805 459 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja jag misstänkte det, att SE4 hade ökat (pga vind och sol), men att nedlagd kärnkraft i SE3 kanske inte skulle helt ha hämtats upp av ny energiproduktion.K krfsm skrev:
I dina staplar syns nedgången efter att R2 stängdes, men lite märkligt att det inte alls syns effekten av att R1 stängdes året efter. Utan tvärtom ökade produktionen trots en reaktor mindre.
Att jämföra el med övrig produktion & den maximerade avkastningen av "konsumentsaker" blir väldigt snett, då "rimligt prissatt" el är en förutsättning för vår välfärd & existens i Norden.Nötegårdsgubben skrev:
2012-2020 gav denna ”exponering” rekordlåga priser i SE4. Var fanns klagokören då?S Snikholt skrev:
Men efter ”Force majeure” IE krig i grannländer, ja då är det systemet det är fel på. …???
Jag har dock aldrig påstått att man dimensionerar elanläggningar efter att alla ska maxa sin säkring.Mikael_L skrev:
Motivet är inget annat än att förmå folk att undvika att alla som sitter på samma transformatorstation ska använda max tillgänglig effekt samtidigt. (max tillgänglig, enligt sina mätarsäkringar).
Man behöver inte ens uppsäkra ett enda hus till 20 eller 25 A för att detta redan nu skulle vara ett problem. Utan problemet är "inbyggt" från början, för att man har aldrig historiskt dimensionerat lokalnät efter att alla skulle använda max ström samtidigt, för det skulle blivit kopiöst dyrt och alla skulle fått betala för det, så vi ska vara glada.
Kollade du mina mätningar i den tråden jag länkade till.
Det huset har alltså minst 24 st spisar, om alla slog på sin spis på max effekt samtidigt så skulle det bara där dra 264kW, vilket blir en ström på 381 A.
Nu har de en 3x70/35 kabel avsäkrad 125A i dagsläget.
Skulle man dimensionera för fallet att alla drar max ström samtidigt så skulle man istället behövt dubbla AKKJ 4x240/71 med 400A säkring, en enormt mycket större och dyrare inkommande fördelningscentral, Vattenfall hade kanske behövt byta ut sin nätstation, kanske stärka upp sitt 20kV-nät.
Allt bara för en situation som aldrig uppstår.
DÄRFÖR har man aldrig dimensionerat ett elnät (eller elanläggning heller) efter worst case.
Utan allt sånt här är dimensionerat på en nivå av att det kan användas ca 25% av full teoretisk effekt.
Men nu har ju en ny sak kommit, elbilar samt några extremt billiga timmar per dygn, detta driver en utveckling mot att allt fler drar väldigt hög ström samma timme.
Men skit, jag sa ju och tänkte ju att jag inte skulle orka med att hålla på och förklara för dig, nu har jag skrivit ett mastodontinlägg till för din skull.
Köper du inte resonemanget alls - med att elbilsladdning inte är ett så stor problem under s.k. hög-last tid?
Ser du inga problem med att du får två krafter som samverkar nattetid - låg effektavgift och lågt elpris?
Det gör ju att laddningen faktiskt blir ett reellt problem då många kan närma sig max cap.
Och på sommaren får du tvärtom - lågt elpris och hög effektavgift dagtid (vissa nätägare har så).
Visst man kan argumentera för att tidsdefintionen av hög/låg last tid kommer att anpassas.
Men nätägarna kommer inte att vara så dynamiska i sin prissättning.
Ja, jag tyckte det var trevligt när priset på pengar var rekordlågt också - såg ingen anledning att klaga på att räntan var låg.Z Zodde skrev:
Naturligtvis ökar intresset när man påverkas av något.
Men du har helt klart en poäng. Det är lätt att vara självgod, och gorma "varför man gjorde si och så" när man har facit.
Exakt vad är bra med det?D Daniel 109 skrev:
Sverige har successivt genom 100 år skapat "världens" bästa förutsättningar med produktion, elnät osv, varför ska vi "missgynnas" med "högre" priser för andra EU länders "dåliga" planerande elsystem/produktion?
& varför sker i så fall ingen korrigering/kompensation för att Norden har ca 6 grader kallare "utgångsläge", & således behöver xx mer % kWh för att ens få SAMMA utgångsläge?
Ska södra Europa ha kompensation för att de behöver AC på sommaren? Eller är det helt enkelt så att man får inse att det är olika förutsättningar på olika ställen. I Sverige behöver vi bygga större och mer välisolerade hus efter som vi i princip är inna halva året. Det är inte en anledning att begränsa exporten av trävaror.
Vi vinner på frihandeln.
Vi vinner på frihandeln.
2020 var speciellt på många plan. Dels producerade R1 mindre än året innan (4,8 gentemot 6,7 året innan).Mikael_L skrev:
Sedan var det pandemi, vilket bl.a. ledde till förlängt underhållsstopp på O3. I Forsmark producerade samtliga reaktorer något mindre, gissningsvis pga förlängda stopp eller minskad efterfrågan.
2021-2022 i gengäld hade mer värmekraft, gissningsvis pga prisnivåerna.
Om du hade frågat trävaruköparna (husföretag etc) om de ville finansiera fler fartyg för att exportera, och de frågade "vad får vi för det?", och du svarade "inget alls, förutom att priset på trävaror kommer gå upp", så hade de nog inte heller varit överdrivet intresserade.D Daniel 109 skrev:
Hur hittar du en parallell till elmarknaden i det scenariot?
Jaha, så vi ska även missgynnas av att behöva bygga dubbelt så dyra hus?D Daniel 109 skrev:Ska södra Europa ha kompensation för att de behöver AC på sommaren? Eller är det helt enkelt så att man får inse att det är olika förutsättningar på olika ställen. I Sverige behöver vi bygga större och mer välisolerade hus efter som vi i princip är inna halva året. Det är inte en anledning att begränsa exporten av trävaror.
Vi vinner på frihandeln.
Låter rättvist 🙄
Och AC på sommaren går inta att likställa med värmebehov, då AC både kräver mindre energi samt missbrukas något överjävligt.
Det är väl inte sämre parallell till elmarknaden än den du kom med?D Daniel 109 skrev:
Det som diskuteras är ju inte att klippa väl fungerande kablar, utan att inte investera i nya kablar när gamla passerar bäst före-datum. Samma som att köpa nya fartyg för att den gamla skorven slutar vara sjövärdig.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Målet är att undvika överbelastning i lokalnäten men så länge lokaliseringssignaler saknas är syftet med dagens effektavgifter i praktiken irrelevant. Se gärna mitt tidigare inlägg om detta.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg