805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, faktiskt. Men bara om de får förlita sig på egen produktion till 70-90%. Ett litet överskott kan de få skicka ut/köpa in om de känner för det. Då kan lokalnätsanslutning funka.blackarrow skrev:
"Det är helt enkelt ett utbudsöverflöd, vilket pressar priserna, säger Anton Johansson.
Ett överskott som, åtminstone på lite sikt, beror på många pausade energislukande industriprojekt."
Kommer marknadskrafterna att lösa detta på ett bra sätt?
Drar en stor energislukande industri igång och det saknas några hundra eller några tusen vindkraftverk kan vi ju få 10 år med höga priser.
Då förefaller den finsk modellen med industrin som delägare och finansiär i kraftverk som klok.
Så behövs inte 130 kV region-nät fram till dem.
Redigerat:
Fördelen med en marknadsekonomi är att den som gör något bäst gör det, oavsett företagskonstellation. Det tappar man med de modellerna.
Så kommer det nog utvecklas i de länder som inte gör som vi, då kan man låta innovation ta plats och utveckla applikationer som omsätter detta överflöd till välfärd men här väljer man då att införa nya konsumtionsbromsar, jag vet inte riktigt vad man inbillar sig, att vi ska färdas tillbaks till gammeltiden.blackarrow skrev:
"Det är helt enkelt ett utbudsöverflöd, vilket pressar priserna, säger Anton Johansson.
Ett överskott som, åtminstone på lite sikt, beror på många pausade energislukande industriprojekt."
Kommer marknadskrafterna att lösa detta på ett bra sätt?
Drar en stor energislukande industri igång och det saknas några hundra eller några tusen vindkraftverk kan vi ju få 10 år med höga priser.
Då förefaller den finsk modellen med industrin som delägare och finansiär i kraftverk som klok.
Nya konsumtionsbromsar?
Det är ju en rimligare fördelning av nätkostnader, inte en konsumtionsbroms.
Sedan är vi nog många som tycker att nätet kostar väl mycket, och att skatten på överskottsel är väldigt dyr.
Sedan är vi nog många som tycker att nätet kostar väl mycket, och att skatten på överskottsel är väldigt dyr.
Dessutom är det färre och färre elbilar som skyllle klara sig på en enda timme. Batterierna är större idag och 22 kW som de senaste bilarna kan ladda AC med lär man ändå inte vilja dra på med. Så det får spridas ut på 4-5 timmar ifall man inte vill säkra upp till 24A eller nåt.D djac skrev:Varför det, det är ju det allra bästa, visst får man lokalt en belastning men det är ju ett underhåll som ändå ska göras, när nätet ska underhållas så bygger man efter dagens behov, inte efter de man hade innan elvärmen kom?
Tvärtom ska vi ju kunna reglera konsumtionen efter tillgången, att vaska god tillgång för att flytta förbrukningen till en sämre tidpunkt måste ses som en negativ konsekvens.
Höga elpriser sägs ha funktionen av en konsumtionsbroms, låga priser blir då en accelerator, flexibiliteten i konsumtionen ökar som svar på dessa signaler, det har det setts positivt på. I andra delar av världen kommer det uppstå företagsamhet runt det överskott på el som stundtals uppstår men genom att bestraffa konsumtionen av denna överskottsel med punktavgifter så bromsar man en sådan eventuell utveckling i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Jag ska i sammanhanget nämna att jag har inga effektavgifter, Eon i Malmö-trakten, men företagen har och en nära bekant med ett mindre företag, litet kontor med lager, har nu nätkostnader i den storleksordningen att elpriset inte betyder något, 0kr eller 3kr/kWh ger ingen större skillnad på räkningen, nätavgiften är så hög idag. Det finns ingen anledning att tro att vi privatabonnenter kommer få en annan behandling.
Jag har svårt att hitta något extremt i prissättningen.D djac skrev:Jag ska i sammanhanget nämna att jag har inga effektavgifter, Eon i Malmö-trakten, men företagen har och en nära bekant med ett mindre företag, litet kontor med lager, har nu nätkostnader i den storleksordningen att elpriset inte betyder något, 0kr eller 3kr/kWh ger ingen större skillnad på räkningen, nätavgiften är så hög idag. Det finns ingen anledning att tro att vi privatabonnenter kommer få en annan behandling.
https://www.eon.se/foeretag/elnaet/elnaetsavgiften/prislista#prislistor-lokalnat
Nä, hur skulle det se ut? Degen ska in om vi så slutar köpa el.D djac skrev:Höga elpriser sägs ha funktionen av en konsumtionsbroms, låga priser blir då en accelerator, flexibiliteten i konsumtionen ökar som svar på dessa signaler, det har det setts positivt på. I andra delar av världen kommer det uppstå företagsamhet runt det överskott på el som stundtals uppstår men genom att bestraffa konsumtionen av denna överskottsel med punktavgifter så bromsar man en sådan eventuell utveckling i Sverige.
Jag ska i sammanhanget nämna att jag har inga effektavgifter, Eon i Malmö-trakten, men företagen har och en nära bekant med ett mindre företag, litet kontor med lager, har nu nätkostnader i den storleksordningen att elpriset inte betyder något, 0kr eller 3kr/kWh ger ingen större skillnad på räkningen, nätavgiften är så hög idag. Det finns ingen anledning att tro att vi privatabonnenter kommer få en annan behandling.