806 334 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Medlem
· Halland
· 4 534 inlägg
Just det, DERAS LÅGA PRISER. Om man har ett överskott är det inget fel på att sälja detta. Men idag finns det inget överskott på el, och värre kommer det att vi. Den vansinniga satsningen på rysk gas och den vansigga nedläggelsen av kärnkraft förvärrar situationen som dessutom drivs av försöken att ersätta fossilt med el.Mikael_L skrev:
En bra lösning vore att samtliga länder i EU isolerar sina hus som Sverige gjort sedan 50-talet. Men det vill de inte för det kostar pengar. En annan bra lösning vore en koordinerad europesik satsning på kärnkraft som skulle harmoniera regler, miljörprövningar och ge marknad för standardiserade kärnkraftverk.
De så kallade gröna är emot detta eftersom de är emot allting. I stället drömmer de om att kunna lagra el trots att ingen teknik finns kommersiellt tillgänglig. Men de drömmer och tror att ett genombrott är runt hörnet.
Personligen tycker jag det vore bra om EU kunde finansiera pilotanläggningar i full skala för t ex pumpkraft, hissa upp vikter i luften, svänghjul, batterier, och givetvis de grönas piece de resistance, vätgaslagring. För endast 1000 miljarder SEK kunde vi då inom kort få svart på vitt om vad som fungerar och inte fungerar och sedan gå vidare baserat på fakta.
Har ni sett att Fortum har tre nya pumpkraftverk under förstudie?
https://www.fortum.com/se/forstudie-pumpkraft
Rörande Höljessjön förstår jag inte riktigt hur man tänkt, men jag misstänker att man planerar att pumpa tillbaka vatten ända från Höljes. Iom att det finns ett biflöde så finns det tillräckligt med vatten nedströms.
https://www.fortum.com/se/forstudie-pumpkraft
Rörande Höljessjön förstår jag inte riktigt hur man tänkt, men jag misstänker att man planerar att pumpa tillbaka vatten ända från Höljes. Iom att det finns ett biflöde så finns det tillräckligt med vatten nedströms.
Jag har aldrig talat FÖR just Bekenmodellen!Fairlane skrev:
Så du menar på allvar, att om vi gemensamt ska "minska/effektivisera" våran elanvändning, så är det ointressant att Norge faktiskt förbrukar dubbelt så mycket per capita & att deras stat subventionerar bort elkostnaden?Fairlane skrev:
Och sedan döper DU det till "Norgepriser och Sverigepriser", & lägger till att det är hyckleri??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Ok, då är det utrett, det var ni fråga.J jawen skrev:
Jag menar att om Svenska staten ser till att de svenska priserna går ner, antingen genom att sponsra som Norge eller som enligt Beken-modellen eller någon annan modell så kommer det ge samma effekt i Sverige, att folk slösar.J jawen skrev:
Vi såg det när vi hade elstöd, att folk med fastpris öppnade fönster och eldade på för de tjänade pengar på det ...
Nej det är inte jag som döpt det till Norgepriser och Sverigepriser.J jawen skrev:
Norgespris begreppet kom väl för någon vecka sen då det är politisk enighet att ge hushållen en möjlighet att teckna ett fast avtal (inte detsamma som tak) till 40öre/KWh.Fairlane skrev:
Det innebär att dagar med noll å minuspriser så betalar man fortfarande 40öre
Ett pris som man menar speglar förhållandet PRE Putin agg.
Ett pris som inte ligger sååå långt ifrån det VF just nu hedgar delar av 2026 å 2027 års produktion på (41EUR/MWh)
Sverigepriser är mer diffust å har använts för en mängd olika mer lr mindre fantasifulla förslag, dock aldrig nåt konkret som imho varit realistiskt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Ge några axplock på vad de som inte förespråkar några sådana åtgärder föreslår?Q qvirre skrev:De flesta här i tråden vill gynna Sverige. Det är bara det att vi har olika syn på hur det bäst görs.
Väldigt enkla, kortsiktiga lösningar som pristak på el eller strafftullar är troligen inte att gynna Sverige på sikt.
Hela MAGA rörelsen i USA bygger på att man ska gynna sitt land med kortsiktiga enkla lösningar. Det tilltalar många men jag tror inte det är bra på sikt.
När alla skriker "min region" först! Så låter det handlingskraftigt och bra i mångas öron men det är som att kissa i byxan vill jag hävda.
Jag har inte sett ett enda.
Det tolkar jag som att det bästa för Sverige, enligt dem, är att politikerna inte att agerar överhuvudtaget mot höga elpriser. Marknaden löser det och är vi med i leken får vi leken tåla. Det gynnar oss ibland.
Förstår då inte heller varför vi ska ödsla resurser på mer produktion av något slag - eftersom "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin". Mer produktion kommer inte landets medborgare till gagn något nämnvärt.
Att vi då via skattsedeln ska subventionera ny produktion, i vilken form det än må vara, låter som en extremt rutten affär för oss medborgare.
Sälj av Vattenfall, och lägg ner kärnkraften som finns kvar torde vara det bästa i er värld.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
V kallar sitt förslag för Sverigepriser och det är väl inte princip Beken-modellen. Realistiskt eller inte, där är vi eniga, men många gillar det uppenbart.Z Zodde skrev:
Nej nu är du ute och cyklar, om man tar Bekenmodellen så blir det ju ett varierande timpris för dels Sverige och dels det som ska exporteras.Fairlane skrev:
Sen har vi nu även nya smarta elmätare och verktyget effektavgifter för de som tror sig vilja dricka champagne i jacuzzin eller ladda elbilen under höglasttid.
Skillnaden är att vi inte längre stödjer Danmark o Tysklands energipolitik och man kan tänka sig att det är ett antal länder inom EU som nog resonerar liknande.
I Norge var initialt systemet så att du blev erstatt för 90% av priset över 70öre oavsett vilket avtal du hade med elbolaget.S Snikholt skrev:
Så om priset på el var 2kr fick du tillbaka 90% av 130öre (117) men du kanske hade ett fastprisavtal på 40öre gående sen en tid tillbaka…
Då det fanns facebookgrupper som erbjöd gratis laddning av elbilar mm. Win/win för FB gruppens medlemmar men man snöt staten på pengar.
Detta ändrades omgående så var inte i drift så många månader. Kalla det en barnsjukdom av ett hastigt implementerat stöd.
Jo återigen är det självförvållat att bli beroende av Putins fossilgas för att lägga ner kärnkraft.Z Zodde skrev:
"Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater"
Redigerat:
Driftigt av dem..... oavsett, det finns/fanns ju ingen elbrist så spela roll?Z Zodde skrev:I Norge var initialt systemet så att du blev erstatt för 90% av priset över 70öre oavsett vilket avtal du hade med elbolaget.
Så om priset på el var 2kr fick du tillbaka 90% av 130öre (117) men du kanske hade ett fastprisavtal på 40öre gående sen en tid tillbaka…
Då det fanns facebookgrupper som erbjöd gratis laddning av elbilar mm. Win/win för FB gruppens medlemmar men man snöt staten på pengar.
Detta ändrades omgående så var inte i drift så många månader. Kalla det en barnsjukdom av ett hastigt implementerat stöd.
Norge har råd.