Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en effektivitetsförlust i att den som producerar el i norr bara kan sälja den till låga norrlandspriser. Det blir en samhällsekonomisk kostnad, och en utebliven intäkt för företaget ifråga.
Och den samhällseknonomiska förlusten är alltid större än den samhällsekonomiska vinsten i att landet kan behålla och öka antalet verksamheter, företag som förädlar mha el till lägre priser istället?
Ja eller nej?

Ja.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nej, måste verksamheterna subventioneras med ett lågt råvarupris för att gå runt är det bättre att sälja råvaran.

D Daniel 109 skrev:
Resonerar du på samma sätt om annan exportindustri? Att det är onödigt.
Nu var det väl Nötegårdaren som inte tyckte företag har något värde annat än för ägaren och kunderna.

Ja.
Och , då har du ju fastnat i nåt...vidare diskussion meningslös.

K krfsm skrev:
Jag tar för givet att han tycker att det är extremt dåligt att det är mer av vinstmaximering och marknadsekonomi.
Det blir mer o mer obegripligt faktiskt.

P paralun skrev:
Ja och?.... vad är kabeln till ditt hus dimensionerad för? Din nätstations transformator? Ovanliggande nät samt transfomator? Du och dina grannars sammanlagda dimensionering?

Eller "två hål i väggen" som en korkad grön södermalmare?
De delarna är vettigt dimensionerade. Lever du i UK? Där kan du snacka potentiella problem.

K karlmb skrev:
Och den samhällseknonomiska förlusten är alltid större än den samhällsekonomiska vinsten i att landet kan behålla och öka antalet verksamheter, företag som förädlar mha el till lägre priser istället?
Vill du ha ett längre svar, det tror jag iofs. inte att du bryr dig om egentligen, så blir förlusten större för att det alltid finns en alternativanvändning.

Om vi låser in produktion där efterfrågan är mycket lägre än utbudet så kommer vi få ett ineffektivt utnyttjande av resurser. Folk kommer slösa. Och i andra änden, där utbudet understiger efterfrågan vid samma pris kommer istället produktiva satsningar utebli av kostnadsskäl.

Det finns inget objektivt bra med våra elområden.

Vill du ha ett längre svar, det tror jag iofs. inte att du bryr dig om egentligen, så blir förlusten större för att det alltid finns en alternativanvändning.

Om vi låser in produktion där efterfrågan är mycket lägre än utbudet så kommer vi få ett ineffektivt utnyttjande av resurser. Folk kommer slösa. Och i andra änden, där utbudet understiger efterfrågan vid samma pris kommer istället produktiva satsningar utebli av kostnadsskäl.

Så alla råvaror vi har ska vi snabbast möjligt exportera till högstbjudande? Inte bygga några sågverk, stålverk eller bilfabriker?

K karlmb skrev:
Nu var det väl Nötegårdaren som inte tyckte företag har något värde annat än för ägaren och kunderna.
Vilken annan nytta menar någon att de har?

Jag skrev egentligen bara så för att visa att även vi som är näringslivsvänliga är det för att företagen skapar något för andra, inte för att de har värden i sig.

Jag trodde i min enfald att det var en trivial sanning.

Jo, naturligtvis ska vi producera plank om det kan göras med lönsamhet. Men om de förutsätter att vi stoppar timmerexporten för att få ner råvarupriset så är det inte lönsamt.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vilken annan nytta menar någon att de har?

Jag skrev egentligen bara så för att visa att även vi som är näringslivsvänliga är det för att företagen skapar något för andra, inte för att de har värden i sig.

Jag trodde i min enfald att det var en trivial sanning.
Du ser ingen nytta med att folk får jobb och tillsammans med företaget betalar skatt etc?

K karlmb skrev:
Så alla råvaror vi har ska vi snabbast möjligt exportera till högstbjudande? Inte bygga några sågverk, stålverk eller bilfabriker?
Nej. Det finns ett värde i att ha så stort humankapital att vi är högt upp i näringskedjan i vår produktion. Men det löses inte genom tullmurar eller andra handelshinder.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S

Rimligen borde väl tillgång till billig energi locka till sig företag och ge tillväxt och i förlängningen högre priser på energi, precis enligt samma logik som att produktion vill finnas där priset är högt och sjunker när tillräcklig konkurrens är uppnådd - eller?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.