S Snikholt skrev:
Produktionen i SE3 och SE4 är bevisligen sämre än förut. Du kopplar ihop hela Sveriges netto som nån sorts kvitto på att allt är frid och fröjd.
Jag har bott i SE3 i hela mitt liv, och jag kan räkna antalet elavbrott jag upplevt på ena handens fingrar. Var upplever man denna "dåliga produktion" någonstans?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Produktionen i SE3 och SE4 är bevisligen sämre än förut. Du kopplar ihop hela Sveriges netto som nån sorts kvitto på att allt är frid och fröjd.
Kan du visa på det?
Jag är rätt säker på att den faktiskt är bättre i framförallt SE4, men troligen även i SE3.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om du inte vill förstå vad jag skriver, så skiter jag väl i det.
Det var inget debattinlägg, det var en förklaring.

Du har fått en förklaring varför det är vettigt (iaf inte galet) med effekttaxa. Du får själv avgöra vad du vill göra med informationen, om du vill bilda kunskap, eller inte.
Skit på du.
Varken du eller någon annan har påvisat några direkta fördelar med införande av effektavgift för kunder 16-25A, annat för den mest anpassningsbare
Inte heller att kostnaderna i nätet minskar, eller att det har någon nämnvärd nytta.

Jag har inget problem med att folk tycker om effektavgift - på personligt plan.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du visa på det?
Jag är rätt säker på att den faktiskt är bättre i framförallt SE4, men troligen även i SE3.
Jämfört med vilken tidsperiod?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi borde ställa högre krav på ett bra stamnät.
Har det funkat "perfekt" under 70 & 80-talet, så duger det nog idag också generellt sett.
Och ni som "promotar" för ökade slutkundskostnadsökningar, verkar nästan gå "elbranschens" ärenden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har bott i SE3 i hela mitt liv, och jag kan räkna antalet elavbrott jag upplevt på ena handens fingrar. Var upplever man denna "dåliga produktion" någonstans?
Du kommer märka den vid ett attentat på stamledningar norrut.

S Snikholt skrev:
Du kommer märka den vid ett attentat på stamledningar norrut.
Jo men det behövs inget "attentat" för att få det här korthuset att rasa.... bara en tidsfråga tills det brakar ihop av sig självt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, baltstaterna har byggt upp egna anläggningar som bidrar med konstgjord svängmassa.
De är synkront sammankopplade med Polen, så de har frekvensstyrning därifrån, men behöver mer lokal rotationsenergi.
Nej, artikeln handlade om att de inte är det.
Från det att de släpper synkroniseringen med Ryssland tills de kopplas mot Polen har man en egen frekvens i ett dygn, syftet är vad jag förstår för att testa, och sannolik för att göra omkopplingar. Det är under denna period risken för kollaps är högre.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Hur ser produktionen i Stockholm ut. Där kan vi snacka om underskott.
Beroende på hur du ritar gränser kan man lätt ringa in områden med stort produktionsunderskott. Det betyder inte att det finns ett problem.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Hur ser produktionen i Stockholm ut. Där kan vi snacka om underskott.
Beroende på hur du ritar gränser kan man lätt ringa in områden med stort produktionsunderskott. Det betyder inte att det finns ett problem.
Ja, och nuvarande elområden är väl tillkomna just för att det är produktionsunderskott i dem, eller brist på överföringskapacitet till dem om du så vill.

Vad är din poäng - jag menar att stort produktionsunderskott är likställt med dålig produktion.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Varken du eller någon annan har påvisat några direkta fördelar med införande av effektavgift för kunder 16-25A, annat för den mest anpassningsbare
Inte heller att kostnaderna i nätet minskar, eller att det har någon nämnvärd nytta.
Vi är åtminstone två som har förklarat att nyttan är att inte överbelasta lokalnäten.
I alla fall den tänkta nyttan, om effekttaxan blir för liten så kommer det inte hjälpa, utan då kommer alla villorna på gatan dra 3x16A (11kW) den billigaste timmen på natten (eller på dagen sommartid), vilket kommer få lokalnätet att paja.
Annars krävs ombyggnation som är minst lika dyr som det var att bygga nätet en gång.
Det blir nya större transformatorkiosker, byta alla kablar i marken, och förstärka 10/20kV nätet.
Och de kostnaderna kommer att läggas in i intäktsramarna, dvs något som du sen får betala.

Men nöjet blir att alla kan dra max effekt på sin mätarsäkring samtidigt.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jämfört med vilken tidsperiod?
Ja vilken tidsperiod menade du själv när du skrev:
S Snikholt skrev:
Produktionen i SE3 och SE4 är bevisligen sämre än förut.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi är åtminstone två som har förklarat att nyttan är att inte överbelasta lokalnäten.
I alla fall den tänkta nyttan, om effekttaxan blir för liten så kommer det inte hjälpa, utan då kommer alla villorna på gatan dra 3x16A (11kW) den billigaste timmen på natten (eller på dagen sommartid), vilket kommer få lokalnätet att paja.
Eller krävas ombyggnation som är lika dyr som det var att bygga nätet en gång.
Och de kostnaderna kommer att läggas in i intäktsramarna.
Du är medveten om att nätbolagen kommer ha väldigt olika metoder för att ta ut taxan, och framför allt vilka tider den tas ut?

Du är också medveten om att under s.k. höglast-tid så kommer det inte att gå att ladda max på grund av att du sannolikt använder el till annat då?

Då antar jag att du också förstår att om kunder säkrar upp till 25A så måste nätägaren ta hänsyn till det?
16-25A kommer vad jag sett ge samma fasta avgift.

Nej jag ser verkligen inte att det finns några som helst motiv, annat än för den mest anpassningsbare, som har möjlighet att få lägre kostnader.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du visa på det?
Det är fortfarande klart sämre i SE3 än innan nedläggningarna.

Den har blivit lite bättre i SE4, men inte tillräckligt mycket för att kompensera för den betydligt större nedgången i SE3.

Data är från SCB.
Stapeldiagram över årlig elproduktion i SE3 från 2015 till 2023, visar en topp 2019 och en nedgång efteråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram som visar årsproduktion i SE4 från 2015 till 2023, med en stigande trend och högst produktion 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle behövas ca 4 GW mer vindkraft i SE3+4 för att kompensera för bortfallet från den nedlagda kärnkraften, om man helt bortser från när vindkraften producerar och bara går på årsproduktionen.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Du är medveten om att nätbolagen kommer ha väldigt olika metoder för att ta ut taxan, och framför allt vilka tider den tas ut?

Du är också medveten om att under s.k. höglast-tid så kommer det inte att gå att ladda max på grund av att du sannolikt använder el till annat då?

Då antar jag att du också förstår att om kunder säkrar upp till 25A så måste nätägaren ta hänsyn till det?
16-25A kommer vad jag sett ge samma fasta avgift.

Nej jag ser verkligen inte att det finns några som helst motiv, annat än för den mest anpassningsbare, som har möjlighet att få lägre kostnader.
Motivet är inget annat än att förmå folk att undvika att alla som sitter på samma transformatorstation ska använda max tillgänglig effekt samtidigt. (max tillgänglig, enligt sina mätarsäkringar).

Man behöver inte ens uppsäkra ett enda hus till 20 eller 25 A för att detta redan nu skulle vara ett problem. Utan problemet är "inbyggt" från början, för att man har aldrig historiskt dimensionerat lokalnät efter att alla skulle använda max ström samtidigt, för det skulle blivit kopiöst dyrt och alla skulle fått betala för det, så vi ska vara glada.

Kollade du mina mätningar i den tråden jag länkade till.

Det huset har alltså minst 24 st spisar, om alla slog på sin spis på max effekt samtidigt så skulle det bara där dra 264kW, vilket blir en ström på 381 A.

Nu har de en 3x70/35 kabel avsäkrad 125A i dagsläget.
Skulle man dimensionera för fallet att alla drar max ström samtidigt så skulle man istället behövt dubbla AKKJ 4x240/71 med 400A säkring, en enormt mycket större och dyrare inkommande fördelningscentral, Vattenfall hade kanske behövt byta ut sin nätstation, kanske stärka upp sitt 20kV-nät.

Allt bara för en situation som aldrig uppstår.

DÄRFÖR har man aldrig dimensionerat ett elnät (eller elanläggning heller) efter worst case.
Utan allt sånt här är dimensionerat på en nivå av att det kan användas ca 25% av full teoretisk effekt.

Men nu har ju en ny sak kommit, elbilar samt några extremt billiga timmar per dygn, detta driver en utveckling mot att allt fler drar väldigt hög ström samma timme.

Men skit, jag sa ju och tänkte ju att jag inte skulle orka med att hålla på och förklara för dig, nu har jag skrivit ett mastodontinlägg till för din skull.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.