pacman42 pacman42 skrev:
Citatet ovan kommer från Svenska Kraftnäts driftchef Erik Ek och kan läsas i denna artikel (skapa konto gratis):
[länk]

Vind och sol är redan problematiska för elsystemet tydligen...
Är Solenergi också problematiskt på samma sätt som vindkraft , i Sverige ?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det är ju (i alla fall till namnet) en avgift och inte en skatt. Men jag håller med om att det är mer skatt än avgift över den, för det finns ju ingen motprestation från kommunen.
Den går ju rätt in i kommunbudgeten så man får väl något tillbaka, kanske, möjligen. 😵‍💫

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är Solenergi också problematiskt på samma sätt som vindkraft , i Sverige ?
Ja, när det också blåser. Den förvärrar situationen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, när det också blåser. Den förvärrar situationen.
Ja, men det blåser som mest när solen är som svagast i Sverige om jag förstått saken rätt ? Det kan inte vara ofta eller ett stort problem, ännu…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det blåser som mest när solen är som svagast i Sverige om jag förstått saken rätt ? Det kan inte vara ofta eller ett stort problem, ännu…
Jodå, denna våren och sommaren har det ofta varit blåsigt och soligt samtidigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, denna våren och sommaren har det ofta varit blåsigt och soligt samtidigt.
Det är din teori och du har varit inne på att solen sänkt våra priser ordentligt på våren/sommarn också, jag är skeptisk ;)

Mikael_L
Vi har ju haft ett flertal dagar då elpriset varit superlågt mitt på dagen, med lägsta punkten ca kl 13, vilket i alla fall tyder på att det kan vara solkraft som trycker ner priset.

Det är i alla fall den mest troliga teorin, tycker jag.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
En vanlig dag på sommaren ligger kärnkraften och matar på med ca 40% av totala elproduktionen i Sverige. Vinden står för 10-35% beroende på hur blåsigt det är. Solen står för ca 5-10% beroende på molnighet. Vattenkraften är den enda som kan varieras snabbt, så den fyller upp det sista, till 100%.

Med den enorma utbyggnadstakt vi (och grannländerna) har av sol, plus lite utbyggnad av vind, så kommer vi inom två år att producera för mycket el under soliga blåsiga dagar. Och kanske även molniga dagar. Vi måste då ställa av vissa anläggningar under sommarhalvåret. Man kan fundera över vilka energislag det blir som först väljer att stänga av när elpriset ligger lågt under flera månader. Jag gissar att det blir kärnkraftverk som sänger av först.

G
G gbgustaf skrev:
En vanlig dag på sommaren ligger kärnkraften och matar på med ca 40% av totala elproduktionen i Sverige. Vinden står för 10-35% beroende på hur blåsigt det är. Solen står för ca 5-10% beroende på molnighet. Vattenkraften är den enda som kan varieras snabbt, så den fyller upp det sista, till 100%.

Med den enorma utbyggnadstakt vi (och grannländerna) har av sol, plus lite utbyggnad av vind, så kommer vi inom två år att producera för mycket el under soliga blåsiga dagar. Och kanske även molniga dagar. Vi måste då ställa av vissa anläggningar under sommarhalvåret. Man kan fundera över vilka energislag det blir som först väljer att stänga av när elpriset ligger lågt under flera månader. Jag gissar att det blir kärnkraftverk som sänger av först.
Japp, så blir det sannolikt om några år och i snitt över året blir det vettiga elpiser. Nästan gratis el delar av sommaren och svindyrt under vintern vid högtryck.

Mikael_L
Det som jag tycker är mest intressant är hur många kronor jag betalar för elen under hela året.
Det är mindre intressant att det är superbiligt ibland och superdyrt ibland,
Det som är intressant för mig är att totala årskostnaden är hyggligt låg.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Citatet ovan kommer från Svenska Kraftnäts driftchef Erik Ek och kan läsas i denna artikel (skapa konto gratis):
[länk]

Vind och sol är redan problematiska för elsystemet tydligen...
Det är inget tekniskt problem att reglera ner sol och vindkraft. Blir det de summorna införs det nog system för att göra det ganska fort.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kärnkraften har dock problemet med att de behöver en lite längre planeringshorisont.
Vind och sol kan ju dra ner en enstaka timme, och det även om de upptäcker just då att de behöver dra ner på effekten.
Kärnkraften är betydligt mer trögreglerad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kärnkraften har dock problemet med att de behöver en lite längre planeringshorisont.
Vind och sol kan ju dra ner en enstaka timme, och det även om de upptäcker just då att de behöver dra ner på effekten.
Kärnkraften är betydligt mer trögreglerad.
När Sol vind och vatten (!) relativt lätt kan regleras spelar KK tröghet liten roll..,

D Daniel 109 skrev:
Det är inget tekniskt problem att reglera ner sol och vindkraft. Blir det de summorna införs det nog system för att göra det ganska fort.
Nu är ju dock problemet att man måste upphandla vattenkraft och ibland fossilt som reglerkraft för att hantera variationer i sol och vind. Det är än värre än att bara upphandla variationer i förbrukning då förbrukning och produktion kan variera åt samma håll samtidigt.

Som det står i artikeln, reglerkraften räcker snart inte till.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju dock problemet att man måste upphandla vattenkraft och ibland fossilt som reglerkraft för att hantera variationer i sol och vind. Det är än värre än att bara upphandla variationer i förbrukning då förbrukning och produktion kan variera åt samma håll samtidigt.

Som det står i artikeln, reglerkraften räcker snart inte till.
Nyss var ju problemet att elpriset blev extremt negativt.
Visst kommer elpriset att variera med när vind och solkraft får en större andel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.