S Snikholt skrev:
Det blir bra jäkla rörigt att förstå sig på elmarknaden. Jag har försökt, men när jag tror jag fattar så inser jag att jag inte fattar fullt ut.

Kanske är lika bra - men all respekt för er som tycks förstå den.

Med det sagt, ingenjörer är coolare än ekonomer 😁
Ingenjörer har god förutsättningar att förstå ekonomiska sammanhang. (Men det är klart att det kommer inte automatiskt, utan några saker måste man lära sig).

Har en närstående som är civ ing i finansiella matematik. Det han gör på dagarna är det ingen ekonom som man kan sätta på.

harka harka skrev:
[bild]

Sverige har nu haft en nettoexport 14 år i rad och nettoexporten var i fjol större än någonsin – om än att det försiggick import under några fler timmar 2024 än året innan

en sammanställning över antalet timmar som Sverige nettoexporterat respektive nettoimporterat återfinns i grafen nedan:

[bild]
Man undrar lite vad det var som gällde i Sverige map elproduktion fram till ca 2010.
Sverige var väldigt beroende av import under den produktionsmixen.

harka harka skrev:
men hur har då handelsströmmarna ut? vart har alla svenska elektroner tagit vägen?

[bild]

2024 avviker från 2023 främst genom en kraftigt ökad elexport till Norge, upp 6 TWh
Det var förskräckligt vilken ynklig export det var till Tyskland.
Kan inte vara stor elanvändning i Tyskland när den lilla mängden klarar av att hålla tyska näringslivet under armarna.

harka harka skrev:
de senaste 10 åren har den största energimängden nettoimporterad el under en sammanhängande period snittat 0.04 TWh (även det ett relevant ingångsvärde för den som tänker på exempelvis lagring)
Juktan har en lagringskapacitet på 30 GWh. Får Vattenfall igång juktan igen så skulle juktan ensam nästan klara den största importperioden.

Ovanpå det så byggs det en hel del batteriparker. Kommer inte ihåg hur mycket det är aggregerat. Men det kanske fyller upp resten.

Dock så vet vi inte om och när Vattenfall får igång juktan. Just nu så ägnar sig staten och att lägga krokben för staten. MÖD ger nämligen inget tillstånd till Vattenfall att starta om juktan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige körde också flera år utan att följa reglerna, och obstruerade in i det sista, men till sist satte marknadsdomstolen ner foten, påhejad av danskarna.
Kan du specificera det ?
För du menade inte elområden va?

Boilerplate4U
D daVinci skrev:
Ovanpå det så byggs det en hel del batteriparker
Batteriparker är ingen bra idé. Batterier är för närvarande det absolut sämsta alternativet, både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel.

D daVinci skrev:
MÖD ger nämligen inget tillstånd till Vattenfall att starta om juktan.
Du har nog missuppfattat saken. Det var själva ansökan som ansågs vara bristfällig. "Det här beslutet ska inte tolkas som att domstolen tagit ställning till om projektet är en dålig eller bra idé", säger rådmannen Carin Wiklund i ett pressmeddelande.

Se: Domstol avvisar Vattenfall-projekt

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Batterier är vettiga för frekvensreglering och för att stötta vid effektspikar.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att påstå att Sverige gör fel i den ekvationen är som att säga att Svensson gör fel när han köper en Skoda när grannen von Pluring köper en Porsche.
Är du uppriktig & har tänkt igenom detta ordentligt när du svarar så?

Så du tycker ekonomiskt starkaste stat & land, ska få "köpa" ut sig från ett gemensamt "problem" & istället ge sina medborgare incitament att istället fortsätta sin DUBBLA elförbrukning kontra grannlandet med liknande villkor?

Mm, verkar väääldigt solidariskt!

Ja då finns det snart bara 4-5 länder kvar till slut (alla har väl spelat Monopol)

Om några få rika länder gör som Norge & helt "subventionerar" bort "höga elpriser" för sitt eget folk.
Blir det "att tillsammans ordna detta el problem" & skapar det ett bra samarbete i EU tror du?
Det kommer enbart urholka både fattiga länders plånböcker, & skapa mer/större segregering, & troligtvis sluta med att man hatar varandra.

Att jämföra detta med Svensson köpta Skoda, & von Plurings köpa Porsche som är på REN individnivå blir väldigt fel, då vi pratar om detta.

Mikael_L
J jawen skrev:
Kan du specificera det ?
För du menade inte elområden va?
Jo precis det, eller jag menar alltså åren innan vi kände oss tvungna att indela i elområden, för att andra länder inte länge accepterade att vi begränsade överföringen utan giltiga skäl.

edit:
I november 2011 delades Sverige upp i 4 elområden.
Redan 2003 blev Sverige anmälda för att missbruka kvotreglerna för elexport, och vi kunde inte öppna upp för den export som krävdes utan enormt stora och dyra motköp inom landet.
Så Sverige konstrade och krånglade och sköt på denna fråga i 8 år, innan alltfler anmälningar och processer till sist tvingade oss till att införa elområden.
https://ei.se/download/18.d4c49f01764cbd6062189fd/1608302969190/Elområden-i-Sverige-Ei-R2012-06.pdf

EDIT:
DENNA är faktiskt ganska LÄSVÄRD, så den som orkar göra det tycker jag kan göra det.

edit igen:
Men glöm inte att den är skriven 2012, så det som står t.e.x om prisbildning har inget med dagens situation att göra.
Den är mest läsvärd för att den beskriver lite om hur flaskhalsavgifter och mothandel och sånt funkar.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Är du uppriktig & har tänkt igenom detta ordentligt när du svarar så?

Så du tycker ekonomiskt starkaste stat & land, ska få "köpa" ut sig från ett gemensamt "problem" & istället ge sina medborgare incitament att istället fortsätta sin DUBBLA elförbrukning kontra grannlandet med liknande villkor?

Mm, verkar väääldigt solidariskt!

Ja då finns det snart bara 4-5 länder kvar till slut (alla har väl spelat Monopol)

Om några få rika länder gör som Norge & helt "subventionerar" bort "höga elpriser" för sitt eget folk.
Blir det "att tillsammans ordna detta el problem" & skapar det ett bra samarbete i EU tror du?
Det kommer enbart urholka både fattiga länders plånböcker, & skapa mer/större segregering, & troligtvis sluta med att man hatar varandra.

Att jämföra detta med Svensson köpta Skoda, & von Plurings köpa Porsche som är på REN individnivå blir väldigt fel, då vi pratar om detta.
Minns jag fel, eller var inte du för Sverigepriser?

Mikael_L
Om någon tror att man kan hålla på och dra nytta av frihandel när det passar en och vägra när det inte passar kan ju följa cirkusen kring Trumps tullar.
Kina svarade blixtsnabbt med en massa motåtgärder (som redan var förberedda) som kommer drabba USA, amerikanska folket och företag i USA mycket hårt.
Europa menar på att de redan håller på och planerar sina motåtgärder.

För dem som nu råkar tro att Sverige skulle utan några konsekvenser kunna dra sig ur de delar vi inte gillar, men fortfarande ha kvar allt vi gillar.
Och JA, vi gillar frihandel jättemycket, vi är en extremt exportberoende nation, som dessutom har större nettoexport än import, vi kan drabbas extremt hårt, och alla blir förlorare.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Batterier är vettiga för frekvensreglering och för att stötta vid effektspikar.
Batterier kan vara en vettig lösning men kostnaderna är fortfarande höga.

Som exempel kan en liten 100 MW/100 MWh FCR-anläggning för regional användning inklusive ett färdigt turnkey-system med battericeller, omvandlingsstationer, anläggningskostnader och nätanslutning kosta över 1 miljard SEK. Den totala kostnaden beror ju självklart på teknikval, geografiska förhållanden och speciella kundkrav.

Dessutom tillkommer underhåll med batteribyte vart 10–15:e år eller efter 5 000–10 000 cykler beroende på batterityp och användningsförhållanden som tex urladdningsdjup.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Batteriparker är ingen bra idé. Batterier är för närvarande det absolut sämsta alternativet, både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel.
"Bra" säger exakt inget. Det är bara ditt emotionellt baserade ställningstagande. Du har inte heller med någon fakta eller logik i ditt svar.

Jag uttalade mig inte heller om huruvida batteriparker var bra eller inte. Det är helt ovidkommande i sammanhanget. Jag konstaterar att dom existerar och byggs, och kommer ha lagringskapacitet. Det är det relevanta.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har nog missuppfattat saken. Det var själva ansökan som ansågs vara bristfällig. "Det här beslutet ska inte tolkas som att domstolen tagit ställning till om projektet är en dålig eller bra idé", säger rådmannen Carin Wiklund i ett pressmeddelande.

Se: Domstol avvisar Vattenfall-projekt
Från ingressen i Ny Teknik: "

Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt avvisar den statliga energikoncernen Vattenfall ansökan om att bygga om Juktans kraftstation.​

"
Just nu är det stopp. Ansökan är avslagen. Meningen jag skrev är helt korrekt.

Sedan kan naturligtvis staten skicka in en annan ansökan som MÖD kan ruva på i några år innan dom ger avslag på den. (Hur länge var det staten obstruerade för Cementa? Det var ganska många år).

Nej, MÖD tar inte någon ställning till om projektet är bra eller dåligt. Varken bra eller dåligt är på något sätt definierat i MÖD's beslutsprocess. MÖD kommer aldrig uttala sig om det.

D daVinci skrev:
Sedan kan naturligtvis staten skicka in en annan ansökan som MÖD kan ruva på i några år innan dom ger avslag på den. (Hur länge var det staten obstruerade för Cementa? Det var ganska många år).

Nej, MÖD tar inte någon ställning till om projektet är bra eller dåligt. Varken bra eller dåligt är på något sätt definierat i MÖD's beslutsprocess. MÖD kommer aldrig uttala sig om det.
Jo men det är ju föregående grön-röda regering som totade ihop mycket av lagstiftningen för miljöprövning.

Fallet Cementa hade kunnat sluta i en katastrof för Sverige och inte att grundvatten försvann utan att vi inte skulle ha betong för att bygga.

Sen i fallet Juktan är ju en mycket noggrann miljöprovning berättigat eftersom Blaiksjön som används som reservoar använts som tipplats för anrikningsmassor efter gruvdrift. Arsenik, Zink o Nickel ska finnas i sjön.
Skulle det släppas iväg nedströms Juktan så skulle det nog vara mindre bra.

J jawen skrev:
Sveriges regering L skrev en intressant Interpellation 2020/21:394

Norges möjlighet att exportera sin vattenkraft har länge varit begränsad till Sverige och Danmark, med undantag för den rännil av exporten som gått till norra Finland och Kolahalvön.
Norge har ambitionen att förbättra sina möjligheter att exportera elen från vattenkraften.

Med det två nya kablarna får Norge betydligt bättre möjligheter att exportera till den som betalar bäst snarare än att i princip alltid exportera till Sverige.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att så här stora förändringar har en betydande påverkan på den nordiska elmarknaden.

Så lite summa-sumarum så handlar dessa 2 "nya" kablar från Norge till Europa om ekonomisk vinning i grunden, & att "vi visste" att elpriserna kommer att höjas!
Din citerade interpellation skrevs 2020 men kablarna projekterades 2013.

Självklart kan man tycka att det var bingo för norska staten att Putins aggression eskalerade just innan kablarna togs i drift.

Men SYFTET med beslutet 2013 har med säker å stabil försörjning å göra (som är Statnetts uppdrag) å inte kommersiella grunder.
Det förstår man när man läser NORSKA publikationer.
Vad nån i Sverige anser 7-8 år senare saknar relevans, precis som länken till Ludvika tidning!!! 🤣 från 2007 som avhandlar en kabel som aldrig byggdes. (Hur tänkte du med Ludvika egentligen?)

Priset 2012-20 var rekordlågt så ditt påstående att beslutsfattarna i 2013 hade kristallkula å spådde prisrallyt 2021 får envar läsare här själva avgöra trovärdigheten av.

Boilerplate4U
D daVinci skrev:
"Bra" säger exakt inget. Det är bara ditt emotionellt baserade ställningstagande. Du har inte heller med någon fakta eller logik i ditt svar.

Jag uttalade mig inte heller om huruvida batteriparker var bra eller inte. Det är helt ovidkommande i sammanhanget. Jag konstaterar att dom existerar och byggs, och kommer ha lagringskapacitet. Det är det relevanta.

Från ingressen i Ny Teknik: "

Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt avvisar den statliga energikoncernen Vattenfall ansökan om att bygga om Juktans kraftstation.​

"
Just nu är det stopp. Ansökan är avslagen. Meningen jag skrev är helt korrekt.

daVinci, det verkar som att du är mer intresserad av att diskutera semantik än själva sakfrågorna eller möjligen att du jagar upp dig så pass mycket att du får tunnelseende och därmed har svårt att skilja på begreppen.

Låt mig ge två exempel från mitt senaste inlägg:
  1. Jag skrev: "Batteriparker är ingen bra idé. Batterier är för närvarande det absolut sämsta alternativet, både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel". Du verkar ha slutat läsa efter första meningen.
  2. Du skrev: "MÖD ger nämligen inget tillstånd till Vattenfall att starta om Juktan."
    Jag försökte förklara att domstolen inte ens har behandlat själva tillståndsfrågan eftersom ansökan var för bristfällig. Vidare: "Det här beslutet ska inte tolkas som att domstolen tagit ställning till om projektet är en dålig eller bra idé", säger rådmannen Carin Wiklund i ett pressmeddelande.
Jag har noll intresse av att fortsätta denna meningslösa ordvrängning med dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.