Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har ju haft ett flertal dagar då elpriset varit superlågt mitt på dagen, med lägsta punkten ca kl 13, vilket i alla fall tyder på att det kan vara solkraft som trycker ner priset.

Det är i alla fall den mest troliga teorin, tycker jag.
Nja, vi har ju även vintertid en prisdipp mitt på dagen. Så en minst lika sannolik teori (givet solkraftens relativa litenhet i Sverige) är att det är minskad efterfrågan i ett trögrörligt system som drar ner priset.

Sen samverkar det förstås med solkraftsutbudet, men jag tror att efterfrågeminskningen är den stora delen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du säker på det? Hade dessa kraftslag varit osubventionerade hade jag hållit med, men nu är jag inte så säker. De nätkostnader som dessa kraftslag för med sig kan mycket väl göra att de kostar mer än de smakar trots att elen som sådan är billig när den finns att tillgå.
Nu pratade jag elpris, inte nätkostnader. De håller jag med om att är höga.

Nja, vi har ju även vintertid en prisdipp mitt på dagen. Så en minst lika sannolik teori (givet solkraftens relativa litenhet i Sverige) är att det är minskad efterfrågan i ett trögrörligt system som drar ner priset.

Sen samverkar det förstås med solkraftsutbudet, men jag tror att efterfrågeminskningen är den stora delen.
Nja, när prisbotten på dygnet är när solen står som högst så anar åtminstone jag ugglor i mossen.

Ja, men dippen finns ju även på vintern. Hur förklarar du det?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu pratade jag elpris, inte nätkostnader. De håller jag med om att är höga.
Nej, du pratade total kostnad. Det stod väldigt tydligt.

Nej, du pratade total kostnad. Det stod väldigt tydligt.
Totala kostnaden för elenergin över ett år var det jag syftade på. Elnätet och elen är två helt olika marknader. En är monopol är marknadsekonomi.

Ja, men dippen finns ju även på vintern. Hur förklarar du det?
Dippen på lunch går inte ned under nattpriset på vintern. Dessutom är den mindre på vintern. En snabb koll gav att detta är en av de största dipparna mitt på dagen i januari:
Stålstapel-diagram visar timbaserad elförbrukning (gWh) över ett dygn, med konsumtionstoppar mitt på dagen.

Notera hur mycket lägre elpriset är på natten.

Orsaken till dippen mitt på dagen på vintern är att elförbrukningen går ned när alla ätit frukost och lunchmaten är förberedd, samt att maskinerna på verkstäderna står stilla under lunch. Sedan ökar elförbrukningen när maskinerna går igång igen och när folk börjar laga middag hemma (olika familjer och arbetsplatser har olika tider).

Jämför nu med en dag i april och juli:
Stapeldiagram visar timvis energiförbrukning (öre/kWh) under ett dygn, med tidpunkter och prisvariationer.
Stapeldiagram visar tidserier över elanvändning (kWh) under dygnets timmar den 3 juli 2023.

Solen pressar ned priserna mitt på dagen på ett sätt som inte sker i januari.

Nu valde jag bara två slumpmässiga vardagar i april och juli (i januari valde jag en vardag med en tydlig dipp mitt på dagen, de flesta dagar har inte ens en lika tydlig dipp). Jag ser förresten att min dag i april har ovanligt högt nattpris och att det troligen är lågt dygnet efter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Totala kostnaden för elenergin över ett år var det jag syftade på. Elnätet och elen är två helt olika marknader.
Att det är två olika marknader är en trivial sanning. Att den enas sammansättning påverkar den andra är desto mer intressant. Om kostnaderna för intermittent kraft faller ut genom elnätet snarare än energipriset är det en viktig faktor, inte något att dribbla bort.

Den totala kostnaden för att kunna förbruka el är det verkligt intressanta, som du först skrev utan reservationer.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dippen på lunch går inte ned under nattpriset på vintern. Dessutom är den mindre på vintern.
Jo, men den totala konsumtionen är större på vintern också, så det är inte givet att lunchdippen i pris får ett symmetriskt utfall även om den i båda fallen främst skulle bero på efterfrågan.

Jag påstår inte att den bara beror på efterfrågan, jag påpekade bara att @Mikael_L:s (och nu ditt) resonemang sannolikt inte är hela förklaringen, och kanske inte ens den viktigaste.

Jag pratade el. Inte elnät, du kan sluta att påstå att jag menade något annat när jag förklarat för dig vad jag menar.

Att det är två olika marknader är en trivial sanning. Att den enas sammansättning påverkar den andra är desto mer intressant. Om kostnaderna för intermittent kraft faller ut genom elnätet snarare än energipriset är det en viktig faktor, inte något att dribbla bort.

Den totala kostnaden för att kunna förbruka el är det verkligt intressanta, som du först skrev utan reservationer.
Än så länge är dock elöverföringsdelen där den intermittenta kraftens reglering ingår rätt "billig". Jag betalar ca 22 öre/ kWh för denna. Men detta överstiger ju kraftigt elpriset många timmar under en sommarmånad. Risken är dock att dessa kostnader drar iväg när vattenkraften inte längre räcker till för att reglera.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag pratade el. Inte elnät, du kan sluta att påstå att jag menade något annat när jag förklarat för dig vad jag menar.
Synd, men gör ditt inlägg mindre relevant om du vill. Den du besvarade pratade nog totalkostnad på riktigt, eftersom att det är huruvida den går upp eller ner med olika energimix som faktiskt påverkar människor och företags ekonomi.

pacman42 pacman42 skrev:
Än så länge är dock elöverföringsdelen där den intermittenta kraftens reglering ingår rätt "billig". Jag betalar ca 22 öre/ kWh för denna. Men detta överstiger ju kraftigt elpriset många timmar under en sommarmånad. Risken är dock att dessa kostnader drar iväg när vattenkraften inte längre räcker till för att reglera.
Nej, det ingår inte i nätavgiften.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det ingår inte i nätavgiften.
Så tolkade jag dig i en tidigare diskussion runt detta. Vart hamnar den kostnaden då?

Delar av den, som utbyggnaden av sydvästlänken hamnar definitivt på nätavgiften. Reaktiviteten i nätet är väl däremot huvudsakligen en gratistjänst än så länge som kommer behöva börja prissättas separat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.