805 465 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ursäkta mitt skrivfel. Effektavgifterna får inte höja uttaget från kundkollektivet, det får givetvis justera uttaget från en enskild kund.S Snikholt skrev:
Vad har trefas med saken att göra? Det är trefas även i resten av Europas elnät också, bortsett från servisen. Den är inte problemet.K karlmb skrev:Jag tycker det ser ut som att hela påfundet kommer från andra länder där de inte ens har 3-fas till varje hus. Nu är det påbud i hela EU och våra nätägare som måste applicera skiten har bara slängt ihop något som iaf säkrar att de inte förlorar pengar. Om jag satt med ett nät i Sverige idag så hade det varit vad jag gjort.
Sen vad man kommunicerar, det är en helt annan sak.
Det måste tex gå ihop med vad man påstått tidigare, solceller o elbilar....ojojoj...det här kommer att bli dyrt.
Du fattar nog vad jag avsåg. länder med helt underutvecklade elnät jfrt med vårt.D Daniel 109 skrev:
Men fö har du inte fattat vad problemet med 1-fas sista biten är så...
Återigen, skriv vad du menar ffs å blanda inte in oväsentligheter. (3fas)K karlmb skrev:
Själv kan jag inte mycket om det tekniska med el, deltar öht inte dessa diskussioner.
Så för mig var det inte självklart att du menade nåt helt annat än vad du skrev. Misstänker faktiskt att du igen själv inte har 100pct koll på det du påstår dig kunna.
Varje hushåll är unikt och det gör det svårt med generella lösningar. Men allt som kan styras bör inkluderas. Värme, varmvatten, billaddning och hushållsmaskiner är det som kan vara vits att styra. I tillägg får man ta hänsyn till solceller och batteri, om det finns sådant. Beteende är svårt att hantera. Ska man ta hänsyn till att någon slår på bastun samtidigt som algoritmen är på slak lina. Eller bara konstatera att nu skiter det sig. Eller behöver hushållets medlemmarblackarrow skrev:
Har du någon övergripande designide att dela med dig av?
Vad ska styras och övervakas?
Hur ska beteenden påverkas?
Går man all in så tycker jag elprisklockan ska få ett kalendertillägg för effektövervakning i realtid och varning om man är på väg att få en ny topp.
😳🤔
Edit: Hur går tankarna?
Vilket problem ska lösas?
Ja för några få är det en baggis. Jag själv kommer att lösa det på något sätt, men alla Svenne Svensson får glatt betala.K karlmb skrev:
Jo du skrev att det inte skulle lösa problemet.Z Zodde skrev:
Jag svarade att det garanterat löser utmaningen och gav även en lösning för det som är mest prioriterat dvs CO2 utmaningen! (mer slumpkraft behöver vi INTE )
Vid jul och storhelger skiter det sig i köket. Där kan det nog bli några hundralappar extra.lilytwig skrev:
Varje hushåll är unikt och det gör det svårt med generella lösningar. Men allt som kan styras bör inkluderas. Värme, varmvatten, billaddning och hushållsmaskiner är det som kan vara vits att styra. I tillägg får man ta hänsyn till solceller och batteri, om det finns sådant. Beteende är svårt att hantera. Ska man ta hänsyn till att någon slår på bastun samtidigt som algoritmen är på slak lina. Eller bara konstatera att nu skiter det sig. Eller behöver hushållets medlemmar
Jag funderar över FLVPns effektvakt. Ska den stå på max på vintern, gilla läget lixom, och manuellt ställas ner i VPn under varma årstiden?
Problem med effektvakten är att kabeln ser ut att vara dragen till fasadskåp men kommer inte fram någon stans vid elcentral eller pannrum. 😢 Och inte heller vid första telejacket...
1/2 m isolering på vinden...får väl gräva mera...gå upp med snöskyffeln.
Tvätt, diskmaskin och billaddning(1fas) har vi klarat på 3x16A utan att propparna går, men med matlagningen är det värre. Vid kalas och julmat brukar nån propp gå...
Men vad gäller styrning av VP kör jag på schema med tid som bara styr när varmvatten får produceras.
Ändra innetemperatur får det bara att blåsa kallt i tilluften. Inget för en dragkänslig reumatiker.
Sänker man temperaturen på frånluft/tillufts-VPn ,så vädrar den väl ut värmen från kaminen. 😳🤔
Men Nibe har möjlighet till extern styrning, blockering mm. Ska nån gång kika lite mer på vad @pacman42 har gjort.
Jag tänker mig en process som loggar/vakar över förbrukning och även kan styra det som går att styra.
Resten får komma som en informations display.
Egentligen skulle man behöva göra hällen smart och styra båda ugnarna så att frun kan sätta på plattor och ugn hur som helst utan att störas eller behövs tänka på effekttaxa. Sätter man på en ny platta kan den få "max" medan de som är varma få lite mindre effekt en stund.
En pyton addon till Home Assistant eller Node Red.
Namnförslag "Power Assistant"
Tja, det spårar lätt ur...så tänker man för mycket kanske det heller inte blir något automatiserat.lilytwig skrev:
Hur hamnade denna diskussion i den här tråden? 🤔
Njau... jovisst är det en "EU-soppa" men Europa måste ta sig samman och att vi gemensamt får till det här.J jawen skrev:
Trumpen-USA och Xi Jinping-Kina gillar nog EUs miserabla gröna röra!
Estlands motsvarighet till SvK, Elering har nedräkning, spännande!Boilerplate4U skrev:
Baltikum kapar kablar till Ryssland
I helgen kapar baltländerna elförbindelserna med Ryssland. Under ett dygn kan läget bli kritiskt om något går galet. Systemet blir då något känsligare än vanligt, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.
– I helgen händer det som man har förberett sig på under många år, över tio år. Det handlar om att de baltiska staterna vill bryta sig loss från det ryska området, säger Pontus de Maré.
I ett övergångsskede står de baltiska länderna utan att vara kopplade till ett större så kallat synkronområde. Tester ska ske innan påkoppling till det centraleuropeiska elområdet är tänkt att ske på söndagen, via Polen.
Under det skedet är baltstaterna till stor del utlämnade åt sig själva, med de risker det innebär om något går galet. Då kan elsystemet kollapsa om det vill sig illa.
- [länk]
- [länk]
https://elering.ee/en
Hoppas det går bra att befria sig från det ryska oket!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 317 inlägg