811 035 läst ·
22 280 svar
811k läst
22,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Framförallt så kommer elkonsumtionen att stiga kraftigt och driva upp elpriserna under de kommande fem åren. SE1 kommer att gå från att exportera hälften av produktionen till ca netto noll exempelvis. Och detta är inte inräknat alla de datacenter som byggs utan bara stålindustrin fram till 2030.harka skrev:
i mitt förra inlägg (#22244) visade jag förändringen utav elproduktionens dygnsprofiler på tio år för länderna kring Östersjön, plus Norge
och jag avslutade med en fundering om hur det kan tänkas komma att se ut om ytterligare tio år – och jag skrev också att jag trodde att mycket kommer ha ändrat sig redan om fem år
det slog mig idag att om vi backar tiden fem år i stället – till juli 2021 – så hade vi en förhållandevis normal månad
eller nåja...
– då började vi ta oss ur de värsta covid-nedstängningarna (de första vaccinationerna hade skett under julen, och framme vid juli började man vaccinera så låga åldrar som 30-åringar)
– gaspriset låg visserligen högt, tre gånger dyrare än året före covid – men redan i slutet av året skulle det dra sig upp mot det tiodubbla jämfört med 2019
nåväl, jag la in denna "normalmånad" i grafiken över Östersjöländernas dygnsprofiler:
[bild]
man kan konstatera att juli 2021 hade mer gemensamt med läget fem år tidigare, än med läget fem år senare (alltså nutid)
någon överdriven dramatisk förändring skedde inte mellan 2016-2021, utan de stora förändringarna av elproduktionen har skett de allra senaste åren
det handlar både om omställningar där kol/fossilt bytts ut mot förnybart, men även om en ökning av den nationella produktionsvolymen (främst Danmark, Finland och Litauen)
att vi kommer se stora förändringar redan om fem år från nu förefaller som allt annat än utopiska drömmerier
men det visste väl vi alla redan
Att avstå är en uppoffring, det är därför det är så svårt att få stöd för mänskliga rättigheter globalt, det skulle nämligen innebära att man måste avstå saker och vanor för folk som är långt borta och det blir för abstrakt för många. Någons frihet blir alltid någon annans begränsning.D daVinci skrev:
Det går åt mer på kontinenten. Kk avstängd +mkt AC dagtid.Mikael_L skrev:
Men det som fortfarande förvånar mig är - Var är solkraften denna sommar?
Förra och förrförra sommaren hade vi en stor mängd dagar med negativt elpris, eller noll...
Förklaringen brukade vara att det berodde på solkraften, då dessa extremt låga elpriser var mitt på dagarna, soliga dagar. En rimlig förklaring, jag köper den.
Men har en massa solcellsanläggningar rivits nu, då vi inte har några negativa elpriser denna sommar, inte ens nära nollpris heller, utan nästan alltid är det åtminstone 10 öre, och ofta över 20-30 öre - mitt på dagen soliga dagar.
En del skulle kanske må bättre av att ha det som när min pappa var liten. Dvs dom hade ingen el.Mikael_L skrev:
Då slipper dom alla bekymmer med elpris och nätbolag mm.
Dom får i sig andra bekymmer med karbidlampor mm. Men det kanske dom hellre tar.
Klicka här för att svara