Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du då att denna gör som en generell skatterabatt förcindustriföretsg som den svensks inte gör?
Nej men en företagsbeskattning kan man ju justera mot vad företagen ger i form av arbeten.

Men ett skämt var ju när man hade lägre beskattning för serverhallar som inte skapar särskilt många arbeten.

Jag kan inte se något fel i att man ger elintensiva företag skattelättnader om man använde sig av Mankalamodellen för att bygga nya kärnreaktorer och samtidigt skapar x antal arbeten.

S
D djac skrev:
Lite tveksam till de där effektavgifterna, om nu elpriset reflekterar förhållandet mellan tillgång och efterfrågan och därför skulle kunna flytta förbrukningen till timmarna med lägsta priset, bäst tillgång enligt teorierna, så motverkar då effektavgiften att man flyttar sin förbrukning dit. Detta är väl inlobbat av de stora bolagen som både producerar elen och äger näten, -visst kan ni köpa billig el men då flyttas kostnaden till andra räkningen istället!
Ja sommartid med minuspriser och full solproduktion kan bli spännande. Man öser på för fulla muggar med poolvärme, AC etc. för att nyttja egenproducerad el och ffa effekt.
Sen går solen i moln. Kul. Då åker du på hög nätavgift istället.
Och alla som inte har solpaneler vågar inte lasta nätet, fast det behövs.

Visst det går säkert att automatisera, men ändå. Någon lär ju råka ut för det i alla fall.
Känns inte vettigt att vanligt folk ska behöva ta hänsyn till alla dessa parametrar som införs.

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Känns inte vettigt att vanligt folk ska behöva ta hänsyn till alla dessa parametrar som införs
Det är inte en massa parametrar utan tvärtom ganska enkelt å förstå. Är man så insatt att man värmer en pool med egna solpaneler (ditt exempel) så har man definitivt koll.

De som bor i lägenheter har nog mindre koll men de är at the end of the day still winners…

Fairlane
K karlmb skrev:
Jaadu... När man styr en del manuellt för att parera spotpris såväl som tidstariff på nät så händer det att man lämnar en aktiv on på tex elpatron när den inte ska vara på.
Att man gör ett fel i sin programmering kan såklart hända, men det lär man upptäcka och korrigera. 6kW är väldigt mycket.
K karlmb skrev:
Patronen ska värma accktank eller vv när det är lågpris och därmed utgöra världens bästa batteri som kan laddas ur några timmar senare.
Och då kör man 6 kW på en varmvattenberedare under dyrtid, när man försöker automatisera?
Samma som ovan, man lär nog upptäcka missen och korrigera.
K karlmb skrev:
Eller att man ställt laddning på elbilen som normalt inte är ansluten dagtid, men någon var snäll och satte i kabeln.
Vet du ens vad automatisering är? Har man ställt in att man ska ladda bilen mellan 02 och 05 så spelar det ingen roll att någon sätter i kabeln tidigare, tvärtom är det tanken. Automatisering är inte att man ställer väckarklockan på 02.00 och då går ut och sätter i kabeln.
K karlmb skrev:
Vill man utnyttja låga elpriser så blir det lätt lite högre effekter, lite grann det som folk försökt förklara här.
Men andra här kan då rakt inte förstå hur det kan bli ett problem med sekunder i världens bästa elsystem. Ur led är tiden.
Vill man utnyttja låga elpriser så hittar man oftast de under låglasttimmar.

Jag rekommenderar dock inte dig att försöka dig på någon automatisering, det kommer nog bara bli dyrare...

• Gilla
  • Haha
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Det är inte en massa parametrar utan tvärtom ganska enkelt å förstå. Är man så insatt att man värmer en pool med egna solpaneler (ditt exempel) så har man definitivt koll.

De som bor i lägenheter har nog mindre koll men de är at the end of the day still winners…
Du måste väl ha effektvakt, som kommunicerar effektriktning och nån mjukvara som jobbar, kombinerar det hela med låglast-tider och spotpris. (Spånar bara här)

Kanske är svinenkelt, jag vet inte har inte studerat det. Eller så finns det plug & play grejor.

Oavsett är det komplicerat vare sig du vill erkänna det eller ej.

De flesta lär behöva hjälp att fixa det, och så har de ett system de inte fattar ett jota av.

Sannolikt med en mysig månadsavgift för att funka. (Via tredjepart)

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att man gör ett fel i sin programmering kan såklart hända, men det lär man upptäcka och korrigera. 6kW är väldigt mycket.

Och då kör man 6 kW på en varmvattenberedare under dyrtid, när man försöker automatisera?
Samma som ovan, man lär nog upptäcka missen och korrigera.

Vet du ens vad automatisering är? Har man ställt in att man ska ladda bilen mellan 02 och 05 så spelar det ingen roll att någon sätter i kabeln tidigare, tvärtom är det tanken. Automatisering är inte att man ställer väckarklockan på 02.00 och då går ut och sätter i kabeln.

Jag rekommenderar dock inte dig att försöka dig på någon automatisering, det kommer nog bara bli dyrare...
Du verkar mer än lovligt korkad.
Nästan lite manisk ii dina ihärdiga försök att få rätt.
Man kan säga att jag kör lite semi-automatiskt.
Hade du själv haft någon erfarenhet av att optimera mot lägsta pris med 2'-3 värmekällor, oregelbundna tider, skiftande väder hemma och ovanpå det olika prognoser för elpris sant day ahead. Sedan då liten hivudsäkring och elbilsladdning ibland.
Ja då hade du nog inte bara kunnat skaffa Tibber eller vad du nu tror är skapelsens krona på området Utan då blir det just en handpåläggning på div förprogrammerade saker. Du gör dig lustig över elbilsproblemet men där är det verkligen tydligt att du inte har en aning. Batteriet i elbilen kan ha olika SOC när den kommer hem. Sedan får man ta hänsyn till ifall den behöver laddas nästa gång det är lågpris eller inte. Hur mkt och när i förh till övriga förbrukare. Man kan då som jag ha en fast tid där bilen vid behov laddas mitt i natten.
För att slippa ändra i app eller i bilen hela tiden så kan man enkelt blockera laddning genom att inte ansluta kabeln när man kommer hem.
Allt det här gör att det givetvis ibland blir lite fel. Det finns automatiserade processer som är mkt enklare och har betydligt färre inparametrar än så som blir fel ibland.
Jag tror stannar där.
Jag börjar förstå hur du kan tycka att några minuters fel som kostar en hundralapp inte är något problem samtidigt som all kontroll för att spara oengar kanske ofta inte ger ens 100 kr på ett dygn.
Du ska nog fundera en gång till på det här innan du försöker anpassa dig för mkt till dagens elmarknad.

Redigerat:
Fairlane
K karlmb skrev:
Du verkar mer än lovligt korkad.
Nästan lite manisk ii dina ihärdiga försök att få rätt.
När argumenten inte räcker så kan man alltid ge sig på motparten...
K karlmb skrev:
Man kan säga att jag kör lite semi-automatiskt.
Hade du själv haft någon erfarenhet av att optimera mot lägsta pris med 2'-3 värmekällor, oregelbundna tider, skiftande väder hemma och ovanpå det olika prognoser för elpris sant day ahead. Sedan då liten hivudsäkring och elbilsladdning ibland.
Ja då hade du nog inte bara kunnat skaffa Tibber eller vad du nu tror är skapelsens krona på området Utan då blir det just en handpåläggning på div förprogrammerade saker.
Jag tror inget alls om Tibber eller något annat. 6 kW är rejält mycket, det bör man inte bara "råka" få fel. Som sagt att man automatiserar fel kan hända. I en iver att maximera så går man för långt och gör fel.

Mina siffror från januari förra året innehåller ingen automatisering alls, förutom att poolen har tider den får värma. Trots det är jag långt ifrån någon oväntad topp på 6 kW. Trots att uppvärmningen är med COP nära 1 ....
K karlmb skrev:
Du gör dig lustig över elbilsproblemet men där är det verkligen tydligt att du inte har en aning. Batteriet i elbilen kan ha olika SOC när den kommer hem. Sedan får man ta hänsyn till ifall den behöver laddas nästa gång det är lågpris eller inte. Hur mkt och när i förh till övriga förbrukare. Man kan då som jag ha en fast tid där bilen vid behov laddas mitt i natten.
Åter igen, du talade om en topp på 6 kW för att man gjort något av misstag.
K karlmb skrev:
För att slippa ändra i app eller i bilen hela tiden så kan man enkelt blockera laddning genom att inte ansluta kabeln när man kommer hem.
Du kanske inte måste vänta in absolut lägsta pris och ladda max då? Kanske duger det att ladda även om priset ör 10 öre/kWh högre?
K karlmb skrev:
Allt det här gör att det givetvis ibland blir lite fel.
Lite fel? 6 kW = lite?
K karlmb skrev:
Det finns automatiserade processer som är mkt enklare och har betydligt färre inparametrar än så som blir fel ibland.
Jag säger upp det, att det blir fel ibland, men det rättar man till isåfall.
K karlmb skrev:
Jag tror stannar där.
Jag börjar förstå hur du kan tycka att några minuters fel som kostar en hundralapp inte är något problem samtidigt som all kontroll för att spara oengar kanske ofta inte ger ens 100 kr på ett dygn.
Några minuter fel? 60 minuter i samma håltimme....

Om du betalar en hundralapp extra i effektavgift i månaden så behöver du inte spara 100 kronor om dygnet för att det ska bli lö samt. Spara du 4 kronor per dygn i snitt så är det en vinstaffär.
K karlmb skrev:
Du ska nog fundera en gång till på det här innan du försöker anpassa dig för mkt till dagens elmarknad.
Om ett försök att anpassa sig gör det dyrare så gör man väldigt fel. Styr bort last från 07-09 och 17-19 så är du en bit på väg. Man behöver inte försöka få det perfekt.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När argumenten inte räcker så kan man alltid ge sig på motparten...
Jo tjena... "

Jag rekommenderar dock inte dig att försöka dig på någon automatisering, det kommer nog bara bli dyrare..."
Vad duktig du är då.

Fairlane Fairlane skrev:
Mina siffror från januari förra året innehåller ingen automatisering alls, förutom att poolen har tider den får värma. Trots det är jag långt ifrån någon oväntad topp på 6 kW. Trots att uppvärmningen är med COP nära 1 ....
Haha, och du tror då att andra är amatörer...

Fairlane Fairlane skrev:
Åter igen, du talade om en topp på 6 kW för att man gjort något av misstag.
Du tycker 6 kW är mkt? Det är laddning av en elbil på förinställd halvfart, eller så en elpatron, den är av eller på...läs på lite om elpatroner.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag säger upp det, att det blir fel ibland, men det rättar man till isåfall.
Jag rättar, och nästa vecka är det en annan tid som inte skulle aktiveras. Du verkar leva livet väldigt inrutat, vi andra har lite mer krav.

Fairlane Fairlane skrev:
Om du betalar en hundralapp extra i effektavgift i månaden så behöver du inte spara 100 kronor om dygnet för att det ska bli lö samt. Spara du 4 kronor per dygn i snitt så är det en vinstaffär.
Visst, det blev direkt 100 kr mer jag måste spara in. Som felparkering hemma på egen garageuppfart.
Varför dessa petimeterregler?

Fairlane Fairlane skrev:
Om ett försök att anpassa sig gör det dyrare så gör man väldigt fel. Styr bort last från 07-09 och 17-19 så är du en bit på väg. Man behöver inte försöka få det perfekt.
Det är inget perfekt i att jag ibland väljer att inte ladda elbilen eller köra elpatron. Men effektavgift kommer att leda till att såna saker måste övervakas på minutnivå. Och eftersom bara nördar kommer att klara av det utan att sitta framför datorn i timmar, så kommer alla andra att få betala mer än idag ifall de öht kör spotpris. Kanske blir en återgång till vanligt rörligt pris, dvs helt kontraproduktivt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo tjena... "

Jag rekommenderar dock inte dig att försöka dig på någon automatisering, det kommer nog bara bli dyrare..."
Vad duktig du är då.

Haha, och du tror då att andra är amatörer...

Du tycker 6 kW är mkt? Det är laddning av en elbil på förinställd halvfart, eller så en elpatron, den är av eller på...läs på lite om elpatroner.

Jag rättar, och nästa vecka är det en annan tid som inte skulle aktiveras. Du verkar leva livet väldigt inrutat, vi andra har lite mer krav.

Visst, det blev direkt 100 kr mer jag måste spara in. Som felparkering hemma på egen garageuppfart.
Varför dessa petimeterregler?

Det är inget perfekt i att jag ibland väljer att inte ladda elbilen eller köra elpatron. Men effektavgift kommer att leda till att såna saker måste övervakas på minutnivå. Och eftersom bara nördar kommer att klara av det utan att sitta framför datorn i timmar, så kommer alla andra att få betala mer än idag ifall de öht kör spotpris. Kanske blir en återgång till vanligt rörligt pris, dvs helt kontraproduktivt.
Du får betala effektavgift oavsett om du har timpris eller inte. Några kan få litet lägre avgifter efter införandet av effektavgift men de flesta får betala rejält mycket mer. Särskilt om du har elbil så blir det dyrt. Men med en bra automatisering så går det att mildra något.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Du får betala effektavgift oavsett om du har timpris eller inte. Några kan få litet lägre avgifter efter införandet av effektavgift men de flesta får betala rejält mycket mer. Särskilt om du har elbil så blir det dyrt. Men med en bra automatisering så går det att mildra något.
Precis. Den genomsnittlige villaägaren lär få det dyrare.

S Snikholt skrev:
Precis. Den genomsnittlige villaägaren lär få det dyrare.
Nej det tror jag inte och den genomsnittliga villaägaren oftast med en familj får oförändrad eller tom lägre kostnader med mycket enkel planering av hur man ska använda sin el.

Men den late elbilsägaren och en familj som inte har ett "familjeråd" om elanvändningen får klart högre kostnader. Sedan måste man leta rätt på manualer för disk och tvättmaskiner hur man får till en tidsfördröjd start osv, automagi för elbilsladdning mm.

P paralun skrev:
Nej det tror jag inte och den genomsnittliga villaägaren oftast med en familj får oförändrad eller tom lägre kostnader med mycket enkel planering av hur man ska använda sin el.

Men den late elbilsägaren och en familj som inte har ett "familjeråd" om elanvändningen får klart högre kostnader. Sedan måste man leta rätt på manualer för disk och tvättmaskiner hur man får till en tidsfördröjd start osv, automagi för elbilsladdning mm.
122:- /kWh kl 7-20 på vintern och 82:-/kWh övrig tid. Den fasta avgiften sänks 100:- månad. Överföringsavgiften går upp 150%.
Räkna på det du.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
122:- /kWh kl 7-20 på vintern och 82:-/kWh övrig tid. Den fasta avgiften sänks 100:- månad. Överföringsavgiften går upp 150%.
Räkna på det du.
Jamen dåså!
Ja elnätsbolagen får ju inte ta ut mer än i dag så jag klarar mig nog...

D
lilytwig lilytwig skrev:
Räkna på det du.
Ja, jag har kanske missat något men det hela är otroligt märkligt och motsägelsefullt.

Vi kan alltså ha en situation där bolagen har satt minuspriser, de påstår att de gör detta utifrån produktion och efterfrågan, och skickar då signalen att -snälla konsumera nu istället för under de andra perioderna då det är sämre tillgång men när abonnenterna då följer prissignalerna så slår nästa kostnadsfälla till.

Det går ju inte att missa bilden av att de stora bolagen vill täppa till en väg för abonnenterna att komma billigare undan, samtidigt som de stänger en flank mot konkurrensen genom att göra det svårt för elproducenter som inte äger nät utan måste sälja till de lägre priserna som de stora då har råd att sätta på elen. Dvs det vi ser är ytterligare en konsolidering av makt och medel till de stora som styr och ställer.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.