805 465 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 317 inlägg
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Desto större skäl att inte gömma kostnaderna och se till att den produktion som kan finnas har möjlighet att byggas och finnas.J jawen skrev:
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Idiotiskt för vem? Producenterna som går i konkurs? Producenterna som aldrig blir för att det inte lönar sig att bygga? Konsumenterna som är villiga att köpa till ett högre pris?S Snikholt skrev:
Eller råkar det bara vara bra för dig?
Smart styrning till spis och ugn hjälper inte, de drar det de drar. Börja laga maten halv istället för hel bara.blackarrow skrev:
Vid jul och storhelger skiter det sig i köket. Där kan det nog bli några hundralappar extra.
Jag funderar över FLVPns effektvakt. Ska den stå på max på vintern, gilla läget lixom, och manuellt ställas ner i VPn under varma årstiden?
Problem med effektvakten är att kabeln ser ut att vara dragen till fasadskåp men kommer inte fram någon stans vid elcentral eller pannrum. 😢 Och inte heller vid första telejacket...
1/2 m isolering på vinden...får väl gräva mera...gå upp med snöskyffeln.
Tvätt, diskmaskin och billaddning(1fas) har vi klarat på 3x16A utan att propparna går, men med matlagningen är det värre. Vid kalas och julmat brukar nån propp gå...
Men vad gäller styrning av VP kör jag på schema med tid som bara styr när varmvatten får produceras.
Ändra innetemperatur får det bara att blåsa kallt i tilluften. Inget för en dragkänslig reumatiker.
Sänker man temperaturen på frånluft/tillufts-VPn ,så vädrar den väl ut värmen från kaminen. 😳🤔
Men Nibe har möjlighet till extern styrning, blockering mm. Ska nån gång kika lite mer på vad @pacman42 har gjort.
Jag tänker mig en process som loggar/vakar över förbrukning och även kan styra det som går att styra.
Resten får komma som en informations display.
Egentligen skulle man behöva göra hällen smart och styra båda ugnarna så att frun kan sätta på plattor och ugn hur som helst utan att störas eller behövs tänka på effekttaxa. Sätter man på en ny platta kan den få "max" medan de som är varma få lite mindre effekt en stund.
En pyton addon till Home Assistant eller Node Red.
Namnförslag "Power Assistant"
Tja, det spårar lätt ur...så tänker man för mycket kanske det heller inte blir något automatiserat.
Hur hamnade denna diskussion i den här tråden? 🤔
Det byggs ju kopiöst mycket i söder nu menar du?Nötegårdsgubben skrev:
Eller behöver vi mer produktion i norrland?
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Nu råkar det ju vara främst statlig vattenkraft, om vi får in pengar via VF eller SVK må vara egalt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker nog inte att elproducenterna har samma dignitet som hela resten av samhället tillsammans. Börjar man på det spåret blir de den nya tidens banker.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Det Lomborg brukar peka på är att den totala energikostnaden går upp i länder med hög andel fossila bränslen.D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som här: https://x.com/x/status/948902676691025920
Det priset är naturligtvis av intresse. Om det är god statistik eller inte låter jag vara osagt.
Skogsägare
· 23 317 inlägg
Jag tycker inte att företag över huvud taget har något värde i sig. Deras värde finns i det värde de skapar för sina kunder och ägare. Dock tycker jag att den debatt som förs där man bara tittar på norrlandskonsumenternas uppsidor med dagens situation är enfaldig.K krfsm skrev:
Det finns en tydlig korrelation. Sannolikt även ett samband. Det byggs mer kraftproduktion om elpriset är högt.Nötegårdsgubben skrev:
Jo men eftersom jag mäter och ser förbrukningen via Han-porten på elmätaren så har matlagningen en mindre betydelse.pacman42 skrev:
Däremot när hon som bestämmer får för sig att tvåtta, diska och torktumla ser jag en stor skillnad.
Sen har jag ingen elbil som direkt skulle utklassa alla förbrukningar.