Det är ett naturligt sätt att debitera elnät på. Att man traditionellt gått på säkring och energiöverföring beror på att mätarna lästes av en gång per år.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är ett naturligt sätt att debitera elnät på. Att man traditionellt gått på säkring och energiöverföring beror på att mätarna lästes av en gång per år.
Naturligt my ass… det speglar inte nätnyttan som du tror.

När man dimensionerar elanläggningar utgår man från sammanlagringsfaktorer. Dvs alla kan inte maxa sin anslutning, men 50-70% ska kunna det samtidigt. Sen tar man också höjd för möjlig framtida expansion.

Således är det vilka möjligheter du har att ta ut effekt som är relevant för kostnaden att bygga och underhålla nätet. Inte om du faktiskt tar ut den.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Nej, det som är av intresse är hur folk faktiskt tar ut effekt. I ett senario där att hushåll i ett villaområde har minst en elbil om några år är fult realistiskt. Att då alla tar ut max effekt den billigaste timmen skulle vara fullt naturligt. Det är det man vill motverka, bland annat.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det som är av intresse är hur folk faktiskt tar ut effekt. I ett senario där att hushåll i ett villaområde har minst en elbil om några år är fult realistiskt. Att då alla tar ut max effekt den billigaste timmen skulle vara fullt naturligt. Det är det man vill motverka, bland annat.
Ja, det blir ett reellt problem om alla ska ladda under natten på så kallad låglasttid.
Förstår du inte hur dumt det är?

Laddar du under s.k. höglasttid kommer du inte att få ut max på din anslutning på grund av 1.fas laster som blockar.

S
D Daniel 109 skrev:
Exempel:
lastar du 10A på 1 fas finns det 3x6A ledigt för laddning om du har 16A säkringar.

S
Att höra flera här som säger att det blir kalas, och till och med tänker säkra upp till 25 är enormt efterblivet.
En ökad säkring till 25A driver definitvt kostnader i nätet.

Men det är väl OK om någon annan betalar?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Nej, det medför ingen kostnad alls om det inte nyttjas under längre tider.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Jo tjena... "
Vet du ens vad automatisering är? Har man ställt in att man ska ladda bilen mellan 02 och 05 så spelar det ingen roll att någon sätter i kabeln tidigare, tvärtom är det tanken. Automatisering är inte att man ställer väckarklockan på 02.00 och då går ut och sätter i kabeln.
Ja frågan ställde jag faktiskt helt ärligt.
Du har i din automation lagt in att bilen ska ladda mellan 02 och 05, vad spelar det då för roll att någon kopplar in kabeln tidigare?
K karlmb skrev:
Haha, och du tror då att andra är amatörer...
Jag har alltså nära noll automation i det exemplet jag gav, och gamla prylar och är inte i närheten av sina extratoppar när du har försökt optimera. Är inte det lite märkligt?

Eller är det så att du vill maxa när elen är som billigast, ja då får du högre toppar och en högre effektavgift. Att lägga in tidsparametrar som är statiska kan jag inte se som ett problem.
K karlmb skrev:
Du tycker 6 kW är mkt? Det är laddning av en elbil på förinställd halvfart, eller så en elpatron, den är av eller på...läs på lite om elpatroner.
Elpatroner vad är det? Fanns det möjligen i min gamla elpanna? Kan det finnas i en gammal varmvattenberedare?
K karlmb skrev:
Jag rättar, och nästa vecka är det en annan tid som inte skulle aktiveras. Du verkar leva livet väldigt inrutat, vi andra har lite mer krav.
Effektavgifter lär ligga rätt statiskt tidsmässigt.
K karlmb skrev:
Visst, det blev direkt 100 kr mer jag måste spara in. Som felparkering hemma på egen garageuppfart.
Varför dessa petimeterregler?
Du har fått många förklaringar. Du håller inte med vilket är helt ok, men att jag ska upprepa känns rätt meningslöst.
K karlmb skrev:
Det är inget perfekt i att jag ibland väljer att inte ladda elbilen eller köra elpatron. Men effektavgift kommer att leda till att såna saker måste övervakas på minutnivå.
Varför minutnivå? Timnivå låter väl ändå rimligare?
K karlmb skrev:
Och eftersom bara nördar kommer att klara av det utan att sitta framför datorn i timmar, så kommer alla andra att få betala mer än idag ifall de öht kör spotpris. Kanske blir en återgång till vanligt rörligt pris, dvs helt kontraproduktivt.
Kanske, kanske inte. Vad händer om man bara grovt delar in det? Blir det verkligen dyrare då än att byta till rörligt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Inte? Tror du att man slutar med sammanlagringsberäkning?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja frågan ställde jag faktiskt helt ärligt.
Du har i din automation lagt in att bilen ska ladda mellan 02 och 05, vad spelar det då för roll att någon kopplar in kabeln tidigare?
Du har inte elbil heller va? Det spelar noll roll, ifall bilen alltid behöver laddas varje natt. Men vill man undivka peakar i effekt så laddar man, eller så kör man annan last, inte båda samtidigt.
Att du inte vet vad elpatron är ja...

Fairlane Fairlane skrev:
Effektavgifter lär ligga rätt statiskt tidsmässigt.
Nej, det drabbar ju mig när jag råka dra på mer än planerat några minuter.
Ja, blir det inte minuter? Är det bara när man kört mer än en timme? Det låter ju generöst...

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, kanske inte. Vad händer om man bara grovt delar in det? Blir det verkligen dyrare då än att byta till rörligt?
Haha, nej, det går kanske på ett ut...
Och då var vi tillbaka till grundproblemet, hur många vill köra spotpris under dessa förhållanden?

S
D Daniel 109 skrev:
hur tänker du?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Du har inte elbil heller va? Det spelar noll roll, ifall bilen alltid behöver laddas varje natt. Men vill man undivka peakar i effekt så laddar man, eller så kör man annan last, inte båda samtidigt.
Nej jag har inte elbil
K karlmb skrev:
Att du inte vet vad elpatron är ja...
Jag var ironisk. Dumt av mig. Jag vet att det inte fungerar bra i text.
K karlmb skrev:
Nej, det drabbar ju mig när jag råka dra på mer än planerat några minuter.
Vilken elleverantör här effektavgift på minutnivå?
K karlmb skrev:
Ja, blir det inte minuter? Är det bara när man kört mer än en timme? Det låter ju generöst...
De exempel jag har sett, har på hel timme ja. Jag har inte sett någon som mäter kortare än så.
De jag tittat på mäter förbrukning för varje heltimme, exempelvis 01.00-02.00 sen 02.00-03.00 etc.
Ska du förbrukar mycket under en timme, och kan automatisera så är det alltså fördelaktigt att lägga det 01.30-02.30, så får du hälften så hög topp.

Men har du sett några som tittar på kortare tid än så är jag intresserad.
K karlmb skrev:
Haha, nej, det går kanske på ett ut...
Och då var vi tillbaka till grundproblemet, hur många vill köra spotpris under dessa förhållanden?
Eller så går det fortfarande att tjäna på det. Det finns uträkningar för det också. Men det beror så klart på hur effektavgiften är upplagd och hur lång tid som elen är billig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Varför det, det är ju det allra bästa, visst får man lokalt en belastning men det är ju ett underhåll som ändå ska göras, när nätet ska underhållas så bygger man efter dagens behov, inte efter de man hade innan elvärmen kom?

Tvärtom ska vi ju kunna reglera konsumtionen efter tillgången, att vaska god tillgång för att flytta förbrukningen till en sämre tidpunkt måste ses som en negativ konsekvens.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi lär inte få så mycket mer el från vindkraft framöver, kostnaderna är för höga och elpriserna är för låga enligt Svensk Vindenergi. Detta är särskilt sant i norra Sverige där förutsättningarna (vädermässigt) för vindenergi är bättre.

Betalartikel:
[länk]
"Det är helt enkelt ett utbudsöverflöd, vilket pressar priserna, säger Anton Johansson.

Ett överskott som, åtminstone på lite sikt, beror på många pausade energislukande industriprojekt."

Kommer marknadskrafterna att lösa detta på ett bra sätt?

Drar en stor energislukande industri igång och det saknas några hundra eller några tusen vindkraftverk kan vi ju få 10 år med höga priser.

Då förefaller den finsk modellen med industrin som delägare och finansiär i kraftverk som klok.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Problemet med Nils hjärtlandsbeskrivning är att dels har det inte riktigt varit som han tror, Nils var kanske barn då och uppfattade saker annorlunda och dels så har fler andra saker än Nils kanske förstår ändrats, så även om det vore sant då så vore det knappast sant nu.

Jag har själv rest en del till Ryssland i jobbet och de har samma fenomen, de som är yngre ser tillbaks på kommunisttiden med större värme än de som var vuxna då.

Det har tom påståtts, med stor självsäkerhet, att om tex Barsebäcksverken varit i drift så hade elen varit billigare, eftersom exportkapaciteten är begränsad. Det faller dem aldrig in att i en sådan parallel värld så kunde tex exportkablarna också varit större, och mycket annat kunde varit annorlunda.

Nils är född på 40-talet och är mycket erfaren ingeniör med toppbetyg från utbildningen. Arbetat utomlands i flera länder.

Var kommer Ryssland in i sammanhanget?

Nils kommer mycket väl ihåg hur väl det fungerade på 70 -80-90 talet med el.
Folk satt in elpatroner och elpannor för att komma från annan uppvärmning för elen var billig.

Hade ett hus med elpanna som tog 28.000 hwh.. Fungerade utmärkt och inte särskilt dyrt.

Hittade en elräkning från graninge numera eon från 2000 nät 4347 kr för 20700 kwh elen 10700 kr

På deb tiden behövdes inga batterier, solpaneler, värmepumpar, bergvärme och sådan påtvingad skit vi har numera. Tänk så enkelt det var och inte fick man klimatångest av att se på tv eller läsa tidningen.

Till och med en sådan skittidning som DN var fullt läsvärd.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.