D daVinci skrev:
Och det visar du hur ?
Genom att anta att trädens grenar i vinden väsnas mer än vindkraftverk ...

Du borde göra ett rejält studiebesök hos någon som fått en "vindkraftspark" som granne.
Att se några vindsnurror från E4:an är inte riktigt samma sak ...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju en bra tråd för detta.
Den är väl t.o.m skapad just för ditt behov, vill jag minnas ...
[länk]

Jag tänker att vi måste väl inte diskutera vindkraftens nackdelar i precis varenda tråd i forumet?
Det har du förstås alldeles rätt i, men den här gången försöker jag mig på en rättelse efter villfarelse om vindkraft i tråden ...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var inte du som började att dra in vindkraften här, det är ju sant ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var inte du som började att dra in vindkraften här, det är ju sant ...
Nej, det var jag. Jag ville bara sätta ett perspektiv på Sveriges elexport. Och samtidigt även peka på att många av dem uppenbarligen inte ens snurrar när elpriset är 25 öre/kWh.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blåser det bra där?
År det därför du tycker det borde byggas mer vindkraft där?
Den behövs där.
Vad är bäst ekonomi? sälja 1000 MWh för 20 öre kWh, eller 500 MWh för 50 öre kWh?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ah, det är bara normala rimliga reflektioner, det byggs mycket som stör och inte sällan händer det i storstäder, där bor folk tätt och många berörs men det är bara att tugga i sig, man får andra fördelar i samhället. När man bygger vindkraft i tomma eller glest befolkade områden är det färre som berörs men detsamma gäller, det gnälls oproportionerligt mycket på sånt här.
Som du säger så bör då acceptansen vara betydligt större i storstäder och tätbefolkade områden, eftersom en vindsnurra inte stör en redan up-fuckad landskapsbild. Folk i storstäder är vana vid sådant + oljud och det är också bra att produktionen byggs nära där den behövs.

Så det är rimligt att bygga där.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Som du säger så bör då acceptansen vara betydligt större i storstäder och tätbefolkade områden, eftersom en vindsnurra inte stör en redan up-fuckad landskapsbild. Folk i storstäder är vana vid sådant + oljud och det är också bra att produktionen byggs nära där den behövs.

Tja vi är väl tillbaks till ett gammalt dilemma, är 25 landsortsbor mer värda än 5.000 stadsbor, filosofiskt klurigt men i praktiken enkelt.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det var jag. Jag ville bara sätta ett perspektiv på Sveriges elexport. Och samtidigt även peka på att många av dem uppenbarligen inte ens snurrar när elpriset är 25 öre/kWh.
Ja och i början var det ju inte ett rent "problemet med vindkraft", utan det hade ju en viss bäring på trådens ämne, sen spårade det bara alltmer till att bara snacka om vindkraftens problem sådär i allmänhet.

Jag utser inte någon skyldig, jag tänkte mest att det kunde vara bra att slippa att igen få 10 st sidor med förklaringar över varför vindkraften är så kass, vi har haft den diskussionen lite väl många gånger i denna tråden redan.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Den behövs där.
Vad är bäst ekonomi? sälja 1000 MWh för 20 öre kWh, eller 500 MWh för 50 öre kWh?
Om det inte är bra vindlägen, så är det väl en dålig plats för vindkraft, tänker jag.
Det är ju som att säga att man borde bygga vattenkraft i Stockholm, för kraften behövs ju där, bra om den produceras lokalt.

S
D djac skrev:
Tja vi är väl tillbaks till ett gammalt dilemma, är 25 landsortsbor mer värda än 5.000 stadsbor, filosofiskt klurigt men i praktiken enkelt.
Det finns väl inget dilemma? Läste du vad jag skrev?
För den ena blir det en olägenhet, för de andra torde det vara egalt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte är bra vindlägen, så är det väl en dålig plats för vindkraft, tänker jag.
Det är ju som att säga att man borde bygga vattenkraft i Stockholm, för kraften behövs ju där, bra om den produceras lokalt.
Iofs inte helt orimligt att pressa ut lite elproduktion ur Stockholm ström. Det hör man ju på namnet!

• Haha
  • Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du menar att anledningen till att det byggs lite vindkraft i Stockholmsregionen är att det är jättedåliga vindlägen i hela området? Till och med mför de nya bjässarna på 250 meter? Att de inte ens skulle nå 50% årsproduktion jämfört med glesbygdn,
Källa på det...

D
S Snikholt skrev:
Det finns väl inget dilemma? Läste du vad jag skrev?
För den ena blir det en olägenhet, för de andra torde det vara egalt.
Det håller jag inte med om, det är mycket som stör i en stad men det betyder inte att ökningar av störningarna är betydelselösa.

S
D djac skrev:
Det håller jag inte med om, det är mycket som stör i en stad men det betyder inte att ökningar av störningarna är betydelselösa.
Så vad är det som är störigt med vindkraft? Det stör ju inte alls sägs det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Jag håller med.

Men sedan har vi de här myndigheterna som skall lägga sig i allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.