harka harka skrev:
eller mellan ökat välstånd och ökad elförbrukning – hönan eller ägget
Det är väl normalt välstånd och energiförbrukning man säger korrelerar, vi har ju som du påpekar byt ut elförbrukning mot att använda mindre högvärdig energi för att värma våra hus, genom värmepumpar. Det är jätte bra, men använder ju inte mindre energi totalt sett. (Men bättre isolering sänkas givetvis totala förbrukningen)

Mikael_L
I övrigt så ger ju detta, mitt inlägg, inga fler ledtrådar till varför elproduktionen inte ökat lika snabbt längre.

En pusselbit är det jag sysslar med, styr (ventilation och värme i framförallt kommersiella fastigheter).
Här, i denna sektor arbetas det hårt med att spara el (och annan energi).
För 40 år sedan så skickades den varma luften bara ut med ventilationen, men nu hade det börjat komma värmeåtervinning, som i gynnsamma fall kan återvinna över 80% av energin.

Det började också komma DUC och tidkanaler som drog ner ventilationen till grundventilation under nätter och helger.
Och sen den där knappen i konferensrummet "Ventilation, förlängd drift 1 tim", som ingen kom ihåg innan de flesta höll på och somna och/eller få huvudvärk.

Nu byter vi till EC-motorer, har CO2-sensorer, rörelsesensorer, prylar om med radar räknar antalet personer i ett rum osv osv.
Även varmvatten och värmevattentillverkningen styrs allt mer, trimmas in till minimal energiförbrukning, cirkulationspumpar är strömsnålare och går inte heller året om, utan med motionsdrift när de egentligen inte behöver gå.

Jag har gjort lite effekt och energimätningar i samband med byte till EC-motorer, och när jag ser att en fastighet har en elräkning på kanske en halv miljon om året för bara vad fläktmotorerna drar, så fattade jag snabbt att det finns ju pengar att göra här för fastighetsägarna.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men vi kommer ju naturligtvis inte klara av att spara in motsvarande vad fossilfritt stål och fossilfri cementtillverkning kommer att dra i energi.

Så jag gissar att platån i elproduktion som varit sedan typ 90-talet, nu kommer att bli en stigning igen.
Men med vad?
Vänta i 20 år till tills det står ett flång nytt kärnkraftverk färdigt att anslutas?

Ja inte är det solkraft i alla fall, inte på dessa nordliga breddgradet, utan det kan funka mer storskaligt från typ mitten av Europa och söderut.

Så antingen går vi över till elimport igen, eller så bygger vi mer vindkraft, så enkelt är det - just nu.

... eller skippar det fossilfria stålet och cementen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vi kommer ju naturligtvis inte klara av att spara in motsvarande vad fossilfritt stål och fossilfri cementtillverkning kommer att dra i energi.

Så jag gissar att platån i elproduktion som varit sedan typ 90-talet, nu kommer att bli en stigning igen.
Men med vad?
Vänta i 20 år till tills det står ett flång nytt kärnkraftverk färdigt att anslutas?

Ja inte är det solkraft i alla fall, inte på dessa nordliga breddgradet, utan det kan funka mer storskaligt från typ mitten av Europa och söderut.

Så antingen går vi över till elimport igen, eller så bygger vi mer vindkraft, så enkelt är det - just nu.

... eller skippar det fossilfria stålet och cementen.
Jag tror detta görs svårare än vad det är, dessa platåer är helt normala när det gäller produktionskapacitet, efterfrågan ökar, priserna stiger och utlöser investeringssignaler, ny produktion kommer på plats och skapar ett överflöd, priserna sjunker, samtidigt snurrar jorden vidare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu byter vi till EC-motorer
Det är ju helt oacceptabelt.

EC-motorer har ju permanentmagneter. Och de kräver sällsynta jordartsmetaller.

Precis som generatorerna i vindkraftverken. Och man kan inte bygga vindkraftverk därför att de använder då sällsynta jordartsmetaller.

Det har jag läst på Byggahusforum.

Och då kan man inte byta till EC-motorer.

Hänger inte din firma med alls?

A ajn82 skrev:
Du skippar bekvämt att svara på
jag har inte slagit fast hur upplägget ska utformas, så dina antagna hinder är din tolkning av hur gemensamma nyttor praktiskt kommer hanteras

inte heller påstår jag att det måste röra sig om någon antingen/eller-situation mellan havs- och landbaserad utrustning – rimligen utgör de komplement till varandra

en nylig artikel i IEEE Spectrum ger lite kortfattade omnämnanden kring olika länders inställning, praktiska prov och erfarenheter av militär utrustning i vindkraftparker

bland annat om SAABs radartester i en brittisk vindkraftpark, att Polens havsvindkraftparker måste ha militär utrustning installerad (såsom radar och sensorer) i vindkraftparkerna, att SAABs VD säger att deras radarsystem hanterar de problem som vindkraftparker kan tänkas skapa...

https://spectrum.ieee.org/offshore-wind-military-radar

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett spännande grepp, att visa elproduktion, men med Sveriges BNP på x-axeln.
jo, som du konstaterat så blir det snarlika kurvor oavsett om man har BNP eller årtal på x-axeln, beroende på en nästan alltid stigande BNP, med små årliga variationer

man förstår också hur lätt det måste ha varit att göra grova prognosfel på 70/80-talet om man bara extrapolerade elförbrukningens utveckling sedan 1950

jag gjorde ursprungligen en liknande graf när jag funderade på ett argument som jag sett förekomma i fossildebatten – att kol och olja har möjliggjort industrialiseringen och vårt välstånd som vi känner det idag, och att försöka ta bort det fossila ("det gröna svamlet") kommer medföra ekonomisk kollaps och allmänt elände

att kolet och oljan har spelat en viktig roll i industrialiseringen är väl självklart – att vi måste fortsätta på samma spår är långt ifrån givet

min graf kan tolkas som att det går bra att ha ekonomisk tillväxt, utan att det för den skull tillförs mer energi (el i det aktuella fallet)

i vart fall i Sverige/EU – globalt har det helt klart behövts mer elektricitet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.