D daVinci skrev:
Och varför gör då inte kärnkraften just det. Istället levererar dom för fullt när det är minuspriser.

Att de som tar beslut i frågan är tungt förståndshandikappade kan väl väl utesluta. Det finns något annat skäl.
Att vi inte byggt kraftverken för just detta. Fransmännen har dock byggt in det stödet. Man har diskuterat att lägga in stöd för tömkörning även i Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
All produktion, och avsaknad av produktion har påverkan på prisbildningen indirekt - men det är marginalproduktionens pris som avgör priset.
Det är buden med deras prisnivå och effekt som bestämmer priset.
INTE vilket kraftslag som levererar effekten. Meen det verkar inte gå in riktigt.

Ingen bekräftelse kommer. Istället glider bara samtalsämnet.

S Snikholt skrev:
Det torde vara elementärt.
Att priset inte beror av vilket kraftslag som levererar är ju elementärt. Men ...

S
D daVinci skrev:
Det är buden med deras prisnivå och effekt som bestämmer priset.
INTE vilket kraftslag som levererar effekten. Meen det verkar inte gå in riktigt.

Ingen bekräftelse kommer. Istället glider bara samtalsämnet.

Att priset inte beror av vilket kraftslag som levererar är ju elementärt. Men ...
Bekräftelse på vad?
Ja du har rätt i att buden och krysset där sälj/köp möts är vad priset blir, men vi diskuterar bakomliggande faktorer.

Sluta dribbla.

S Snikholt skrev:
Bekräftelse på vad?
Ja du har rätt i att buden och krysset där sälj/köp möts är vad priset blir, men vi diskuterar bakomliggande faktorer.
Nej det diskuteras inte alls. Ditt påstående var att kärnkraft sänker priset. Dvs du fantiserade om att kraftslaget på någon mysko sätt skulle komma in i prisbbildningen.

Och i inlägg efter inlägg förklarar jag att det inte gör det. Det beaktas inte i prisbildningen.
Och det finns inget spår av att du tar emot informationen.

Det är så fundamentalt fel det kan bli.

S Snikholt skrev:
Sluta dribbla.
Det kan du rikta till dig själv.

Lägsta pris idag i SE3 är 45 öre. Mitt på dagen. Nog finns det utrymme för mer solkraft när man inte ens kommer ned i 30 öre mitt på dagen när solen bränner på för fullt.

De som säljer solel mitt på dagen profiterar för fullt idag.

S
D daVinci skrev:
Nej det diskuteras inte alls. Ditt påstående var att kärnkraft sänker priset. Dvs du fantiserade om att kraftslaget på någon mysko sätt skulle komma in i prisbbildningen.

Och i inlägg efter inlägg förklarar jag att det inte gör det. Det beaktas inte i prisbildningen.
Och det finns inget spår av att du tar emot informationen.

Det är så fundamentalt fel det kan bli.

Det kan du rikta till dig själv.
Okej, vad är fundamentalt fel i antagandet att avsaknad av kk-el i systemet ger högre marknadspriser?
Allt annat lika.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.