D Daniel 109 skrev:
Resonerar du på samma sätt om annan exportindustri? Att det är onödigt.
Man får bedöma från fall till fall. All exportindustri är inte superbra, speciellt inte om vinsterna huvudsakligen slussas ut till utlandet. Men eftersom vi (i Sverige) inte kan göra allting själva så behöver vi förstås sälja något som andra vill ha, annars blir det ju svårt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Man får bedöma från fall till fall. All exportindustri är inte superbra, speciellt inte om vinsterna huvudsakligen slussas ut till utlandet. Men eftersom vi (i Sverige) inte kan göra allting själva så behöver vi förstås sälja något som andra vill ha, annars blir det ju svårt.
Så att tyska Uniper tjänar en hacka?

(som räddades av tyska staten för cirkus 600 miljarder)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är i & för sig inte relevant.
Kanske inte, men det visar på något drömskt om en tid som flytt.
J jawen skrev:
Bilar sålda i Sveriges rostbenägenhet
Ja, rostande bilar var ju verkligen inte ett problem på 80-talet…
J jawen skrev:
utbildningsnivån i skolan
Var generellt sämre, men man klarade sig relativt bättre även utan utbildning.
J jawen skrev:
kemikalier i livsmedel
Mmm, det var helt och hållet en slump att sådana började förbjudas då.
J jawen skrev:
vårdens kvalité
Har du en aning om hur mycket mer vård vi får idag, och kostnaden därför?
J jawen skrev:
tryggheten i samhället
Statistiskt är den som bekant mycket bättre nu, men vi står oss sämre mot jämförbara länder. Och statistiken ger nog långt från hela bilden.
J jawen skrev:
jämlikheten i inkomst
Poäng.
J jawen skrev:
Regeringens intresse för folket
Brydde sig Palme mer än Löfven? Fälldin mer än Kristersson? Fan tro’t.
J jawen skrev:
vägkvalitén
Motorvägar. 2+1 med mitträcke. De var inte ens nära för 50 år sen. För att inte prata direkt om trafikdöda.
J jawen skrev:
tågavgångar
Är färre bättre? Eller långsammare?
J jawen skrev:
vinstmaximering
Finns mer nu.
J jawen skrev:
marknadsekonomi
Finns mer nu.
J jawen skrev:
ett enat Sverige
Hela miljonprogramsarkitekturen gick ut på att segregera olika grupper. Klass var en tydligare markör. Därmed inte sagt att vi inte har problem nu med.
J jawen skrev:
Skulle kunna rabbla upp mycket mer, men håller på fixar en grej.
Kanske lika bra.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så du tycker att det har fungerar dåligt på 70-80-90-00 & 2010-talet då tydligen, fast konstigt nog alla tillkommande kostnader för bolagen verkar ha kommit nu nyligen ? 😉
Jag förstår inte ens vad du menar. Jag förstår att du försöker vara rolig, men det faller tämligen platt.

Elproduktionen har en väldigt annan sammansättning idag än för 20 eller 40 år sedan. Att elnätet inte hängt med när allt större produktionsandel hamnat i norr utan att överföringskapaciteten hängt med torde vara uppenbart för alla som följt tråden.

Och jag misstänker att vi inte hade varit helt nöjda med 70-talsstandard på nätet ens om produktion och konsumtion varit likadan nu som då.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske inte, men det visar på något drömskt om en tid som flytt.

Ja, rostande bilar var ju verkligen inte ett problem på 80-talet…
[media]
Var generellt sämre, men man klarade sig relativt bättre även utan utbildning.

Mmm, det var helt och hållet en slump att sådana började förbjudas då.

Har du en aning om hur mycket mer vård vi får idag, och kostnaden därför?

Statistiskt är den som bekant mycket bättre nu, men vi står oss sämre mot jämförbara länder. Och statistiken ger nog långt från hela bilden.

Poäng.

Brydde sig Palme mer än Löfven? Fälldin mer än Kristersson? Fan tro’t.

Motorvägar. 2+1 med mitträcke. De var inte ens nära för 50 år sen. För att inte prata direkt om trafikdöda.

Är färre bättre? Eller långsammare?

Finns mer nu.

Finns mer nu.

Hela miljonprogramsarkitekturen gick ut på att segregera olika grupper. Klass var en tydligare markör. Därmed inte sagt att vi inte har problem nu med.

Kanske lika bra.
Njau, det var väl mer allas rätt till ett drägligt boende som drev miljonprogrammet på den tiden vi hade betongsossar. Segreation kom senare. Snart kommer lägereldarna och hyddor igen.

Vi hade ju sedan mycket pragmatiska betongsossar som insåg kärnkraftens stora fördelar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns mer nu.
Finns mer nu.
Jag tar för givet att han tycker att det är extremt dåligt att det är mer av vinstmaximering och marknadsekonomi.

P paralun skrev:
Det spelar väl ingen roll om det är vinter eller sommar, ditt lokala elnät ska klara belastningen och jag själv vill inte betala för elbilsladdning och solcellsägare som gör att ett lokalt elnät måste förstärkas för dyra pengar, inte ett dugg solidarisk mer än för elbilar.
Nämen? Nätnytta vid microproduktion?
Så här förklarar Skelleftekraft fenomenet minuspriser, det som du anser vara ett problem:

Mikroproduktion​

Som mikroproducent säljer du din överskottsel till timspotpris. Detta kan betyda att du behöver betala när det är negativa elpriser – men det betyder inte per automatik att du går med förlust.

Det fina med att vara mikroproducent är att du får en skattereduktion på 60 öre per såld kWh. Utöver det får du också ersättning för nätnyttan din producerande el gör hos ditt elnätsbolag. Den ersättningen varierar hos olika elnätsbolag.

Låt oss göra det extra tydligt med ett exempel:

Om minuspriset ligger på – 8 öre per kWh och nätnyttan ligger på 2 öre per kWh så betyder det att du i så fall hade tjänat 54 öre per såld kilowattimme.

60 – 8 + 2 = 54.
Plötsligt så är solcellerna en nytta så vi inte behöver bygga ut elnätet så mkt....
Koonstigt....
(Jag pratar nu inte om 60öringen)

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag likställer el med andra handelsvaror. Varför skulle jag inte göra det?
Därför att el inte är som andra handelsvaror.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt gör Norge på annat sätt än Sverige? De har rejält ökat exportkapaciteten, något som kritiker tycks se som ett problem.
Jag länkade till att de vill göra annorlunda nu.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, det var väl mer allas rätt till ett drägligt boende som drev miljonprogrammet på den tiden vi hade betongsossar. Segreation kom senare.
Segregationen är medveten i modernismen. It’s a feature, not s bug. Man gillade helt enkelt inte städer utan ville bygga småsamhällen i det stora, och separerade därför medvetet stadsdelar från varandra.

Titta bara hur Rinkeby är byggt bort från Bromsten eller Tensta från Spånga. Det är med flit.
P paralun skrev:
Vi hade ju sedan mycket pragmatiska betongsossar som insåg kärnkraftens stora fördelar.
Ja. Tills det pragmatiska blev att försöka vinna val på en annan politik.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Därför att elhandeln är en av de mest reglerade marknaderna som finns, till skillnad från andra handelsvaror där man inte behöver myndighetsgodkännande för att tända lampan. 😉
Och det finns anledningar till det som inte dumliberaler vill låtsas om.

K karlmb skrev:
Nämen? Nätnytta vid microproduktion?
Så här förklarar Skelleftekraft fenomenet minuspriser, det som du anser vara ett problem:

Plötsligt så är solcellerna en nytta så vi inte behöver bygga ut elnätet så mkt....
Koonstigt....
(Jag pratar nu inte om 60öringen)
Jo men jag förstår uppriktigt inte ditt problem med ditt lokalnät och dina problem?

K krfsm skrev:
Jag tar för givet att han tycker att det är extremt dåligt att det är mer av vinstmaximering och marknadsekonomi.
Nähä!?

D Daniel 109 skrev:
Det behöver du ju inte. Du skriver ju inget vettigt alls. Vad är det för regleringar du syftar på?
Du känner inte till dem?

P paralun skrev:
Jo men jag förstår uppriktigt inte ditt problem med ditt lokalnät och dina problem?
Finns folk här som tror på dumheterna att mkt solceller o elbilar är ett stort problem i lokalnäten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.