D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är realpolitik.

Tråkigt svar, och tråkigt resultat ... ja ...
Ja, det är lustigt, samma människor som ser väldigt hårt på marginella missar vid exportkontroller (jag jobbar i verksamhet som lyder under sådana) till långt mindre känslig verksamhet, släpper samtidigt igenom transaktioner där pengarna direkt omsätts i ett angreppskrig mot civila.

Man säger såklart att man på alla sätt är emot kriget och jobbar mot det men är förmodligen de som i realtid håller i gång det, som investerare, -på fel sida.

D djac skrev:
Ja, av någon anledning blir jag inte gladare av det, det omsätts snabbt till drönare som sätts in mot civila, min magkänsla säger att det är dåligt.
Håller med om att det är dåligt, jag skulle gärna se att vi gjorde vad vi kunde för att svälta den ryska statsekonomin på alla fronter.

Men olika problem är trots det olika stora.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att det är dåligt, jag skulle gärna se att vi gjorde vad vi kunde för att svälta den ryska statsekonomin på alla fronter.

Men olika problem är trots det olika stora.
Självklart men "two wrongs don't make one right".

I andra liknande frågor så blir man oerhört hårt drabbad om man gör affärer där pengarna hamnar fel, långt mindre skurkar än Putin och i slutändan kan det tom betyda slutet för de banker som har hanterat pengarna längs vägen. Jag hade gärna sett samma åtgärder gällande Ryssland, alla som rör deras pengar eller produkter straffas enligt samma system, i praktiken får man stänga ner sin verksamhet, eller bara jobba med stater som Ryssland/Kina/Nordkorea och man får sköta detta utanför banksystemen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Från och med idag så stoppar Kina exporten av Gallium och Germanium, detta påverkar kraftigt omvärldens förmåga att bygga elektronik, inklusive vindkraft och solpaneler.

Den västliga orienterade delen av världen måste bli självförsörjande.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart men "two wrongs don't make one right".

I andra liknande frågor så blir man oerhört hårt drabbad om man gör affärer där pengarna hamnar fel, långt mindre skurkar än Putin och i slutändan kan det tom betyda slutet för de banker som har hanterat pengarna längs vägen. Jag hade gärna sett samma åtgärder gällande Ryssland, alla som rör deras pengar eller produkter straffas enligt samma system, i praktiken får man stänga ner sin verksamhet, eller bara jobba med stater som Ryssland/Kina/Nordkorea och man får sköta detta utanför banksystemen.
Det blir ganska jobbigt att upprätthålla sanktioner om man själv drabbas mångdubbelt hårdare av sanktionerna än vad målet för sanktionerna gör.

Sen hade det nog varit hög risk för att sammanhållningen gått åt helvete om man hade gått på hårdast möjliga linje. T.ex. hade det nog varit dåligt om Tyskland "hoppat av" - speciellt som man i många fall behöver deras tillstånd för export av vapen.

D Daniel 109 skrev:
Varför envisas med att förvränga grafen till en cirkel? Men tanke på att de benämnt den effekt per timme gissar jag att det inte är någon tekniskt kunnig som gjort den.
att det blev ett radardiagram denna gång – vilket jag inte brukar använda – var främst en blinkning till de som brukar lägga upp diagram med kärnkraft och vindkraft tillsammans i den graftypen – kärnkraften blir ingen fin rund cirkel den heller – men de gör dock [avsiktligt?] misstaget att blanda två helt olika produktionsformer som skiljer en faktor två i samma graf och som därför leder ögats tolkning fel

titeln på grafen kunde varit klarare "kärnkraftseffekt, med timupplösning" att jag petade in "per timme" var för att det inte finns någon konventionell x-axel där man lite enklare kan utläsa att det är data på timnivå som det handlar om – nu tror jag inte att det var någon som trodde det var någon ny enhet, men för att undvika upprepning av fadäsen så har jag omedelbart avskedat art directorn, copywritern och korrekturläsaren

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är illa, då blir hotet från att Putin stoppar det ryska Uranet ännu värre.
(Ryssland som står för 40-45% av världens uranleveranser).

[länk]

[länk]
Det har varit ett stort överskott på uran, iom att efterfrågan gått ner efter Fukushima. Världsmarknadspriset har varit så lågt att eminenta fyndigheter har legat i träda - t.ex. har Cameco i Kanada haft McArthur River i träda (licensierat till att producera 11350 ton U3O8 per år), och startade inte produktionen igen förrän sent 2022. Likaså har Cigar Lake licens för 10900 ton U3O8 per år, men producerade bara 8170 ton förra året. Och det här är alltså bara i Kanada.

Det större problemet är resten av produktionskedjan. Det finns ett överskott på anrikningskapacitet, men inte tillräckligt mycket för att täcka de 40% av marknaden som Ryssland står för. Här är problemet att det det inte varit ekonomiskt meningsfullt att bygga ny kapacitet, eftersom centrifuger kostar pengar även när man inte producerar.

Har man då som Rosatom många kunder så får man bra kostnadsspridning. Dessutom är energi billigt i Ryssland, så då är det ännu lättare att konkurrera med pris.

I viss mån kan man kompensera brist på anrikningskapacitet med att använda mer uran eller tvärtom. Tydligen är det vanligt att anrikningsanläggningar fyller ut brist på order genom att anrika överskottet de har liggandes (eftersom de ändå behöver ta kostnaden för att köra centrifugerna).

Mikael_L
Jag har alldeles nyss upptäckt att det är långt från allt uran från Kazakstan som tar vägen genom ryssland, utan Kazakstans bolag Kazatomprom säljer till t.ex. Westinghouse, samarbetar och har delägande i Westinghouse också.
Så nu lugnade jag ner mina nerver lite med att det inte är lika jäkligt som jag först trott.
Ryssland har inte alls kontroll över allt uran från Kazakstan, men de har fortfarande kontroll över en rätt stor andel av världens anrikningskapacitet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men i stort tuffar den på alltså, med en sommardipp för underhåll. I sammanhanget hade det förstås varit intressantare med en flerårsöversikt än att titta på de senaste 18 månaderna när man vet att 2022 var ett struligt år, men man ska väl inte syna given häst i munnen.
att kärnkraften tuffar på är kanske en välvillig tolkning,och "sommardippen" är väl aldrig kortare än fem månader

men visst levererar kärkraften ofta full effekt under vintermånaderna – men den är inte alldeles ofelbar och det förekommer att den dippar flera GW även när den behövs som mest

att jag redovisade de senaste 19 månaderna tänkte jag var relevant eftersom vi ju befinner oss mitt inne i en elkris enligt våra politiker... 😉

fast lever man i en tro om att kärnkraften stånkar på oförtrutet genom vintrarna med lite välordnade, korta underhållsperioder under sommaren, så får man nog gå tillbaka till 2004 för att komma i närheten av något sådant ideal:

Datavisualisering av Sveriges kärnkraftsproduktion över tid med radiella stapeldiagram för varje år mellan 2001 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men i närtid var även åren 2017-2019 skapliga vinterår, medan det på "den gamla goda tiden" 2008-2010 var rena katastrofen (det pågick nog också en del underhålls- och ombyggnadsarbeten – exempelvis uppgraderades Oskarshamn 3 från 1150 till 1400 MW)

2020 var också ett klent kärnkraftsår, men det var nog till del en svag efterfrågan på el när alla satt hemma och vande sig med en pandemi (samtliga sju reaktorer levererade mindre el än under ett normalår), och vintern 2022-2023 var det Ringhals 4 som lutade sig tillbaka

sen kan man också ha i huvudet att en svensk tillgänglighet på exempelvis 85% betyder att i genomsnitt står en av de fem mindre reaktorerna stilla

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Ja, det är lustigt, samma människor som ser väldigt hårt på marginella missar vid exportkontroller (jag jobbar i verksamhet som lyder under sådana) till långt mindre känslig verksamhet, släpper samtidigt igenom transaktioner där pengarna direkt omsätts i ett angreppskrig mot civila.

Man säger såklart att man på alla sätt är emot kriget och jobbar mot det men är förmodligen de som i realtid håller i gång det, som investerare, -på fel sida.
Det du nu tar upp är ju rena Pandoras ask, i form av ett ämne som kan bli hur stort som helst och diskuteras hur mycket som helst.

Så jag går helt enkelt förbi utan att glänta på locket, även om ämnet intresserar mig. :)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
att kärnkraften tuffar på är kanske en välvillig tolkning,och "sommardippen" är väl aldrig kortare än fem månader

men visst levererar kärkraften ofta full effekt under vintermånaderna – men den är inte alldeles ofelbar och det förekommer att den dippar flera GW även när den behövs som mest

att jag redovisade de senaste 19 månaderna tänkte jag var relevant eftersom vi ju befinner oss mitt inne i en elkris enligt våra politiker... 😉

fast lever man i en tro om att kärnkraften stånkar på oförtrutet genom vintrarna med lite välordnade, korta underhållsperioder under sommaren, så får man nog gå tillbaka till 2004 för att komma i närheten av något sådant ideal:

[bild]

men i närtid var även åren 2017-2019 skapliga vinterår, medan det på "den gamla goda tiden" 2008-2010 var rena katastrofen (det pågick nog också en del underhålls- och ombyggnadsarbeten – exempelvis uppgraderades Oskarshamn 3 från 1150 till 1400 MW)

2020 var också ett klent kärnkraftsår, men det var nog till del en svag efterfrågan på el när alla satt hemma och vande sig med en pandemi (samtliga sju reaktorer levererade mindre el än under ett normalår), och vintern 2022-2023 var det Ringhals 4 som lutade sig tillbaka

sen kan man också ha i huvudet att en svensk tillgänglighet på exempelvis 85% betyder att i genomsnitt står en av de fem mindre reaktorerna stilla
Man kan ju välja att redovisa lite vad man vill beroende på vad man vill visa. Egentligen så är det väl elbörsen och vädergudarna som till sist bestämmer tillgängligheten i svensk kärnkraft eftersom den räknas som faktisk elproduktion i procent av teoretisk maxkapacitet. Sjunker behovet av kärnkraftsel så sjunker tillgängligheten.

2019 (för vintern 2018-2019) skriver Vattenfall:
”Vattenfalls kärnkraftverk har haft hög tillgänglighet under vinterns kallaste period.
För Forsmark och Ringhals var tillgängligheten nära 94 procent och vid Forsmark låg den på höga 99 procent.”

Sen får jag nog erkänna att oroar mig lite för den säkerhetsuppgraderade och nya ”effekttrimmade” kärnkraften som gjort att vi kunnat stänga ner såpass många gamla reaktorer. Tänk om den pressas för hårt av kommersiella intressen och prestige och tekniken fallerar…?

blackarrow blackarrow skrev:
Man kan ju välja att redovisa lite vad man vill beroende på vad man vill visa. Egentligen så är det väl elbörsen och vädergudarna som till sist bestämmer tillgängligheten i svensk kärnkraft eftersom den räknas som faktisk elproduktion i procent av teoretisk maxkapacitet. Sjunker behovet av kärnkraftsel så sjunker tillgängligheten.

2019 (för vintern 2018-2019) skriver Vattenfall:
”Vattenfalls kärnkraftverk har haft hög tillgänglighet under vinterns kallaste period.
För Forsmark och Ringhals var tillgängligheten nära 94 procent och vid Forsmark låg den på höga 99 procent.”

Sen får jag nog erkänna att oroar mig lite för den säkerhetsuppgraderade och nya ”effekttrimmade” kärnkraften som gjort att vi kunnat stänga ner såpass många gamla reaktorer. Tänk om den pressas för hårt av kommersiella intressen och prestige och tekniken fallerar…?
Jag tror du kan vara väldigt lugn, det är inte som att trimma en moped motor precis. Istället så byter man till effektivare generatorer, använder effektivare kylning, effektivare transformatorer osv.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
harka harka skrev:
Tja, med 78 % tillgänglighet är det svårt att komma till en annan slutsats än att den tuffar på. Att revisionsperioderna är så långa som ett halvår sammanfaller ju som av en händelse med att vi den perioden förbrukar mindre el.
harka harka skrev:
Japp. Kärnkraften har sina brister, och ju färre block man har i ett system, desto mer kommer de att synas. Den gångna vintern är ju ett tydligt exempel då både Oskarshamn och Ringhals underlevererade.

Samtidigt vet vi att en leverans på 50–100 % är makalöst bland fossilfri produktion. Och nätnyttan generatorerna bidrar med är kritisk för systemet i stort.

Så om något visar dina grafer att vi behöver fler kärnkraftsreaktorer. Eller att vi måste investera i svängmassa på andra vis för att hålla igång systemet även när ett eller ett par kärnkraftsblock har dåliga perioder.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
G
Precis, nu köper svk (vi) in "balans tjänster" från tex Checkwatt. Behovet har ökar när det är fler små intermittenta producenter (vind och sol) och färre stora som R1 och R2. Batterier (från Kina?) är inte speciellt miljö/klimat vettigt och kostnaden får vi konsumenter betala.

Behovet av balanstjänster påverkas inte så mycket av som och vind de kan prognostiseras bra. Tjänsterna köps in där de är billigast, så fungerar en marknadsekonomi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.