Staten. Kommunen har ingen annan rätt till beskattning än inkomstskatt för fysiska personer.

D djac skrev:
Japp, speciellt när man körsbärsplockar och tar ut en obefintlig skillnad, utan att sätta den i sitt sammanhang med alla andra olikheter, och använder den för att kunna flytta fokus från det väsentliga.
Vi har olika uppfattningar om vad som är väsentligt. Jag ser inget skäl att vare sig skön- eller svartmåla olika energislag.

Att påtala en faktisk skatteskillnad är inte cherrypicking. Jag hävdar regelmässigt att vind- och solkraft är politiskt gynnat och drar fram exempel på det. Det kan man tycka är motiverat av bl.a. klimatskäl, men det är i mina ögon ändå viktigt att känna till.

Jag vet att du gärna hävdar att fossilkraft är särskilt gynnat, men du lyckas aldrig visa några faktiska bevis för din tes.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har olika uppfattningar om vad som är väsentligt. Jag ser inget skäl att vare sig skön- eller svartmåla olika energislag.

Att påtala en faktisk skatteskillnad är inte cherrypicking. Jag hävdar regelmässigt att vind- och solkraft är politiskt gynnat och drar fram exempel på det. Det kan man tycka är motiverat av bl.a. klimatskäl, men det är i mina ögon ändå viktigt att känna till.

Jag vet att du gärna hävdar att fossilkraft är särskilt gynnat, men du lyckas aldrig visa några faktiska bevis för din tes.
Det är det och det är oerhört belagt, det är liksom en ickefråga.

Däremot ser jag inte fossilt som en stor konkurrent i Sverige, här har vi i huvudsak vatten, vind och kärnkraft, så jag tycker det blir fel att jämföra med fossilt. Sen kan man ju såklart få till det med SE4s kopplingar till länder med fossilt men det är liksom utanför vår kontroll, åtminstone politiskt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Staten. Kommunen har ingen annan rätt till beskattning än inkomstskatt för fysiska personer.
Fastighetsavgiften går till kommunen, den heter ju kommunal fastighetsavgift.

SKR skriver:
Kommunernas intäkter av fastighetsavgiften 2023 väntas uppgå till 22,3 miljarder kronor.
https://skr.se/download/18.117b327517db288a7c8466f6/1640080743175/21052.pdf

pacman42 pacman42 skrev:
Mycket intressant artikel om att Vattenfall går med förlust på vindkraftverken. Det finns en del annat matnyttigt i artikeln också. Bland annat står det att vindkraft till havs inte är ekonomiskt lönsam.

[länk]
Notera att de har ett contract for difference på £37.35/MWh (ca 50 öre/kWh), så de är inte beroende av marknadspriserna. Vilket var fine för ett år sedan när man lånade nästan gratis, men inte lika kul när man ska finansiera sin vindkraftspark nu.

(Det här är alltså precis samma problem som med kärnkraften, förutom att de här har ett bättre utgångsläge än generiska svenska havsvindparker som inte har ett garanterat pris när det blåser bra. Plus att de förmodligen lånar billigare än kärnkraften i USA, som det ofta jämförs med.)

D
pacman42 pacman42 skrev:
Mycket intressant artikel om att Vattenfall går med förlust på vindkraftverken. Det finns en del annat matnyttigt i artikeln också. Bland annat står det att vindkraft till havs inte är ekonomiskt lönsam.

[länk]
Är någon elproduktion lönsam med dessa låga priser?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]
Ja det var ju en väldigt intressant vinkling som artikelförfattaren får till.
Får det att låta som att deras vindkraftverk går med förlust.
Och du hakar bara på.

Det är havsbaserade Norfolk Boreas, som inte ens är byggt än, som kraschar ekonomin.

Så de går nog i vinst på vindkraften, men de har startat ett byggprojekt där kalkylen pajar, mest pga av de skenande räntorna.

edit:
man ska nog också vara lite vaksam på vad som påstås från organisationen "Net zero watch".
De är ju en klimatförändringsförnekande sammanslutning som försöker underkänna forskningsvärldens resultat.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Global_Warming_Policy_Foundation

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fastighetsavgiften går till kommunen, den heter ju kommunal fastighetsavgift.

SKR skriver:
Kommunernas intäkter av fastighetsavgiften 2023 väntas uppgå till 22,3 miljarder kronor.
Ja, och det är ju (i alla fall till namnet) en avgift och inte en skatt. Men jag håller med om att det är mer skatt än avgift över den, för det finns ju ingen motprestation från kommunen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ju en väldigt intressant vinkling som artikelförfattaren får till.
Får det att låta som att deras vindkraftverk går med förlust.
Och du hakar bara på.

Det är havsbaserade Norfolk Boreas, som inte ens är byggt än, som kraschar ekonomin.

Så de går nog i vinst på vindkraften, men de har startat ett byggprojekt där kalkylen pajar, mest pga av de skenande räntorna.

edit:
man ska nog också vara lite vaksam på vad som påstås från organisationen "Net zero watch".
De är ju en klimatförändringsförnekande sammanslutning som försöker underkänna forskningsvärldens resultat.

[länk]
Räntan är ett problem för Vattenfall men ett större problem är inflationen som har drivit upp kostnaderna för kablar, vindkraftverk, installationsfartyg etc. Det är därför de drar i handbromsen. Kostnadsläget är helt annorlunda idag jämfört med när de vann CfD för några (3?) år sedan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
U uplj skrev:
Räntan är ett problem för Vattenfall men ett större problem är inflationen som har drivit upp kostnaderna för kablar, vindkraftverk, installationsfartyg etc. Det är därför de drar i handbromsen. Kostnadsläget är helt annorlunda idag jämfört med när de vann CfD för några (3?) år sedan.
CfD-tilldelningen var för ett år sedan.

K krfsm skrev:
CfD-tilldelningen var för ett år sedan.
Korrekt det var den senaste men Vattenfall vann ”omgången innan” som jag tror var för 3 år sedan.

U uplj skrev:
Korrekt det var den senaste men Vattenfall vann ”omgången innan” som jag tror var för 3 år sedan.
Nej, CfD för Norfolk Boreas ingick i runda fyra, som beslutades 7 juli 2022. (Tredje nerifrån på sidan 5.)

Runda tre avslutades september 2019, så hade de varit med där hade de troligen haft mycket mindre problem.

Vattenfall kan säkert ha vunnit tidigare också med andra projekt.

K krfsm skrev:
Nej, CfD för Norfolk Boreas ingick i runda fyra, som beslutades 7 juli 2022. (Tredje nerifrån på sidan 5.)

Runda tre avslutades september 2019, så hade de varit med där hade de troligen haft mycket mindre problem.

Vattenfall kan säkert ha vunnit tidigare också med andra projekt.
Tack, visar kvaliteten på mitt minne……

En ökad mängd vindkraft i elsystemet leder till mer volatila elpriser och i dag regleras produktionen främst via vattenkraft och fossila energikällor. De många olika aktörerna på elmarknaden leder däremot till utmaningar där man redan i dag har svårt att justera ner elproduktionen när den är för hög.
Citatet ovan kommer från Svenska Kraftnäts driftchef Erik Ek och kan läsas i denna artikel (skapa konto gratis):
https://kuriren.nu/framtidsfabriken...n-for-vindkraften-for-hog-produktion/lz735ngr

Den 10 april i år var det så mycket elproduktion i systemet att vi hade svårt att hitta sätt att reglera ner den. Den som då producerade för mycket el fick betala motsvarande 22 kronor per kilowattimme de producerade.
Vind och sol är redan problematiska för elsystemet tydligen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.