S Snikholt skrev:
Driftigt av dem..... oavsett, det finns/fanns ju ingen elbrist så spela roll?
Norge har råd.
Fast omusikaliskt att utnyttja ett ”nöd-system” bara för man kan men inte har behov för…

Blir som han som alltid bad om 10 miniatyrflaskor sprit på flyget för dom var gratis för oss med SAS Diamond (reellt exempel, vi andra tyckte det var pinsamt)

Eller de som alltid fyller upp doggy bags när de äter buffe mat (ät så mycket du orkar)

Fairlane
P paralun skrev:
Nej nu är du ute och cyklar, om man tar Bekenmodellen så blir det ju ett varierande timpris för dels Sverige och dels det som ska exporteras.
Jag är inte ute och cyklar.
Poängen med Beken-modellen är väl att det ska ge ett lägre pris i Sverige än nuvarande modell?
Om elen är billigare så kommer inte folk att dra ner på sin förbrukning i samma utsträckning.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Poängen med Beken-modellen är väl att det ska ge ett lägre pris i Sverige än nuvarande modell?
Om elen är billigare så kommer inte folk att dra ner på sin förbrukning i samma utsträckning.
Varför ska de dra ner på sin förbrukning? Vår produktion är bättre än någonsin och det finns ingen brist på el.

S
Z Zodde skrev:
Fast omusikaliskt att utnyttja ett ”nöd-system” bara för man kan men inte har behov för…

Blir som han som alltid bad om 10 miniatyrflaskor sprit på flyget för dom var gratis för oss med SAS Diamond (reellt exempel, vi andra tyckte det var pinsamt)

Eller de som alltid fyller upp doggy bags när de äter buffe mat (ät så mycket du orkar)
Eller? Norrmännen äger ju produktionsmedlen (i princip) och kontentan är väl att staten fick dela med sig lite mer av intäkten.

Det gillar du väl?

Se det som minskad skatt

S Snikholt skrev:
Varför ska de dra ner på sin förbrukning? Vår produktion är bättre än någonsin och det finns ingen brist på el.
Ironi kan vara kul på rätt ställen å i små portioner.
Men i var å vartannat inlägg mister det helt sin poäng.

S
Z Zodde skrev:
Ironi kan vara kul på rätt ställen å i små portioner.
Men i var å vartannat inlägg mister det helt sin poäng.
Jaja, jag ska sluta - men grejen är att det är sådär TS och ni håller på.

Fairlane
S Snikholt skrev:
Varför skulle de göra det? Det finns/fanns ju ingen elbrist?
Mitt svar till Jawen rörde hans upprördhet över den norska modellen med fastpris på 40 öre.
Citat: "Så du menar på allvar, att om vi gemensamt ska "minska/effektivisera" våran elanvändning, så är det ointressant att Norge faktiskt förbrukar dubbelt så mycket per capita & att deras stat subventionerar bort elkostnaden?"

Vi har inte haft brist så vi behövt koppla bort, men det är ju utbud och efterfrågan i en marknadsekonomi. Stiger efterfrågan utan att utbudet ökar så kommer priserna stiga. Det är ju det som vissa vill ta bort.

Jag tycker att det är hyckleri att förespråka lägre priser (=>ökad användning) för svenska abonnenter och samtidigt kritisera Norge.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att om Svenska staten ser till att de svenska priserna går ner, antingen genom att sponsra som Norge
En sådan lösning ger att ekonomiskt starkare länder, "äter upp" mindre ekonomiskt starkare länder, så det är INGEN varken långsiktig eller kortsiktig lösning. (även om månader hit eller dit inte gör nån större skada)

Denna "lösning" ger heller inga incitament att "va rädd" om elen & spara/effektivisera på sin elförbrukning/konsumtion.

Fairlane Fairlane skrev:
Vi såg det när vi hade elstöd, att folk med fastpris öppnade fönster och eldade på för de tjänade pengar på det
Att folk öppnade fönstren tror jag inte ett dugg på!
& den lilla skara som "tjänade" pengar iom fast prisavtal, var i sammanhanget "småpengar"

S
Vi ska spara el - viktigt!
Men det är ingen elbrist!

Vi ska ha mer produktion - men vi har bättre produktion än någonsin!

Vi ska ha effektavgift - för det är rättvist. Ger dock ingen direkt påvisbar teknisk vinst.

Vad elen kostar är skitsamma - gilla läget!

Det kan vara bra att staten går in och subventionerar ny produktion - men förvänta er inte lägre pris i Svedala.

Mer export ska vi ha - Sverige är en exportnation, det gynnar oss!

Det är vad jag läser i era inlägg.

Nu har jag raljerat klart - men debunka gärna om ni orkar.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Eller? Norrmännen äger ju produktionsmedlen (i princip) och kontentan är väl att staten fick dela med sig lite mer av intäkten.

Det gillar du väl?

Se det som minskad skatt
Du missade poängen helt? Det var hur stödet var utformat, att det uppmuntrade till omusikaliskt utnyttjande som var galet.
S Snikholt skrev:
Jaja, jag ska sluta - men grejen är att det är sådär TS och ni håller på.
Nej, TS å Harka framförallt, underbygger sina påståenden/åsikter med facts. Man behöver inte vara enig med dem om allt men det är svårt att argumentera mot hard facts, vilket flera här ändå försöker sig på.

Sen att den mest verklighetsfrånvända teorin blir ironiserad över sker nog i alla trådar men, som sagt, med måtta å rätt tid…

Fairlane Fairlane skrev:
Jo men ett varierande timpris. Sen ser jag Bekenmodellen mer principiell och kan nog modifieras för att komma åt grundproblemet Danmark och Tyskland.

Sen stoppar man effektivt ett eventuellt slöseri med effektavgifter.

Z Zodde skrev:
Nej, TS å Harka framförallt, underbygger sina påståenden/åsikter med facts. Man behöver inte vara enig med dem om allt men det är svårt att argumentera mot hard facts, vilket flera här ändå försöker sig på.
Nej inte alls och de speglar inte det gemensamma elhandelsavtalet konsekvenser med stor elprisvolalitet.

Ganska ointressanta kurvor mer än att vi själva har ett gott läge om Danmark och Tyskland tar tag i sitt dysfunktionella elsystem.

S
Z Zodde skrev:
Du missade poängen helt? Det var hur stödet var utformat, att det uppmuntrade till omusikaliskt utnyttjande som var galet.
Det är din åsikt - det drabbade ju ingen ekonomiskt eller skadade någon, mer än att de som nu orkade göra det tjänade en hacka.

S Snikholt skrev:
Det är din åsikt - det drabbade ju ingen ekonomiskt eller skadade någon, mer än att de som nu orkade göra det tjänade en hacka.
Jo, det drabbade vår gemensamma statskassa. Eller drabbar det ingen om jag skattefifflar heller…?

Det man gjorde var inte olagligt men man utnyttjade ett kryphål i reglerna som snarare spädde på elförbrukningen än tvärtom.

P paralun skrev:
Nej inte alls och de speglar inte det gemensamma elhandelsavtalet konsekvenser med stor elprisvolalitet.

Ganska ointressanta kurvor mer än att vi själva har ett gott läge om Danmark och Tyskland tar tag i sitt dysfunktionella elsystem.
Mycket mer intressanta kurvor än alla länkar du sprider som
a) du ofta inte läser själv
b) ofta innehåller tyckande av obskyra personer Mao så långt ifrån hard facts man kan komma

Deras diagram/hard facts motbevisar ofta vad du sagt så förstår att du inte gillar dem men nu är BH, å även denna tråd, så mycket större än dig. Ju snarare du inser det, desto bättre för alla.

• Haha
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.