808 548 läst ·
22 201 svar
809k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är sant.blackarrow skrev:
Det skämtas mycket om ”slumpkraften” som ökat enormt och som dominerat prisbildningen (låga elpriser) på senare år, men även före 2010 var vår elproduktion och därmed elpriset väderberoende.
Torrår gav högre elpriser och våtår lägre priser och elexport.
Jag har samlat på mig lite siffror, men inte orkar sammanställa ett välskrivet inlägg.
Särskilt efter att den stora vattenkraftsutbyggnaden (ca 1916-1968) så blev Sverige alltmer utsatt av torrår ju mer vattenkraft vi förlitade oss på.
Men senare delades denna osäkerhet alltmer på risken för långa stillestånd i kärnkraften, dvs vissa år berodde vår stora import på torrår, andra år för att en eller flera reaktorer hade haverier och långa stillestånd.
Men oavsett, för det mesta påverkades elpriset inte så väldigt mycket, då Danmark, Tyskland eller Polen alltid kunde köra lite mer kolkraft, som då fortfarande hade rätt låg produktionskostnad.
Ett undantag var 2010, då vi fick rekordhöga elpriser, som inte slogs förrän Putin inledde sitt energikrig mot Europa.
Det året hade vi låga magasinnivåer, en hel del kärnkraft som stod still utan att det var revision, och kallt väder.
Alla saker gaddade sig samman under detta år.
Varför inte Europeiska elpriser klarade av att slå ner det Svenska Svenska priset mer har jag inte försökt analysera, jag vet nämligen inte heller vad elpriset var i våra angränsande länder.
Och 2009 hade vi det högsta timpriser som någonsin setts i Sverige, den 17'e dec 2009 hade vi 1458 öre (över 14 kronor/kWh) under två timmar.
Fast vattenkraft är inte slumpkraft, det är om något slumpenergi.
Dvs, total möjlig produktion över året varierar med vädret, men vid varje givet tillfälle kan man välja vilken effekt man vill ta ut. Vilket såklart är drastiskt annorlunda än sol och vind, om man inte kompletterar dem med batterier. I mångt och mycket är ju kombinationen med vattenkraft och dessa kraftslag väldigt synergistisk eftersom vattenkraften i princip kan agera batteri åt dem.
Dvs, total möjlig produktion över året varierar med vädret, men vid varje givet tillfälle kan man välja vilken effekt man vill ta ut. Vilket såklart är drastiskt annorlunda än sol och vind, om man inte kompletterar dem med batterier. I mångt och mycket är ju kombinationen med vattenkraft och dessa kraftslag väldigt synergistisk eftersom vattenkraften i princip kan agera batteri åt dem.
Klicka här för att svara