Sticker ut hakan, vet inte om detta är ok i forumet men då får väl Marlene deleta tråden...

Skrev i en annan tråd, och blev helt plötsligt uppmärksam på att jag har haft konsultuppdrag på dom flesta stora företagen verksamma i Sverige. Jag jobbar inom IT och hade ofta 3-4 uppdrag om året, så har varit på en massa företag och organisationer. Tog själv anställning på Swedavia efter fler år konsulting, ett företag där nästan alla vill leverera en bra tjänst. och fantastisk gemenskap.Så här kommer en liten lista på det jag upplevt....
Skanska, bra
NCC, bra
Axfood/dagab bra företag, jobbar framåt
SL, kämpar lite men "kontorsgänget" är engagerade och vill att allt skall funka
AGA har blivit ett tyskt företag, och vi svenskar har väldigt svårt för den attityden. "Du är konsult och skall göra det jag säger"...
Scania. Bra och innovativa
SJ, "fotfolket" skiter i vad cheferna säger och det är total anarki. Det är kul att kasta skit på konsulter....
SAS, dom har koll
SÄPO, har ännu mer koll (grym organisation)
Bankerna, ja dom flesta. Vet inte riktigt vad jag skall säga. Vissa lever kvar i stenåldern, andra är väldigt på. Men dom har alla koll!
Hade ett par jobb för regionen, minns inte riktigt var det var för det var länge sen. Fick iaf hänga i stadshuset :D Var en bra upplevelse... Jösses vilka kontor och mötesrum dom har... Men IT-chefen hade noll koll, kunde inte skriva ut ett worddokument från en floppy-disk (ja det var 80-tal). Lite skrämmande...
KI (karolinska institutet), mitt första uppdrag, fanstastiska människor som var väldigt lösningsorienterade (no blame)
Läkemelsverket. välmenande människor men så främmande för ny teknik, och detta var typ 1990. dom försökte men fick aldrig förutsättningarna på den tiden....
Ett av dom företag aldrig kommer glömma är målerifakta! liten fackligt ägd organisation som var så på och fantastiska medarbetare.

En liten historia från mitt liv, finns massor av andra företag jag hjälpt, kommer inte ihåg alla ens. men nu har jag hittat min plats och bästa kollegorna. hoppas jag får hänga med dem tills det är dags att gå i pension.

//Larsa

Den här tråden har ju legat obesvarad i ganska exakt en vecka så jag kan bidraga med några företag som jag personligen har dålig erfarenhet av. Först ut blir...

BLOCKET och TRADERA. De kräver MOBILT BankID för att man över huvud taget ska kunna bli medlem och/eller ställa en fråga till en säljare. Har själv bara "vanligt" BankID för stationär dator/laptop eftersom jag inte ens äger en fungerande smartphone/tablet, och är därför helt utestängd från båda sidorna.

MOBILT BankID i allmänhet. Vanligt BankID kan man använda upp till 64 tecken passord (bokstäver versaler & gemener, siffror och specialtecken) medans MOBILT BankID ENBART kräver 8 siffror... eller är det 6 siffror?
Är någon förvånad över att bedrägerierna ökar och kontohavare blir av med sina besparingar?

KLARNA - ett riktigt sunkigt företag som bara står på säljarens sida och som ger blanka fan i köparen.

SJ - kommentar överflödig. Måste vara Europas sämsta "tågföretag" som inte är kompetenta att få fram tågen i tid. Har iof sig inte personligen åkt tåg någon gång på 2000-talet men har många släktingar och vänner som blivit drabbade var- och varannan dag.

Jag fyller på med fler "hatobjekt" vartefter. ☹️ ... 😀

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
eller är det 6 siffror?
Det är sex siffror.

Är någon förvånad över att bedrägerierna ökar och kontohavare blir av med sina besparingar?
Jag har aldrig läst att ett bedrägeri utförts på grund av att mängden tänkbara lösenord enbart är en miljon.

Har man fem försök på sig är sannolikheten att gissa rätt en på 200000. Ganska osannolikt att lyckas anser jag.

När det gäller Mobilt BankId skulle jag säga att det är användaren som själv lämnar ut koden, eller loggar in på uppmaning av andra som är det största problemet.
Har själv varit med om kunder som ber mig slå in deras kod till sitt Mobila BankId. Självklart vägrar jag, och upplyser dem om det olämpliga att göra så.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
MOBILT BankID i allmänhet. Vanligt BankID kan man använda upp till 64 tecken passord (bokstäver versaler & gemener, siffror och specialtecken) medans MOBILT BankID ENBART kräver 8 siffror... eller är det 6 siffror?
Den här delen har du missförstått. Det finns tre sorters BankID, på kort, på mobil och på fil. De två första kräver att du har något fysiskt, ett kort och kortläsare eller en mobiltelefon. Dvs för att du ska kunna använda dessa så behöver du tillgång till kort/kortläsare eller mobiltelefon och de låses efter ett visst antal felaktiga försök
BankID på fil är sämst säkerhetsmässigt. Filer kan kopieras och lagras på flera ställen så om någon lyckas kopiera din fil så vet du troligen inte om det. Har skurken dessutom lyckas få användaren att installera något som plockat upp tangentbordstryckningar så spelar det ingen roll om någon har 64 tecken långt lösenord (vilket nog ingen har, de flesta använder dåliga och korta lösenord).

Säkerhetsmässigt är MFA (multifaktor autentisering) överlägset långa lösenord, så om något borde BankID på fil skrotas.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är sex siffror.

Jag har aldrig läst att ett bedrägeri utförts på grund av att mängden tänkbara lösenord enbart är en miljon.

Har man fem försök på sig är sannolikheten att gissa rätt en på 200000. Ganska osannolikt att lyckas anser jag.
Bevisligen lyckas var- och varannan svensk med detta vad beträffar ex LOTTO var- och varannan vecka. genom att bara lämna in en enda rad. 😀

Fairlane
För att svara på ursprungsfrågan så vet jag inte vilket bolag/vilken organisation som är sämst. Det beror ju också på om man är anställd, konsult eller kund.

Jag är konsult inom IT och har varit på några av de platser TS hänvisar till och det har varit bra på de flesta platser. Vissa företag förlänger avtalen väldigt sent, vilket jag tycker är kass. Det riskerar att drabba dem själva när konsulten inte kan vänta på förlängning utan hittar ett nytt uppdrag.

Sämsta stället jag själv varit på var på en statlig myndighet (vill inte säga vilken) där delar av ledningen saknade både kompetens och folkvett. Delar av ledningen satt i styrgruppen för ett projekt jag var med i, men verkade inte förstå styrgruppens uppgifter. Presenterade man 3 olika lösningsförslag, med olika fördelar/nackdelar och en rekommendation så kunde man få antingen "varför frågar ni oss om det?" eller ett beslut som de sen förnekade att de tagit på nästa projektmöte, trots att det var dokumenterat.
Det var dock inte det sämsta med stället utan att samma personer kunde skälla ut sina anställda så de kom gråtande ut från möten med ledningen. När mitt kontrakt närmade sig slutet ville de förlänga, men nej tack.

Fairlane
Bevisligen lyckas var- och varannan svensk med detta vad beträffar ex LOTTO var- och varannan vecka. genom att bara lämna in en enda rad. 😀
Har du ett debitkort/kreditkort? 4 siffror brukar räcka eftersom man måste ha åtkomst till kortet och och det låses efter 3 felaktiga försök. Vill du skriva 64 tecken där också?

?
(7 siffror på Lotto)

G
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
När det gäller Mobilt BankId skulle jag säga att det är användaren som själv lämnar ut koden, eller loggar in på uppmaning av andra som är det största problemet.
Har själv varit med om kunder som ber mig slå in deras kod till sitt Mobila BankId. Självklart vägrar jag, och upplyser dem om det olämpliga att göra så.
Själv tycker jag att bankerna borde insett att det skulle uppstå scenarion där bedragare försöker komma få användaren att logga in i banken d.v.s QR koden borde funnits från början..

G Greger_08 skrev:
Själv tycker jag att bankerna borde insett att det skulle uppstå scenarion där bedragare försöker komma få användaren att logga in i banken d.v.s QR koden borde funnits från början..
Det vore ju också bra om kortutställaren/ banken även ordna så man kunde se vad nan godkänner... inte bara "Banken vill att du godkänner. J/N"

G
kashieda kashieda skrev:
Det vore ju också bra om kortutställaren/ banken även ordna så man kunde se vad nan godkänner... inte bara "Banken vill att du godkänner. J/N"
Har för mig att det står att jag ska logga in i internetbanken i mobilt bankId appen när jag försöker göra det..

minns dock inte vad det står när man ringer banken och knappar in personnumret vet inte heller vad dom kan göra.. Ofta har dom bett mig att skicka ett meddelande från internetbanken om det handlar om att flytta pengar

Bara för att någon lite bråkdel av en promille ibland har tur i ett lotteri betyder det inte att man kan räkna med att bli en framgångsrik bedragare genom att lita på turen. 😉

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
SJ - kommentar överflödig. Måste vara Europas sämsta "tågföretag" som inte är kompetenta att få fram tågen i tid. Har iof sig inte personligen åkt tåg någon gång på 2000-talet men har många släktingar och vänner som blivit drabbade var- och varannan dag
Jag jobbade en gång i tiden på SJ. Så jag vet hur det funkar och jag har gamla jobbarkompisar kvar där.
Så, viss koll har jag.

En relativt ny förseningsorsak är att trafikverket stoppar alla tåg vid minsta tecken på "obehöriga i spårområdet". Spårspring har alltid förekommit men det nya är att redan från början uppmanas de purfärska lokförarna att rapportera ifall de ser någon gå bland spåren. Vanligtvis är det några som genat ock som är långt därifrån när tågen väl stannat och polis, ifall det finns någon, kommit fram och konstaterat att det är tomt på folk.
Ett sådant stopp som berör ett flertal tåg kan mycket väl vara orsakat av en överentusiastisk Lokförare som helt enkelt inte förstår bättre. Förr var spårspring och enstaka självmördare en del av den dagliga tågdriften och stopp likt ovan ett okänt begrepp, på gott och ont.
Så när det djävla SJ är sent igen, Kan det mycket väl bero på ett annat bolags förare som överilat fått stopp på alla tåg o området. Vilket kan leda till stora följdförseningar.

En annan orsak till SJ-förseningar och inställda tåg, är personalbrist. Något SJ beskyller lokförarbristen på, när det i själva verket är/var deras nya databemanningssystem som inte var intrimmat nog innan det togs i drift. Resultatet blev att det gick Lokförare som rullade tummarna och samtidigt inställda avgångar.

Kan tillägga att SJ inte är ensamma.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
minns dock inte vad det står när man ringer banken och knappar in personnumret vet inte heller vad dom kan göra..
Det står något i stil med "Har du ringt upp <bank>?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.