805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Är sydvästlänken ”reglering av intermittent kraft”? Det skulle inte jag kalla den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, naturligtvis behöver vi ett elnät för att flytta el. Särskilt när det exporteras en hel del från södra Sverige.
Då får vi hoppas att de kan utnyttja sommaren till att underhålla kärnkraftverken så att de kan gå under vintern, det är ju annars lite si och så med tillgängligheten.G gbgustaf skrev:En vanlig dag på sommaren ligger kärnkraften och matar på med ca 40% av totala elproduktionen i Sverige. Vinden står för 10-35% beroende på hur blåsigt det är. Solen står för ca 5-10% beroende på molnighet. Vattenkraften är den enda som kan varieras snabbt, så den fyller upp det sista, till 100%.
Med den enorma utbyggnadstakt vi (och grannländerna) har av sol, plus lite utbyggnad av vind, så kommer vi inom två år att producera för mycket el under soliga blåsiga dagar. Och kanske även molniga dagar. Vi måste då ställa av vissa anläggningar under sommarhalvåret. Man kan fundera över vilka energislag det blir som först väljer att stänga av när elpriset ligger lågt under flera månader. Jag gissar att det blir kärnkraftverk som sänger av först.
Finns det något kraftslag som går mer än kärnkraften?
Vad spelar det för roll, så länge matbudgeten håller, vad skulle vara skillnaden, om nu totalen blir densamma låga?G OMathson skrev:
Vet inte hur tex en gasturbin ser ut men vi räknar tydligen med 78% tillgänglighet på KK i Sverige, det vore ju bra om de 22% kunde förläggas på sommaren, i mina ögon men du tycker säkert annorlunda?D Daniel 109 skrev:
https://www.energiforetagen.se/ener...rnkraft/karnkraftens-funktion-och-produktion/
Skogsägare
· 23 314 inlägg
Skogsägare
· 23 314 inlägg
Man stänger, och har alltid stängt, kärnkraftverk för revision på sommaren. Det finns till och med kartellbildning kring det som gör att inte alla stänger samtidigt.
Så av de 22 % du nämner är en del planerat sommarunderhåll och en del reducerad kapacitet pga. för varmt kylvatten.
Hur stor del vet jag inte, men jag gissar på över hälften. Det är därför det verkligen blir nyheter när reaktorer stängs av eller drar ner produktionen andra delar av året.
Så av de 22 % du nämner är en del planerat sommarunderhåll och en del reducerad kapacitet pga. för varmt kylvatten.
Hur stor del vet jag inte, men jag gissar på över hälften. Det är därför det verkligen blir nyheter när reaktorer stängs av eller drar ner produktionen andra delar av året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den svenska kärnkraftsflottan har en sammanlagd maxeffekt på knappt 7 GW, men på sista tiden är det inte ofta som alla har varit i drift samtidigt – inte minst beroende på att Ringhals 4 (kapabel till drygt 1.1 GW) stod stilla i nästan 8 månader (juli 2022 - mars 2023)
Varför envisas med att förvränga grafen till en cirkel? Men tanke på att de benämnt den effekt per timme gissar jag att det inte är någon tekniskt kunnig som gjort den.
Graferna är ju hur tydliga som helst! Vad är problemet, med att representera ett år som en cirkel, med start vid 0 gr och mål vid 360 gr.
Skogsägare
· 23 314 inlägg
Men i stort tuffar den på alltså, med en sommardipp för underhåll. I sammanhanget hade det förstås varit intressantare med en flerårsöversikt än att titta på de senaste 18 månaderna när man vet att 2022 var ett struligt år, men man ska väl inte syna given häst i munnen.harka skrev:
En snabbtitt i Energiföretagens statistik visar dock att det främst är maj–oktober kärnkraften inte ligger på 90 % eller mer av sin kapacitet.
Det lät som en önskan, och ibland slår en önskan in.Nötegårdsgubben skrev:
Förr (20+ år sedan) så hade vi fler reaktorer som var mindre.
Känns som att det borde varit mindre variation då, men å andra sidan var det så många reaktorer då att det var nog tvunget att köra revisionen på två samtidigt.