Boilerplate4U
P paralun skrev:
Bengt Ekenstierna ger sig på de sluga danskarna. 😉

"Svenskarna får dyrare elräkning – för att rädda Danmarks klimatmål"

[länk]

"Norge vill skrota sina kablar till Danmark, som har bland de högsta elpriserna i världen. Men Svenska kraftnät gör tvärtom och planerar att bygga ut kablarna till just Danmark. ”Vi har en myndighet som sätter Europa före Sverige”, säger elmarknadsanalytikern Bengt Ekenstierna till TN."
Jag håller med Mats Nilsson om att Svenska kraftnät bör omorganiseras:

Norge sätter norska intressen först, Svenska kraftnät sätter europeiska intressen först. Därför måste Svenska kraftnät omorganiseras.

Jag tycker inte att det är Sveriges roll att lösa Danmarks elproblem. Om inte de vill bygga kärnkraft så är det upp till dem, men den kärnkraft som Sverige bygger borde rimligen användas till att minska elpriserna i Sverige, inte i Danmark, konstaterar han.

– Det här kommer endast att öka elpriserna för företag och privatpersoner i Sverige. Så är det. Jag har i grunden inget problem med handel eller utlandsförbindelser, men el är inte som vilken vara som helst.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt gör Norge på annat sätt än Sverige? De har rejält ökat exportkapaciteten, något som kritiker tycks se som ett problem.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, och nej ...
Dels så skulle man förvisso kunna drömma om att alla elnäten och transformatorstationer skulle vara dimensionerade för att precis alla skulle kunna dra max effekt samtidigt.
Men nu är det inte så, och den infrastruktur vi sitter fast med är 100 år gammal, den kommer inte byggas om till detta drömscenario på under 100 år, även om vi skulle vilja.

Men det är ingen idé att ens tänka så, för det skulle vara lika dumt som att dimensionera avloppsystemen så de skulle klara av att alla i hela staden spolar exakt samma sekund, eller dimensionera väg 83 som trefilig motorväg bara för att det ska kunna vara fullt blås under påskveckan upp till skidorterna.

Det finns alltid en cost/benefit-analys som måste göras, och då kommer det visa sig att man aldrig dimensionerar efter worst case.

Men en poäng har du, det som sätts upp nytt idag, kommer antagligen att dimensioneras lite kraftigare än förr, för nu vet man att vi har en lite annorlunda framtid runt hörnet.

Sen ska vi inte överdriva problemet, när alla personbilar i Sverige har blivit elbilar, kommer de bara dra ca 6-7% av Sveriges elproduktion, så det är ju ingen gigantisk extra påfrestning på lokalnäten vi snackar om.
Jag håller med om att problemen, kanske lite svenskt att göra så, överdrivs ständigt, jag är helt säker på att man kontinuerligt har uppdaterat standarden på elnäten, när oljepannorna fasades ut snäpptes det upp och när man idag bygger ett villaområde eller byter en gammal transformatorstation så blundar man inte för verkligheten, som idag innehåller inslag av elprisstyrda värmepannor, solceller, hembatterier och elbilar.

Det blir alltid, ja faktiskt, även om jag inte vill använda det ordet, fel när man resonerar fatalistiskt, dvs alla laddar alla elbilar samtidigt osv men att elprisstyrningen ökar kan nog betraktas som sant, fler har timpris idag än tidigare och allt fler väljer att ladda när elen är billig. Kan konstatera från reklamen att det nu är vanligt att ha elprisstyrd uppvärming också, så i takt med pannbyten så kommer även den belastningen förskjutas.

Detta tror jag är bra och gynnar alla, här ser jag prisadaptionsbromsen som direkt dålig, det torde finnas en uppsjö bättre sätt att göra detta på, om uppsåtet skulle varit allas bästa.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag håller med Mats Nilsson om att Svenska kraftnät bör omorganiseras:

Norge sätter norska intressen först, Svenska kraftnät sätter europeiska intressen först. Därför måste Svenska kraftnät omorganiseras.

Jag tycker inte att det är Sveriges roll att lösa Danmarks elproblem. Om inte de vill bygga kärnkraft så är det upp till dem, men den kärnkraft som Sverige bygger borde rimligen användas till att minska elpriserna i Sverige, inte i Danmark, konstaterar han.

– Det här kommer endast att öka elpriserna för företag och privatpersoner i Sverige. Så är det. Jag har i grunden inget problem med handel eller utlandsförbindelser, men el är inte som vilken vara som helst.
Jo men det är ju här det blir olösligt för våra politiker....

Elhandelsavtalet är ju skrivet utifrån en grön-röd vision om en "The Green deal". Samtidigt så ska marknadsliberala ha sin "låtsasmarknad".

Europas nätoperatörer ska följa EU-Acers "reglemente" och det gör ju SvK och Sverige har ju skrivit på avtalen i Bryssel.

https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el

Ser olösligt ut för Europa.... men det tyska nyvalet kan vara det som löser upp knuten?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Rimligare på vilket sätt? En känsla? Rättvisa?
Det kostar att bygga ett elnät.
Dimensionerar man det för högre last kostar det mer, det blir en större dyrare transformator, grövre och dyrare ledningar, och, kanske framförallt, det överliggande högspänningsnätet måste förstärkas.

Så all nybyggnad (och även vid ombyggnad) av elnät handlar en hel del om att beräkna effektbehov korrekt.

Och sen begränsa uttagen effekt till vad nätet tål.
Och för hundra år sedan, och även för 10 år sedan, så begränsade man uttagen effekt genom den mätarsäkring som alla abonnenter har, och dimensionerade sen med vetskap om att alla inte använder max samtidigt. Vi elingenjörer (och elektriker) kallar det sammanlagring.
Det finns en massa tumregler och gammal kunskap och know how här.

I slutet i denna tråd har jag presenterat lite mätningar jag gjort i ett bostadshus med minst 24 lägenheter. ingen gång drog huset mer än 60A, fastän varje lägenhet har 16A säkring.
Skulle alla dragit igång alla plattor på sina spisar samtidigt så skulle deras 125A huvudsäkring rykt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stroembehov-80kw-hur-boer-jag-taenka.540760/

Men på sista raden, elnät kostar att bygga, och vem ska betala för det?
Och ska alla betala lika eller ska den som använder elnätet på sånt sätt att man måste bygga det dyrare betala mer?
Det är detta det handlar om.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils2018 skrev:
Tråkigt nog är det närmast omöjligt för den genomsnittlige elkunden att räkna ut hur man ska ändra sina vanor för att få billigare elräkningar.
Använda mindre el är ett hett tips.
När jag är i diskussioner om sånt här brukar jag ibland tänka på änkan jag var och gjorde ett litet eljobb hos.
Hon bodde ensam i ett 170 kvm hus, med ett stort nästan bostadinrett uthus på kanske 40 kvm till och hade direktverkande el.

Det är kanske inte så smart att hon bor så stort, jag tycker åtminstone inte att hon har rätt att klaga på elräkningen, det är ju liksom en situation hon inte är tvingad till.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
harka harka skrev:
det blir lätt lite rörigare när man kikar på SE4...

med en närmast konstant lägre elproduktion än elkonsumtionen inom elområdet så är SE4 helt beroende av import från omgivningen (under 2024 gällde det 8714 timmar, SE4 var självförsörjande bara i 70 timmar) – endast 43% utav elkonsumtionen i SE4 producerades internt, resten kommer nästan uteslutande norrifrån

[bild]

ser man till fördelningen över året såg det ut så här i fjol, med det dagliga genomsnittet redovisat för de 366 dygnen:
[bild]

ett mindre bidrag kommer från värmekraft (typiskt fjärrvärmeverk med elproduktion), men i övrigt är elproduktionen helt dominerat av väderberoende kraft – vatten, vind och sol

i närtid tillkommer cirka 0.15 GW ny vindkraft i slutet av detta året (utanför Åseda, östra Småland) och mera solkraft – hur det ser ut med byggnation av större anläggningar i SE4 har jag ingen järnkoll på, men enbart under första halvåret 2024 beviljade länsstyrelserna tillstånd för nya solparker i SE4 på sammanlagt 0.5 GW (sen kan dessa tillstånd överklagas av berörda kommuner, och projekt behöver investeringsbeslut för att förverkligas); därtill är det möjligt att ett nyöppnat Öresundsverk kan bidra stundtals

vi kan tro att SE4 kommer att slås ihop med SE3 [exklusive Stockholm med omnejd] om några år, så situationen i vårt sydligaste elområde kommer att förändras (men det är inte mycket elproduktion som SE4 tar med till boet)

detta var då de stora dragen – väljer vi så ut de 100 dyraste timmarna i SE4 under 2024 (det blir de timmar när timpriset varit 229 öre/kWh eller högre), såg data kring dessa timmar ut så här:

[bild]

med produktion och elpriser i grafens övre del, och med tillståndet vid samtliga elområdesgränser i grafens nedre del

någon direkt enhetlig bild framträder inte...

– vid de flesta tillfällena nettoexporterade vi el från Sverige, men i januari nettoimporterade vi, och till SE4 strömmade el in från såväl Danmark, Tyskland som Polen

– vindkraftsproduktionen i Sverige varierade dessa 100 timmar mellan 0.2 och 10 GW (i snitt drygt 5 GW)

– den svenska solkraften var generellt låg (och därmed sannolikt även i närområdet)

– inte under någon timme gick kärnkraften med sin fulla kapacitet (i snitt var bortfallet 1.2 GW, "en reaktor")

– exportmöjligheten genom Tysklandskabeln nyttjas till ungefär 50% av sin kapacitet sett över hela året, och något mindre (45%) under de 100 dyraste timmarna

för dessa 100 timmar finns en stark priskoppling mot Tyskland, men den är ännu starkare mot DK2 (som förstås också har en stark priskoppling mot Tyskland); däremot är priskopplingen mot Litauen och Polen klart svagare

[i grafen ovan ser man att i slutet av året har Litauen exporterat el till Sverige under dyrtiderna i SE4 – en konsekvens av den rätt kraftfulla utbyggnaden av vind- och solkraft i Baltikum de senaste åren (främst i Litauen, medan Lettland gått långsamt fram) – dock inte efter julhelgen då det uppkom ett kabelbrott på Estlink 2 från Finland till Estland]

slutligen en liten betraktelse över priskopplingen mellan SE4 och Tyskland

i grafen nedan har jag plockat ut de 300 dyraste timmarna i Tyskland 2024 och vad elpriset samtidigt var i SE4, varje timme blir en punkt i den vänstra grafen – de 300 dyraste tyska timmarna spred mellan ungefär 150 och 950 €/MWh (grov sett samma i öre/kWh)

om det vore en perfekt prisföljning i SE4 skulle samtliga röda punkter legat på den streckade blå diagonalen – de gör de inte, men ett stort antal timmar följer nära Tysklands priser, likaså är det många timmar som priset låg klart lägre i SE4 än i Tyskland; priserna i SE4 spred här mellan 0 och 700 €/MWh

[bild]

ja, usch och fy så det ser ut – annat var det minsann förr!

sneglar man då på mittengrafen så visar den på sammankopplingen mellan samma elområden år 2019 – ett ljuvligt år innan varken pandemin eller Putin anfallit, och dessutom jobbade alla fyra Ringhalsarna för fullt och tryckte ut stabil kärnkraftsel

vanudå? kopplingen mellan Tyskland och SE4 för fem år sedan förefaller i alla fall optiskt vara ännu starkare kopplat än hur det var i fjol – delvis är det nog sant, delvis en effekt av att skalan på axlarna är fem gånger mindre (max är 200 i stället för 1000 €/MWh)

priserna har gått upp på grund av allmän inflation och högre gaspris på grund av Putin, samt högre pris på utsläppsrätter

slutligen en graf längst till höger som redovisar de 300 dyraste timmarna i Grekland i fjol och det samtidiga elpriset i SE4 – bara som jämförelse för att visa på två elområden som har ingen, eller mycket svag, koppling med varandra
Tack för en sammanställningen!

Min uppfattning är att enbart vindkraft innebär stora variationer i elproduktionen pga väderberoendet. När det blåser lite måste ju elen importeras eller annan produktion täcka underskottet vilket leder till höga och instabila elpriser. Danmark, som till stor del förlitar sig på vindkraft balanserar detta genom att importera el när vinden är svag och exportera vid överskott. Tyskland som har lagt ner sin kärnkraft har blivit mer beroende av fossil produktion, särskilt kol och gas, vilket både driver upp elpriserna och ökar utsläppen.

Baskraft i form av kärnkraft anser jag är nödvändig eftersom den levererar stabil och planerbar elproduktion dygnet runt, oavsett väder. Det minskar risken för elbrist, stabiliserar elpriserna och gör energisystemet mer pålitligt särskilt i ett elområde som SE4 som idag är beroende av import. Och sist men inte minst, vi minimerar beroendet av fossil produktion.

För övrigt vore det en strategisk felprioritering att i nuläget anlägga ytterligare en kabel till kontinenten innan vi har löst de interna problemen med vår nuvarande uppdelning av elområdena.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
P paralun skrev:
Europas nätoperatörer ska följa EU-Acers "reglemente" och det gör ju SvK och Sverige har ju skrivit på avtalen i Bryssel.
Haha, ja, om man ska vara lite raljant så verkar Sverige vara det enda landet som agerar paragrafryttare och implementerar allt till punkt och pricka – medan andra länder verkar tolka reglerna lite mer... kreativt! ;)

• Ledsen
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Med ett ”bra” stomnät får hela EU samma elpris.
Kommer aldrig att hända.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt gör Norge på annat sätt än Sverige? De har rejält ökat exportkapaciteten, något som kritiker tycks se som ett problem.
Läs artikeln till att börja med.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men på sista raden, elnät kostar att bygga, och vem ska betala för det?
Och ska alla betala lika eller ska den som använder elnätet på sånt sätt att man måste bygga det dyrare betala mer?
Det är detta det handlar om.
Ja, det är ju ett argument som ständigt upprepas och jag som EON-kund har ju redan betalt för alla kommande möjliga utbyggnader, i all framtid.

Vi kan jämföra med mitt område som exempel, Trelleborgs Energi gränsar till oss och för en villa med 20A så betalar man hos EON 9360kr + 30,7öre, hos Trelleborg 5500kr + 15öre, för 20.000kWh per år så blir det 15.500kr för mig och 8.500kr hos Trelleborg.

Nu har jag gjort det i 35år, starkt förenklat med en modest avkastning på 4% betyder det att jag har över 500.000 innestående hos EON och den summan växer nu snabbt, så för att de ska ärligt be om mer pengar krävs det enorma utbyggnader för mig.

Fortfarande då jämfört med Trelleborg som levererar i alla avseenden en minst lika bra produkt som den jag får, under samma förhållanden. Undrar vilka härliga och roliga features mitt businessclassabonnemang kommer innehålla nu när de ackumulerade pengarna ska brännas :)

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Menar du att vi har problem mad allt vi behöver importera?
Ja, om vi ska behöva importera fosil-el.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Använda mindre el är ett hett tips.
När jag är i diskussioner om sånt här brukar jag ibland tänka på änkan jag var och gjorde ett litet eljobb hos.
Hon bodde ensam i ett 170 kvm hus, med ett stort nästan bostadinrett uthus på kanske 40 kvm till och hade direktverkande el.

Det är kanske inte så smart att hon bor så stort, jag tycker åtminstone inte att hon har rätt att klaga på elräkningen, det är ju liksom en situation hon inte är tvingad till.
Ur ett elperspektiv håller jag med, sen att vi byggt en bostadsmarknad med enorma inlåsningar hjälper ju inte damen, för många äldre finns bara valet att härda ut tills de kan få en plats på ett hem, väldigt OT men tyvärr verkligheten.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, ja, om man ska vara lite raljant så verkar Sverige vara det enda landet som agerar paragrafryttare och implementerar allt till punkt och pricka – medan andra länder verkar tolka reglerna lite mer... kreativt! ;)
Njou men det är ju svårt för en sittande regering att angripa SvK när de följer Acers reglemente.

Men en regering kan ju stoppa "stolleprojekt" som HansaPowerBridge och nya kablar till Danmark.

Om Acer
https://www.acer.europa.eu/

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag likställer el med andra handelsvaror. Varför skulle jag inte göra det?
Därför att elhandeln är en av de mest reglerade marknaderna som finns, till skillnad från andra handelsvaror där man inte behöver myndighetsgodkännande för att tända lampan. 😉

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.