810 773 läst ·
22 274 svar
811k läst
22,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Haha, ja kanske men jag undrar hur många som kör sin privatekonomi så, drar ner på intäkterna och börjar låna till det vardagliga iställetS Snikholt skrev:
Ja, jo, jag ser dem i Lyxfällan då och då men om det görs TV-program om det så är det ovanligt.
Det är en klurig fråga, jag lyssnade på en som var duktig på mänskliga rättigheter och då nämndes en tänkvärd detalj, om någon ska ha en rättighet så måste någon annan få en skyldighet (med tillhörande resonemang) och iaf hade jag inte sett det så tidigare.
Avslutar med denna länk: https://cornucopia.se/2026/08/hur-har-det-gatt-for-sverige-under-tidolaget/
inga miljö-delar med i analysen dock, och det är väl där skon klämmer för er ömfotingar. 🙂
inga miljö-delar med i analysen dock, och det är väl där skon klämmer för er ömfotingar. 🙂
D-day körde så rakt som det bara gick.Mikael_L skrev:
Om man vill krångla kan man ju diskutera ordet invasion men...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.everycrsreport.com/reports/IF11228.html
Så är det. Det är därför man i Liberalsim inte talar om rättigheter. Utan friheter.D djac skrev:
Man kan inte heller påstå att man under operation Husky (landstigningen på Sicilien) körda raka spåret.
Lite dumma kartor dock, då de betecknar de olika enheterna olika, först marina enheter, sen armé-enheter.
Nu har jag inte koll på någon fler landstigning, så nu väntar jag på den som påstod att man alltid kör kortaste vägen att visa upp en sådan invasion.
Eller nej, det väntar jag mig faktiskt inte, och att vi nu håller på och diskuterar låtsasargument är ju bara jävlit idiotiskt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite dumma kartor dock, då de betecknar de olika enheterna olika, först marina enheter, sen armé-enheter.
Nu har jag inte koll på någon fler landstigning, så nu väntar jag på den som påstod att man alltid kör kortaste vägen att visa upp en sådan invasion.
Eller nej, det väntar jag mig faktiskt inte, och att vi nu håller på och diskuterar låtsasargument är ju bara jävlit idiotiskt.
Precis.Mikael_L skrev:
Ingen har väl påstått att man alltid kör kortaste vägen, särskilt när startpunkten ligger långt bort från målet, det är ju exempelvis svårt att köra båt över land.
Man försöker väl köra kortast möjliga väg, typ som Ukrainas drönare försöker undvika väl kända luftförsvar på vägen mot målen .. vilket dom verkar vara framgångsrika med.
i mitt förra inlägg (#22244) visade jag förändringen utav elproduktionens dygnsprofiler på tio år för länderna kring Östersjön, plus Norge
och jag avslutade med en fundering om hur det kan tänkas komma att se ut om ytterligare tio år – och jag skrev också att jag trodde att mycket kommer ha ändrat sig redan om fem år
det slog mig idag att om vi backar tiden fem år i stället – till juli 2021 – så hade vi en förhållandevis normal månad
eller nåja...
– då började vi ta oss ur de värsta covid-nedstängningarna (de första vaccinationerna hade skett under julen, och framme vid juli började man vaccinera så låga åldrar som 30-åringar)
– gaspriset låg visserligen högt, tre gånger dyrare än året före covid – men redan i slutet av året skulle det dra sig upp mot det tiodubbla jämfört med 2019
nåväl, jag la in denna "normalmånad" i grafiken över Östersjöländernas dygnsprofiler:
man kan konstatera att juli 2021 hade mer gemensamt med läget fem år tidigare, än med läget fem år senare (alltså nutid)
någon överdriven dramatisk förändring skedde inte mellan 2016-2021, utan de stora förändringarna av elproduktionen har skett de allra senaste åren
det handlar både om omställningar där kol/fossilt bytts ut mot förnybart, men även om en ökning av den nationella produktionsvolymen (främst Danmark, Finland och Litauen)
att vi kommer se stora förändringar redan om fem år från nu förefaller som allt annat än utopiska drömmerier
men det visste väl vi alla redan
och jag avslutade med en fundering om hur det kan tänkas komma att se ut om ytterligare tio år – och jag skrev också att jag trodde att mycket kommer ha ändrat sig redan om fem år
det slog mig idag att om vi backar tiden fem år i stället – till juli 2021 – så hade vi en förhållandevis normal månad
eller nåja...
– då började vi ta oss ur de värsta covid-nedstängningarna (de första vaccinationerna hade skett under julen, och framme vid juli började man vaccinera så låga åldrar som 30-åringar)
– gaspriset låg visserligen högt, tre gånger dyrare än året före covid – men redan i slutet av året skulle det dra sig upp mot det tiodubbla jämfört med 2019
nåväl, jag la in denna "normalmånad" i grafiken över Östersjöländernas dygnsprofiler:
Logga in
Skapa konto
man kan konstatera att juli 2021 hade mer gemensamt med läget fem år tidigare, än med läget fem år senare (alltså nutid)
någon överdriven dramatisk förändring skedde inte mellan 2016-2021, utan de stora förändringarna av elproduktionen har skett de allra senaste åren
det handlar både om omställningar där kol/fossilt bytts ut mot förnybart, men även om en ökning av den nationella produktionsvolymen (främst Danmark, Finland och Litauen)
att vi kommer se stora förändringar redan om fem år från nu förefaller som allt annat än utopiska drömmerier
men det visste väl vi alla redan
Klicka här för att svara