805 470 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
I synk med vad?
Och den samhällseknonomiska förlusten är alltid större än den samhällsekonomiska vinsten i att landet kan behålla och öka antalet verksamheter, företag som förädlar mha el till lägre priser istället?Nötegårdsgubben skrev:
Ja eller nej?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 319 inlägg
Ja.
Nej, måste verksamheterna subventioneras med ett lågt råvarupris för att gå runt är det bättre att sälja råvaran.
De delarna är vettigt dimensionerade. Lever du i UK? Där kan du snacka potentiella problem.P paralun skrev:
Skogsägare
· 23 319 inlägg
Vill du ha ett längre svar, det tror jag iofs. inte att du bryr dig om egentligen, så blir förlusten större för att det alltid finns en alternativanvändning.K karlmb skrev:
Om vi låser in produktion där efterfrågan är mycket lägre än utbudet så kommer vi få ett ineffektivt utnyttjande av resurser. Folk kommer slösa. Och i andra änden, där utbudet understiger efterfrågan vid samma pris kommer istället produktiva satsningar utebli av kostnadsskäl.
Det finns inget objektivt bra med våra elområden.
Så alla råvaror vi har ska vi snabbast möjligt exportera till högstbjudande? Inte bygga några sågverk, stålverk eller bilfabriker?Nötegårdsgubben skrev:
Vill du ha ett längre svar, det tror jag iofs. inte att du bryr dig om egentligen, så blir förlusten större för att det alltid finns en alternativanvändning.
Om vi låser in produktion där efterfrågan är mycket lägre än utbudet så kommer vi få ett ineffektivt utnyttjande av resurser. Folk kommer slösa. Och i andra änden, där utbudet understiger efterfrågan vid samma pris kommer istället produktiva satsningar utebli av kostnadsskäl.
Skogsägare
· 23 319 inlägg
Vilken annan nytta menar någon att de har?K karlmb skrev:
Jag skrev egentligen bara så för att visa att även vi som är näringslivsvänliga är det för att företagen skapar något för andra, inte för att de har värden i sig.
Jag trodde i min enfald att det var en trivial sanning.
Jo, naturligtvis ska vi producera plank om det kan göras med lönsamhet. Men om de förutsätter att vi stoppar timmerexporten för att få ner råvarupriset så är det inte lönsamt.
Du ser ingen nytta med att folk får jobb och tillsammans med företaget betalar skatt etc?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 319 inlägg
Nej. Det finns ett värde i att ha så stort humankapital att vi är högt upp i näringskedjan i vår produktion. Men det löses inte genom tullmurar eller andra handelshinder.K karlmb skrev:
Rimligen borde väl tillgång till billig energi locka till sig företag och ge tillväxt och i förlängningen högre priser på energi, precis enligt samma logik som att produktion vill finnas där priset är högt och sjunker när tillräcklig konkurrens är uppnådd - eller?Nötegårdsgubben skrev:
Vill du ha ett längre svar, det tror jag iofs. inte att du bryr dig om egentligen, så blir förlusten större för att det alltid finns en alternativanvändning.