806 418 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men effektavgiften kommer också att styra bort förbrukning från de billigaste timmarna. Överkapaciteten blir då ännu högre dessa tider. Höglasttiden är ju bara 7-20 under vintern, då är det ändå ingen som laddar eller badar. Effektavgiften har inget med produktionen att göra. Den ska motverka elanvändning, i huvudsak billaddning, när priset är lågt.P paralun skrev:
Medlem
· Halland
· 4 534 inlägg
Jag tycker i princip inte att staten skall lägga sig i, men problemet är att Sverige har fundamentalt högre energiåtgång för uppvärmning och därmed alltid sitte med svarte petter. Dvs kontinenten kan svälta ut oss. Industrin kan alltid betala mer för elen är du har råd med för uppvärming. Kom ihåg att på kontinenten anses 5000 kWh om året en hög energiförbrukning för uppvärming.
Och det var väl alldeles korrekt.Ulltand skrev:
De enda villaägare som har ekonomiska incitament till det är de få som dels har timtaxa och dels använder el för uppvärming. Dvs så få så det har ingen betydelse.Ulltand skrev:
Sedan finns naturligtvis sådana som drar med förbrukningen ändå. För att vara hjälpsam. Nyliberaler som jag t ex. Men vi är nog så sällsynta att vi borde fridlysas.
Ja, sådant som är väderberoende, spannmålsproduktion t ex, är betjänta av lagring.Ulltand skrev:
Gäller el också. Skulle vara bra att få igång juktan. Den kan ju lagra 30 GWh.
Juktan fick inget miljötillstånd vid prövningen nyligen. De gör nog ett nytt försök efter justering av ansökan dock.D daVinci skrev:Och det var väl alldeles korrekt.
De enda villaägare som har ekonomiska incitament till det är de få som dels har timtaxa och dels använder el för uppvärming. Dvs så få så det har ingen betydelse.
Sedan finns naturligtvis sådana som drar med förbrukningen ändå. För att vara hjälpsam. Nyliberaler som jag t ex. Men vi är nog så sällsynta att vi borde fridlysas.
Ja, sådant som är väderberoende, spannmålsproduktion t ex, är betjänta av lagring.
Gäller el också. Skulle vara bra att få igång juktan. Den kan ju lagra 30 GWh.
Och som jag länkade tidigare idag så undersöker Fortum tre olika ställen för pumpkraft, två i Värmland och en i Dalarna.
Edit: dammen i Klarälven ser rätt intressant ut då det finns ett ganska stort vattenmagasin där.
Ja, i företaget NI är majoritetsägare till kan NI bestämma helt och hållet. Så väl ribbor som annat.J jawen skrev:
Nu har väl produktionen ökat.J jawen skrev:
So what. Om vi gillar apelsiner och gör rätt för oss och betalar kan vi köpa apelsiner.J jawen skrev:
Då kommer det finns sådana som är villiga att sälja apelsiner till oss. Där har du maximal rättvisa.
Varför skulle effektavgiften styra bort förbrukning från de billigaste timmarna?lilytwig skrev:
Jo men effektavgiften kommer också att styra bort förbrukning från de billigaste timmarna. Överkapaciteten blir då ännu högre dessa tider. Höglasttiden är ju bara 7-20 under vintern, då är det ändå ingen som laddar eller badar. Effektavgiften har inget med produktionen att göra. Den ska motverka elanvändning, i huvudsak billaddning, när priset är lågt.
Effektavgiften har visst med elproduktion att göra eftersom det blir mindre volymer för elhandlarna att handla upp under höglasttid.
En mycket stor del av villaägarna använder el för uppvärmning så det har betydelse.D daVinci skrev:
Du kanske missar att värmepumpar också går på el?
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv.S Snikholt skrev:Ge några axplock på vad de som inte förespråkar några sådana åtgärder föreslår?
Jag har inte sett ett enda.
Det tolkar jag som att det bästa för Sverige, enligt dem, är att politikerna inte att agerar överhuvudtaget mot höga elpriser. Marknaden löser det och är vi med i leken får vi leken tåla. Det gynnar oss ibland.
Förstår då inte heller varför vi ska ödsla resurser på mer produktion av något slag - eftersom "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin". Mer produktion kommer inte landets medborgare till gagn något nämnvärt.
Att vi då via skattsedeln ska subventionera ny produktion, i vilken form det än må vara, låter som en extremt rutten affär för oss medborgare.
Sälj av Vattenfall, och lägg ner kärnkraften som finns kvar torde vara det bästa i er värld.
Mitt recept är att göra det lättare att bygga ny produktion och transmission genom politiska beslut för att minska på regleringen.
Jag vill låta marknaden bli mer fri genom att subventioner helt tas bort eller kanske mer realistiskt görs så teknikneutrala som det är möjligt. Så att den mest ekonomiskt effektiva produktionen byggs över tid.
Alla systemegenskaper (frekvensreglering, spänningsreglering etc) tycker jag ska prissättas så att de kan konkurensutsättas.
Hur det förnybara ska stå för sin del av ökat transmissionsbehov vet jag inte riktigt men för att få det teknikneutralt behöver nog den biten också fås med.
Jag vill också hävda att vi står starkare tillsammans i ett frihandelsområde med våra allierade än att stänga in oss.
Den riktiga lösningen är att bygga bort dyr produktion i Europa. Fossil energi är en återvändsgränd så sol/vind/vatten och kärnkraft är vad som behövs i kombination med lagring och lite mer flexibel konsumtion.
Kärnkraften behövs verkligen framöver men den verkar inte vara konkurenskraftig så den behöver utvecklas så den kommer ner i kostnad. Det tror jag den gör om det satsas på forskning och utveckling. Kanske Blykalla kan vara ett alternativ framöver?
Om det är så att ny kärnkraft och förnybart+lagring kommer kosta runt 120 öre/kWh så är det vad elpriset kommer landa på över lång tid. Jag hoppas att teknikutvecklingen kan få ner det mer mot dagens priser om runt 50 öre/kWh i snitt.
Det blir svårt för Europa i konkurrensen globalt om vår energi är betydligt dyrare än de andras. Sol+lagring verkar kunna bli rejält billigt på rätt ställen på jorden, då gäller det att det vi kan producera här står sig mot den energikostnaden.
Visst är dom låga, men sjukt låga är väl att ta i.J jawen skrev:
Nej, men Sverige och andra länder straffas inte för det.J jawen skrev:
På samma sätt straffas inte Sydkorea, som är ett av de två länder i världen, där produktion av DRAM sker.
Visst skulle du kunna mena att du och andra likasinnade borde starta DRAM-produktion bara för Sverige. Och inte parasitera på Sydkoreas. Men det skulle bli stor pannkaka, och ni förlora allt. Det är väl därför ni inte tar ansvar och gör det.
Det är fritt fram att "gynna" Sverige om man vill det. Det är bara för dig att sätta igång.S Snikholt skrev:
Men blanda inte in andra som inte har något intresse av gynna andra.
"Gynnare" kan vi kalla er som gynnar då.
Fan va mycket skit du skriver!D daVinci skrev:Nej, men Sverige och andra länder straffas inte för det.
På samma sätt straffas inte Sydkorea, som är ett av de två länder i världen, där produktion av DRAM sker.
Visst skulle du kunna mena att du och andra likasinnade borde starta DRAM-produktion bara för Sverige. Och inte parasitera på Sydkoreas. Men det skulle bli stor pannkaka, och ni förlora allt. Det är väl därför ni inte tar ansvar och gör det.
Finns i stort sett ingen substans i det, & du verkar enbart vilja ha något "att göra"
Spela Bubble Witch Saga ell nåt istället för helvette
Ja, vill dom verkligen det??Q qvirre skrev:
Om det vore så, skulle vi väl se att dom gjorde det. Det ser iaf jag inget spår av.
Är det inte tvärtom att de flesta vill parasitera på andra. Dvs bli "gynnade" av andra.
Och därför händer inget.
Här i Sverige ser vi motsatsen. Man uppskattar inte elområdena. Med dom har man ju en egen region.Q qvirre skrev:
Och riktigt arga blir folk när jag föreslår att varje kommun kan vara ett elområde. Då kan dom ju bäst gynna sitt eget elområde. Men det vill man inte alls.
Varför inte det då? Tja, vad sägs om att man vill parasitera på andra regioners låga elpris.