslöseri.
Men hur styr det bort mig från de dyra timmarna? Med effektavgift får jag ju bara mindre vinst eftersom det är så lätt att missa och dra på gör mkt. Det kommer att floppa. Jävla lotteri.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Vilket är en ren och skär lögn.
Nej jag ser den som helt logisk och faktabaserad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har i Sverige en bättre (större) elproduktion än någonsin förut, men det betyder naturligtvis inte att den är oandligt på något vis.
Har du verkligen gått och trott att det var det jag och andra menat med att vår produktion är bättre än förra året?
Isåfall borde du jobba lite med din logiska slutledningsförmåga eller läsförståelse.

Sen har jag och andra meddelat att vi inte har något brist på effekt, men det är samma här, den är ju inte heller oändlig, men effektförbrukningen självreglerar när priset blir allt högre. Det "finns alltid" ett till gammalt kolkraftverks som är berett att starta om de får tillräckligt grisigt betalt.
Det spelar mindre roll hur mycket energi vi producerar om vi inte klarar effekten. Visst det är bättre än ingen energi alls men från att ha gått från ett system med stabila och måttliga priser till ett med högre och instabila priser är det få som tycker det är bra. Ja förutom de energientreprenörer i kraft som tjänar stora pengar och några kanske få % miljöpartister?

Men detta är det tråkiga nuläget. Vad händer om vi fortsätter på samma väg? Mer vindkraft mindre kärnkraft? Jo givetvis en ännu mer volatil prisutveckling och osäker tillgång på elenergi. Dåligt för alla.

Ett välutvecklat land måste ha ett eget enerigsystem som täcker hela behovet. Det är inte smart att bli beroende vare sig av rysk gas eller av den aktuella politiska ledning i andra länder, tänk Trump, Orban Hitler eller nån annan.

Energisystem är för viktiga för samhället att lämna till marknaden och beroende av andra länder. Dessutom blir det dyrare för medborgarna. med facit i hand.

PS Sluta med dina personliga angrepp på andra debattörer. Att insinuera att en person har begränsad slutledningsförmåga är både otrevligt och osakligt. Men det säger en hel del om dig och din debatteknik.

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men hur styr det bort mig från de dura timmarna? Med effektavgift får jag ju bara mindre vinst eftersom det är så lätt att missa och dra på gör mkt. Det kommer att floppa. Jävla lotteri.
"Hur svårt kan det vara?"

Om man vet vad olika elförbrukare drar och elementär planering så är det inte så svårt att flytta tidpunkt för olika förbrukningar. Värmepumpen och matlagning kan man inte göra så mycket åt men däremot laddning av elbilen, diska, tvätta och tumla etc.

Eller har du en alldeles speciell elsituation?

P paralun skrev:
Nej jag ser den som helt logisk och faktabaserad.
Det låter jättelogiskt. Tills man förstår hur bra elnöt vi har Sverige. EU direktivet kommer från länder på enbhelt annan nivå. Som UK, ja jag vet att det varit Brexit men eus kvarnar mal långsamt.

K karlmb skrev:
Det låter jättelogiskt. Tills man förstår hur bra elnöt vi har Sverige. EU direktivet kommer från länder på enbhelt annan nivå. Som UK, ja jag vet att det varit Brexit men eus kvarnar mal långsamt.
Nej effektavgiften är enkel att förstå och vi behöver elen så att vår industri kan utvecklas och sedan ska hela transportsektorn elektrifieras. En handfull SMR reaktorer behövs sedan för att få ordning på södra Sverige.

Och elen ska ju inte slösas bort av privata konsumenter eller att nätbolagen tvingas att förstärka lokalnäten.

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
"Hur svårt kan det vara?"

Om man vet vad olika elförbrukare drar och elementär planering så är det inte så svårt att flytta tidpunkt för olika förbrukningar. Värmepumpen och matlagning kan man inte göra så mycket åt men däremot laddning av elbilen, diska, tvätta och tumla etc.

Eller har du en alldeles speciell elsituation?
Du har inte gjort der själv förstår jag.
Det bli ett läge ifall elbilen behöver laddas och ett annars bara för ett exempel.
Det går att sätta belastnings vakter överallt eller ha smarta system som mäter direkt vid elmätaren. Får man inte det där rätt så är man antingen inte automationsnörd,, eller så har man otur då och då.
Om man verkligen hade ett problem att lösa så hade man istället moderniserat huvudsäkringarna och tagit betalt för effekt i en progressiv skala. Mätarna kan ge all data idag. Det blir sanna som med huvudsäkringar men med helt nya möjligheter.
Skulle tom gå att ha taxa baserad på verklig last i din närhet.
Men det är bättre med ett lotteri, det vinner ju alltid anordnaren på.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.