804 596 läst ·
22 080 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Mja, men med ditt resonemang skulle inga hushåll vilja teckna fastprisavtal. Men så är det inte i verkligheten.S Snikholt skrev:
Dvs ditt resonemang är behäftat med något fel.
Som vi såg tidigare i forumet här så landade ett med förbrukningen vägt elpris för 2024 på ca 44 öre/kWh. Men fastprisavtalen är långt högre.
Poängen är väl att det blir meningslöst att investera i solcellerD daVinci skrev:Mja, men med ditt resonemang skulle inga hushåll vilja teckna fastprisavtal. Men så är det inte i verkligheten.
Dvs ditt resonemang är behäftat med något fel.
Som vi såg tidigare i forumet här så landade ett med förbrukningen vägt elpris för 2024 på ca 44 öre/kWh. Men fastprisavtalen är långt högre.
Nja, hushållen gör av med mest el på morgon och eftermiddag, inte när solpanelerna producerar som mest.D daVinci skrev:
Ja, men...D daVinci skrev:
...utrymmet nedåt för elpriserna är mycket mindre än utrymmet uppåt. Dels så slutar producenter att leverera när priset sjunker (om de inte får bidrag för att producera), dels så kan i praktiken inte priserna gå under nollan (om man inte får bidrag för att producera).
Det tål att diskuteras.D daVinci skrev:
Om man har en profil som ligger under medelpris så borde man kunna teckna ett fastprisavtal med någon form av övervikt åt den billiga sidan. Kanske genom ngn form av koppling till spot, så att säljaren aldrig går back.pacman42 skrev:
Ett fastprisavtal skall vara mycket dyrare än medelpriset. Ett vanligt hushåll använder huvuddelen av elen när den är dyr. Jag å andra sidan använder huvuddelen av elen när den är billig (eftersom jag styr värme, varmvatten uppvärmning, laddning av billar och värmning av badtunna efter låga priser). Och jag har därför ett mycket lägre medelpris än medelpriset på Nordpool.
Lägg därtill till att fastprisrt innehåller en risk för säljaren, utifall priserna sticker iväg uppåt.
Priserna är högre i Tyskland, ja.
Det finns ju rörliga avtal. Jag har sådant och det fungerar alldeles utmärkt.K karlmb skrev:
Blir elen för dyr stänger jag (automatiskt) av värmen under de dyraste timmarna, det märks knappt.
Jag tänkte på en prismodell där det lönade sig att flytta förbrukning från högpris, sålänge man inte förbrukade vid tidpunkter över ett visst pris så skulle man få ett bättre "fastpris" än de som finns idag som tar hela kollektivets profil och ger ett snittpris.pacman42 skrev:
Nej, du får "ditt kollektivs" pris när du väljer fast-pris. Det finns inget som hindrar någon spelare att ta fram ett avtal liknande det du vill ha. Om intresset finns från marknaden. Men folk vill kanske inte betala straffavgifterna som kommer att hamna på de som använder el när den är dyr...K karlmb skrev:
Tvivlar på att nån elsäljare ens försökt erbjuda.pacman42 skrev: