807 707 läst ·
22 175 svar
808k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Att vi inte byggt kraftverken för just detta. Fransmännen har dock byggt in det stödet. Man har diskuterat att lägga in stöd för tömkörning även i Sverige.D daVinci skrev:
Det är buden med deras prisnivå och effekt som bestämmer priset.S Snikholt skrev:
INTE vilket kraftslag som levererar effekten. Meen det verkar inte gå in riktigt.
Ingen bekräftelse kommer. Istället glider bara samtalsämnet.
Att priset inte beror av vilket kraftslag som levererar är ju elementärt. Men ...S Snikholt skrev:
Bekräftelse på vad?D daVinci skrev:
Ja du har rätt i att buden och krysset där sälj/köp möts är vad priset blir, men vi diskuterar bakomliggande faktorer.
Sluta dribbla.
Nej det diskuteras inte alls. Ditt påstående var att kärnkraft sänker priset. Dvs du fantiserade om att kraftslaget på någon mysko sätt skulle komma in i prisbbildningen.S Snikholt skrev:
Och i inlägg efter inlägg förklarar jag att det inte gör det. Det beaktas inte i prisbildningen.
Och det finns inget spår av att du tar emot informationen.
Det är så fundamentalt fel det kan bli.
Det kan du rikta till dig själv.S Snikholt skrev:
Lägsta pris idag i SE3 är 45 öre. Mitt på dagen. Nog finns det utrymme för mer solkraft när man inte ens kommer ned i 30 öre mitt på dagen när solen bränner på för fullt.
De som säljer solel mitt på dagen profiterar för fullt idag.
De som säljer solel mitt på dagen profiterar för fullt idag.
Okej, vad är fundamentalt fel i antagandet att avsaknad av kk-el i systemet ger högre marknadspriser?D daVinci skrev:Nej det diskuteras inte alls. Ditt påstående var att kärnkraft sänker priset. Dvs du fantiserade om att kraftslaget på någon mysko sätt skulle komma in i prisbbildningen.
Och i inlägg efter inlägg förklarar jag att det inte gör det. Det beaktas inte i prisbildningen.
Och det finns inget spår av att du tar emot informationen.
Det är så fundamentalt fel det kan bli.
Det kan du rikta till dig själv.
Allt annat lika.
Klicka här för att svara