805 941 läst ·
22 131 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Det är väl ändå rätt få fall hon ljuger i? Hon har absolut ett annat perspektiv än @Mikael_L, och förenklar bortom vad alla med lite mer insikt tycker är seriöst, men jag vet ingen politiker som inte gör det. I alla fall ingen sen Bo Lundgren på partiledarnivå, och honom gick det uselt för.D djac skrev:
Och med ett annat perspektiv menar jag främst att hon planerar för en framtid då vi behöver mer el än idag. Överdrivet? Förmodligen, men ändå inte riktigt jämförbart med den närtid Mikael mäter.
Det här är Ebba Busch (och Romina Pourmokhtaris) egna ord om deras syn på elmarknaden framåt. Det är inte ett dokument fullt av lögner, även om det absolut finns något som är väl förenklat och något som är rätt hårt politiskt vinklat. https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/11/sa-starker-vi-sveriges-energiforsorjning/
Det tror inte jag. Misogynin mot högerkvinnor i allmänhet och Ebba Busch i synnerhet är stor inom vänstern (vilket syns på exempelvis Aftonbladets ledarsida) och vi inom den icke-religiösa högern har rätt lite till övers för kristdemokrater i allmänhet vi med.D djac skrev:
Så vilka är det hon skulle kunna få på sin sida?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
JaJ jawen skrev:
På vilket sätt menar du att det spelar någon roll vad jag tycker om vad Norge gör?J jawen skrev:
Jag konstaterar bara att det vore idioti om svenska staten försökte imitera det den norska gör. Vi har inte de ekonomiska resurserna, så att vi inte försöker med något sådant är precis som det ska.
Ingenstans har jag påstått att jag tycker att Norge gör rätt, men att alls tycka i den frågan vore rätt fruktlöst, oavsett vad jag skulle tycka.
Redigerat:
Men exakt.Nötegårdsgubben skrev:
Sen att vi kan spara en del vatten när det blåser och solen skiner må vara, men det ger oss inte möjlighet att momentant utvinna den kraft som finns lagrad till den grad som behövs.
Jag tycker att det är bra att hon driver frågorna om skillnaderna däri.
Havsbaserad vindkraft däremot… nej nej nej
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Två frågor som genast inställer sig som någon med bra insikt kanske kan vara på:Nötegårdsgubben skrev:
1. Finns det några vindkraftparker till havs som inte bara har beviljats tillstånd utan också faktiskt ska byggas det vill säga har en färdig anläggningsplan, en projektägare (entreprenad) samt är färdigfinansierad?
2. Vad är status för kärnkraftsbyggandet? Det är möjligt att en del sker bakom kulisserna som jag inte känner till men jag önskar att det fanns mer offentlig progress. Finns det i dagsläget något mer än ”vi har för avsikt”? Har någon part över huvud taget påbörjat en ansökningsprocess? Har man utfärdat statliga lånegarantier? Finns det några kvarstående hinder?
För övrigt anser jag att regeringen ska fullborda kärnkraftsutbyggnaden i södra Sverige innan man ens överväger att påbörja projektet Konti-Skan Connect.
Redigerat:
Tja, ljuger, eller okunnig, eller medveten populism.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl ändå rätt få fall hon ljuger i? Hon har absolut ett annat perspektiv än @Mikael_L, och förenklar bortom vad alla med lite mer insikt tycker är seriöst, men jag vet ingen politiker som inte gör det. I alla fall ingen sen Bo Lundgren på partiledarnivå, och honom gick det uselt för.
Och med ett annat perspektiv menar jag främst att hon planerar för en framtid då vi behöver mer el än idag. Överdrivet? Förmodligen, men ändå inte riktigt jämförbart med den närtid Mikael mäter.
Det här är Ebba Busch (och Romina Pourmokhtaris) egna ord om deras syn på elmarknaden framåt. Det är inte ett dokument fullt av lögner, även om det absolut finns något som är väl förenklat och något som är rätt hårt politiskt vinklat. [länk]
Det tror inte jag. Misogynin mot högerkvinnor i allmänhet och Ebba Busch i synnerhet är stor inom vänstern (vilket syns på exempelvis Aftonbladets ledarsida) och vi inom den icke-religiösa högern har rätt lite till övers för kristdemokrater i allmänhet vi med.
Så vilka är det hon skulle kunna få på sin sida?
Jag tycker hon har alldeles för hög svansföring för att sen ha så mycket fel i det hon säger.
Men nåja, hon är engagerad inom sitt ministerområde, och förefaller hyggligt kunnig mellan varven, så det hade ju kunnat varit sämre också. Värre ministrar har man ju sett.
Vad gäller Romina Pourmokhtari så har jag bestämt mig för att det är värt att lyssna ordentligt på vad hon egentligen säger.
Det kan tyckas självklart, men det är nog inte alltid det. Romina har haft ett tufft ministerskap, med ett ministerområde, och en regerings politik som är extremt lätt att angripa.
Så jag har kommit på mig själv med att ha oppositionen förutfattade meningar inom mig, och därför inte riktigt gett henne en chans (alltid).
Men jag har så småningom kommit på att det ofta är ungefär lika obevisat det dom har sagt som det Romina säger, så jag har börjat vara betydligt mer uppmärksam över innehållet i hennes budskap.
För hon är inte heller speciellt okunnig, utan verkar ha jobbat riktigt hårt i sitt jobb.
Men JA, jag tycker att våra riksdagspolitiker generellt verkar sköta sitt jobb rätt bra, jag misstänker att alla, åtminstone de allra flesta jobbar grymt mycket hårdare än mig.
Och de gör sitt jobb, de driver fram ett bättre Sverige, naturligtvis efter sin ideologi, vad annars, och de är maktkåta allesammans, ja vad annars? Annars ska man inte bli heltidspolitiker, ifall man inte har en het önskan att få makt att driva sin politik så har man inget i riksdagen att göra.
Jag vill i alla fall inte rösta på någon som sen inte försöker erövra makten att styra skutan.
”N-1-kriteriets deterministiska norm tar ingen hänsyn till varken vädret, intermittent produktion, kraftledningars olika nyttovärden eller skilda konsekvenser av fel. Allt dras över samma kam med stora samhällsekonomiska kostnader som följd, påpekar Jakob Björns. Med all vindkraft i systemet har det rent av blivit ”svårt att veta vad som är det värsta tänkbara driftfallet”, skriver Svenska kraftnät i sin i sin nätutvecklingsplan.”
Låter skoj.
Läser också att man ska skrota N-1 tänket, och gå över till en sannolikhets-variant, baserat på algoritmer.
Spännande!
Låter skoj.
Läser också att man ska skrota N-1 tänket, och gå över till en sannolikhets-variant, baserat på algoritmer.
Spännande!
Jo regeringen kärnkraftsutredare Carl Berglöf gav ut sin andra rapport som innehåller en lägesbild.Boilerplate4U skrev:
2. Vad är status för kärnkraftsbyggandet? Det är möjligt att en del sker bakom kulisserna som jag inte känner till men jag önskar att det fanns mer offentlig progress. Finns det i dagsläget något mer än ”vi har för avsikt”? Har någon part över huvud taget påbörjat en ansökningsprocess? Har man utfärdat statliga lånegarantier? Finns det några kvarstående hinder?
För övrigt anser jag att regeringen ska fullborda kärnkraftsutbyggnaden i södra Sverige innan man ens överväger att påbörja projektet Konti-Skan Connect.
https://regeringen.se/rapporter/202...gnad-av-ny-karnkraft-i-sverige--januari-2025/
Sen konkret så har ju Vattenfall lämnat in ansökan om upphävande av naturreservat på Värohalvön
https://group.vattenfall.com/se/nyh...naturreservat-for-att-mojliggora-ny-karnkraft
"So far, so good" i den här röran!
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jag antar att det i grunden handlar om vindkraftens variabilitet. Det är helt enkelt svårare att förutse kritiska driftfall så man går mot sannolikhetsstyrning istället. Blir intressant att se hur det funkar i praktiken.S Snikholt skrev:”N-1-kriteriets deterministiska norm tar ingen hänsyn till varken vädret, intermittent produktion, kraftledningars olika nyttovärden eller skilda konsekvenser av fel. Allt dras över samma kam med stora samhällsekonomiska kostnader som följd, påpekar Jakob Björns. Med all vindkraft i systemet har det rent av blivit ”svårt att veta vad som är det värsta tänkbara driftfallet”, skriver Svenska kraftnät i sin i sin nätutvecklingsplan.”
Låter skoj.
Spännande!
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jag har googlat runt lite och det verkar som att alla havsparker för tillfället är skrinlagda på grund av bristande intresse, möjligen pga subventioner och andra ekonomiska incitament som försvunnit.P paralun skrev:
Jo ett bra exempel Vattenfalls Kriegers FlakBoilerplate4U skrev:
https://projekt.vattenfall.se/vindprojekt/havsbaserad-vindkraft/kriegers-flak/
Danmark fick inte in några anbud för nya områden, Norge verkar ha skrotat sina planer på havsbaserad vindkraft.
Landbaserad vindkraft vill vi inte ha mer av.
Inget kraftbolag i Europa får ju ihop en kalkyl idag.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det är ju väldigt mycket "bör", "kan" och "rekommenderas", bland annat:P paralun skrev:
"I delrapport 1 från juni 2024 lämnade utredningen åtta specifika rekommendationer till regeringen avseende åtgärder för att förenkla utbyggnaden av kärnkraft i Sverige. Av dessa bereds tre inom Regeringskansliet och har ännu inte resulterat i konkreta uppdrag eller åtgärder. Dessa är etableringen av en programorganisation, genomförandet av en systemstudie och skapandet av en nationell värdekedja. Rekommendationen rörande behovet av en programorganisation förtydligas i avsnitt 4."
Jag undrar vem som beslutar om genomförandet – regeringen genom blocköverskridande samarbete, tidöparitierna genom riksdagabeslut. Eller är det fortsatt utredning som gäller?
Hoppas innerligt att detta faktiskt mynnar ut i både beslut och genomförande och inte hamnar på en hylla som en färgglad papperstiger.
Resonerar vi utifrån den utgångspunkten så är ju hela denna tråd onödig, trotts ca 9000 inlägg i dagsläget.Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett OM just Sverige skulle ha dom ekonomiska resurserna, så leder ju allmänt en sådan "lösning" enbart till irritation, segregation & påvisar starkt att EU inte samarbetar på problemet.Nötegårdsgubben skrev:
Jag konstaterar bara att det vore idioti om svenska staten försökte imitera det den norska gör. Vi har inte de ekonomiska resurserna, så att vi inte försöker med något sådant är precis som det ska.
Ingenstans har jag påstått att jag tycker att Norge gör rätt, men att alls tycka i den frågan vore rätt fruktlöst, oavsett vad jag skulle tycka
Och fortfarande, ekonomiskt starkast land vinner!
Att ta efter Kina, som med ekonomiska statsmedel nästan helt tagit över världens batteritillverkning, elbilsproduktion, gruvdrift på "sällsynta metaller" mm.
Sådana lösningar leder inte till NÅGON bättre värld.
Vad är Sverigepriser?Fairlane skrev:
Jag är för en "rättvis" prisbild på el, baserad på att länder planerat sin produktion/konsumtion/sina nät. Korrigerad med Nordiskt kWh behov för kallare klimat.
+8 grader kan inte som utgångläge rättfärdigas = minus 2, man får då INTE samma förutsättningar.
Och heller inte att ansvarsfulla länder, nu "får böta" genom ett högre elpris när vi hjälper EU med våran gröna el.
Alltså jag måste erkänna att jag blivit lite kluven i kärnkraftsfrågan.
Eftersom det tydligen är en ”naturlag” att vi måste ha en massa exportkapacitet och även utöka den, och vi får dras med marginalkostnaden för gas oavsett vad vi gör. Annars är vi frihandelsbanditer och blir paria. Det är i alla fall vad åsiktspolisen här inne claimar.
I så fall är det bästa att verkligen ” go full retard” och planera nedläggning av resten av kärnkraften. Ösa på med mer sol och vind, bygga ut stamnätet fort som fan så vi får bort flaskhalsar. Fler exportkablar.
Installera lite gasverk också som spets.
Om vi ändå pröjsar gaspriser så vafan?
Lika bra vi integrerar oss på riktigt.
Kan dom andra så kan vi.
Ellen bör bli svinbilig oftast i alla fall.
Inlägget kan innehålla spår av ironi.
Eftersom det tydligen är en ”naturlag” att vi måste ha en massa exportkapacitet och även utöka den, och vi får dras med marginalkostnaden för gas oavsett vad vi gör. Annars är vi frihandelsbanditer och blir paria. Det är i alla fall vad åsiktspolisen här inne claimar.
I så fall är det bästa att verkligen ” go full retard” och planera nedläggning av resten av kärnkraften. Ösa på med mer sol och vind, bygga ut stamnätet fort som fan så vi får bort flaskhalsar. Fler exportkablar.
Installera lite gasverk också som spets.
Om vi ändå pröjsar gaspriser så vafan?
Lika bra vi integrerar oss på riktigt.
Kan dom andra så kan vi.
Ellen bör bli svinbilig oftast i alla fall.
Inlägget kan innehålla spår av ironi.