S
D daVinci skrev:
Varför skulle elpriset bli annorlunda när buden från producenter och elhandelsbolag är identiska?
(Det är en konsekvens av allt annat lika).

För nth gången. I prisbildningen finns inte informationen om hur elen producerats. Hur i all världen skulle då priset kunna påverkas av hur elen producerades.
Svara på frågan istället.

S
D daVinci skrev:
Hm, så vad du säger är att elhandelsbolagen tar inte höjd för att förbrukningen är lägre från förbrukarna med solpaneler.

Har du någon information från elhandelsbolagen om det. T ex där dom berättar var dom gör av all el dom köper men inte förbrukas.
Eller tar dom hellre böter för att förbruka mindre än dom köpt?

Du får berätta.

Ett alternativ är ju att elhandelsbolagen tar höjd för lägre förbrukning och budar lägre förbrukning, varvid solpanelerna på taken leder till lägre elpris för alla.
Men om det är så har ju inte jag fel. Du får väl fundera över vilket som svider minst för dig.
Du har rätt i båda slutsatserna. (antar jag).
Sådär.. Känns det bättre nu?

Till skillnad från dig så har jag inte låst mig vid viss ståndpunkt. Flytande och teoretiskt undersökande. Elhandelssystemet bör göras om, och det tycker jag mig se tecken på i tråden att nästan alla håller med om.

S Snikholt skrev:
Svara på frågan istället.
Du har ju svaret i det du citerar. Frågan innehåller ett implicit påstående som är svaret.

Svar: När buden inte förändras är priset detsamma.

Nog gick väl det att läsa ut.

S styren skrev:
Till skillnad från dig så har jag inte låst mig vid viss ståndpunkt.
Vad har jag låst mig till?

S styren skrev:
Elhandelssystemet bör göras om, och det tycker jag mig se tecken på i tråden att nästan alla håller med om.
Baserat på vad?
Fakta ?
Logik?

Jag förstår inte hur det skall bli "bättre". Jag ser väl inte heller några problem med det. Det är faktiskt en av få saker som är välfungerande.

S
D daVinci skrev:
Jag förstår inte hur det skall bli "bättre". Jag ser väl inte heller några problem med det. Det är faktiskt en av få saker som är välfungerande.
Sista meningen. Du har låst dig vid att nuvarande handelssystem är välfungerande. Kan inte se skogen pga alla träden där.

Läs dom 20 sista eller 30 sista inläggen. Samtliga analyserande, öppna för förändringar, inte minst med inslag från utlandet. Ovanligt bra! Det var det som gjorde att jag kommenterade överhuvudtaget.

ps. har raderat tramset i ditt inlägg (onödigt tjäbbel och dålig skriv och argumentationsteknik)

S
D daVinci skrev:
Du har ju svaret i det du citerar. Frågan innehåller ett implicit påstående som är svaret.

Svar: När buden inte förändras är priset detsamma.

Nog gick väl det att läsa ut.
Förstår inte riktigt vad du menar, eller vill ha sagt helt ärligt.

Vad kommer det sig att vissa länder faktiskt fått beviljat undantag från Eu reglerna om frihandel för el?

Tex det Grekiska undantaget.
Krets slipper day-a-head, intraday och balans marknaden, för att undvika prischock på Kreta när de fick en kabel till fastlandet som tvingar in ön i EUs elhandelsavtal.

Den fria handeln riskerade att orsaka både prischock och elnäts kollaps orsakad av börshandel.

Så eloperatören fick behålla sitt lokala monopol och använda en kostnadsbärare modell för det verkliga elkostnaderna av fastlands el (gasmarginalpris) mixad med lokal sol + dieselelpris.

"a) Integrering av Kreta på det grekiska elområdet på grossistmarknaden för el, vilket skulle medföra höga
omdirigeringskostnader, uppskattade till omkring 240 miljoner euro per år av IPTO SA, baserat på uppgifter
från 2019.
b) Integrering av Kreta på grossistmarknaden för el som ett separat elområde. Detta förefaller vara en ohållbar
lösning på kort sikt, eftersom slutförandet av fas II, som förväntas ta två år, bör minska all strukturell
överbelastning mellan Kretas elnät och det grekiska kontinentala elnätet
."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D0258

Fortsättning följer.
Snart löper undantaget ut...2026...

Kan man dra några generella slutsatser av detta?

Tex kvävs det att elnätet byggs för att klara elhandel (till angränsande elområden) eller gäller fri konkurrens alltid för att säkra bästa och lägsta pris till elkunderna?

blackarrow blackarrow skrev:
Vad kommer det sig att vissa länder faktiskt fått beviljat undantag från Eu reglerna om frihandel för el?

Tex det Grekiska undantaget.
Krets slipper day-a-head, intraday och balans marknaden, för att undvika prischock på Kreta när de fick en kabel till fastlandet som tvingar in ön i EUs elhandelsavtal.

Den fria handeln riskerade att orsaka både prischock och elnäts kollaps orsakad av börshandel.

Så eloperatören fick behålla sitt lokala monopol och använda en kostnadsbärare modell för det verkliga elkostnaderna av fastlands el (gasmarginalpris) mixad med lokal sol + dieselelpris.

"a) Integrering av Kreta på det grekiska elområdet på grossistmarknaden för el, vilket skulle medföra höga
omdirigeringskostnader, uppskattade till omkring 240 miljoner euro per år av IPTO SA, baserat på uppgifter
från 2019.
b) Integrering av Kreta på grossistmarknaden för el som ett separat elområde. Detta förefaller vara en ohållbar
lösning på kort sikt, eftersom slutförandet av fas II, som förväntas ta två år, bör minska all strukturell
överbelastning mellan Kretas elnät och det grekiska kontinentala elnätet
."

[länk]

Fortsättning följer.
Snart löper undantaget ut...2026...

Kan man dra några generella slutsatser av detta?

Tex kvävs det att elnätet byggs för att klara elhandel (till angränsande elområden) eller gäller fri konkurrens alltid för att säkra bästa och lägsta pris till elkunderna?
Svaret finns ju i din text. De fick ett tidsbegränsat undantag för att lösa de problem som uppstår.

pacman42 pacman42 skrev:
Svaret finns ju i din text. De fick ett tidsbegränsat undantag för att lösa de problem som uppstår.
Tack för positiv feedback på mitt inlägg. Men jag hade väl tänkt lite djupare analys.

Tex hur är det möjligt att monopol kan ge lägre pris än frihandel??
Det strider ju mot vad för fått lära oss här på elforumet: Marknaden sätter alltid rätt pris.

Men vad är rätt eller rimligt pris som medger undantag?

Ska elhandelssystemet bestämna ledningsnätets struktur och kapacitet?

Varför skulle man tillåta mer handel än kabeln klarar av så man tvingats till mothandel?

I Tyskland blir mothandel billigt och håller nere priset på stora volymer el, men med en så klen kabel som Kretas fas 1 (HVAC), så kanske 80% av elen skulle mothandlas, dvs produceras lokalt av dieselelverk och dessutom betala för att inte leverera den köpta gasprissatta fastlandselen är bara idioti. Men okay, inte ens eu är så dumma.

S Snikholt skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, eller vill ha sagt helt ärligt.
Obegripligt, men om du inte förstår en så enkel mening om prissättningen på Nordpool som "När buden inte förändras är priset detsamma" då har du inte kunskaper/insikter att uttala dig om prisbildning.

Det blir bara en massa distortion i forumet när du gör det och sedan inte kan ta emot enkla förklaringar.

S styren skrev:
Sista meningen. Du har låst dig vid att nuvarande handelssystem är välfungerande. Kan inte se skogen pga alla träden där.
Jag har kommit fram till det genom ett rationellt resonemang. Och ingen har kunnat visa på något som fungerar bättre. Det är INTE att låsa sig. Du har grundligt missförstått något.

S styren skrev:
Läs dom 20 sista eller 30 sista inläggen. Samtliga analyserande, öppna för förändringar, inte minst med inslag från utlandet. Ovanligt bra! Det var det som gjorde att jag kommenterade överhuvudtaget.
Om du har läst de så borde du väl kunna redogöra för en bättre prisbildning/mekanism och redogöra för de förändrade egenskaperna.

Varför gör du inte det?

S styren skrev:
ps. har raderat tramset i ditt inlägg (onödigt tjäbbel och dålig skriv och argumentationsteknik)
Det var detta då:
Baserat på vad?
Fakta ?
Logik?
Att efterfråga rationalitet är trams när skribenten styren får bestämma.

• Älska
styren
  • Laddar…
Tex hur är det möjligt att monopol kan ge lägre pris än frihandel??
Finns väl inga hinder för det. Sovjet satte ned pris på bröd långt under produktionskostnad, vilket ledde till svår misshushållning med bröd. Men då fick man ta någon annanstans och subventionera med.

Nog borde du väl känna till det?

Det strider ju mot vad för fått lära oss här på elforumet: Marknaden sätter alltid rätt pris.
Nu skriver du något annat. Du skriver "rätt" pris.

En fri marknad pressar ned pris till lägssta nivå där producenterna fortfarande har en anemisk lönsamhet så dom är beredda att fortsätta leverera.

Bättre att du skriver det istället för "rätt". Det kan folk läsa in vilken smörja som helst i.

Ska elhandelssystemet bestämna ledningsnätets struktur och kapacitet?
Vet inte om någon förstår vad du menar.

Men ledningsnätetets struktur och kapacitet för internet har marknaden bestämt. Det har lett till att vi har en alldeles fantastisk kapacitet.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Mikael_L
S styren skrev:
Elhandelssystemet bör göras om, och det tycker jag mig se tecken på i tråden att nästan alla håller med om.
Du har nog läst en annan tråd då, i denna tråd finns det rätt få som anser att elhandelssystemet bör göras om, framförallt är det ingen som vet hur, som har någon trovärdig och fungerande lösning.
S styren skrev:
Du har låst dig vid att nuvarande handelssystem är välfungerande. Kan inte se skogen pga alla träden där.
Men elhandelssystemet är faktiskt välfungerande, däremot ger det vissa effekter ibland som man inte gillar, som inte gynnar en, kortsiktigt.

Sedan 2021 har Sverige missgynnats av elhandeln (förutom exportinkomsterna då, de gynnar ju förstås oss).

Men samtidigt har vi mellan 1915 och 2020 ( i 105 år) gynnats av samma system.
Och särskilt fram t.o.m 2010 så har vi varit enormt beroende av elhandeln då vi mellan 1915 och 2010 i princip varje år hade elunderskott.

Så jag kan inte tycka att det är orättvist att andra länder har åkt snålskjuts på oss i 6 år nu, medan vi åkt snålskjuts på dem i 105 år.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har nog läst en annan tråd då, i denna tråd finns det rätt få som anser att elhandelssystemet bör göras om, framförallt är det ingen som vet hur, som har någon trovärdig och fungerande lösning.

Men elhandelssystemet är faktiskt välfungerande, däremot ger det vissa effekter ibland som man inte gillar, som inte gynnar en, kortsiktigt.

Sedan 2021 har Sverige missgynnats av elhandeln (förutom exportinkomsterna då, de gynnar ju förstås oss).

Och särskilt fram t.o.m 2010 så har vi varit enormt beroende av elhandeln då vi mellan 1915 och 2010 i princip varje år hade elunderskott.

Så jag kan inte tycka att det är orättvist att andra länder har åkt snålskjuts på oss i 6 år nu, medan vi åkt snålskjuts på dem i 105 år.
Med elhandelssystemet menar (jag) hela processen ( det som ni diskuterar). Handel, produktion, distrubition- export/import, kablar, tillstånd och politik.

När det gäller felaktigher i handeln så är det särskilt solceller jag syftar på. Jag gillar dina inlägg i denna tråd och även i en annan (flera) trådar där du beskriver vad som händer på solcellsfronten. Samt inte minst den framtida utvecklingen av solcellsmarknaden ( som ledande i världen). Här hävdar jag att nuvarande handelssystem är felaktigt, och orättvist.

Om 20 år så tittar vi tillbaka och ser vad som hänt. Det lär hända grejer oavsett vad vi tycker just nu

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skämtas mycket om ”slumpkraften” som ökat enormt och som dominerat prisbildningen (låga elpriser) på senare år, men även före 2010 var vår elproduktion och därmed elpriset väderberoende.

Torrår gav högre elpriser och våtår lägre priser och elexport.

Jag har samlat på mig lite siffror, men inte orkar sammanställa ett välskrivet inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.