806 290 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Jo vi får se och en ny rekommendation är då punkt 5, Utvecklat regionalt samarbete med länder iBoilerplate4U skrev:
Det är ju väldigt mycket "bör", "kan" och "rekommenderas", bland annat:
"I delrapport 1 från juni 2024 lämnade utredningen åtta specifika rekommendationer till regeringen avseende åtgärder för att förenkla utbyggnaden av kärnkraft i Sverige. Av dessa bereds tre inom Regeringskansliet och har ännu inte resulterat i konkreta uppdrag eller åtgärder. Dessa är etableringen av en programorganisation, genomförandet av en systemstudie och skapandet av en nationell värdekedja. Rekommendationen rörande behovet av en programorganisation förtydligas i avsnitt 4."
Jag undrar vem som beslutar om genomförandet – regeringen genom blocköverskridande samarbete, tidöparitierna genom riksdagabeslut. Eller är det fortsatt utredning som gäller?
Hoppas innerligt att detta faktiskt mynnar ut i både beslut och genomförande och inte hamnar på en hylla som en färgglad papperstiger.
närområdet
Man har nog sneglat på Polens initiativ med BWRX-300 och det är extremt viktigt.
https://www.world-nuclear-news.org/articles/working-group-to-focus-on-bwrx-300-deployment-in-e
Sen behöver vi ju inte mer slumpkraft utan planerbar elproduktion. Tyskland och Danmark kan bygga svindyra vätgasanläggningar inkl infrastruktur så gör vi det enkelt för oss med SMR reaktorer.
Det handlar mer om vilket budskap han försöker förmedla med halvsanningar, okunskap och påståenden utan grund och lite mobbingJ jawen skrev:
Dessvärre ser man att det lyckas rätt väl med den typen av propaganda. Fullt i nivå man vad ryssarna får stå ut med på statskontrollerad TV.
Notera att hans senaste inlägg handlar om hur han uppfattade mig i Covid 19 tråden och att jag är en loser.
Mitt råd, se mannen som en propagandist vars motiv vi inte vet och lita inte på det han skriver. Han har en agenda alternativ otroligt svårt att förstå storheter och mer komplexa samband
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Sverigepriset är det som framförts förslag om, exempelvis från V. Beken-modellen kallas den också.J jawen skrev:
All el som produceras i Sverige bjuds först ut på den svenska marknaden och endast överskottet bjuds ut till den internationella marknaden.
Jag kan minnas fel, men jag har för mig att du var för en sådan modell?
Ett problem är att olika länder har olika syn på rättvisa på samma sätt som olika personer har det. Rimligen bör priset på el vara mycket högre i södra Sverige än i Norra även med din modell? Kanske ska man även väva in de baltiska staterna i korrigeringen, och delar av alperna kanske? Sen borde man såklart få med att elpriset måste pressas ner om det bli ovanligt kallt i länder som har sämre isolering i sina hus etc.J jawen skrev:
Rimligtvis bör Sverige i gengäld böta för att vi inte odlar våra egna apelsiner etc. Kanske kan man införa en massa tullar?J jawen skrev:
När elpriset var 6 kr kWh tex Och det stod i alla tidningar och på varje nyhetssändning. Jag tror nästan alla här utom du upplevde det.Mikael_L skrev:
Jag gissar att du kommer att svara. Men det blev ingen nedstängning av elnätet och alltså ingen brist. Men det bero på att genomsnittstemperaturen i en vanligt villa låg på 15 C och att flera industrier pausade sin produktion.
Detta är vad som inträffar med dåligt elsystem som vårt med för mycket väderkraft som inte lagras eller ens producerar nått alls om vädret bestämmer sig för det.
Fast om det är VÅRAN egna produktion, kanske vi ska "sätta ribban".Fairlane skrev:
Absolut inte!Fairlane skrev:
Det är inte medborgarnas fel att produktion har försvunnit.
Ehhh, dricker du fet-grogg eller?Fairlane skrev:
Du får specificera dig!Fairlane skrev:
Vi behöver inga jävla apelsiner för att överleva i Norden, snacka om Flumsnack!Fairlane skrev:
& sätt 100 kr styck, så försvinner den frukten!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Ah, så om Sverige gör det är det ok, men om Norge gör det så är det fel?J jawen skrev:
Hur tänkte du nu?
Du ville ha skillnader i pris pga temperaturskillnader.J jawen skrev:
Är det då inte logiskt att Malmö har ett pris som ligger närmare Köpenhamns pris än Kirunas?
Nej. Var det ditt bästa argument?J jawen skrev:
De med kallt klimat skulle få lägre pris på elen, ditt förslag. Är det mycket varmare i Baltikum och i Alperna än i Skåne?
Det kanske är du som krökar hårt ikväll, med tanke på dina logiska kullerbyttor...
Ok, ett hus i norra Norrland har normalt sett bättre isolering än ett hus i Södra Sverige, det tror jag du är medveten om. Hade huset i södra Sverige varit lika bra isolerat som det i norr så hade inte uppvärmning varit ett stort problem i söder. Ändå vill du att det ska vara billig el i det sämre isolerade huset för att det blir för dyrt annars.J jawen skrev:
Logiskt sett borde man då kompensera priser i ett ännu sämre isolerat hus någon annanstans...
Apelsiner var ett exempel, det finns en väldig massa saker vi importerar. Säg att det tillverkas en medicin i Tyskland som inte tillverkas i Sverige. Är det rimligt på en fri marknad på att medicinen kostar 1 kronor per tablett i Tyskland och 250 kr per tablett i Sverige? Eller det kanske ska vara frihandel på det vi inte har själva och höga tullar på det vi har ...J jawen skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg