823 681 läst ·
22 873 svar
824k läst
22,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det har du förstås alldeles rätt i, men den här gången försöker jag mig på en rättelse efter villfarelse om vindkraft i tråden ...Mikael_L skrev:
Som du säger så bör då acceptansen vara betydligt större i storstäder och tätbefolkade områden, eftersom en vindsnurra inte stör en redan up-fuckad landskapsbild. Folk i storstäder är vana vid sådant + oljud och det är också bra att produktionen byggs nära där den behövs.D djac skrev:Ah, det är bara normala rimliga reflektioner, det byggs mycket som stör och inte sällan händer det i storstäder, där bor folk tätt och många berörs men det är bara att tugga i sig, man får andra fördelar i samhället. När man bygger vindkraft i tomma eller glest befolkade områden är det färre som berörs men detsamma gäller, det gnälls oproportionerligt mycket på sånt här.
Så det är rimligt att bygga där.
Tja vi är väl tillbaks till ett gammalt dilemma, är 25 landsortsbor mer värda än 5.000 stadsbor, filosofiskt klurigt men i praktiken enkelt.S Snikholt skrev:Som du säger så bör då acceptansen vara betydligt större i storstäder och tätbefolkade områden, eftersom en vindsnurra inte stör en redan up-fuckad landskapsbild. Folk i storstäder är vana vid sådant + oljud och det är också bra att produktionen byggs nära där den behövs.
Ja och i början var det ju inte ett rent "problemet med vindkraft", utan det hade ju en viss bäring på trådens ämne, sen spårade det bara alltmer till att bara snacka om vindkraftens problem sådär i allmänhet.pacman42 skrev:
Jag utser inte någon skyldig, jag tänkte mest att det kunde vara bra att slippa att igen få 10 st sidor med förklaringar över varför vindkraften är så kass, vi har haft den diskussionen lite väl många gånger i denna tråden redan.
Om det inte är bra vindlägen, så är det väl en dålig plats för vindkraft, tänker jag.S Snikholt skrev:
Det är ju som att säga att man borde bygga vattenkraft i Stockholm, för kraften behövs ju där, bra om den produceras lokalt.
Iofs inte helt orimligt att pressa ut lite elproduktion ur Stockholm ström. Det hör man ju på namnet!Mikael_L skrev:
Så du menar att anledningen till att det byggs lite vindkraft i Stockholmsregionen är att det är jättedåliga vindlägen i hela området? Till och med mför de nya bjässarna på 250 meter? Att de inte ens skulle nå 50% årsproduktion jämfört med glesbygdn,Mikael_L skrev:
Källa på det...
Jag håller med.S Snikholt skrev:Som du säger så bör då acceptansen vara betydligt större i storstäder och tätbefolkade områden, eftersom en vindsnurra inte stör en redan up-fuckad landskapsbild. Folk i storstäder är vana vid sådant + oljud och det är också bra att produktionen byggs nära där den behövs.
Men sedan har vi de här myndigheterna som skall lägga sig i allt.