Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det finns en tydlig korrelation. Sannolikt även ett samband. Det byggs mer kraftproduktion om elpriset är högt.
Så sant som det vore sagt.

Elpriset är högt i Swea Rike.

Det beror ju på dyra nät och hög skatt. Inte på att elen är dyr.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte att företag över huvud taget har något värde i sig. Deras värde finns i det värde de skapar för sina kunder och ägare. Dock tycker jag att den debatt som förs där man bara tittar på norrlandskonsumenternas uppsidor med dagens situation är enfaldig.
För min del beror det på vilket resonemang som faktiskt är korrekt.

Det har hörts flera gånger i den här typen av trådar att "det spelar ingen roll om man bygger mer elproduktion, för det kommer bara leda till fler utlandskablar". Om det är ett korrekt resonemang, så är det enda sansade och rimliga att inte göra något alls och spendera resurserna på andra saker tills resten av Europa fått ordnat på hemmaplan.

Om bättre förbindelser inom Sverige faktiskt leder till fördelar för konsumenterna i söder, så är de meningsfulla att bygga. Om det däremot inte leder till några praktiska förbättringar i söder (något öre/kWh i lägre elpris), men drabbar Norrland med sydliga priser, då känns det som mycket pengar för dålig nytta.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Allt är inte elpris. Det finns även ett latent elunderskott i allra minst södra och västra Sverige.

• Gilla
harka
  • Laddar…
K krfsm skrev:
För min del beror det på vilket resonemang som faktiskt är korrekt.

Det har hörts flera gånger i den här typen av trådar att "det spelar ingen roll om man bygger mer elproduktion, för det kommer bara leda till fler utlandskablar". Om det är ett korrekt resonemang, så är det enda sansade och rimliga att inte göra något alls och spendera resurserna på andra saker tills resten av Europa fått ordnat på hemmaplan.

Om bättre förbindelser inom Sverige faktiskt leder till fördelar för konsumenterna i söder, så är de meningsfulla att bygga. Om det däremot inte leder till några praktiska förbättringar i söder (något öre/kWh i lägre elpris), men drabbar Norrland med sydliga priser, då känns det som mycket pengar för dålig nytta.
Resonerar du på samma sätt om annan exportindustri? Att det är onödigt.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på dyra när och hög skatt. Inte på att elen är dyr.
Dyra? 🤔
Slant du på tangenterna?

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jo nu är det väl bättre/billigare/enklare att förstärka södra Sverige med en handfull SMR reaktorer inkl att mata "gökungarna" Tyskland och Danmark med el. Men Tyskland kanske tar sig samman?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Krilleman
P paralun skrev:
Jo nu är det väl bättre/billigare/enklare att förstärka södra Sverige med en handfull SMR reaktorer inkl att mata "gökungarna" Tyskland och Danmark med el. Men Tyskland kanske tar sig samman?
Hur ska Tyskland ta sig samman när man stängt all FUNGERANDE kärnkraft?

Dom vet ju inte ens själva hur dom ska ta sig ur krisen utan brunkol & gas från CCCP....

Krilleman Krilleman skrev:
Dyra? 🤔
Slant du på tangenterna?
Ja, det fattas ett ”t” i nät blev ”r” de sitter nära varandra.

P paralun skrev:
Jo men eftersom jag mäter och ser förbrukningen via Han-porten på elmätaren så har matlagningen en mindre betydelse.

Däremot när hon som bestämmer får för sig att tvåtta, diska och torktumla ser jag en stor skillnad.

Sen har jag ingen elbil som direkt skulle utklassa alla förbrukningar.
Tänk på att det är hela timmen som räknas. Tvätt, och fisk brukar inte ge så mycket effekt under timmen utan bara momentant.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur ska Tyskland ta sig samman när man stängt all FUNGERANDE kärnkraft?
Jo deras regering bröt ju samman när priset för Energiewende blev synligt, dvs vätgas och batterier.
Endera skulle man skära ner på välfärden eller satsa osannolika summor på Energiewende.

Hursomhelst en dagsaktuell artikel från Politico om det tyska nyvalet.

https://www.politico.eu/article/germany-election-jens-spahn-nuclear-energy-comeback/

Sen i Tyskland har man ju inga block utan det kan mycket väl bli CDU/CSU samt S som bildar regering.
Bara de gröna kastas ut.... (min kommentar)

Sen rent tekniskt så har du den här konsultrapporten om att återstarta Tysklands kärnkraft.

https://www.radiantenergygroup.com/reports/restarting-germanys-reactors-feasibility-and-schedule

Precis som i Japan (som även de återstartar) är jag säker på att flera av reaktorerna är i prima skick.

Krilleman
P paralun skrev:
Jo deras regering bröt ju samman när priset för Energiewende blev synligt, dvs vätgas och batterier.
Endera skulle man skära ner på välfärden eller satsa osannolika summor på Energiewende.

Hursomhelst en dagsaktuell artikel från Politico om det tyska nyvalet.

[länk]

Sen i Tyskland har man ju inga block utan det kan mycket väl bli CDU/CSU samt S som bildar regering.
Bara de gröna kastas ut.... (min kommentar)

Sen rent tekniskt så har du den här konsultrapporten om att återstarta Tysklands kärnkraft.

[länk]

Precis som i Japan (som även de återstartar) är jag säker på att flera av reaktorerna är i prima skick.
Du nämner inget angående ökningen av brunkol/extern gas?

Varför inte?

Finns det något annat du anser fungerade perfekt på 70- och 80-talen som du också skulle vars nöjd med om det låg på samma nivå idag?
Det är i & för sig inte relevant.

Men okey då.
Bilar sålda i Sveriges rostbenägenhet, utbildningsnivån i skolan, kemikalier i livsmedel, vårdens kvalité, tryggheten i samhället, jämlikheten i inkomst, Regeringens intresse för folket, vägkvalitén, tågavgångar,
vinstmaximering, marknadsekonomi, ett enat Sverige,.

Skulle kunna rabbla upp mycket mer, men håller på fixar en grej.

Du nämner inget angående ökningen av brunkol/extern gas?

Varför inte?
Jo det är ju mycket pinsamt för Tyskland och det har vi "tjötat" länge om i eltrådarna.

Sen försöker vissa att få det till att det är Putins fel men det är ju i själva verket deras eget fel.
En klok norrman skrev det här.

Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater​

https://www.finansavisen.no/nyheter...tikk-har-gitt-resultater?zephr_sso_ott=PtrhNB

Desto större skäl att inte gömma kostnaderna och se till att den produktion som kan finnas har möjlighet att byggas och finnas.
Så du tycker att det har fungerar dåligt på 70-80-90-00 & 2010-talet då tydligen, fast konstigt nog alla tillkommande kostnader för bolagen verkar ha kommit nu nyligen ? 😉

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.