806 316 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Att gaspriset har varit en nyckelfaktor för prisbildningen håller jag med om.harka skrev:
Däremot håller jag inte alls med om resten. Avsaknaden av kärnkraft i söder, tillsammans med utlandskablarna, är definitivt några av de viktigaste faktorerna som har spätt på de höga elpriserna i Sverige.
Redigerat:
Men vi pratar ju om sjuka elpriser i Sverige !harka skrev:
Att större delen av Europa sedan har baserat HELA deras elproduktion enbart på billig gas & olja från Ryssland samt eget kol, ska väl inte Sverige eller andra ansvarstagande land straffas för eller?
Länderna måste ta sitt eget ansvar !
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Vilka kraftkällor förordar du och varför? Jag är även nyfiken på vad du specifikt menar med "ett utökat transmissionsnät gör elsystemet effektivare".harka skrev:
Så vad menar du är ett realistiskt alternativ under tiden?harka skrev:
att vattenkraften används som lagring i samspel med exempelvis vindkraften är uppenbart, sen kan man fundera på hur stort det möjliga lagringsutrymmet [för exempelvis vindkraft] är i Sverige, för det är ju inte oändligtUlltand skrev:
Du fattar tydligen inte Vindkraften går inte att spara. Kärnkraften går heller inte att spara men man kan reglera den. OM det finns motsvarade mängd vatten i magasin magasin kan man reglera detta mot tex vindkraft eller kärnkkraft (poduktionsstopp).
Givetvis är det så att IRL så är det bara mycket små delar av vindkraften som minskar uttaget av vattenkraft över året.
Det som stället inträffar är att priset sjunker och uttaget av energi ökar. Kalla det konsumentreglering om du vill när alla skall upp och tvätta mitt i natten för det finns ett överskott av billig vindkraftsel när vi egentligen inte behöver den,
men låt oss titta på den genomsnittliga vattenproduktionen några år i slutet av 00-talet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grafen visar den genomsnittliga generatoreffekten hos vattenkraften 2007-2009 per vecka, samt genomsnittet för dessa tre år – detta skedde under en tid när vindkraftproduktionen var ganska blygsam Sverige och jag har utelämnat den
vattenproduktionen varierar förstås med exempelvis utetemperatur och drifttillståndet i kärnkraftverken, men man kan utan problem skönja hur vattenkraften följer årstidsvariationerna
låt oss sedan titta på utfallet förra året:
Logga in
Skapa konto
staplarna visar vattenkraftproduktionen och vindkraftproduktionen 2024 (även solkraften trots att den inte spelar in här i någon större utsträckning), med en vit kurva som är det [svarta] genomsnittet från den förra grafen
vi ser till exempel att en hög vindkraftproduktion i vecka 4-5 resulterade i en låg vattenkraftproduktion, medan förhållandet var det omvända veckan därpå – hög vattenproduktion när vinden var svagare
sen fångar inte grafen fångar hela dynamiken mellan vind och vatten då vinden inte varierar i väldefinierade 168-timmars pass som inleds på måndag klockan 00, men grafen tyder på en juste energilagring som överbryggar perioder på veckonivå i det energisystem vi nu har i landet
jaaa, där har du väl en nedtrappningsbana av kolkraften som skulle kunna stämma med vad jag presenteratBoilerplate4U skrev:
Här är en uppskatting av tysklands kolförbrukning de 10 senaste åren:
ÅR KOL (MILJONER TON) 2015 226 2016 220 2017 210 2018 200 2019 190 2020 180 2021 185 2022 175 2023 160 2024 150
Tysklands kolkraft tillbaka på banan efter gasrally
Basen i Tysklands elsystem är fortfarande fossil gas- och kolkraft. Vilka kraftverk som blir mest lönsamma att köra beror till stor del på marknadspriserna för de två bränsletyperna samt utsläppsrätter.
Tyskland behöver i genomsnitt runt 30 gigawatt (motsvarande ungefär 30 kärnkraftsreaktorer) för att täcka elbehovet som inte tillgodoses av förnybar energi.
[länk]
Tyska energifiaskot fortsätter: Eldar i gång nyrenoverad brunkolsgigant
[länk]
att de har 30 GW kolkraftverk säger inte så mycket – vi har ett oljeeldat kraftverk i Blekinge på 0.56 GW som inte eldas (inte de senaste tio vintrarna eller så)
jag gjorde en sammanställning förra året över installerad kapacitet i Tyskland, och hur mycket den faktiskt nyttjades, och jämförde med situationen fyra år tidigare – såväl median- som det maximala utnyttjandet gick neråt...
favorit i repris:
Logga in
Skapa konto
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Snygga grafer! Kan du hjälpa mig att tolka själva utfallet det vill säga den faktiska besparingen i vattenkraft korrelerad med mängden vindproduktion? Jag är intresserad om det går att ta fram absoluta termer som tex kubikmeter vatten.harka skrev:
att vattenkraften används som lagring i samspel med exempelvis vindkraften är uppenbart, sen kan man fundera på hur stort det möjliga lagringsutrymmet [för exempelvis vindkraft] är i Sverige, för det är ju inte oändligt
men låt oss titta på den genomsnittliga vattenproduktionen några år i slutet av 00-talet
[bild]
grafen visar den genomsnittliga generatoreffekten hos vattenkraften 2007-2009 per vecka, samt genomsnittet för dessa tre år – detta skedde under en tid när vindkraftproduktionen var ganska blygsam Sverige och jag har utelämnat den
vattenproduktionen varierar förstås med exempelvis utetemperatur och drifttillståndet i kärnkraftverken, men man kan utan problem skönja hur vattenkraften följer årstidsvariationerna
låt oss sedan titta på utfallet förra året:
[bild]
staplarna visar vattenkraftproduktionen och vindkraftproduktionen 2024 (även solkraften trots att den inte spelar in här i någon större utsträckning), med en vit kurva som är det [svarta] genomsnittet från den förra grafen
vi ser till exempel att en hög vindkraftproduktion i vecka 4-5 resulterade i en låg vattenkraftproduktion, medan förhållandet var det omvända veckan därpå – hög vattenproduktion när vinden var svagare
sen fångar inte grafen fångar hela dynamiken mellan vind och vatten då vinden inte varierar i väldefinierade 168-timmars pass som inleds på måndag klockan 00, men grafen tyder på en juste energilagring som överbryggar perioder på veckonivå i det energisystem vi nu har i landet
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Den jämförelsen haltar lite. Tyskland behöver runt 30 gigawatt för att täcka elbehovet som inte tillgodoses av förnybar energi vilket även inkluderar gas. 30 gigawatt fossilgenererad el innebär massiva CO2-utsläpp när det pågår under en längre tid. Se tabellen längre ner för CO2-utsläpp.harka skrev:
Redigerat:
Tror dom flesta inte litar på elpriset längre, & då blir det att fattiga människor inte ens vågar att förbruka el & går runt & fryser hemma mm.harka skrev:
Sedan räcker/hjälper det ju inte att se EFTERÅT, att elpriset inte vart så "högt"
Så största problemet är att man inte längre kan planera sin ekonomi, speciellt får dom med små marginaler.
Tyskland bränner ändå massiva 13 000 ton brunkol i timmen!harka skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Jag vet inte om jag ens borde försöka försvara den halmdocke-positionen (det inom citattecken har mig veterligen ingen påstått, i alla fall inte jag), men låt gå.harka skrev:
Jag tycker att vi bör satsa på att möjliggöra ett elsystem som är större än dagens och stabilt i sig självt och oberoende av såväl fossil produktion som skurkstater. Båda de två sakerna är viktiga för mig då jag anser att det är statens sak att ha såväl en klimat- om säkerhetspolitik värd namnet. Utan de ingångsvärdena hade jag föredragit en helt avreglerad marknad.
I detta klimat- och säkerhetspolitiska perspektiv anser jag det viktigt att staten tar sitt långsiktiga ansvar först. Ja, vi ska naturligtvis om möjligt lösa saker på kort sikt också, och där görs insatser såsom säkerställande av produktionskapacitet i kraftvärmeverk, upphandlade reserver och förstärkningar i överföringskapaciteten.
När det kommer till medellång och lång sikt ser jag hellre att staten gör sitt för att täcka behov 2035–2115 än 2030–2055. Det kommer innebära att det görs felsatsningar, absolut, för ingen kan se 90 år in i framtiden med någon precision (å andra sidan är det inte nyttan slutåret i en 80 årig livscykel vi bör fokusera på), men om man bara ska titta på det som går ”snabbt” att fixa kommer det alltid finnas uttjänta vindsnurror att ersätta om fem år där kärnkraften inte är klar snabbt nog, men aldrig tid för det som faktiskt går att påverka med planering.
Så med risk för att betraktas som huvudlös tycker jag att statens ansvar först är det långsiktiga, och i det kortsiktiga anser jag att säkerhetspolitiken måste väga tyngre än klimatpolitiken.
Återvinn och elda mer sopor, vrid upp effekten på befintliga kärnkraftverk, se över vattendomar, förenkla tillståndsprocesser för nyetablering av kraftverk (främst vind på kort sikt) – absolut, gör gärna allt det (jag tror det mesta redan görs; det är väl vattendomarna för norrlandsälvarna det inte petas med vad jag vet). Men det är ändå mindre viktigt än det långsiktiga i min bok.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Sverige har inte föreslagit det nej, men Vänsterpartiet har gjort det och enskilda debattörer har talat sig varmt för Beken-modellen.J jawen skrev:
Jag ställde frågan till dig om du inte talat för Sverigepriser/Beken-modellen. Om du tycker Norgepriser är dåligt och Sverigepriser är bra så anser jag att det är hyckleri, oavsett vad Svenska staten föreslagit.
Målet och resultatet är detsamma.J jawen skrev:
Du menar att en europeisk modell ska ta hänsyn till temperaturen i olika länder, men inte skillnaden inom länderna? Malmö ska ha låga elpriser för att det är kallt i Kiruna, men Köpenhamn som kanske har samma temperatur som Malmö kan få höga priser för de har inget Kiruna.J jawen skrev:
Temperaturen verkar isåfall vara ointressant i sammanhanget och det är bara ett försök att gynna Sverige, även de delar som inte behöver gynnas.
Precis, så varför ska man då ta hänsyn till utetemperaturen?J jawen skrev:
Antingen så har husen ALLTID anpassats efter klimatzoner eller så har de inte det. Välj ett.J jawen skrev:
Vad har det med saken att göra?J jawen skrev: